Korzár logo Korzár

Legendárna osemdesiatsedmička

Keď máte toľko rokov ako ja (a to je veru už dosť...), tak ste možno pred desiatkami rokov hltali (tak ako ja) cestopisy Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelku, ktorí nám pútavým spôsobom približovali život v afrických a juhoamerických krajinách, do ktorých

Nádherne zreštaurovaná Tatra 87. Tatra 87 sa sériovo začala vyrábať v roku 1937 a do skončenia výroby v roku 1950 bolo vyrobených vyše 3 000 kusov.Nádherne zreštaurovaná Tatra 87. Tatra 87 sa sériovo začala vyrábať v roku 1937 a do skončenia výroby v roku 1950 bolo vyrobených vyše 3 000 kusov. (Zdroj: Rado Mlýnek)

cestovať bolo v tej dobe možné prakticky len v snoch.

Precestovali 44 krajín

Dvojica českých cestovateľov precestovala v rokoch 1947 až 1950 celkovo 44 krajín v Európe, Afrike a Amerike, pričom dokopy rôznymi dopravnými prostriedkami prešli 111 000 kilometrov. Ich hlavným dopravným prostriedkom bol legendárny československý (dnes už hovoríme český) automobil Tatra 87, na palube ktorého absolvovali 61 700 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aerodynamická karoséria s typickou plutvou

Dve tatrovácke osemdesiatsedmičky boli jednými z najobdivovanejších automobilov, zúčastnivších sa na nedávnom veterán rallye 500 km slovenských, ktorého centrom boli Košice. Tatra 87 bola na svoju dobu mimoriadne inovatívnym automobilom, a to po stránke technickej i dizajnérskej. Tento model patrí tvarom svojej karosérie s tromi prednými reflektormi a pozdĺžnou „plutvou" na zadnej časti karosérie k najoriginálnejšie tvarovaným vozidlám v celej histórii motorizmu.

SkryťVypnúť reklamu

Trojdielne predné okno

Nezvyčajné je aj trojdielne predné okno s veľkým rovinným stredným panelom a dvomi bočnými okienkami. Predné dvere majú závesy vzadu, čo uľahčovalo vstup na predné sedadlá, ktoré sa dali sklopiť do lôžkovej úpravy. Model 87 bol technicky odvodený od modelu 77A, od ktorého sa odlišoval menšími rozmermi, aerodynamickejšou karosériou a úspornejším motorom.

Prototypy v roku 1936

Prvé prototypy Tatry 87 boli vyrobené v roku 1936, oficiálne bolo vozidlo predstavené v roku 1937 a sériovo sa začalo vyrábať v roku 1938. Tatra 87 je postavená na chrbticovom podvozku s rázvorom 2 850 mm, jej dĺžka je 4 740 mm, šírka je 1 670 mm a výška 1 500 mm. Na pohon vozidla slúži trojlitrový vzduchom chladený vidlicový osemvalcový motor, ktorého maximálny výkon je 55 kW.

SkryťVypnúť reklamu

Skriňa motora z ľahkého elektrónu

Motor má nízku hmotnosť, pretože jeho skriňa i niektoré ďalšie časti sú odliate zo zliatiny horčíka (tzv. elektrón). Štvorstupňová prevodovka má synchronizovaný tretí a štvrtý stupeň (synchronizácia znamená, že pri radení nadol netreba dávať „medziplyn"). Všetky kolesá sú nezávisle zavesené a odpružené priečnymi listovými pružinami.

Maximálna rýchlosť 160 km/h

Vďaka mimoriadne aerodynamickému tvaru karosérie dosahovala tatrovka maximálnu rýchlosť až 160 km/h. Priemerná spotreba sa pohybovala okolo 12,5 l/100 km. Od roku 1948 sa Tatra 87 vyrábala v mierne pozmenenej podobe, pričom viditeľnou zmenou bolo úplné zapustenie predných reflektorov do blatníkov resp. predného veka.

Vlastnil ju aj egyptský kráľ

Do roku 1950 bolo vyrobených vyše 3 000 vozidiel Tatra 87. Medzi vlastníkov legendárnej osemdesiatsedmičky patrili aj egyptský kráľ Faruk I., nemecký poľný maršal E. Rommel, sovietsky maršal A. I. Jeremenko i svetoznámy architekt Sir Norman Foster.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 488
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 130
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 966
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 525
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 034
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 938
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky? 2 552
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 537
  1. Vladimír Benčík: Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.4.1925)
  3. Jozef Foltýn: Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka
  4. Ján Škerko: Obchodné deficity? Žiadny problém! Trump má vzorec na clá ako z Harryho Pottera
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Jaroslav Furman: Nekonečný príbeh - Prvá časť
  7. Vladimír Krátky: Škoda, že aj Škoda ... .
  8. Norbert Kaník: Najlepší vyjednávač vo vesmíre, ruský agent alebo len šašo a klamár?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 101 324
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 963
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 39 790
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 336
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 647
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 936
  7. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 871
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 10 858
  1. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  5. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Benčík: Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.4.1925)
  3. Jozef Foltýn: Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka
  4. Ján Škerko: Obchodné deficity? Žiadny problém! Trump má vzorec na clá ako z Harryho Pottera
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Jaroslav Furman: Nekonečný príbeh - Prvá časť
  7. Vladimír Krátky: Škoda, že aj Škoda ... .
  8. Norbert Kaník: Najlepší vyjednávač vo vesmíre, ruský agent alebo len šašo a klamár?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 101 324
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 963
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 39 790
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 336
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 647
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 936
  7. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 871
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 10 858
  1. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  5. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu