Robinson & Crusoe je najnovší film z dielne košického režiséra Jána Sabola. Celý sa natáčal v Košiciach. Keď ste si žiadne kamery nevšimli, bude to preto, že celý počin vznikol za osem dní a točilo sa v hlbokej noci alebo v interiéroch. Film, ktorý je príbehom dvoch vojakov – slovenského a maďarského, dostal prívlastky experimentálny a umelecký.
Film Robinson & Crusoe má za sebou premiéru aj jedno verejné premietanie počas otváracieho ceremoniálu EHMK 2013. Je šanca vidieť ho v najbližšom čase v kine?
– Postupnosť je taká, že film ide najprv na festivaly a filmové prehliadky, pretože niektoré festivaly jednoducho neberú filmy, ktoré sú už v distribúcii, potom do distribúcie a televízie. To bude následnosť aj tohto filmu. Robinson & Crusoe je bilingválny slovensko-maďarský aj anglický. Mňa veľmi zaujíma konfrontácia s Európou a so svetom, takže aj preto tie prehliadky. Uvidíme, ako to všetko vypáli.
O čom film Robinson & Crusoe je?
– Najťažšie sa hovorí autorovi, o čom je film, ktorý realizuje, o čom je kniha, ktorú píše. Poprosím vás, keď budete mať chuť a čas, choďte si kúpiť lístok a pozrite si to v kinách. (smiech) A teraz vážne. Je to film o nekomunikácii, o neporozumení medzi národmi, ľuďmi, o Európe, o ľuďoch, samozrejme o snahe pochopiť toho druhého. Nie je len o Slovákoch a Maďaroch, mal by hovoriť trošku v širších európskych kontextoch, akí sme boli a akí sme. Možno aj to, akí by sme mali byť. Film je naozaj pre náročnejšieho diváka, my sme ho s Karolom Horákom písali ako experiment, spája sa tam divadelná zložka s filmovou. Prvoplánovo je to príbeh dvoch hercov, ktorí skúšajú divadelnú hru a medzi jednotlivými dejstvami majú sureálne vízie o Európe a na druhej strane krátke retrospektívy svojho vlastného života.
Prečo sa točilo v Košiciach? Pre filmárov sú síce atraktívne, ale vzdialené.
- A prečo nie? Záleží od toho, aké má produkcia zázemie pre film, ktorý ide realizovať. Som z Košíc, nemal som tendenciu ísť točiť inde, keďže tu bolo zázemie. Mohli sme sa dostať do rôznych priestorov pomerne bez problémov, film bol robený za veľmi nízky peniaz. Každá pomoc, čo sa týka priestorov, kde sme mohli natáčať, nám pomohla. A som aj kaviarenský typ. Do kaviarní, kde chodím na kávu, sme išli aj točiť. Najviac však v priestoroch divadla, vlastne tento film vznikol v spolupráci so Štátnym divadlom Košice, pretože ich hra bola základným inšpiračným motívom. Niekto zo štábu mi povedal, že to bude zrejme prvý kinofilm, ktorý je robený iba v Košiciach. Len technológia, kameraman a asistenti boli z Bratislavy.
Spomenuli ste Štátne divadlo a kaviarne, kde ešte film vznikal?
– Aj reštaurácie a hotely. Jediný nie „košický“ záber je z Prešova na jednom nemenovanom kúpalisku. Inak celý Robinson & Crusoe vznikol v podstate na Hlavnej ulici v Košiciach.
Miesta, ktoré spomínate, sú verejne dostupné. Pristavovali sa náhodní okoloidúci?
– Nie, pretože na ulici sme točili o tretej, štvrtej nadránom. Potrebovali sme vytvoriť ilúziu opusteného mesta. Absolútne nikto vtedy nebol v meste, iba jedna korčuliarka chodila stále dookola o pol tretej v noci. Točili sme do pol šiestej ráno a mali sme na Hlavej ulici koňa. To sa už začali objavovať prví prichádzajúci do práce. Pozerali sa, čo tam robíme s kamerou a koňom.
Spomenuli ste, že film bol nízkorozpočtový, no herecké obsadenie má aj exkluzívne, okrem iných spomeniem Vicu Kerekes a Romana Luknára.
– Ono to závisí od toho, za koľko ten človek príde s vami točiť, alebo čo ste ochotný vy pre to obetovať. A za koľko dní to natočíte. To všetko sa musí spojiť. S Romanom Luknárom mám veľmi dobrý kamarátsky vzťah. Samozrejme, každý mal nejaký honorár, snažil som sa dať štandardný, tak ako sa dáva. Ale Roman mi povedal: „Koľko budeš mať, toľko mi dáš. Ja prídem točiť“. Obaja predstavitelia hlavných úloh, teda Michal Soltész a Sándor Tamás Molnár, takisto. Šetril som predovšetkým na sebe.
Ako ste prišli k Vici Kerekes?
– S ňou to bolo trochu komplikované. Boli asi dva týždne do začiatku natáčania a ja som stále nemal herečku. Na začiatku som kontaktoval Vicu, ale presne v čase, keď bolo naplánované nakrúcanie, robila film a seriál v Čechách a fotila v Holandsku. Takže mi povedala, že časovo to nie je možné. Potreboval som bilingválnu herečku, ale stále mi vychádzalo, že to môže zahrať jedine Vica. Tak týždeň pred natáčaním som zdvihol telefón a povedal jej, že to nemôže hrať nikto iný. Potešila sa. ktorá herečka by aj nie, a dohodli sme sa.
Robinson & Crusoe patrí témou aj spracovaním k vážnejším filmom, za sebou máte aj niekoľko dokumentov. Nechystáte sa spraviť niečo veselšie?
– Plánujeme s Karolom Horákom natočiť trilógiu filmov, všetky v podobnom duchu. Kedy a ako, to je zatiaľ len otázka. Ale ak by sa to zrealizovalo, potom určite budem chcieť natočiť nejakú ľahkú komédiu alebo akčný film.
Na konte máte nízkorozpočtový experimentálny umelecký film. Jeho opakom by mohli byť komerčné filmy, atakujúce naše zmysly odvšadiaľ. Pozriete si ich, alebo toto nie je nič pre vás?
– Ale keď je dobre urobený, nemám proti komerčnému filmu nič. Rád si pozriem také filmy, lebo aj to je umenie urobiť dobrý komerčný film. Je veľmi veľa filmov, ktoré sú uvravené a deje sa v nich stále to isté. Je veľa kvalitných, ale aj veľa priemerných až podpriemerných. Možno aj preto som chcel urobiť iný film. Je jedno, či je to komédia, dráma alebo historický film. Nemám preferenciu, je to otázka filmu, musí ma zaujať pri prepínaní programov.
Ste režisér, scenárista, dokumentarista, spisovateľ, vysokoškolský pedagóg, zvládate prácu kameramana aj strihača, robíte videoklipy. Čo z toho sa robí pre peniaze a čo z lásky k veci samotnej?
– Keby som točil komerčné filmy alebo televízne show, tak to by bolo pre tie peniaze, ale umenie na Slovensku sa pre peniaze určite nerobí. Môj veľký sen bol robiť filmy, a to sa mi aj podarilo.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.