Korzár logo Korzár

Zánik firmy Melkus

Na športové automobily značky Melkus si zrejme spomenú len tí skôr narodení motoristi, ktorí si ešte dobre pamätajú našu socialistickú minulosť.

Športové kupé Melkus RS2000. Model RS2000 nadväzoval na model RS1000, ktorý v bývalej Nemeckej demokratickej republike vyrábala súkromná firma Melkus.Športové kupé Melkus RS2000. Model RS2000 nadväzoval na model RS1000, ktorý v bývalej Nemeckej demokratickej republike vyrábala súkromná firma Melkus. (Zdroj: archív)

Značka Melkus bola totiž akousi singularitou v bloku socialistických krajín – išlo o súkromnú firmu (!) na kusovú výrobu športových automobilov. Firmu založil v bývalej Nemeckej demokratickej republike úspešný automobilový pretekár Heinz Melkus. Firma Melkus vyrábala v malom počte športové kupé RS 1000, ktoré využívalo konštrukčné časti i motor zo známeho Wartburga. Karosériu z plastov dodávala firma Robur (výrobca aj u nás jazdiacich nákladných vozidiel). Kupé, poháňané litrovým dvojtaktným trojvalcovým motorom výkonu 52 kW, malo hmotnosť len 690 kg a dosahovalo maximálnu rýchlosť 165 km/h. V rokoch 1969 až 1979 bolo vyrobených celkovo 101 vozidiel Melkus RS 1000, z ktorých sa väčšina dodnes zachovala. Heinz Melkus zomrel v roku 2005, ale jeho syn Peter a vnuk Sepp sa v máji 2006 rozhodli vrátiť značku Melkus späť do automobilového sveta a založili firmu Melkus Sportwagen GmbH. Obnovená firma Melkus si sľubovala úspech od nového športového kupé RS 2000, postaveného na báze anglického vozidla Lotus Elise. Na pohon kupé slúži buď štvorvalcový 1,8-litrový motor VVTL-i firmy Toyota, alebo dvojlitrový prepĺňaný motor firmy Volkswagen. Melkusovci plánovali ročne manufaktúrnym spôsobom vyrábať 25 exkluzívnych kupé. Tento predpoklad sa však nenaplnil, a to najmä pre vysokú, šesťcifernú cenu vozidla (približne 115 000 eur). Insolventná firma Melkus preto nedávno podala na súd návrh na vyhlásenie konkurzu. Nemusí to však znamenať úplný koniec značky Melkus, pretože jej vedenie sa spojilo s ďalším malým nemeckým výrobcom áut, firmou Artega (tá tiež nedávno vyhlásila konkurz), a spoločne hľadajú vhodného investora. Automobilový svet jednoducho malým firmám nepraje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 641
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 162
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 133
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 247
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 162
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 913
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 746
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 497
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu