Korzár logo Korzár
Utorok, 16. október, 2018 | Meniny má Vladimíra
Nájdete nás na webe
SOVIETSKA STÍHAČKA ZOSTRELILA JUHOKÓREJSKÝ BOEING

Tragédia letu KAL 007

Dlho som rozmýšľal, opisu ktorej katastrofy či havárie venovať poslednú časť nášho seriálu (áno, seriál sa už končí). Do úvahy prichádzala havária jadrovej elektrárne v Černobyli, havária raketoplánu Columbia alebo tragický let sovietskymi stíhačkami zost

Text: Raketa Kaliningrad R-8. Podtext: V tesnej blízkosti juhokórejského lietadla vybuchli dve takéto rakety.(Zdroj: archív)

releného juhokórejského lietadla, letiaceho na linke KAL 007. Napokon som sa rozhodol pre tretiu alternatívu, a to najmä preto, lebo veľmi dobre dokumentuje, aké tragické následky mohla mať pre nevinných ľudí studená vojna medzi USA a vtedajším Sovietskym zväzom.

Tragédia sa odohrala 31. augusta 1983, a to v medzinárodných vodách západne od ruského (vtedy sovietskeho) ostrova Sachalin. Tesne pred polnocou z 30. na 31. august odštartovalo z Kennedyho medzinárodného letiska lietadlo typu Boeing B747-230B s juhokórejskou poznávacou značkou HL7442, patriace spoločnosti Korean Air Lines (KAL).

Článok pokračuje pod video reklamou

Medzipristátie na Aljaške

Po medzipristátí (kvôli dotankovaniu paliva) v Anchorage na Aljaške pokračovalo lietadlo v lete KAL 007 do svojej cieľovej destinácie, do juhokórejského hlavného mesta Soulu. Na palube lietadla sa nachádzalo 269 osôb, z toho 23 členov posádky a šesť pracovníkov KAL mimo služby. Trasa letu bola naplánovaná tak, aby sa lietadlo vyhlo letu nad Sovietskym zväzom (pri Kamčatke sa však priblížilo na 28 kilometrov k sovietskemu vzdušnému priestoru).

Odchýlka od plánovanej trasy

Kvôli chybe posádky pri programovaní autopilota sa však skutočná trasa letu začala postupne odkláňať doprava od plánovanej trasy, čo viedlo k tomu, že lietadlo preletelo ponad polostrov Kamčatka. Lietadlo potom pokračovalo v medzinárodnom vzdušnom priestore nad Ochotským morom a smerovalo k ostrovu Sachalin.

Nepriateľský vojenský cieľ

Veliteľstvom ďalekovýchodnej oblasti sovietskych protivzdušných síl bolo lietadlo označené za nepriateľský vojenský cieľ. Preto boli proti nemu vyslané dve záchytné stíhacie lietadlá typu Su-15 (štartovali zo základne Dolinsk-Sokol) a jedno lietadlo Mig-23 (z letiska Smirnych). Približne o 18.00 UTC (svetový koordinovaný čas) sa lietadlá dostali do vizuálneho kontaktu s boeingom na linke KAL 007, jeho posádka však zrejme sovietske stíhačky nespozorovala, hoci tie vystrelili niekoľko varovných výstrelov.

Odchýlka vyše 300 km

Možno poznamenať, že odchýlka juhokórejského boeingu od plánovanej trasy dosahovala vtedy už vyše 300 kilometrov. Posádka boeingu požiadala približne o 18.15 centrum riadenia letovej prevádzky v Tokiu o povolenie stúpať z výšky 33 000 stôp (približne 10 000 metrov) do výšky 35 000 stôp (10 670 m). Pretože pri stúpavom lete rýchlosť boeingu klesla, sovietske stíhačky ho „predbehli“, čo bolo interpretované ako vyhýbací manéver nepriateľského lietadla. Stíhačky dostali rozkaz „nepriateľské“ lietadlo zostreliť.

Výmena názorov medzi generálmi

Tu treba spomenúť, že došlo k výmene názorov medzi dvomi sovietskymi generálmi, pretože jeden z nich chcel mať pred vydaním povelu bezpečnú identifikáciu, že nejde o civilné lietadlo. Napokon sa presadil názor generála, ktorý tvrdil, že k zostreleniu ich oprávňuje už to, že lietadlo preletelo ponad Kamčatku. O 18.26 vypálil pilot vedúceho lietadla Su-15 major G. N. Osipovič na boeing dve rakety typu vzduch-vzduch (typ Kaliningrad R-8, v NATO kóde označované AA-3 Anab) , vystrojené približovacími zapaľovačmi (rakety vybuchujú v určitej vzdialenosti pred cieľom).

Letelo ešte desať minút

Explózia náloží v raketách spôsobila poškodenie riadiaceho systému lietadla a vyvolala aj náhly pokles tlaku v kabíne. Bez toho, aby si uvedomila príčinu, ohlásila posádka riadiacemu centru v Tokiu, že kvôli poklesu tlaku v kabíne plánuje zostúpiť do výšky 10 000 stôp. Posádke sa potom darilo mať ešte približne desať minúť akú-takú kontrolu nad lietadlom, ktoré sa napokon v špirále zrútilo do mora pri malom ostrove Morelon.

Priznanie pod ťarchou dôkazov

Sovieti najprv zostrelenie lietadla tajili a priznali sa k nemu až potom, keď USA v Bezpečnostnej rade predložili odpočúvaním získané nahrávky komunikácie medzi sovietskymi veliteľmi a pilotmi zasahujúcich stíhačiek. 15. septembra zakázal americký prezident lety sovietskej spoločnosti Aeroflot do USA, deň nato uvoľnil dovtedy výlučne vojenský satelitný navigačný systém GPS aj pre civilné použitie, čo výrazne prispelo k dodržiavaniu stanovených letových ciest.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  5. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  7. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  8. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  9. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  10. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  2. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  5. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  7. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  8. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  9. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  10. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 404
  2. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 11 945
  3. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 11 804
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 380
  5. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 843
  6. Nepodceňujte príznaky psoriázy 4 591
  7. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 2 961
  8. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku 2 449
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 2 146
  10. Prečo úspešní odchádzajú od nedokončených úloh? 1 962

Neprehliadnite tiež

Stávkové kancelárie najviac veria Turčanovej a Polačekovi

Ako vyhodnotili bookmakeri šance kandidátov v Košiciach a v Prešove.

Starostami v Košiciach chcú byť rekordér Hlinka aj aktivista Hudák

Najviac kandidátov je na Ťahanovciach, najmenej na Jazere a Furči.

Komentár Petra Schutza

Novodobý iluzionizmus

Nejde o dievčinu ani jej názory. Ide o absurdnú omáčku, ktorú okolo nej konšpiračný web vytvára.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Peniaze na reformu školstva v rozpočte nevidno

Školstvo je v rozpočte málo ambiciózne.

AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

Český diktátor je o krok bližšie

Čechom akoby to bolo jedno.

DOMOV

Pod diaľnicou môže končiť aj ropný odpad. Zo skládky pri Bratislave

Zadržaný Grebeči s Vassalom spolupracoval.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Úplný chaos. Zase skrachovali rokovania o Brexite

Ako vyzerá rokovanie o brexite.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop