Korzár logo Korzár
Štvrtok, 21. február, 2019 | Meniny má Eleonóra
Nájdete nás na webe
TATRU 87 PRESLÁVILI HANZELKA A ZIKMUND

Legendárna osemdesiatsedmička

Keď máte toľko rokov ako ja (a to je veru už dosť...), tak ste možno pred desiatkami rokov hltali (tak ako ja) cestopisy Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelku, ktorí nám pútavým spôsobom približovali život v afrických a juhoamerických krajinách, do ktorých

Nádherne zreštaurovaná Tatra 87. Tatra 87 sa sériovo začala vyrábať v roku 1937 a do skončenia výroby v roku 1950 bolo vyrobených vyše 3 000 kusov.Nádherne zreštaurovaná Tatra 87. Tatra 87 sa sériovo začala vyrábať v roku 1937 a do skončenia výroby v roku 1950 bolo vyrobených vyše 3 000 kusov.(Zdroj: Rado Mlýnek)

cestovať bolo v tej dobe možné prakticky len v snoch.

Precestovali 44 krajín

Dvojica českých cestovateľov precestovala v rokoch 1947 až 1950 celkovo 44 krajín v Európe, Afrike a Amerike, pričom dokopy rôznymi dopravnými prostriedkami prešli 111 000 kilometrov. Ich hlavným dopravným prostriedkom bol legendárny československý (dnes už hovoríme český) automobil Tatra 87, na palube ktorého absolvovali 61 700 kilometrov.

Aerodynamická karoséria s typickou plutvou

Dve tatrovácke osemdesiatsedmičky boli jednými z najobdivovanejších automobilov, zúčastnivších sa na nedávnom veterán rallye 500 km slovenských, ktorého centrom boli Košice. Tatra 87 bola na svoju dobu mimoriadne inovatívnym automobilom, a to po stránke technickej i dizajnérskej. Tento model patrí tvarom svojej karosérie s tromi prednými reflektormi a pozdĺžnou „plutvou" na zadnej časti karosérie k najoriginálnejšie tvarovaným vozidlám v celej histórii motorizmu.

Trojdielne predné okno

Nezvyčajné je aj trojdielne predné okno s veľkým rovinným stredným panelom a dvomi bočnými okienkami. Predné dvere majú závesy vzadu, čo uľahčovalo vstup na predné sedadlá, ktoré sa dali sklopiť do lôžkovej úpravy. Model 87 bol technicky odvodený od modelu 77A, od ktorého sa odlišoval menšími rozmermi, aerodynamickejšou karosériou a úspornejším motorom.

Prototypy v roku 1936

Prvé prototypy Tatry 87 boli vyrobené v roku 1936, oficiálne bolo vozidlo predstavené v roku 1937 a sériovo sa začalo vyrábať v roku 1938. Tatra 87 je postavená na chrbticovom podvozku s rázvorom 2 850 mm, jej dĺžka je 4 740 mm, šírka je 1 670 mm a výška 1 500 mm. Na pohon vozidla slúži trojlitrový vzduchom chladený vidlicový osemvalcový motor, ktorého maximálny výkon je 55 kW.

Skriňa motora z ľahkého elektrónu

Motor má nízku hmotnosť, pretože jeho skriňa i niektoré ďalšie časti sú odliate zo zliatiny horčíka (tzv. elektrón). Štvorstupňová prevodovka má synchronizovaný tretí a štvrtý stupeň (synchronizácia znamená, že pri radení nadol netreba dávať „medziplyn"). Všetky kolesá sú nezávisle zavesené a odpružené priečnymi listovými pružinami.

Maximálna rýchlosť 160 km/h

Vďaka mimoriadne aerodynamickému tvaru karosérie dosahovala tatrovka maximálnu rýchlosť až 160 km/h. Priemerná spotreba sa pohybovala okolo 12,5 l/100 km. Od roku 1948 sa Tatra 87 vyrábala v mierne pozmenenej podobe, pričom viditeľnou zmenou bolo úplné zapustenie predných reflektorov do blatníkov resp. predného veka.

Vlastnil ju aj egyptský kráľ

Do roku 1950 bolo vyrobených vyše 3 000 vozidiel Tatra 87. Medzi vlastníkov legendárnej osemdesiatsedmičky patrili aj egyptský kráľ Faruk I., nemecký poľný maršal E. Rommel, sovietsky maršal A. I. Jeremenko i svetoznámy architekt Sir Norman Foster.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  10. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  1. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Štefánka by Pulitzer
  4. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  5. Konferencia - EU support for research
  6. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  7. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  8. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  9. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  10. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 21 268
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 14 795
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 587
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 7 398
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 327
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 5 417
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 651
  8. Štefánka by Pulitzer 4 350
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 817
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 980

Neprehliadnite tiež

Do auta narazil autobus, keď vodička dávala na priechode prednosť

Pri nehode v Čečejovciach sa zranilo päť ľudí, z toho dve deti.

Ilustračné foto.
Ľudia si pripomínali pamiatku dvoch mladých ľudí aj v Prešove.
Andrej Kiska - prezident SR.

Košice a kraj budú chcieť od štátu na EYOF 40 miliónov eur

Organizácia svetového podujatia je ohrozená.

Ani jedno športovisko nie je momentálne schopné organizovať súťaže v rámci EYOF.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: Fico a Danko, choďte už preč, odkazujú protesty

Len v Bratislave je viac ako 30-tisíc ľudí, zhromaždenia sú po celom Slovensku.

DOMOV

Ľudia si pripomínajú pamiatku Jána a Martiny (fotogaléria)

Námestie SNP v hlavnom meste je po roku opäť plné.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop