Korzár logo Korzár
Utorok, 26. september, 2017 | Meniny má Edita
TATRU 87 PRESLÁVILI HANZELKA A ZIKMUND

Legendárna osemdesiatsedmička

Keď máte toľko rokov ako ja (a to je veru už dosť...), tak ste možno pred desiatkami rokov hltali (tak ako ja) cestopisy Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelku, ktorí nám pútavým spôsobom približovali život v afrických a juhoamerických krajinách, do ktorých

Nádherne zreštaurovaná Tatra 87. Tatra 87 sa sériovo začala vyrábať v roku 1937 a do skončenia výroby v roku 1950 bolo vyrobených vyše 3 000 kusov.(Zdroj: Rado Mlýnek)

cestovať bolo v tej dobe možné prakticky len v snoch.

Precestovali 44 krajín

Dvojica českých cestovateľov precestovala v rokoch 1947 až 1950 celkovo 44 krajín v Európe, Afrike a Amerike, pričom dokopy rôznymi dopravnými prostriedkami prešli 111 000 kilometrov. Ich hlavným dopravným prostriedkom bol legendárny československý (dnes už hovoríme český) automobil Tatra 87, na palube ktorého absolvovali 61 700 kilometrov.

Aerodynamická karoséria s typickou plutvou

Dve tatrovácke osemdesiatsedmičky boli jednými z najobdivovanejších automobilov, zúčastnivších sa na nedávnom veterán rallye 500 km slovenských, ktorého centrom boli Košice. Tatra 87 bola na svoju dobu mimoriadne inovatívnym automobilom, a to po stránke technickej i dizajnérskej. Tento model patrí tvarom svojej karosérie s tromi prednými reflektormi a pozdĺžnou „plutvou" na zadnej časti karosérie k najoriginálnejšie tvarovaným vozidlám v celej histórii motorizmu.

Trojdielne predné okno

Nezvyčajné je aj trojdielne predné okno s veľkým rovinným stredným panelom a dvomi bočnými okienkami. Predné dvere majú závesy vzadu, čo uľahčovalo vstup na predné sedadlá, ktoré sa dali sklopiť do lôžkovej úpravy. Model 87 bol technicky odvodený od modelu 77A, od ktorého sa odlišoval menšími rozmermi, aerodynamickejšou karosériou a úspornejším motorom.

Prototypy v roku 1936

Prvé prototypy Tatry 87 boli vyrobené v roku 1936, oficiálne bolo vozidlo predstavené v roku 1937 a sériovo sa začalo vyrábať v roku 1938. Tatra 87 je postavená na chrbticovom podvozku s rázvorom 2 850 mm, jej dĺžka je 4 740 mm, šírka je 1 670 mm a výška 1 500 mm. Na pohon vozidla slúži trojlitrový vzduchom chladený vidlicový osemvalcový motor, ktorého maximálny výkon je 55 kW.

Skriňa motora z ľahkého elektrónu

Motor má nízku hmotnosť, pretože jeho skriňa i niektoré ďalšie časti sú odliate zo zliatiny horčíka (tzv. elektrón). Štvorstupňová prevodovka má synchronizovaný tretí a štvrtý stupeň (synchronizácia znamená, že pri radení nadol netreba dávať „medziplyn"). Všetky kolesá sú nezávisle zavesené a odpružené priečnymi listovými pružinami.

Maximálna rýchlosť 160 km/h

Vďaka mimoriadne aerodynamickému tvaru karosérie dosahovala tatrovka maximálnu rýchlosť až 160 km/h. Priemerná spotreba sa pohybovala okolo 12,5 l/100 km. Od roku 1948 sa Tatra 87 vyrábala v mierne pozmenenej podobe, pričom viditeľnou zmenou bolo úplné zapustenie predných reflektorov do blatníkov resp. predného veka.

Vlastnil ju aj egyptský kráľ

Do roku 1950 bolo vyrobených vyše 3 000 vozidiel Tatra 87. Medzi vlastníkov legendárnej osemdesiatsedmičky patrili aj egyptský kráľ Faruk I., nemecký poľný maršal E. Rommel, sovietsky maršal A. I. Jeremenko i svetoznámy architekt Sir Norman Foster.

Neprehliadnite tiež

Rozhovor

Jantek: Padnúť by mali aj iné hlavy. Hráčske

Škrípalo to na lavičke Tatrana Prešov i medzi hráčmi.

Květa Fialová dalajlámu rozohnila, ale bolestný pohľad nikdy nezatajila

Herečka s voňavým menom aj vo vysokom veku s noblesou prežívala ženskú osudovosť.

V zoo testovali šelmy vylepšené smetiaky. Odolali

Košické medvede skúšali odolnosť kontajnerov z trikrát hrubšieho plechu.

Požiar bytu na Hlavnej ulici spôsobila predlžovačka

Zhorel televízor, podlaha aj dvere.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

KOMENTÁRE

Macron otvoril témy, riešenia sa budú tvoriť

O žiadne veľké integračné manévre nejde.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 028
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 232
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 999
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 507
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 494
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 387
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 386
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 164
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 947
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 911

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop