bežných návštevníkov. V Paríži má svetovú premiéru celý rad nových modelov, medzi nimi aj novinka britskej firmy Land Rover (dnes súčasť indického koncernu Tata), luxusný športovo-úžitkový automobil (SUV) Range Rover novej generácie.
Zachoval si klasické línie
Na prvý pohľad vyzerá Range Rover štvrtej generácie tak, ako keby bol doterajší model podrobený len kozmetickým úpravám (či faceliftu, ako sa tomu hovorí v zahraničí). Výrobca skutočne ponechal vozidlu typické rysy, ktorými sa od konkurenčných modelov odlišoval už pôvodný model. Novinkou sú markantné predné reflektory i zadné svetlá, zasahujúce do bokov vozidla, zostala však typická mriežka chladiča z dierkovaného plechu.
Revolúcia v konštrukcii
Na takpovediac druhý pohľad sa ale ukáže, že pod relatívne málo pozmenenou karosériou sa skrýva konštrukčná revolúcia. Nový Range Rover je totiž prvým vozidlom triedy SUV, ktorého celá karoséria je zhotovená z hliníka. Týmto prechodom z ocele na hliník sa podarilo „zhodiť" 400 kilogramov, ale pod dve tony sa aj tak hmotnosť vozidla nedostala – v závislosti na verzii a vybavení váži britská novinka od 2,16 do 2,36 tony.
Pneumatický pružiaci systém
Adaptívny podvozok sa vyznačuje hliníkovými ramenami a pneumatickým pružiacim systémom. Vozidlo je dlhé 4,99 m, široké 1,98 m a vysoké 1,84 m. Paleta motorov pre nový Range Rover pozostáva z dvoch vznetových motorov a jedného benzínového motora. Základný model je poháňaný trojlitrovým turbodieselovým šesťvalcom V6 s maximálnym výkonom 192 kW a najvyšším krútiacim momentom 600 Nm. Tento model dosahuje maximálnu rýchlosť 209 km/h a jeho priemerná spotreba je 7,5 l/100 km.
Päťlitrový benzínový osemvalec
Druhým vznetovým motorom je aj doteraz používaný 4,4-litrový vidlicový osemvalec, ktorého maximálny výkon je 253 kW a najvyšší krútiaci moment je 700 Nm. Týmto osemvalcom poháňaný Range Rover zrýchli z 0 na 100 km/h 6,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 217 km/h. Benzínové motory sú zastúpené päťlitrovým vidlicovým osemvalcom, ktorý je prepĺňaný kompresorom.
Osemstupňová automatická prevodovka
Tento motor vyvíja maximálny výkon 380 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 625 Nm. Range Rover, poháňaný týmto osemvalcom, zrýchli na stovku za 5,4 sekundy a dosiahne rýchlosť 225 km/h (na želanie až 250 km/h). priemerná spotreba benzínovej verzie je 13,8 l/100 km. Všetky tri pohonné jednotky sú kombinované s automatickou osemstupňovou prevodovkou, samozrejmosťou je pohon všetkých štyroch kolies.
V budúcnosti aj hybrid
Koncom roka 2013 začne výrobca ponúkať štvrtý variant pohonu, a to v podobe hybridnej hnacej sústavy, tvorenej vznetovým vidlicovým šesťvalcom a elektromotorom výkonu 35 kW. Spotreba tejto verzie by mala byť stlačená na 6,4 l/100 km. Range Rover štvrtej generácie by na trh mal prísť začiatkom budúceho roka.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.