Korzár logo Korzár
Utorok, 20. november, 2018 | Meniny má Félix
Nájdete nás na webe
TATRU 87 PRESLÁVILI HANZELKA A ZIKMUND

Legendárna osemdesiatsedmička

Keď máte toľko rokov ako ja (a to je veru už dosť...), tak ste možno pred desiatkami rokov hltali (tak ako ja) cestopisy Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelku, ktorí nám pútavým spôsobom približovali život v afrických a juhoamerických krajinách, do ktorých

Nádherne zreštaurovaná Tatra 87. Tatra 87 sa sériovo začala vyrábať v roku 1937 a do skončenia výroby v roku 1950 bolo vyrobených vyše 3 000 kusov.(Zdroj: Rado Mlýnek)

cestovať bolo v tej dobe možné prakticky len v snoch.

Precestovali 44 krajín

Dvojica českých cestovateľov precestovala v rokoch 1947 až 1950 celkovo 44 krajín v Európe, Afrike a Amerike, pričom dokopy rôznymi dopravnými prostriedkami prešli 111 000 kilometrov. Ich hlavným dopravným prostriedkom bol legendárny československý (dnes už hovoríme český) automobil Tatra 87, na palube ktorého absolvovali 61 700 kilometrov.

Aerodynamická karoséria s typickou plutvou

Dve tatrovácke osemdesiatsedmičky boli jednými z najobdivovanejších automobilov, zúčastnivších sa na nedávnom veterán rallye 500 km slovenských, ktorého centrom boli Košice. Tatra 87 bola na svoju dobu mimoriadne inovatívnym automobilom, a to po stránke technickej i dizajnérskej. Tento model patrí tvarom svojej karosérie s tromi prednými reflektormi a pozdĺžnou „plutvou" na zadnej časti karosérie k najoriginálnejšie tvarovaným vozidlám v celej histórii motorizmu.

Trojdielne predné okno

Nezvyčajné je aj trojdielne predné okno s veľkým rovinným stredným panelom a dvomi bočnými okienkami. Predné dvere majú závesy vzadu, čo uľahčovalo vstup na predné sedadlá, ktoré sa dali sklopiť do lôžkovej úpravy. Model 87 bol technicky odvodený od modelu 77A, od ktorého sa odlišoval menšími rozmermi, aerodynamickejšou karosériou a úspornejším motorom.

Prototypy v roku 1936

Prvé prototypy Tatry 87 boli vyrobené v roku 1936, oficiálne bolo vozidlo predstavené v roku 1937 a sériovo sa začalo vyrábať v roku 1938. Tatra 87 je postavená na chrbticovom podvozku s rázvorom 2 850 mm, jej dĺžka je 4 740 mm, šírka je 1 670 mm a výška 1 500 mm. Na pohon vozidla slúži trojlitrový vzduchom chladený vidlicový osemvalcový motor, ktorého maximálny výkon je 55 kW.

Skriňa motora z ľahkého elektrónu

Motor má nízku hmotnosť, pretože jeho skriňa i niektoré ďalšie časti sú odliate zo zliatiny horčíka (tzv. elektrón). Štvorstupňová prevodovka má synchronizovaný tretí a štvrtý stupeň (synchronizácia znamená, že pri radení nadol netreba dávať „medziplyn"). Všetky kolesá sú nezávisle zavesené a odpružené priečnymi listovými pružinami.

Maximálna rýchlosť 160 km/h

Vďaka mimoriadne aerodynamickému tvaru karosérie dosahovala tatrovka maximálnu rýchlosť až 160 km/h. Priemerná spotreba sa pohybovala okolo 12,5 l/100 km. Od roku 1948 sa Tatra 87 vyrábala v mierne pozmenenej podobe, pričom viditeľnou zmenou bolo úplné zapustenie predných reflektorov do blatníkov resp. predného veka.

Vlastnil ju aj egyptský kráľ

Do roku 1950 bolo vyrobených vyše 3 000 vozidiel Tatra 87. Medzi vlastníkov legendárnej osemdesiatsedmičky patrili aj egyptský kráľ Faruk I., nemecký poľný maršal E. Rommel, sovietsky maršal A. I. Jeremenko i svetoznámy architekt Sir Norman Foster.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  3. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  4. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  5. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  6. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  7. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  9. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  10. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  1. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  2. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  3. Deti z Kľušova už vedia zachraňovať životy
  4. Vyberáme správny názov firmy
  5. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  6. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  7. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  8. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  9. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  10. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 24 145
  2. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 452
  3. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť? 15 542
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 15 491
  5. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 13 572
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 11 550
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 5 453
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 5 215
  9. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu 3 573
  10. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka! 3 391

Neprehliadnite tiež

Znechutený Burdiga: Zvažujem, že ako poslanec nenastúpim

Povolebný cirkus sa košickému aktivistovi javí ako valec pravice.

Neúspešný Drutarovský: Voľbám chýbala nosná téma aj emócia

Chce, aby si primátorka Prešova osvojila jeho program.

Na košickej Hlavnej už stojí vianočný stromček

Vztýčili ho s dvojhodinovým meškaním.

Colníci objavili v prekladisku rúd 12-tisíc krabičiek cigariet

Pri zásahu v Košiciach zadržali troch Ukrajincov.

Nový starosta Ihnát: Dajte mi len rok a všetci ma budú milovať

Po skúsenostiach z Lunika IX si ako prvé kúpi montérky a baganče.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Okolo protestov sa objavujú spravodajské hry

Polícia prešetruje postup šéfa NAKA.

DOMOV

Kočner ostáva vo väzbe, súd zamietol žiadosť o prepustenie

Rozhodnutie dostala špeciálna prokuratúra.

DOMOV

Dôležité fakty o pakte, pre ktorý Lajčák hrozí demisiou

Globálny pakt o migrácii vzbudzuje vášne v slovenskej politike.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop