a obzrieť sa dozadu, do histórie. K myšlienke pripraviť čosi ako automobilovú „retrostranu" ma primälo aj nedávne stretnutie automobilových veteránov Cassovia Retro.
Klasická britská limuzína
Prvým z automobilových veteránov, ktoré dnes predstavujme na tejto strane, je klasická britská limuzína povojnového obdobia, ktorá bola jedným z najzaujímavejších i najhodnotnejších vozidiel, ktoré mohli Košičania vidieť na prehliadke Cassovia Retro. Je to výrobok dnes už neexistujúcej firmy, ktorej názov čosi hovorí pravdepodobne len znalcom histórie britského automobilového priemyslu.
Vznikla zlúčením dvoch firiem
Ide o firmu Armstrong Siddeley, ktorá vznikla v roku 1919 zlúčením spoločností Armstrong-Whithworth a Siddeley-Deasy. Nová firma sa etablovala výrobou kvalitných cestovných automobilov a po druhej svetovej vojne prišla ako jedna z prvých s novými modelmi. Výrazný medzníkom v sortimente spomenutej britskej automobilky bol model Sapphire (zafír), ktorý bol predstavený koncom roka 1952 a do predaja sa dostal v roku 1953.
Zakryté zadné kolesá
Táto luxusná limuzína s typickou britskou karosériou, vyznačujúcou sa zakrytými zadnými kolesami, sa stala konkurenciou vozidiel značiek Daimler, Bentley či Humber. Prvá verzia modelu Sapphire (typ 346) sa predávala v rokoch 1953 až 1958, pričom celkovo bolo vyrobených 7 697 kusov. Tento model je postavený na podvozku s rázvorom 2 896 mm a jeho celková dĺžka je 4 902 mm (v predĺženej verzii 5 385 mm).
Dve alebo tri bočné okná
Zaujímavosťou je, že sa táto limuzína dodávala s dvomi alebo tromi bočnými oknami. Na pohon vozidla slúži 3,5-litrový radový šesťvalec s polguľovitými spaľovacími priestormi. Výkon motora je 93 kW, použitím dvojitého karburátora Stromberg sa zvýšil na 112 kW (mladší motoristi si zrejme budú musieť pozrieť v technickom slovníku, čo to vlastne karburátor bol).
Rýchlosť až 161 km/h
S výkonnejším motorom dosahoval „zafír" maximálnu rýchlosť až 161 km/h. Nezávislé zavesené predné kolesá sú odpružené vinutými pružinami, na odpruženie tuhej zadnej nápravy slúžia listové pružiny. V interiéri mohli byť podľa požiadavky kupujúceho dve samostatné predné sedadlá alebo priebežná lavica. Prístrojový panel je obložený dyhou z orechového dreva, sedadlá sú čalúnené kožou.
Aj s automatickou prevodovkou
Vozidlo mohlo byť vystrojené štvorstupňovou automatickou prevodovkou. Nádherný Sapphire z roku 1955, vystrojený práve takouto automatikou, predstavil Košičanom na podujatí Cassovia Retro pán Attila Kelecsényi z rožňavského klubu Auto Veterán Gemer. Možno ešte dodať, že firma Armstrong Siddeley prestala autá vyrábať v roku 1960.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.