Korzár logo Korzár
Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

83. ženevský autosalón

Najvýznamnejším svetovým autosalónom v predjarnom období je bezpochyby autosalón v švajčiarskej Ženeve.

Superšportové Ferrari LaFerrari. Prezident firmy Ferrari Luca di Montezemolo musel pri premiére modelu LaFerrari donekonečna pózovať fotografom.Superšportové Ferrari LaFerrari. Prezident firmy Ferrari Luca di Montezemolo musel pri premiére modelu LaFerrari donekonečna pózovať fotografom. (Zdroj: archív)

Najvýznamnejším svetovým autosalónom v predjarnom období je bezpochyby autosalón v švajčiarskej Ženeve, ktorý sa tohto roku koná už po 83. raz. Na autosalóne, ktorého návštevu ešte môžete stihnúť (jeho brány sa zavrú v nedeľu večer), prezentujú automobilky mimoriadne veľa noviniek, a to najmä – kríza-nekríza – v kategórii luxusných a superšportových vozidiel. Najzaujímavejšie novinky postupne predstavíme.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Superšportové Ferrari LaFerrari

Priaznivci značky Ferrari sa konečne dočkali: to, o čom sa už dlhšie šuškalo, sa konečne stalo skutočnosťou. Za pravdepodobne najväčšiu hviezdu tohtoročného ženevského autosalónu mnohí považujú – a zrejme právom – nový špičkový model firmy Ferrari, ktorý je náhradou za doterajší model Enzo. "Rozhodli sme sa nazvať tento model LaFerrari", povedal prezident firmy Ferrari Luca di Montezemolo, "pretože je maximálnym vyjadrením toho, čo definuje našu spoločnosť – excelentnosti".

SkryťVypnúť reklamu

Len 499 kusov

Možno spomenúť, že slovko la v označení vozidla je z gramatického hľadiska členom určitým pre podstatné mená ženského rodu (v taliančine sú automobily ženského rodu). Nové ferrari vlastne nie je ani autom pre motoristov, pretože podľa Montezemolovho vyjadrenia ide o vozidlo pre zberateľov. A tých môže byť len 499, pretože práve len toľko exemplárov modelu LaFerrari sa vyrobí (Enzo bolo vyrobené v 399 exemplároch). Nový model je prvým modelom Ferrari, vystrojeným hybridnou hnacou technológiou, odvodenou od systému KERS, používaného v monopostoch F1 od roku 2009. Hlavnou pohonnou jednotkou je vidlicový dvanásťvalcový motor zdvihového objemu 6 262 kubických centimetrov, ktorého maximálny výkon je 588 kW pri 9 000 ot/min.

Rekordné maximálne otáčky

Najvyšší krútiaci moment (700 Nm) dosahuje motor pri 6 750 ot/min. Maximálne otáčky motora sú 9 250 ot/min, čo je rekordná hodnota pre motory so spomenutým zdvihovým objemom. Spaľovací motor je spojený s elektromotorom výkonu 120 kW. Najvyšší celkový krútiaci moment presahuje 900 Nm. Elektromotor je elektrickou energiou napájaný z batérie, ktorej hmotnosť je len 60 kg a ktorá sa dobíja pri brzdení i vtedy, keď dvanásťvalec produkuje väčší krútiaci moment, než je to práve potrebné (napríklad v zatáčkach).Zadné kolesá sú poháňané prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky.

SkryťVypnúť reklamu

Štyri druhy kompozitov

Nosná časť vozidla (šasi) je zhotovená zo štyroch druhov uhlíkových kompozitov, ktoré sú ručne laminované a vytvrdzované v autoklávoch pretekárskeho oddelenia firmy Ferrari, v ktorom sa zhotovujú aj monoposty F1. Súčasťou šasi je aj sedadlo vodiča, ktoré sa preto nedá prestavovať – prestaviteľné sú však pedále i volant. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 650 mm, jeho dĺžka je 4 702 mm, šírka je 1 992 mm a výška len 1 116 mm. Konštruktérom sa podarilo dosiahnuť ideálne rozloženie hmotnosti na nápravy (vpredu 41 %, vzadu 59 %). Predné 19-palcové kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, zadné 20-palcové majú viacprvkové zavesenie.

Za 15 sekúnd na 300 km/h

Brzdová sústava firmy Brembo je vystrojená uhlíkovo-keramickými brzdovými kotúčmi. Dizajn karosérie je podriadený čo najefektívnejšej aerodynamike a zreteľne kopíruje črty monopostov F1. V prednej i zadnej časti sú aktívne aerodynamické prvky, ktoré na základe vyhodnotenia rozličných parametrov generujú prítlačnú silu. Nové LaFerrari zrýchli na 100 km/h za menej než tri sekundy, na 200 km/h za menej než sedem sekúnd a na 300 km/h za 15 sekúnd. Maximálna rýchlosť prevyšuje 350 km/h. Cena nového superferrari nebola zatiaľ zverejnená, ale hovorí sa o sume prevyšujúcej jeden milión eur.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 965
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 093
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 903
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 993
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 765
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 136
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 039

Blogy SME

  1. Jozef Stasík: Ovplyvnia medvede budúce voľby?
  2. Matej Nagy: Dúbravský mesačník 3
  3. Adam Austera: Stáva sa Paramount konkurentom Netflixu?
  4. Peter Maroncik: Neskracujte si cestu po rozblatenom trávniku!
  5. Zuzana Ferencová : Podunajská škola a jej nazeranie na krajinu
  6. Ivan Mlynár: Transformácia spoločnosti, akú nepredpokladal a nechcel ani volič Smeru
  7. Ján Valchár: AKo Rusi nedobyli Mesiac
  8. Ladislav Halász: Selektívne križiacke ťaženie pána Moňoka
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 310
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 780
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 947
  4. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 732
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 259
  6. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 251
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 060
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 750
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Stasík: Ovplyvnia medvede budúce voľby?
  2. Matej Nagy: Dúbravský mesačník 3
  3. Adam Austera: Stáva sa Paramount konkurentom Netflixu?
  4. Peter Maroncik: Neskracujte si cestu po rozblatenom trávniku!
  5. Zuzana Ferencová : Podunajská škola a jej nazeranie na krajinu
  6. Ivan Mlynár: Transformácia spoločnosti, akú nepredpokladal a nechcel ani volič Smeru
  7. Ján Valchár: AKo Rusi nedobyli Mesiac
  8. Ladislav Halász: Selektívne križiacke ťaženie pána Moňoka
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 310
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 780
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 947
  4. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 732
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 259
  6. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 251
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 060
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 750
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu