Víťazstvo na víkendovej Dobšinskej zime sa stalo korisťou posádky J. Béreš/ J. Slovák na Subaru Impreza, pred minuloročným víťazom V. Majerčákom so spolujazdcom P. Majerčákom a tretie miesto patrilo posádke T. Kukučka/ M. Podobník. V rámci seriálu MRC 2013, do ktorého dobšinské podujatie patrilo, zvíťazila posádka R. Gembický/ P. Bednár na Mitsubishi Colt.
DOBŠINÁ. Snehové podmienky boli v Dobšinej viac než dobré. Teplomer sa držal celý deň okolo nuly a aj keď boli preteky oproti minulému roku bez slnečných lúčov, záujem divákov bol značný.
Rovnako aj záujem posádok, ktorých sa prihlásilo 104. Na štartovej listine sa ich potom objavilo 85. Od začiatku bolo jasné, že o prvenstvo v absolútnom poradí sa pobijú posádky skupiny A4 teda nad 2000 ccm.
Cestu do Dobšinej si našlo viacero jazdcov zo slovenskej rely špičky. Nie je totiž veľa podujatí, kde sú povolené pneumatiky s hrotmi.
Úvodná skúška Podkova – Vlčia dolina vyšla najlepšie obhajcovi minuloročného víťazstva V. Majerčákovi. V jeho prospech hovorilo aj to, že je Dobšinčan.
Vyhral ju s päťsekundovým náskokom pred T. Kukučkom. Cítil však tlak konkurencie, ktorá sa na pretekoch zišla.
„Adrenalín pred štartom bol asi na maxime, čo som kedy zažil. Tlak od konkurencie bol a ja som si ho pripúšťal. Podkova je moja domáca a obľúbená rýchlostná skúška. Aj jazda na hrotoch je asi to, v čom si najviac verím. Aj tak sme išli stratégiou buď alebo. Takže sa ľahko mohlo stať, že nedôjdeme hore. Ale dobre som vedel aj to, že keď stratím na Podkove, už to nedobehnem. Prekvapil ma môj náskok a nechcel som to už pokaziť. Začal som ísť na istotu a to na Béreša nestačilo. O mojom druhom mieste sa tak rozhodlo na druhej skúške,“ povedal Vlastimil Majerčák a dodal: “Ďakujem fanúšikom za podporu a už teraz sa teším na ďalšiu Dobšinskú zimu.“
Naopak osudnou sa stala Podkova pre T. Ondreja, ktorý pre technickú poruchu skončil už prvej skúške.
Skúsenosti J. Béreša sa ukázali už v druhej skúške, kde sa mu podarilo stiahnuť náskok súperov. V tretej skúške si už len kontroloval pozíciu.
Premiéra vo farbách nového tímu L Racing, v ktorom bude v tomto roku hosťovať, tak vyšla na výbornú.
Silná konkurencia
Po skončení pretekov si vydýchol aj ich riaditeľ Marcel Kollárik. Ako hodnotí Dobšinskú zimu 2013?
„XI. ročník rozhodne hodnotíme ako najúspešnejší. Ozajstné zimné podmienky, veľmi kvalitné štartové pole a množstvo divákov okolo tratí je najlepšia vizitka tohtoročnej Dobšinskej zimy,“ zhrnul M. Kollárik.
Na štarte sa nakoniec zišlo viac ako osemdesiat posádok, ako sa darilo s takýmto náporom organizátorom vysporiadať?
„Administratívnym preberaním bolo prevzatých 85 posádok zo 104 prihlásených. Z obavy o zvládnutie celých pretekov sme ešte k tomu ďalších 20 prihlášok museli zamietnuť, pritom 15 z nich bolo z Maďarska. Práve maďarským posádkam sa u nás začína čoraz viac páčiť. Vlani to boli prví „prieskumníci“ a tento rok sem došla celá plejáda jazdcov s kvalitnou technikou na čele s popredným rely jazdcom Andrásom Hadikom. Samozrejme prekvapila nás aj účasť skoro celej slovenskej špičky v automobilových úťažiach. Posádky: Jozef Béreš ml.-Ján Slovák (Subaru Impreza), Rado Mozner - Peter Vejačka (Mitsubishi EVO IX), či Igor Drotár s Vladom Bánocim (Škoda Fabia WRC) museli čeliť naším domácim esám v podobe Tomáša Ondreja (Srnku) s Adamom Gömörim (Mitsubishi EVO IX) a dobšinskej súrodeneckej dvojici Vlasto a Palo Majerčákovci (Mitsubishi EVO IX), ktorým tento štart umožnil žilinský KL Racing rally team. Práve tento tým podporil tiež domácu posádku Tomáš Fusko - Jakub Slovák (Škoda Felícia Kit kar) a čoraz rýchlejšieho Tomáša Kukučku s Marekom Podobníkom (Mitsubishi EVO IX). Nielen výkony týchto posádok boli ozdobou tohtoročnej Dobšinskej zimy, aj zápolenia posádok na sériových vozidlách lahodili oku diváka a sme radi že okrem „narazených plechov“ sa nikomu nič nestalo,“ pokračoval M. Kollárik.
Hlavná bola bezpečnosť
Pre mnohých jazdcov je ťahákom skúška Podkova – Vlčia dolina. No rovnako je náročná aj pre organizátorov. Ako sa vydarila v tomto roku? Bolo na nej veľa problémov?
„Táto rýchlostná skúška bola zaradená už niekoľko rokov dozadu a nás na nej už nič nesmie prekvapiť. S bezpečnostného hľadiska je zabezpečená skoro ako na „veľkej“ rally. Tohto roku okraje celej trate boli zabezpečené vysokými snehovými mantinelmi, ktoré tiež napomáhajú bezpečnosti. Samozrejme ani tento rok sa nezaobišla bez technických porúch, havárii či dokonca malého požiaru vozidla. Všetky tieto prerušenia boli traťovými komisármi a s pomocou techniky bravúrne odstránené a nijako zvlášť nám to časový harmonogram nenarušilo,“ uviedol M. Kollárik, ktorého v tomto ročníku prekvapil hlavne záujem posádok a divákov.
Veľa snehu
Dobšinská zima 2013 bola už jedenásta v poradí. Bola niečím iná ako tie predchádzajúce?
“Bola, a to množstvom snehu, ktorý je síce prepotrebný na zimnej súťaži, no na druhej strane takú vrstvu s akou sme sa borili tohto roku sme dávno nemali. To, či preteky dopadnú dobre v prvom rade popri kvalitnom zabezpečení spočíva práve v príprave jednotlivých tratí. Je to týždeň práce, ktorú nám mesto Dobšiná zabezpečuje prostredníctvom ťažkých mechanizmov svojich spoločností, ktorým patrí naša vďaka,“ uviedol M. Kollárik.
Vzhľadom na záujem amatérov i profesionálov z radov rely jazdcov, neuvažujete prechode k majstrovstvám SR?
„Mali sme viacero ponúk zorganizovať majstrovstvá Slovenska v rely, no naša priorita momentálne stále ostáva v podobe majstrovstiev Európy pretekov automobilov do vrchu na Dobšinskom kopci, ktoré tohto roku oslávia dvojité jubileum. Bude to už XXX. ročník a 40. výročie od zorganizovania jeho prvého ročníka v roku 1973. Je to veľký záväzok, na ktorý sa už v týchto dňoch začíname pripravovať, ale aby som zodpovedal na otázku kompletne tak s amatérmi na zimnej rely sme začínali, s nimi sme sa dotiahli až na dnešnú úroveň a určite budeme v organizácii takéhoto podujatie pokračovať aj naďalej, možno v trochu inej podobe samozrejme s podporou Mesta Dobšiná,“ uzavrel M. Kollárik.
Prvá desiatka v absolútnom poradí
1. Jozef Béreš/ Ján Slovák (Subaru Impreza) 8:52,452. Vlastimil Majerčák/ Pavol Majerčák (Mitsubishi Lancer EVO IX) 8:55,61
3. Tomáš Kukučka/ Marek Podobník (Mitsubishi Lancer EVO IX) 9:01,10
4. András Hadik/ Krisztian Balla (Subaru Impreza N12) 9:21,60
5. Radovan Mozner/ Peter Vejačka (Mitsubishi Lancer EVO IX) 9:23,58
6. Jozef Jágrik/ Boris Kubovič (Mitsubishi Lancer EVO VI) 9:31,47
7. Igor Drotár/ Vlado Bánoci (Škoda Fabia WRC) 9:38,03
8. Richard Gembický/ Peter Bednár (Mitsubishi Colt 1,6) 9:54,65
9. František Bányász/ Klaudia Proschingerová (Toyota Celica GT Four) 9:56,43
10. Martin Kysucký Jr./ Robert Pečner (Seat Ibiza 1,9TDI) 10:17,31
Druhé miesto. V. Majerčák spolu s bratom P. Majerčákom skončili na druhom mieste.
Radosť. Niektoré posádky mali z toho, že došli do cieľa, veľkú radosť.
Pomocné ruky. Boli chvíle, keď sa pomoc ochotných divákov zišla. Foto k článku: Peter Podolinský