Korzár logo Korzár
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky
VOLKSWAGEN PREDSTAVÍ V ŽENEVE NAJÚSPORNEJŠIE AUTO NA SVETE

Prichádza „jednolitrové" auto!

Možno už teraz špekulovať o tom, ktorý nový model sa stane najväčšou hviezdou blížiaceho sa autosalónu v Ženeve, ktorého brány sa pre verejnosť otvoria už budúci štvrtok. Bude to nové superšportové Ferrari či luxusný Rolls-Royce Wraith? Je ale celkom prav

„Jednolitrový" Volkswagen XL1. Dvojmiestne vozidlo XL1 je spotrebou len 0,9 l/100 km najúspornejším sériovým autom na svete.„Jednolitrový" Volkswagen XL1. Dvojmiestne vozidlo XL1 je spotrebou len 0,9 l/100 km najúspornejším sériovým autom na svete. (Zdroj: archív)

depodobné, že tieto superdrahé a „supersmädné" autá zatieni supernovinka koncernu Volkswagen – „jednolitrové" auto XL1.

Vízia profesora Piëcha

Sériový model XL1 je uskutočnením vízie dnešného predsedu dozornej rady koncernu Volkswagen, profesora F. Piëcha, zo začiatku tohto storočia. Tou víziou bolo priniesť na trh plnohodnotné auto s priemernou spotrebou jeden liter na 100 km. V Ženeve predstavovaný sériový model XL1 je – po dvoch experimentálnych prototypoch - tretím evolučným stupňom vývoja jednolitrového auta firmy VW.

Skryť Vypnúť reklamu

Nesedia za sebou, ale vedľa seba

Model XL sa od spomenutých prototypov zásadne odlišuje v tom, že v prototypoch sedeli vodič a cestujúci za sebou, sériová verzia má dve sedadlá vedľa seba (voči sebe mierne pozdĺžne posunuté). Vozidlo, vystrojené krídlovými dverami, je dlhé 3 888 mm, široké 1 665 mm a vysoké len 1 153 mm. V zadnej časti je batožinový priestor objemu 100 litrov. Vonkajšie spätné zrkadlá sú nahradené minikamerami, snímajúcimi priestor za vozidlom.

Najnižší súčiniteľ odporu vzduchu

Vďaka takpovediac vypiplanej aerodynamike má model XL1 súčiniteľ odporu vzduchu len 0,189, čo je podľa výrobcu najnižšia hodnota zo všetkých doteraz vyrábaných sériových vozidiel na svete. Hmotnosť vozidla je 795 kg. Vozidlo má vpredu 15-palcové, vzadu 16-palcové ráfiky, na ktorých sú namontované pneumatiky s nízkym valivým odporom. Do bezpečnostného výstroja patrí aj antiblokovací a stabilizačný systém.

Skryť Vypnúť reklamu

Dvojvalec objemu len 0,8 litra

Na pohon vozidla slúži hybridný pohonný systém, ktorý pozostáva z 0,8-litrového dvojvalcového turbodieselového motora výkonu 35 kW a elektromotora výkonu 20 kW. Dvojspojková prevodovka má sedem stupňov. Zdrojom elektrickej energie je lítiovo-iónová batéria, uložená v prednej časti. Na čisto elektrický pohon môže vozidlo prejsť až 50 kilometrov. Normovanou priemernou spotrebou 0,9 l/100 km sa model XL1 stáva najúspornejším sériovo vyrábaným automobilom na svete.

Maximálna rýchlosť 160 km/h

Superúsporné vozidielko však nie je na ceste žiadnym slimáčikom – z 0 na 100 km/h zrýchli za 12,7 s a jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 160 km/h. Aj keď firma Volkswagen hovorí o vozidle XL1 ako o sériovom modeli, zatiaľ to nevyzerá tak, že by sme na cestách stretávali húfy týchto vozidiel. Model XL1 sa bude vyrábať manufaktúrnym spôsobom v Osnabrücku, pričom spočiatku sa má vyrobiť len malá séria 50 vozidiel, ktoré budú užívateľom poskytnuté na lízing. Tieto vozidlá by sa na ceste mali objaviť už v prvom polroku.


Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  7. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  8. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Budúcnosť M&A v Európe
  2. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  3. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  4. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  5. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  8. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  9. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  10. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 121
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 955
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 562
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 154
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 057
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 024
  7. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 683
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 673
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 582
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 287
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Opice sa búria

Minulý týždeň sa rozhorel zaujímavý sémantický spor. Prehrali v ňom obe strany a zastať sa treba opíc.

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Dobré ráno

Dobré ráno: Aj právnici chcú robiť niečo pekné

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop