Korzár logo Korzár
Pondelok, 8. marec, 2021 | Meniny má Alan, AlanaKrížovkyKrížovky
PRAGA R1 BUDE PRETEKAŤ NA EURÓPSKYCH OKRUHOCH

Slovenské pretekárske auto

Ako isto viete, Slovensko je – podľa počtu vyrobených áut na jedného obyvateľa – svetovou veľmocou číslo jeden. Žiaden zo sériových modelov, ktoré tri veľké automobilky na Slovensku vyrábajú, však nebol vyvinutý slovenskými konštruktérmi. Možno bude pre v

Pretekárske vozidlo Praga R1. Kto by povedal, že tento okruhový špeciál vznikol v slovenskej dedinke Orechová Potôň?Pretekárske vozidlo Praga R1. Kto by povedal, že tento okruhový špeciál vznikol v slovenskej dedinke Orechová Potôň? (Zdroj: archív)

ás preto prekvapením, že predsa len sa na Slovensku vyrába auto, ktoré je dielom umu a invencie našich konštruktérov.

V dedinke Orechová Potôň

Ide o auto z dielne malej firmy Praga Cars (ťažko povedať, prečo firma nesie meno bývalej českej automobilky), ktorá sídli v malej dedinke Orechová Potôň (dám krk na to, že ste o nej ešte nikdy nepočuli). Spomenutá firma predstavila nedávno svoj najnovší dvojmiestny automobil Praga R1, určený na preteky na automobilových okruhoch.

Tretí typ firmy Praga

Ide už, po typoch Attack R4 a Praga R4S, o tretí typ pretekárskeho špeciálu spomenutej firmy. Pri návrhu vozidla dbali konštruktéri najmä na dosiahnutie čo najnižšej hmotnosti a výborné aerodynamické vlastnosti. Nosnou časťou vozidla je tuhá škrupina (tzv. monokok, známy z monopostov F1), zhotovená z uhlíkových kompozitov a zosilnená vnútorným rebrovaním. Vďaka tejto ľahkej konštrukcii je hmotnosť vozidla (bez prevádzkových náplní) len 590 kg.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Motor od firmy Renault Sport

Pretekársky špeciál je postavený na podvozku s rázvorom 2 625 mm, jeho dĺžka je 4 170 mm, šírka je 1 800 mm a výška len 995 mm. Na pohon vozidla slúži dvojlitrový neprepĺňaný radový štvorvalec firmy Renault Sport Technologies. Tento motor má liatinový blok, hliníkovú hlavu, štyri ventily na valec a jeho maximálny výkon je 155 kW pri 7 500 ot/min. Najvyšší krútiaci moment motora je 220 Nm. Motor je uložený pozdĺžne a temer presne uprostred auta, čo prispieva k výbornej ovládateľnosti vozidla.

Komponenty od renomovaných výrobcov

Šesťstupňová prevodovka od renomovaného výrobcu Hewland bola upravená na pneumatické radenie. Elektronický riadiaci systém motora pochádza od známej firmy Cosworth. Predné 15-palcové i zadné 16-palcové kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách a odpružené vinutými pružinami, vnútri ktorých sú tlmiče firmy Koni. Vozidlo je vystrojené brzdovým systémom AP Racing s ventilovanými kotúčmi a štvorpiestikovými strmeňmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Testovanie na okruhu Slovakia Ring

Deformačné zóny na pohlcovanie kinetickej energie pri nárazoch spredu a zo strán, šesťbodové bezpečnostné pásy, vstavaný hasiaci systém, polykarbonátové okná a bezpečnostná palivová nádrž robia z R1 jedno z najbezpečnejších pretekárskych áut na svete. Prvý prototyp vozidla Praga R1 podstúpil počas októbra 2012 náročné testy na okruhu Slovakia Ring. Tieto testy potvrdili, že Praga R1 má porovnateľné jazdné výkony ako autá kategórie GT3.

Aj vo verzii pre bežné cesty

Pre tohtoročnú sezónu pripravuje firma Praga Cars už teraz prvé autá, a to pre vlastný seriál Praga Cup, ktorý sa bude jazdiť na viacerých profesionálnych okruhoch v Európe. Možno ešte doplniť, že základná cena pretekárskeho vozidla Praga R1 je 98 000 eur, pričom na želanie môže byť vozidlo vystrojené tak, aby mohlo jazdiť aj na bežných komunikáciách.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. Metropolis sa stane ikonickou stavbou Bratislavy
  2. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  3. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  4. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  5. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  9. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  10. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 26 475
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 15 740
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 13 410
  4. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 13 225
  5. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 11 493
  6. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 8 643
  7. Nové číslo Historickej revue 8 531
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 8 031
  9. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní? 8 007
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 300
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Druhá sankcia je skoro štyrikrát vyššia.

23 h
ZSSK obmedzuje niektoré spoje aj na východnom Slovensku.

K zmenám pristúpili kvôli pandémii.

12 h
Škôlkari sa v sprievode učiteliek vybrali aj na prechádzku.

Tri materské školy zostali v karanténe.

9 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop