Korzár logo Korzár

Košický džíp na vodík

Na nedávnom festivale vedy Noc výskumníkov v Košiciach (podujatie sa konalo i v ďalších slovenských mestách) sa niekoľkými stánkami prezentovalo aj niekoľko pracovísk Strojníckej fakulty košickej Technickej univerzity.

Špeciálny automobil B&S 3. Toto vozidlo dosiahlo na Shell Eco-marathone v roku 2001 spotrebu, ktorá zodpovedá prejdeniu 787 km na liter paliva.Špeciálny automobil B&S 3. Toto vozidlo dosiahlo na Shell Eco-marathone v roku 2001 spotrebu, ktorá zodpovedá prejdeniu 787 km na liter paliva. (Zdroj: Rado Mlýnek)

Veľký záujem mladých návštevníkov vzbudili najmä unikátne automobily, ktoré tímy výskumníkov a študentov zo spomenutej fakulty vyvinuli a postavili pre niekoľko ročníkov súťaže Eco-marathon, ktorú organizuje firma Shell a ktorej cieľom je dosiahnutie čo najnižšej spotreby. Najväčšiu pozornosť vzbudzovalo vozidlo, ktoré je pomerne vernou zmenšeninou slávneho vojenského terénneho vozidla Willys Jeep, a ktoré na svoju účasť na Eco-marathone ešte len čaká. Vozidlo by – ak všetko pôjde dobre – malo na budúcoročnom „ekomaratóne" súťažiť v pomerne novej kategórii, označenej Urban Concept. V tejto kategórii môžu súťažiť len vozidlá, splňujúce pomerne prísne technické predpisy a konštrukčne sa blížiace autám, ktoré dnes bežne jazdia na cestách. Vozidlo sa musí aj svojimi rozmermi vtesnať do presne stanovených medzí. Unikátny košický „džíp", ktorý navrhli a zhotovili pedagógovia a študenti košickej strojníckej fakulty pod vedením prof. A. Slobodu, je postavený na podvozku s rázvorom 1 750 mm a má dĺžku 2 710 mm, šírku 1 250 mm a výšku 1 300 mm. Hmotnosť celého vozidla (bez hnacej sústavy) je len 80 kg. Najoriginálnejším celkom vozidla, ktorého oficiálne označenie je B&S - Jeep Willys, je jeho hnacia sústava, ktorú navrhli a do vozidla namontovali odborníci z ostravskej Vysokej školy banskej – Technickej univerzity. Vozidlo je poháňané elektromotorom výkonu 1 kW, ktorý je elektrickou energiou napájaný z palivového článku spoločnosti Ballard, ktorého výkon je 1,2 kW. Článok na svoju činnosť potrebuje vodík (ten je v aute uskladnený v tlakovej nádobe) a kyslík, získavaný zo vzduchu. Maximálna rýchlosť košického „vodíkového džípu" je 45 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 596
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 104
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 127
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 283
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 242
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 877
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 697
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 624
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu