Najvýznamnejším svetovým autosalónom v predjarnom období je bezpochyby autosalón v švajčiarskej Ženeve, ktorý sa tohto roku koná už po 83. raz. Na autosalóne, ktorého návštevu ešte môžete stihnúť (jeho brány sa zavrú v nedeľu večer), prezentujú automobilky mimoriadne veľa noviniek, a to najmä – kríza-nekríza – v kategórii luxusných a superšportových vozidiel. Najzaujímavejšie novinky postupne predstavíme.
Superšportové Ferrari LaFerrari
Priaznivci značky Ferrari sa konečne dočkali: to, o čom sa už dlhšie šuškalo, sa konečne stalo skutočnosťou. Za pravdepodobne najväčšiu hviezdu tohtoročného ženevského autosalónu mnohí považujú – a zrejme právom – nový špičkový model firmy Ferrari, ktorý je náhradou za doterajší model Enzo. "Rozhodli sme sa nazvať tento model LaFerrari", povedal prezident firmy Ferrari Luca di Montezemolo, "pretože je maximálnym vyjadrením toho, čo definuje našu spoločnosť – excelentnosti".
Len 499 kusov
Možno spomenúť, že slovko la v označení vozidla je z gramatického hľadiska členom určitým pre podstatné mená ženského rodu (v taliančine sú automobily ženského rodu). Nové ferrari vlastne nie je ani autom pre motoristov, pretože podľa Montezemolovho vyjadrenia ide o vozidlo pre zberateľov. A tých môže byť len 499, pretože práve len toľko exemplárov modelu LaFerrari sa vyrobí (Enzo bolo vyrobené v 399 exemplároch). Nový model je prvým modelom Ferrari, vystrojeným hybridnou hnacou technológiou, odvodenou od systému KERS, používaného v monopostoch F1 od roku 2009. Hlavnou pohonnou jednotkou je vidlicový dvanásťvalcový motor zdvihového objemu 6 262 kubických centimetrov, ktorého maximálny výkon je 588 kW pri 9 000 ot/min.
Rekordné maximálne otáčky
Najvyšší krútiaci moment (700 Nm) dosahuje motor pri 6 750 ot/min. Maximálne otáčky motora sú 9 250 ot/min, čo je rekordná hodnota pre motory so spomenutým zdvihovým objemom. Spaľovací motor je spojený s elektromotorom výkonu 120 kW. Najvyšší celkový krútiaci moment presahuje 900 Nm. Elektromotor je elektrickou energiou napájaný z batérie, ktorej hmotnosť je len 60 kg a ktorá sa dobíja pri brzdení i vtedy, keď dvanásťvalec produkuje väčší krútiaci moment, než je to práve potrebné (napríklad v zatáčkach).Zadné kolesá sú poháňané prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky.
Štyri druhy kompozitov
Nosná časť vozidla (šasi) je zhotovená zo štyroch druhov uhlíkových kompozitov, ktoré sú ručne laminované a vytvrdzované v autoklávoch pretekárskeho oddelenia firmy Ferrari, v ktorom sa zhotovujú aj monoposty F1. Súčasťou šasi je aj sedadlo vodiča, ktoré sa preto nedá prestavovať – prestaviteľné sú však pedále i volant. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 650 mm, jeho dĺžka je 4 702 mm, šírka je 1 992 mm a výška len 1 116 mm. Konštruktérom sa podarilo dosiahnuť ideálne rozloženie hmotnosti na nápravy (vpredu 41 %, vzadu 59 %). Predné 19-palcové kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, zadné 20-palcové majú viacprvkové zavesenie.
Za 15 sekúnd na 300 km/h
Brzdová sústava firmy Brembo je vystrojená uhlíkovo-keramickými brzdovými kotúčmi. Dizajn karosérie je podriadený čo najefektívnejšej aerodynamike a zreteľne kopíruje črty monopostov F1. V prednej i zadnej časti sú aktívne aerodynamické prvky, ktoré na základe vyhodnotenia rozličných parametrov generujú prítlačnú silu. Nové LaFerrari zrýchli na 100 km/h za menej než tri sekundy, na 200 km/h za menej než sedem sekúnd a na 300 km/h za 15 sekúnd. Maximálna rýchlosť prevyšuje 350 km/h. Cena nového superferrari nebola zatiaľ zverejnená, ale hovorí sa o sume prevyšujúcej jeden milión eur.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.