Korzár logo Korzár

Prichádza „jednolitrové" auto!

Možno už teraz špekulovať o tom, ktorý nový model sa stane najväčšou hviezdou blížiaceho sa autosalónu v Ženeve, ktorého brány sa pre verejnosť otvoria už budúci štvrtok. Bude to nové superšportové Ferrari či luxusný Rolls-Royce Wraith? Je ale celkom prav

„Jednolitrový" Volkswagen XL1. Dvojmiestne vozidlo XL1 je spotrebou len 0,9 l/100 km najúspornejším sériovým autom na svete.„Jednolitrový" Volkswagen XL1. Dvojmiestne vozidlo XL1 je spotrebou len 0,9 l/100 km najúspornejším sériovým autom na svete. (Zdroj: archív)

depodobné, že tieto superdrahé a „supersmädné" autá zatieni supernovinka koncernu Volkswagen – „jednolitrové" auto XL1.

Vízia profesora Piëcha

Sériový model XL1 je uskutočnením vízie dnešného predsedu dozornej rady koncernu Volkswagen, profesora F. Piëcha, zo začiatku tohto storočia. Tou víziou bolo priniesť na trh plnohodnotné auto s priemernou spotrebou jeden liter na 100 km. V Ženeve predstavovaný sériový model XL1 je – po dvoch experimentálnych prototypoch - tretím evolučným stupňom vývoja jednolitrového auta firmy VW.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nesedia za sebou, ale vedľa seba

Model XL sa od spomenutých prototypov zásadne odlišuje v tom, že v prototypoch sedeli vodič a cestujúci za sebou, sériová verzia má dve sedadlá vedľa seba (voči sebe mierne pozdĺžne posunuté). Vozidlo, vystrojené krídlovými dverami, je dlhé 3 888 mm, široké 1 665 mm a vysoké len 1 153 mm. V zadnej časti je batožinový priestor objemu 100 litrov. Vonkajšie spätné zrkadlá sú nahradené minikamerami, snímajúcimi priestor za vozidlom.

Najnižší súčiniteľ odporu vzduchu

Vďaka takpovediac vypiplanej aerodynamike má model XL1 súčiniteľ odporu vzduchu len 0,189, čo je podľa výrobcu najnižšia hodnota zo všetkých doteraz vyrábaných sériových vozidiel na svete. Hmotnosť vozidla je 795 kg. Vozidlo má vpredu 15-palcové, vzadu 16-palcové ráfiky, na ktorých sú namontované pneumatiky s nízkym valivým odporom. Do bezpečnostného výstroja patrí aj antiblokovací a stabilizačný systém.

SkryťVypnúť reklamu

Dvojvalec objemu len 0,8 litra

Na pohon vozidla slúži hybridný pohonný systém, ktorý pozostáva z 0,8-litrového dvojvalcového turbodieselového motora výkonu 35 kW a elektromotora výkonu 20 kW. Dvojspojková prevodovka má sedem stupňov. Zdrojom elektrickej energie je lítiovo-iónová batéria, uložená v prednej časti. Na čisto elektrický pohon môže vozidlo prejsť až 50 kilometrov. Normovanou priemernou spotrebou 0,9 l/100 km sa model XL1 stáva najúspornejším sériovo vyrábaným automobilom na svete.

Maximálna rýchlosť 160 km/h

Superúsporné vozidielko však nie je na ceste žiadnym slimáčikom – z 0 na 100 km/h zrýchli za 12,7 s a jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 160 km/h. Aj keď firma Volkswagen hovorí o vozidle XL1 ako o sériovom modeli, zatiaľ to nevyzerá tak, že by sme na cestách stretávali húfy týchto vozidiel. Model XL1 sa bude vyrábať manufaktúrnym spôsobom v Osnabrücku, pričom spočiatku sa má vyrobiť len malá séria 50 vozidiel, ktoré budú užívateľom poskytnuté na lízing. Tieto vozidlá by sa na ceste mali objaviť už v prvom polroku.


Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 13 125
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 581
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 090
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 223
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 525
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 259
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 233
  1. Radko Mačuha: Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe, dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  2. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka
  3. Martin Fronk: OPERÁNA POŽIČOVŇA S HMOTNOU ZODPOVEDNOSŤOU (pre chudobu dole)
  4. Tomas Hlavaty: Prezident Erik Kaliňák, premiér Kaliňák st., predseda parlamentu Bombic.
  5. Vladimír Krátky: Budem ( asi ) kandidovať za Primátora Bratislavy !
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia.
  7. Vladimír Hatara: Fico ako Mečiar...
  8. Ján Valchár: Štvrtý Aljoša. Ambasáda.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 990
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 9 805
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 062
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 695
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 694
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 732
  7. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 6 538
  8. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 159
  1. Radko Mačuha: Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe, dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  2. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  3. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  4. Tupou Ceruzou: Krížovka
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  6. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  7. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  8. Tupou Ceruzou: Za čiarou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radko Mačuha: Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe, dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  2. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka
  3. Martin Fronk: OPERÁNA POŽIČOVŇA S HMOTNOU ZODPOVEDNOSŤOU (pre chudobu dole)
  4. Tomas Hlavaty: Prezident Erik Kaliňák, premiér Kaliňák st., predseda parlamentu Bombic.
  5. Vladimír Krátky: Budem ( asi ) kandidovať za Primátora Bratislavy !
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia.
  7. Vladimír Hatara: Fico ako Mečiar...
  8. Ján Valchár: Štvrtý Aljoša. Ambasáda.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 990
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 9 805
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 062
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 695
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 694
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 732
  7. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 6 538
  8. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 159
  1. Radko Mačuha: Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe, dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  2. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  3. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  4. Tupou Ceruzou: Krížovka
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  6. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  7. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  8. Tupou Ceruzou: Za čiarou

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu