Korzár logo Korzár

Tragédia letu KAL 007

Dlho som rozmýšľal, opisu ktorej katastrofy či havárie venovať poslednú časť nášho seriálu (áno, seriál sa už končí). Do úvahy prichádzala havária jadrovej elektrárne v Černobyli, havária raketoplánu Columbia alebo tragický let sovietskymi stíhačkami zost

Text: Raketa Kaliningrad R-8. Podtext: V tesnej blízkosti juhokórejského lietadla vybuchli dve takéto rakety.Text: Raketa Kaliningrad R-8. Podtext: V tesnej blízkosti juhokórejského lietadla vybuchli dve takéto rakety. (Zdroj: archív)

releného juhokórejského lietadla, letiaceho na linke KAL 007. Napokon som sa rozhodol pre tretiu alternatívu, a to najmä preto, lebo veľmi dobre dokumentuje, aké tragické následky mohla mať pre nevinných ľudí studená vojna medzi USA a vtedajším Sovietskym zväzom.

Tragédia sa odohrala 31. augusta 1983, a to v medzinárodných vodách západne od ruského (vtedy sovietskeho) ostrova Sachalin. Tesne pred polnocou z 30. na 31. august odštartovalo z Kennedyho medzinárodného letiska lietadlo typu Boeing B747-230B s juhokórejskou poznávacou značkou HL7442, patriace spoločnosti Korean Air Lines (KAL).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Medzipristátie na Aljaške

Po medzipristátí (kvôli dotankovaniu paliva) v Anchorage na Aljaške pokračovalo lietadlo v lete KAL 007 do svojej cieľovej destinácie, do juhokórejského hlavného mesta Soulu. Na palube lietadla sa nachádzalo 269 osôb, z toho 23 členov posádky a šesť pracovníkov KAL mimo služby. Trasa letu bola naplánovaná tak, aby sa lietadlo vyhlo letu nad Sovietskym zväzom (pri Kamčatke sa však priblížilo na 28 kilometrov k sovietskemu vzdušnému priestoru).

Odchýlka od plánovanej trasy

Kvôli chybe posádky pri programovaní autopilota sa však skutočná trasa letu začala postupne odkláňať doprava od plánovanej trasy, čo viedlo k tomu, že lietadlo preletelo ponad polostrov Kamčatka. Lietadlo potom pokračovalo v medzinárodnom vzdušnom priestore nad Ochotským morom a smerovalo k ostrovu Sachalin.

SkryťVypnúť reklamu

Nepriateľský vojenský cieľ

Veliteľstvom ďalekovýchodnej oblasti sovietskych protivzdušných síl bolo lietadlo označené za nepriateľský vojenský cieľ. Preto boli proti nemu vyslané dve záchytné stíhacie lietadlá typu Su-15 (štartovali zo základne Dolinsk-Sokol) a jedno lietadlo Mig-23 (z letiska Smirnych). Približne o 18.00 UTC (svetový koordinovaný čas) sa lietadlá dostali do vizuálneho kontaktu s boeingom na linke KAL 007, jeho posádka však zrejme sovietske stíhačky nespozorovala, hoci tie vystrelili niekoľko varovných výstrelov.

Odchýlka vyše 300 km

Možno poznamenať, že odchýlka juhokórejského boeingu od plánovanej trasy dosahovala vtedy už vyše 300 kilometrov. Posádka boeingu požiadala približne o 18.15 centrum riadenia letovej prevádzky v Tokiu o povolenie stúpať z výšky 33 000 stôp (približne 10 000 metrov) do výšky 35 000 stôp (10 670 m). Pretože pri stúpavom lete rýchlosť boeingu klesla, sovietske stíhačky ho „predbehli“, čo bolo interpretované ako vyhýbací manéver nepriateľského lietadla. Stíhačky dostali rozkaz „nepriateľské“ lietadlo zostreliť.

SkryťVypnúť reklamu

Výmena názorov medzi generálmi

Tu treba spomenúť, že došlo k výmene názorov medzi dvomi sovietskymi generálmi, pretože jeden z nich chcel mať pred vydaním povelu bezpečnú identifikáciu, že nejde o civilné lietadlo. Napokon sa presadil názor generála, ktorý tvrdil, že k zostreleniu ich oprávňuje už to, že lietadlo preletelo ponad Kamčatku. O 18.26 vypálil pilot vedúceho lietadla Su-15 major G. N. Osipovič na boeing dve rakety typu vzduch-vzduch (typ Kaliningrad R-8, v NATO kóde označované AA-3 Anab) , vystrojené približovacími zapaľovačmi (rakety vybuchujú v určitej vzdialenosti pred cieľom).

Letelo ešte desať minút

Explózia náloží v raketách spôsobila poškodenie riadiaceho systému lietadla a vyvolala aj náhly pokles tlaku v kabíne. Bez toho, aby si uvedomila príčinu, ohlásila posádka riadiacemu centru v Tokiu, že kvôli poklesu tlaku v kabíne plánuje zostúpiť do výšky 10 000 stôp. Posádke sa potom darilo mať ešte približne desať minúť akú-takú kontrolu nad lietadlom, ktoré sa napokon v špirále zrútilo do mora pri malom ostrove Morelon.

Priznanie pod ťarchou dôkazov

Sovieti najprv zostrelenie lietadla tajili a priznali sa k nemu až potom, keď USA v Bezpečnostnej rade predložili odpočúvaním získané nahrávky komunikácie medzi sovietskymi veliteľmi a pilotmi zasahujúcich stíhačiek. 15. septembra zakázal americký prezident lety sovietskej spoločnosti Aeroflot do USA, deň nato uvoľnil dovtedy výlučne vojenský satelitný navigačný systém GPS aj pre civilné použitie, čo výrazne prispelo k dodržiavaniu stanovených letových ciest.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 434
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 608
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 382
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 438
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 034
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 619
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 067
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu