Korzár logo Korzár

Slovenské pretekárske auto

Ako isto viete, Slovensko je – podľa počtu vyrobených áut na jedného obyvateľa – svetovou veľmocou číslo jeden. Žiaden zo sériových modelov, ktoré tri veľké automobilky na Slovensku vyrábajú, však nebol vyvinutý slovenskými konštruktérmi. Možno bude pre v

Pretekárske vozidlo Praga R1. Kto by povedal, že tento okruhový špeciál vznikol v slovenskej dedinke Orechová Potôň?Pretekárske vozidlo Praga R1. Kto by povedal, že tento okruhový špeciál vznikol v slovenskej dedinke Orechová Potôň? (Zdroj: archív)

ás preto prekvapením, že predsa len sa na Slovensku vyrába auto, ktoré je dielom umu a invencie našich konštruktérov.

V dedinke Orechová Potôň

Ide o auto z dielne malej firmy Praga Cars (ťažko povedať, prečo firma nesie meno bývalej českej automobilky), ktorá sídli v malej dedinke Orechová Potôň (dám krk na to, že ste o nej ešte nikdy nepočuli). Spomenutá firma predstavila nedávno svoj najnovší dvojmiestny automobil Praga R1, určený na preteky na automobilových okruhoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tretí typ firmy Praga

Ide už, po typoch Attack R4 a Praga R4S, o tretí typ pretekárskeho špeciálu spomenutej firmy. Pri návrhu vozidla dbali konštruktéri najmä na dosiahnutie čo najnižšej hmotnosti a výborné aerodynamické vlastnosti. Nosnou časťou vozidla je tuhá škrupina (tzv. monokok, známy z monopostov F1), zhotovená z uhlíkových kompozitov a zosilnená vnútorným rebrovaním. Vďaka tejto ľahkej konštrukcii je hmotnosť vozidla (bez prevádzkových náplní) len 590 kg.

SkryťVypnúť reklamu

Motor od firmy Renault Sport

Pretekársky špeciál je postavený na podvozku s rázvorom 2 625 mm, jeho dĺžka je 4 170 mm, šírka je 1 800 mm a výška len 995 mm. Na pohon vozidla slúži dvojlitrový neprepĺňaný radový štvorvalec firmy Renault Sport Technologies. Tento motor má liatinový blok, hliníkovú hlavu, štyri ventily na valec a jeho maximálny výkon je 155 kW pri 7 500 ot/min. Najvyšší krútiaci moment motora je 220 Nm. Motor je uložený pozdĺžne a temer presne uprostred auta, čo prispieva k výbornej ovládateľnosti vozidla.

Komponenty od renomovaných výrobcov

Šesťstupňová prevodovka od renomovaného výrobcu Hewland bola upravená na pneumatické radenie. Elektronický riadiaci systém motora pochádza od známej firmy Cosworth. Predné 15-palcové i zadné 16-palcové kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách a odpružené vinutými pružinami, vnútri ktorých sú tlmiče firmy Koni. Vozidlo je vystrojené brzdovým systémom AP Racing s ventilovanými kotúčmi a štvorpiestikovými strmeňmi.

SkryťVypnúť reklamu

Testovanie na okruhu Slovakia Ring

Deformačné zóny na pohlcovanie kinetickej energie pri nárazoch spredu a zo strán, šesťbodové bezpečnostné pásy, vstavaný hasiaci systém, polykarbonátové okná a bezpečnostná palivová nádrž robia z R1 jedno z najbezpečnejších pretekárskych áut na svete. Prvý prototyp vozidla Praga R1 podstúpil počas októbra 2012 náročné testy na okruhu Slovakia Ring. Tieto testy potvrdili, že Praga R1 má porovnateľné jazdné výkony ako autá kategórie GT3.

Aj vo verzii pre bežné cesty

Pre tohtoročnú sezónu pripravuje firma Praga Cars už teraz prvé autá, a to pre vlastný seriál Praga Cup, ktorý sa bude jazdiť na viacerých profesionálnych okruhoch v Európe. Možno ešte doplniť, že základná cena pretekárskeho vozidla Praga R1 je 98 000 eur, pričom na želanie môže byť vozidlo vystrojené tak, aby mohlo jazdiť aj na bežných komunikáciách.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 506
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 509
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 170
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 475
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 313
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 264
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu