Korzár logo Korzár

Legendárna osemdesiatsedmička

Keď máte toľko rokov ako ja (a to je veru už dosť...), tak ste možno pred desiatkami rokov hltali (tak ako ja) cestopisy Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelku, ktorí nám pútavým spôsobom približovali život v afrických a juhoamerických krajinách, do ktorých

Nádherne zreštaurovaná Tatra 87. Tatra 87 sa sériovo začala vyrábať v roku 1937 a do skončenia výroby v roku 1950 bolo vyrobených vyše 3 000 kusov.Nádherne zreštaurovaná Tatra 87. Tatra 87 sa sériovo začala vyrábať v roku 1937 a do skončenia výroby v roku 1950 bolo vyrobených vyše 3 000 kusov. (Zdroj: Rado Mlýnek)

cestovať bolo v tej dobe možné prakticky len v snoch.

Precestovali 44 krajín

Dvojica českých cestovateľov precestovala v rokoch 1947 až 1950 celkovo 44 krajín v Európe, Afrike a Amerike, pričom dokopy rôznymi dopravnými prostriedkami prešli 111 000 kilometrov. Ich hlavným dopravným prostriedkom bol legendárny československý (dnes už hovoríme český) automobil Tatra 87, na palube ktorého absolvovali 61 700 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aerodynamická karoséria s typickou plutvou

Dve tatrovácke osemdesiatsedmičky boli jednými z najobdivovanejších automobilov, zúčastnivších sa na nedávnom veterán rallye 500 km slovenských, ktorého centrom boli Košice. Tatra 87 bola na svoju dobu mimoriadne inovatívnym automobilom, a to po stránke technickej i dizajnérskej. Tento model patrí tvarom svojej karosérie s tromi prednými reflektormi a pozdĺžnou „plutvou" na zadnej časti karosérie k najoriginálnejšie tvarovaným vozidlám v celej histórii motorizmu.

SkryťVypnúť reklamu

Trojdielne predné okno

Nezvyčajné je aj trojdielne predné okno s veľkým rovinným stredným panelom a dvomi bočnými okienkami. Predné dvere majú závesy vzadu, čo uľahčovalo vstup na predné sedadlá, ktoré sa dali sklopiť do lôžkovej úpravy. Model 87 bol technicky odvodený od modelu 77A, od ktorého sa odlišoval menšími rozmermi, aerodynamickejšou karosériou a úspornejším motorom.

Prototypy v roku 1936

Prvé prototypy Tatry 87 boli vyrobené v roku 1936, oficiálne bolo vozidlo predstavené v roku 1937 a sériovo sa začalo vyrábať v roku 1938. Tatra 87 je postavená na chrbticovom podvozku s rázvorom 2 850 mm, jej dĺžka je 4 740 mm, šírka je 1 670 mm a výška 1 500 mm. Na pohon vozidla slúži trojlitrový vzduchom chladený vidlicový osemvalcový motor, ktorého maximálny výkon je 55 kW.

SkryťVypnúť reklamu

Skriňa motora z ľahkého elektrónu

Motor má nízku hmotnosť, pretože jeho skriňa i niektoré ďalšie časti sú odliate zo zliatiny horčíka (tzv. elektrón). Štvorstupňová prevodovka má synchronizovaný tretí a štvrtý stupeň (synchronizácia znamená, že pri radení nadol netreba dávať „medziplyn"). Všetky kolesá sú nezávisle zavesené a odpružené priečnymi listovými pružinami.

Maximálna rýchlosť 160 km/h

Vďaka mimoriadne aerodynamickému tvaru karosérie dosahovala tatrovka maximálnu rýchlosť až 160 km/h. Priemerná spotreba sa pohybovala okolo 12,5 l/100 km. Od roku 1948 sa Tatra 87 vyrábala v mierne pozmenenej podobe, pričom viditeľnou zmenou bolo úplné zapustenie predných reflektorov do blatníkov resp. predného veka.

Vlastnil ju aj egyptský kráľ

Do roku 1950 bolo vyrobených vyše 3 000 vozidiel Tatra 87. Medzi vlastníkov legendárnej osemdesiatsedmičky patrili aj egyptský kráľ Faruk I., nemecký poľný maršal E. Rommel, sovietsky maršal A. I. Jeremenko i svetoznámy architekt Sir Norman Foster.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  6. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  1. Prečo les potrebuje aj výrub, nie len ochranu
  2. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  3. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  4. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  5. Ako znížiť vysoký tlak a cholesterol
  6. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  7. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  8. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 12 413
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 7 728
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 575
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 260
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 603
  6. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 2 484
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 667
  8. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 652
  1. Ľudmila Križanovská: Milí ukrajinskí spoluobčania, nie je to Vaša vina, že jeden z Vás zlyhal a niekoho napadol nožom.
  2. Mária Romaňáková: Dvor kráľovnej Ester
  3. Viktor Pamula: Agent Kremľa zablokoval sankcie proti Rusku
  4. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  5. Dušan Piršel: Ako socializovať ego? – to je otázka…
  6. Jaroslav Liptak: Prečo AI a udržateľnosť patria k sebe (a prečo bez toho dnes biznis neprežije)
  7. Jozef Varga: Fico: " Ja som predseda vlády a ja presne hovorím čo budeme robiť, ako sa budeme správať. "
  8. Dušan Koniar: Ako sa maskuje zrada
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 247
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 273
  3. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 319
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 003
  5. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 790
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 4 891
  7. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 4 540
  8. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 481
  1. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  2. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  3. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  4. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  5. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  6. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  7. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  8. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľudmila Križanovská: Milí ukrajinskí spoluobčania, nie je to Vaša vina, že jeden z Vás zlyhal a niekoho napadol nožom.
  2. Mária Romaňáková: Dvor kráľovnej Ester
  3. Viktor Pamula: Agent Kremľa zablokoval sankcie proti Rusku
  4. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  5. Dušan Piršel: Ako socializovať ego? – to je otázka…
  6. Jaroslav Liptak: Prečo AI a udržateľnosť patria k sebe (a prečo bez toho dnes biznis neprežije)
  7. Jozef Varga: Fico: " Ja som predseda vlády a ja presne hovorím čo budeme robiť, ako sa budeme správať. "
  8. Dušan Koniar: Ako sa maskuje zrada
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 247
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 273
  3. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 319
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 003
  5. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 790
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 4 891
  7. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 4 540
  8. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 481
  1. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  2. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  3. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  4. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  5. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  6. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  7. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  8. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu