Korzár logo Korzár
Streda, 24. apríl, 2019 | Meniny má Juraj
Nájdete nás na webe
PREDSTAVILA SA NA CASSOVIA RETRO V KOŠICIACH

Limuzína Armstrong Siddeley Sapphire

Z internetových stránok svetových automobilových výrobcov sa na nás valia prakticky každý týždeň informácie o toľkých nových modeloch automobilov, že ich všetky ani nestíhame predstaviť na tejto strane. Stará múdrosť ale vraví, že občas sa treba zastaviť

Limuzína Armstrong Siddeley Sapphire. Britskú limuzínu z roku 1955 poháňa 3,5-litrový radový šesťvalec výkonu 112 kW.Limuzína Armstrong Siddeley Sapphire. Britskú limuzínu z roku 1955 poháňa 3,5-litrový radový šesťvalec výkonu 112 kW.(Zdroj: archív)

a obzrieť sa dozadu, do histórie. K myšlienke pripraviť čosi ako automobilovú „retrostranu" ma primälo aj nedávne stretnutie automobilových veteránov Cassovia Retro.

Klasická britská limuzína

Prvým z automobilových veteránov, ktoré dnes predstavujme na tejto strane, je klasická britská limuzína povojnového obdobia, ktorá bola jedným z najzaujímavejších i najhodnotnejších vozidiel, ktoré mohli Košičania vidieť na prehliadke Cassovia Retro. Je to výrobok dnes už neexistujúcej firmy, ktorej názov čosi hovorí pravdepodobne len znalcom histórie britského automobilového priemyslu.

Vznikla zlúčením dvoch firiem

Ide o firmu Armstrong Siddeley, ktorá vznikla v roku 1919 zlúčením spoločností Armstrong-Whithworth a Siddeley-Deasy. Nová firma sa etablovala výrobou kvalitných cestovných automobilov a po druhej svetovej vojne prišla ako jedna z prvých s novými modelmi. Výrazný medzníkom v sortimente spomenutej britskej automobilky bol model Sapphire (zafír), ktorý bol predstavený koncom roka 1952 a do predaja sa dostal v roku 1953.

Zakryté zadné kolesá

Táto luxusná limuzína s typickou britskou karosériou, vyznačujúcou sa zakrytými zadnými kolesami, sa stala konkurenciou vozidiel značiek Daimler, Bentley či Humber. Prvá verzia modelu Sapphire (typ 346) sa predávala v rokoch 1953 až 1958, pričom celkovo bolo vyrobených 7 697 kusov. Tento model je postavený na podvozku s rázvorom 2 896 mm a jeho celková dĺžka je 4 902 mm (v predĺženej verzii 5 385 mm).

Dve alebo tri bočné okná

Zaujímavosťou je, že sa táto limuzína dodávala s dvomi alebo tromi bočnými oknami. Na pohon vozidla slúži 3,5-litrový radový šesťvalec s polguľovitými spaľovacími priestormi. Výkon motora je 93 kW, použitím dvojitého karburátora Stromberg sa zvýšil na 112 kW (mladší motoristi si zrejme budú musieť pozrieť v technickom slovníku, čo to vlastne karburátor bol).

Rýchlosť až 161 km/h

S výkonnejším motorom dosahoval „zafír" maximálnu rýchlosť až 161 km/h. Nezávislé zavesené predné kolesá sú odpružené vinutými pružinami, na odpruženie tuhej zadnej nápravy slúžia listové pružiny. V interiéri mohli byť podľa požiadavky kupujúceho dve samostatné predné sedadlá alebo priebežná lavica. Prístrojový panel je obložený dyhou z orechového dreva, sedadlá sú čalúnené kožou.

Aj s automatickou prevodovkou

Vozidlo mohlo byť vystrojené štvorstupňovou automatickou prevodovkou. Nádherný Sapphire z roku 1955, vystrojený práve takouto automatikou, predstavil Košičanom na podujatí Cassovia Retro pán Attila Kelecsényi z rožňavského klubu Auto Veterán Gemer. Možno ešte dodať, že firma Armstrong Siddeley prestala autá vyrábať v roku 1960.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu
  3. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  5. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  6. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  7. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  9. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  10. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  1. Od mája sa mení definícia kilogramu
  2. Spready a poplatky pri obchodovaní
  3. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  4. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  5. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  6. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  7. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody.
  8. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  9. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  10. Women in business
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 23 194
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 9 787
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 269
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 6 512
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 5 582
  6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 420
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 211
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 3 843
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 854
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 551

Neprehliadnite tiež

Začala sa rekonštrukcia zastávky MHD pri košickom magistráte

Obmedzenia čakajú vodičov aj na Ondavskej ulici.

V Lackovej sú na košikárov pyšní. Pozrite si fotogalériu

Tradičné remeslo sa v tomto regióne odovzdáva z pokolenia na pokolenie.

Mestský majetok v centre Košíc sa mení na ruiny, interiér budí hrôzu

Kontrolór navrhuje časť budov opraviť, časť predať a postaviť bytovky.

Hlavná 25.

Prešovský dopravný podnik chce kúpiť desať nových trolejbusov

Poslanci schválili investíciu za vyše 5 miliónov.

Dopravný podnik mesta Prešov chystá obnovu vozového parku.
Naši predkovia migrovali kvôli úniku z biedy, dnes sa to deje aj kvôli štúdiu na zahraničných univerzitách.

Hlavné správy zo Sme.sk

Café Európa: Ako sa zmení Ukrajina a čo čakať od Zelenského (video)

Diskusia o ukrajinských prezidentských voľbách.

Volodymyr Zelenskyj.
Peter Tóth
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Uvedomuje si štát, aká bola hlboká Kočnerova nora?

Nevieme, či sledovanie novinárov bol ojedinelý prípad.

Šéfredaktorka SME Beata Balogová.
Píše Samuel Abrahám

Nie, Fico sa nezmenil. Zala fabuluje

Ad: Fico sa zmenil obsahovo aj ľudsky.

Boris Zala.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop