Už čoskoro sa aj na našom trhu objaví novinka českej automobilky Škoda Auto, model Rapid. Nová škodovka (v európskej verzii) mala svetovú premiéru na nedávnom parížskom autosalóne. Európsky Rapid je technicky blízkym príbuzným modelu Seat Toledo najnovšej generácie, ale odlišuje sa od Rapidu, ktorý sa vyrába v Indii pre indický trh.
Patrí do najväčšieho segmentu trhu
Rapid patrí do segmentu kompaktných automobilov (segment A), ktorý v súčasnosti predstavuje približne 36 % svetového automobilového trhu. Experti však predpokladajú, že do roku 2020 sa podiel kompaktných vozidiel na celosvetovom predaji zvýši až na 50 %. Nová škodovka sa svojou veľkosťou zaraďuje medzi Fabiu a Octaviu, pričom jej podvozok má dlhší rázvor (2 602 mm) než podvozok Octavie.
Nahradí napokon Octaviu?
Podľa niektorých zahraničných zdrojov aj to naznačuje, že Rapid v budúcnosti úplne nahradí Octaviu, ktorej nasledujúca generácia vraj dosť výrazne narastie. Rapid je dlhý 4 483 mm, široký 1 706 mm a vysoký 1 461 mm. Batožinový priestor má základný objem 550 litrov, sklopením zadných sedadiel sa zväčší na 1 490 litrov. Obojstranný koberec v „kufri" má na jednej strane textilný povrch, na druhej umývateľný gumový povrch.
Nový dizajnový jazyk
Rapid je prvým vozidlom značky Škoda, na ktorom sa v plnej miere uplatnil nový dizajnový jazyk českého výrobcu. Najmarkantnejším prvkom tohto dizajnu je nová maska chladiča, ktorá tvorí jeden štylistický celok so svetlometmi a opticky vozidlo rozširuje. Pre Rapid sú k dispozícii moderné benzínové a naftové motory.
1,2-litrový trojvalec
Ponuka benzínových motorov začína pri 1,2-litrovom trojvalci, ktorý vznikol vývojom známeho motora http a ktorého výkon bol zvýšený na 55 kW pri 5 400 ot/min. Najvyšší krútiaci moment tohto motora je 112 Nm, jeho normovaná kombinovaná spotreba je 6,1 l/100 km. Nasledujú dve verzie prepĺňaného štvorvalca s priamym vstrekovaním benzínu. Slabšia verzia tohto motora, ktorého zdvihový objem je tiež 1,2 litra, má maximálny výkon 63 kW a jej najvyšší krútiaci moment je 160 Nm.
Sedemstupňová automatická prevodovka
Výkonnejšia verzia vyvíja 77 kW a jej krútiaci moment vrcholí hodnotou 175 Nm. Táto verzia je sériovo kombinovaná so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, slabšie dva motory sa dodávajú s päťstupňovou prevodovkou. Najvýkonnejším motorom pre Rapid je 1,4-litrový prepĺňaný štvorvalec s maximálnym výkonom 90 kW a najvyšším krútiacim momentom 200 Nm. Tento motor, kombinovaný so sedemstupňovou automatickou prevodovkou, má priemernú spotrebu 5,8 l/100 km.
Maximálna rýchlosť 206 km/h
Škoda Rapid, vystrojená týmto motorom, zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 206 km/h. Pre priaznivcov nafty sú k dispozícii dve výkonové verzie 1,6-litrového turbodúchadlového motora, ktorých výkon je 66 kW, resp. 77 kW. Priemerná spotreba týchto motorov sa pohybuje od 4,2 do 4,4 l/100 km.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.