S mimoriadne zaujímavou novinkou sa do Paríža chystá nemecká automobilka BMW. Tá oznámila, že vo francúzskej metropole predstaví štúdie Concept Acctive Tourer.
Bavoráky s predným pohonom
Toto koncepčné vozidlo je sériovému vyhotoveniu veľmi blízkou predzvesťou nového vanu BMW, ktorý bude skutočnou lastovičkou v sortimente bavorského výrobcu – bude ohlasovateľom novej éry bavorákov s pohonom predných kolies. Štúdia Active Tourer (a teda aj nový kompaktný van) je postavený na podvozkovej plošine budúcej generácie modelu Mini.
Dizajn sa ešte môže zmeniť
Dizajn novej štúdie pôsobí športovo, elegantne a dynamicky, ale zatiaľ ťažko povedať, ktoré prvky tohto atraktívneho dizajnu sa skutočne objavia aj na sériovom vane. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 670 mm, ktorý poskytol možnosť vytvoriť veľmi priestranný interiér. Dĺžka vozidla je 4 353 mm, jeho šírka je 1 834 mm a výška 1 560 mm (vodič teda sedí relatívne vysoko a má veľmi dobrý výhľad).
Hybridný hnací systém
Štúdia je vystrojená hybridným hnacím systémom e-Drive, ktorý pochádza z modelu i8. V štúdii je tento systém tvorený kombináciou prepĺňaného benzínového motora a elektromotora. Trojvalcový benzínový motor zdvihového objemu 1,5 litra, ktorý je odvodený od viacnásobne oceneného šesťvalca, je vystrojený systémom plne variabilného časovania ventilov (Valvetronic).
Vpredu naprieč uložený motor
Motor je uložený vpredu naprieč a poháňa predné kolesá, zatiaľ čo elektromotor poháňa zadné kolesá. Maximálny celkový výkon hnacieho systému je 140 kW, čo umožňuje dynamickú jazdu. Štúdia zrýchli na 100 km/h za menej než osem sekúnd a jej maximálna rýchlosť 200 km/h. Priemerná spotreba je pritom len 2,5 l/100 km.
Na „elektrinu" 30 kilometrov
Na čisto elektrický pohon môže štúdia, jazdiaca na 20-palcových kolesách, prejsť okolo 30 kilometrov. Zdrojom elektrickej energie je lítiovo-iónová batéria, uložená pod podlahou batožinového priestoru. Batéria je počas brzdenia dobíjaná elektromotorom (pracujúcim v generátorovom režime), v prípade potreby ju dobíja aj vysokonapäťový generátor, poháňaný spaľovacím motorom.
Odporúčania na zníženie spotreby
K zníženiu spotreby prispievajú aj niektoré inovatívne funkcie systému ECO PRO. Tento systém, pracujúci v spojení s navigačným systémom, napríklad odporučí vodičov, aby „ubral plyn" pred ostrou zatáčkou (ktorú vodič ešte nevidí). Okrem toho umožňuje systém ECO PRO tzv. plachtenie, pod ktorým treba rozumieť odpojenie motora od pohonu vždy keď vodič sníme nohu z pedálu akcelerátora, ale nebrzdí.
Na trh budúci rok
Novinkou v kokpite je 10,25-palcový displej, ktorý nahradzuje štyri klasické okrúhle prístroje a ktorý si vodič môže nakonfigurovať podľa potreby. Kompaktný van triedy 1, odvodený od štúdie Active Tourer, by mal na trh prísť v budúcom roku.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.