Korzár logo Korzár
Pondelok, 27. marec, 2023 | Meniny má Alena

Tragédia letu KAL 007

Dlho som rozmýšľal, opisu ktorej katastrofy či havárie venovať poslednú časť nášho seriálu (áno, seriál sa už končí). Do úvahy prichádzala havária jadrovej elektrárne v Černobyli, havária raketoplánu Columbia alebo tragický let sovietskymi stíhačkami zost

Text: Raketa Kaliningrad R-8. Podtext: V tesnej blízkosti juhokórejského lietadla vybuchli dve takéto rakety.Text: Raketa Kaliningrad R-8. Podtext: V tesnej blízkosti juhokórejského lietadla vybuchli dve takéto rakety. (Zdroj: archív)

releného juhokórejského lietadla, letiaceho na linke KAL 007. Napokon som sa rozhodol pre tretiu alternatívu, a to najmä preto, lebo veľmi dobre dokumentuje, aké tragické následky mohla mať pre nevinných ľudí studená vojna medzi USA a vtedajším Sovietskym zväzom.

Tragédia sa odohrala 31. augusta 1983, a to v medzinárodných vodách západne od ruského (vtedy sovietskeho) ostrova Sachalin. Tesne pred polnocou z 30. na 31. august odštartovalo z Kennedyho medzinárodného letiska lietadlo typu Boeing B747-230B s juhokórejskou poznávacou značkou HL7442, patriace spoločnosti Korean Air Lines (KAL).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Medzipristátie na Aljaške

Po medzipristátí (kvôli dotankovaniu paliva) v Anchorage na Aljaške pokračovalo lietadlo v lete KAL 007 do svojej cieľovej destinácie, do juhokórejského hlavného mesta Soulu. Na palube lietadla sa nachádzalo 269 osôb, z toho 23 členov posádky a šesť pracovníkov KAL mimo služby. Trasa letu bola naplánovaná tak, aby sa lietadlo vyhlo letu nad Sovietskym zväzom (pri Kamčatke sa však priblížilo na 28 kilometrov k sovietskemu vzdušnému priestoru).

Odchýlka od plánovanej trasy

Kvôli chybe posádky pri programovaní autopilota sa však skutočná trasa letu začala postupne odkláňať doprava od plánovanej trasy, čo viedlo k tomu, že lietadlo preletelo ponad polostrov Kamčatka. Lietadlo potom pokračovalo v medzinárodnom vzdušnom priestore nad Ochotským morom a smerovalo k ostrovu Sachalin.

SkryťVypnúť reklamu

Nepriateľský vojenský cieľ

Veliteľstvom ďalekovýchodnej oblasti sovietskych protivzdušných síl bolo lietadlo označené za nepriateľský vojenský cieľ. Preto boli proti nemu vyslané dve záchytné stíhacie lietadlá typu Su-15 (štartovali zo základne Dolinsk-Sokol) a jedno lietadlo Mig-23 (z letiska Smirnych). Približne o 18.00 UTC (svetový koordinovaný čas) sa lietadlá dostali do vizuálneho kontaktu s boeingom na linke KAL 007, jeho posádka však zrejme sovietske stíhačky nespozorovala, hoci tie vystrelili niekoľko varovných výstrelov.

Odchýlka vyše 300 km

Možno poznamenať, že odchýlka juhokórejského boeingu od plánovanej trasy dosahovala vtedy už vyše 300 kilometrov. Posádka boeingu požiadala približne o 18.15 centrum riadenia letovej prevádzky v Tokiu o povolenie stúpať z výšky 33 000 stôp (približne 10 000 metrov) do výšky 35 000 stôp (10 670 m). Pretože pri stúpavom lete rýchlosť boeingu klesla, sovietske stíhačky ho „predbehli“, čo bolo interpretované ako vyhýbací manéver nepriateľského lietadla. Stíhačky dostali rozkaz „nepriateľské“ lietadlo zostreliť.

SkryťVypnúť reklamu

Výmena názorov medzi generálmi

Tu treba spomenúť, že došlo k výmene názorov medzi dvomi sovietskymi generálmi, pretože jeden z nich chcel mať pred vydaním povelu bezpečnú identifikáciu, že nejde o civilné lietadlo. Napokon sa presadil názor generála, ktorý tvrdil, že k zostreleniu ich oprávňuje už to, že lietadlo preletelo ponad Kamčatku. O 18.26 vypálil pilot vedúceho lietadla Su-15 major G. N. Osipovič na boeing dve rakety typu vzduch-vzduch (typ Kaliningrad R-8, v NATO kóde označované AA-3 Anab) , vystrojené približovacími zapaľovačmi (rakety vybuchujú v určitej vzdialenosti pred cieľom).

Letelo ešte desať minút

Explózia náloží v raketách spôsobila poškodenie riadiaceho systému lietadla a vyvolala aj náhly pokles tlaku v kabíne. Bez toho, aby si uvedomila príčinu, ohlásila posádka riadiacemu centru v Tokiu, že kvôli poklesu tlaku v kabíne plánuje zostúpiť do výšky 10 000 stôp. Posádke sa potom darilo mať ešte približne desať minúť akú-takú kontrolu nad lietadlom, ktoré sa napokon v špirále zrútilo do mora pri malom ostrove Morelon.

Priznanie pod ťarchou dôkazov

Sovieti najprv zostrelenie lietadla tajili a priznali sa k nemu až potom, keď USA v Bezpečnostnej rade predložili odpočúvaním získané nahrávky komunikácie medzi sovietskymi veliteľmi a pilotmi zasahujúcich stíhačiek. 15. septembra zakázal americký prezident lety sovietskej spoločnosti Aeroflot do USA, deň nato uvoľnil dovtedy výlučne vojenský satelitný navigačný systém GPS aj pre civilné použitie, čo výrazne prispelo k dodržiavaniu stanovených letových ciest.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  3. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  4. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  7. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  8. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  1. Čo robí takmer 100 % ľudí, ktorí si chcú kúpiť ojazdené auto?
  2. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  3. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  4. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  5. Sodastream sa mení
  6. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  7. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  8. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 617
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 6 510
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 673
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 746
  5. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 674
  6. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 569
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 2 268
  8. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 1 642

Blogy SME

  1. Juraj Králik: Na jar sa sneh roztopil
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (212) - Lošonec
  3. Milan Buno: Zmiznutie tínedžerky na chorvátskom pobreží | 7 knižných tipov
  4. Vladimír Zervan: Mám sa báť?
  5. Michael Achberger: 0 potravín s takmer nulovými kalóriami, ktoré môžete bez obmedzení konzumovať a udržať si štíhlu líniu!
  6. Ivan Čáni: Chcem byť poslancom slovenského parlamentu.
  7. Ján Šeďo: Také typické, našské, alebo prečo onemela učiteľka a my tiež.
  8. Marian Letko: Geneticki sprostí a otupjevjení. Asi sme skutočne takí
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 14 513
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 9 469
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 582
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 779
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 342
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 527
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 270
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 221
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Králik: Na jar sa sneh roztopil
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (212) - Lošonec
  3. Milan Buno: Zmiznutie tínedžerky na chorvátskom pobreží | 7 knižných tipov
  4. Vladimír Zervan: Mám sa báť?
  5. Michael Achberger: 0 potravín s takmer nulovými kalóriami, ktoré môžete bez obmedzení konzumovať a udržať si štíhlu líniu!
  6. Ivan Čáni: Chcem byť poslancom slovenského parlamentu.
  7. Ján Šeďo: Také typické, našské, alebo prečo onemela učiteľka a my tiež.
  8. Marian Letko: Geneticki sprostí a otupjevjení. Asi sme skutočne takí
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 14 513
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 9 469
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 582
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 779
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 342
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 527
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 270
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 221
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu