Korzár logo Korzár
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Automobilka Toyota má 75 rokov

Japonská firma Toyota oslavuje v tomto roku 75. výročie svojho založenia Kiičirom Toyodom.

Nákladný automobil typu G1. Automobil typu G1 sa začal vyrábať v roku 1935 ako prvý automobil spoločnosti Toyoda Enterprise.Nákladný automobil typu G1. Automobil typu G1 sa začal vyrábať v roku 1935 ako prvý automobil spoločnosti Toyoda Enterprise. (Zdroj: archív)

Oficiálny deň výročia, 3. november, sa vzťahuje na začatie prevádzky v japonskom podniku Koromo, ktorý bol prvým montážnym závodom Toyoty na výrobu automobilov. Úplný počiatok príbehu Toyoty sa však datuje do obdobia pred viac než storočím, keď Kiičirov otec Sakiči Toyoda založil spoločnosť Toyoda Enterprise, vyrábajúcu tkáčske stavy.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Automatický tkáčsky stav

V roku 1926 potom Sakiči doviedol do dokonalosti automatický tkáčsky stav vlastnej konštrukcie, určený na masovú výrobu - a tak vznikol automatický tkáčsky stav Toyoda typu G. Efektivita výroby na novom automatickom stave rýchlo pritiahla pozornosť celosvetovo najväčšej textilky toho obdobia, britskej spoločnosti Platt Brothers & Co. Ltd. Sakičiho syn Kiičiro bol v roku 1929 ako zástupca spoločnosti poverený úlohou dohodnúť patentovú zmluvu na stav typu G, pričom sa rozhodol cestovať do Anglicka cez Spojené štáty.

Skryť Vypnúť reklamu

Impulzom návšteva USA

Chcel sa na vlastné oči presvedčiť, ako sa tam medzitým rozvinul automobilový priemysel. Kiičirove zážitky zo Spojených štátov sformovali jeho jediný cieľ: dokázať tiež vyrobiť automobil. Kiičirovi sa o tomto zámere podarilo presvedčiť vtedajšieho riaditeľa spoločnosti Toyoda Enterprise a založiť špeciálne automobilové oddelenie v rámci závodu na výrobu tkáčskych stavov.

Prvý nákladný automobil v roku 1935

V roku 1935 bol po necelých šiestich mesiacoch vývoja dokončený nákladný automobil Model G1.V roku 1936 bol dokončený prototyp osobného automobilu Model AA, ktorý bol prvým vozidlom, nesúcim označenie Toyota. V roku 1947 bolo dokončené prvé povojnové osobné vozidlo značky Toyota, dvojdverový Model SA. Nová epocha firmy začala v roku 1957, keď do Los Angeles prišli dve autá Toyota Crown.

Skryť Vypnúť reklamu

V USA prvý rok len 288 áut

Tie boli vôbec prvými japonskými vozidlami exportovanými do Severnej Ameriky. V prvom roku predaja (1958) bolo v USA predaných len 288 vozidiel Toyota. Jedným z najväčších cieľov firmy však bolo dostať automobily Toyota na európske cesty. Expanziu Toyoty na európske trhy spustil Walther Krohn, prezident dánskej spoločnosti Erla Auto Import, ktorý presvedčil Toyotu na export niekoľkých vzoriek Toyoty Crown s pravostranným riadením do Dánska.

Export do Európy od roku 1964

V roku 1964 zriadila Toyota svoje prvé oficiálne európske zastúpenie v dánskej Kodani. Prvou Toyotou vyrábanou na území Európy bola Toyota Corolla, ktorá schádzala z montážnych liniek portugalského výrobcu autobusov Salvador Caetano. Toyota dosiahla v roku 1976 významný míľnik – do Európy vyviezla miliónte auto. Toyota vstúpila v roku 1989 na trh prémiových automobilov so svojou novou značkou Lexus.

Skryť Vypnúť reklamu

320 000 pracovníkov na celom svete

V roku 1992 začala Toyota vyrábať automobily vo Veľkej Británii, v roku 1994 v Turecku. V roku 2005 založila Toyota v Česku spoločný podnik s koncernom PSA Peugeot Citroën, v ktorom sa vyrábajú modely Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107. Spoločnosť Toyota Motor Corporation zamestnáva dnes okolo 320 000 ľudí po celom svete a doteraz vyrobila viac než 200 miliónov vozidiel.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  2. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  5. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  6. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  7. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  8. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  10. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  1. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  2. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  3. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  8. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  9. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  10. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 18 735
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 8 991
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 990
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 267
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 669
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 984
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 639
  8. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 585
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 427
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 159

Blogy SME

  1. Marian Baran: Električka číslo štyri
  2. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  3. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  4. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  5. Štefan Vidlár: Pomýlený gazda
  6. Martina Paulenová: Odchádzame na prechádzku
  7. Miriam Studeničová: Prečo mnohí nedokážu vnímať duchovno?
  8. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 15 049
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 8 937
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 818
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 316
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 670
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 087
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 588
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 185
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovory ZKH: František Mikloško.

Ako Mikloško s odstupom času hodnotí odkazy pápeža?


a 1 ďalší 27. sep
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Nebola to politická tlačovka. Bol to prejav ombudsmanky občana.


4 h
Momentka zo zápasu Šachtar Doneck vs. Inter Miláno.

Ajax Amsterdam rozhodol o výhre už v prvom polčase.


Sportnet a 1 ďalší 2 h

Blogy SME

  1. Marian Baran: Električka číslo štyri
  2. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  3. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  4. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  5. Štefan Vidlár: Pomýlený gazda
  6. Martina Paulenová: Odchádzame na prechádzku
  7. Miriam Studeničová: Prečo mnohí nedokážu vnímať duchovno?
  8. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 15 049
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 8 937
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 818
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 316
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 670
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 087
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 588
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 185
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu