Korzár logo Korzár
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Prichádza „jednolitrové" auto!

Možno už teraz špekulovať o tom, ktorý nový model sa stane najväčšou hviezdou blížiaceho sa autosalónu v Ženeve, ktorého brány sa pre verejnosť otvoria už budúci štvrtok. Bude to nové superšportové Ferrari či luxusný Rolls-Royce Wraith? Je ale celkom prav

„Jednolitrový" Volkswagen XL1. Dvojmiestne vozidlo XL1 je spotrebou len 0,9 l/100 km najúspornejším sériovým autom na svete.„Jednolitrový" Volkswagen XL1. Dvojmiestne vozidlo XL1 je spotrebou len 0,9 l/100 km najúspornejším sériovým autom na svete. (Zdroj: archív)

depodobné, že tieto superdrahé a „supersmädné" autá zatieni supernovinka koncernu Volkswagen – „jednolitrové" auto XL1.

Vízia profesora Piëcha

Sériový model XL1 je uskutočnením vízie dnešného predsedu dozornej rady koncernu Volkswagen, profesora F. Piëcha, zo začiatku tohto storočia. Tou víziou bolo priniesť na trh plnohodnotné auto s priemernou spotrebou jeden liter na 100 km. V Ženeve predstavovaný sériový model XL1 je – po dvoch experimentálnych prototypoch - tretím evolučným stupňom vývoja jednolitrového auta firmy VW.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nesedia za sebou, ale vedľa seba

Model XL sa od spomenutých prototypov zásadne odlišuje v tom, že v prototypoch sedeli vodič a cestujúci za sebou, sériová verzia má dve sedadlá vedľa seba (voči sebe mierne pozdĺžne posunuté). Vozidlo, vystrojené krídlovými dverami, je dlhé 3 888 mm, široké 1 665 mm a vysoké len 1 153 mm. V zadnej časti je batožinový priestor objemu 100 litrov. Vonkajšie spätné zrkadlá sú nahradené minikamerami, snímajúcimi priestor za vozidlom.

Najnižší súčiniteľ odporu vzduchu

Vďaka takpovediac vypiplanej aerodynamike má model XL1 súčiniteľ odporu vzduchu len 0,189, čo je podľa výrobcu najnižšia hodnota zo všetkých doteraz vyrábaných sériových vozidiel na svete. Hmotnosť vozidla je 795 kg. Vozidlo má vpredu 15-palcové, vzadu 16-palcové ráfiky, na ktorých sú namontované pneumatiky s nízkym valivým odporom. Do bezpečnostného výstroja patrí aj antiblokovací a stabilizačný systém.

SkryťVypnúť reklamu

Dvojvalec objemu len 0,8 litra

Na pohon vozidla slúži hybridný pohonný systém, ktorý pozostáva z 0,8-litrového dvojvalcového turbodieselového motora výkonu 35 kW a elektromotora výkonu 20 kW. Dvojspojková prevodovka má sedem stupňov. Zdrojom elektrickej energie je lítiovo-iónová batéria, uložená v prednej časti. Na čisto elektrický pohon môže vozidlo prejsť až 50 kilometrov. Normovanou priemernou spotrebou 0,9 l/100 km sa model XL1 stáva najúspornejším sériovo vyrábaným automobilom na svete.

Maximálna rýchlosť 160 km/h

Superúsporné vozidielko však nie je na ceste žiadnym slimáčikom – z 0 na 100 km/h zrýchli za 12,7 s a jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 160 km/h. Aj keď firma Volkswagen hovorí o vozidle XL1 ako o sériovom modeli, zatiaľ to nevyzerá tak, že by sme na cestách stretávali húfy týchto vozidiel. Model XL1 sa bude vyrábať manufaktúrnym spôsobom v Osnabrücku, pričom spočiatku sa má vyrobiť len malá séria 50 vozidiel, ktoré budú užívateľom poskytnuté na lízing. Tieto vozidlá by sa na ceste mali objaviť už v prvom polroku.


Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 497
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 857
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 168
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 041
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 589
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 588
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 480
  8. Skontrolujte si, či nemáte predražené úvery a poistenie 680

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  2. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  3. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  4. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  6. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  8. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 17 577
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 13 977
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 433
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 676
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 487
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 841
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 740
  8. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 293
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  2. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  3. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  4. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  6. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  8. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 17 577
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 13 977
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 433
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 676
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 487
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 841
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 740
  8. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 293
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu