Korzár logo Korzár
Utorok, 28. marec, 2023 | Meniny má Soňa

Havária vzducholode Hindenburg

Dnes predstavíme nehodu dopravného prostriedku, ktorý sa už prakticky nepoužíva. Tým dopravným prostriedkom sú vzducholode. K ich zániku prispela nehoda Hindenburgu.

Vzducholoď Hindenburg bola spolu so sesterskou loďou LZ 130 najväčším lietajúcim strojom v histórii.Vzducholoď Hindenburg bola spolu so sesterskou loďou LZ 130 najväčším lietajúcim strojom v histórii.

Dnes predstavíme nehodu dopravného prostriedku, ktorý sa už prakticky nepoužíva. Svojou obrovskou publicitou znamenala pre tento druh takú negatívnu reklamu, že v podstate viedla k ich zániku. Tým dopravným prostriedkom sú vzducholode. K ich zániku prispela nehoda Hindenburgu.

Vzducholoď Hindenburg patrí do skupiny vzducholodí, ktoré sa u nás kedysi bežne nazývali zepelíny, a to podľa mena ich hlavného konštruktéra, nemeckého grófa Ferdinanda von Zeppelina. Vzducholoď Zeppelin LZ 129, ktorá bola pomenovaná po nemeckom prezidentovi Paulovi von Hindenburgovi, bola so svojou sesterskou vzducholoďou LZ 130 vôbec najväčším doteraz vyrobeným lietajúcim strojom. So stavbou tejto vzducholode sa začalo na jeseň roku 1931.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Cestujúci vnútri trupu

Na rozdiel od predchádzajúcich zepelínov sa priestory pre cestujúcich nachádzali na dvoch podlažiach vnútri valcovitého trupu vzducholode. Pod trupom bola len relatívne malá gondola s pilotným priestorom. Týmto usporiadaním sa podstatne znížil odpor vzducholode. Svojou veľkosťou sa vzducholoď LZ 129 blížila rozmerom nešťastnej lode Titanic. Dĺžka vzducholode bola 246,7 m (Titanic 269 m), priemer v najširšom mieste bol 41,2 m.

Kostra z hliníka

Vzducholoď mala tzv. polotuhú konštrukciu, čo znamená, že jej hliníková kostra bola potiahnutá bavlnenou látkou. Nosnou časťou bolo 16 komôr, do ktorých mohlo byť naplnených celkovo až 200 000 kubických metrov vodíka. Pôvodne chcel Zeppelin naplniť svoju vzducholoď nehorľavým héliom, ale to sa dalo zaobstarať jedine v USA a tie vývoz vzácneho hélia zakázali. Prázdna vzducholoď vážila 118 ton, maximálna hmotnosť pri štarte mohla byť až 242 ton. Na palube mohla niesť až 88 000 litrov nafty, 4 500 litrov mastív a 40 000 litrov vody (slúžiacej ako balast na vyvažovanie).

SkryťVypnúť reklamu

Štyri dieselové motory

Hindenburg bol prvým zepelínom, poháňaným vznetovými motormi. Išlo o 16-valcové motory so zdvihovým objemom 88,5 litra, špeciálne vyvinuté firmou Daimler-Benz. Motory mali maximálny výkon po 883 kW. Štyri motory boli umiestnené v gondolách na vonkajšej strane trupu. (V každej gondole bol mechanik). Motory poháňali drevené tlačné vrtule priemeru šesť metrov. Cestovná rýchlosť vzducholode bola 125 km/h, dolet bez pristátia bol až 16 000 kilometrov.

Prvá vzducholoď so sprchami

Cestujúci mali k dispozícii 25 kabín na spanie (v každej boli dve postele). Neskôr bola kapacita rozšírená o ďalších 72 postelí. Horná paluba mala šírku 22 m a dĺžku 14 m. Tam sa nachádzala veľká jedáleň, promenáda i čitáreň. Pozdĺž trupu viedli galérie s oknami, z ktorých sa cestujúci mohli dívať šikmo nadol (niektoré okná sa dali dokonca otvárať). Hindenburg bol vôbec prvou vzducholoďou, na ktorej boli aj sprchy.

SkryťVypnúť reklamu

Lety do New Yorku i Rio de Janeira

Svoj prvý vzlet uskutočnil Hindenburg 4. marca 1936, o dva týždne bola vzducholoď odovzdaná spoločnosti Deutsche Zeppelin-Reederei. Na svoj prvý let s cestujúcimi do USA odštartovala vzducholoď 6. mája 1936 a po 61,5 hodinách zakotvila pri kotevnom stožiari v Lakehurste, asi 100 km od New Yorku. Spiatočný lístok do USA stál okolo 800 dolárov, čo zodpovedá dnešným približne 10 000 eurám. Vzducholoď lietala pravidelne aj do Rio de Janeiro.

Požiar pri pristávaní

Všetky lety (bolo ich celkovo 63) prebehli takpovediac v pohode, a to až do osudného 6. mája 1937, keď Hindenburg opäť pristával v Lakehurste. Pri pristávacom manévri sa vznietil vodík v zadnej časti lode a požiar sa bleskurýchlo rozšíril na celú vzducholoď, pričom sa vznietili aj nádrže s naftou. V dôsledku straty vztlaku sa vzducholoď v priebehu pol minúty zrútila na zem. V jej troskách zahynulo 35 ľudí (13 cestujúcich, 22 členov posádky) z celkového počtu 97 ľudí na palube a jeden člen pozemného personálu.

Presné príčiny sa nezistili

Ani nemecká, ani americká vyšetrovacia komisia nedospeli k jednoznačnému záveru o príčine požiaru. Obe sa ale priklonili k tomu, že pravdepodobne došlo k úniku vodíka z niektorej zadnej komory a následne k zapáleniu zmesi vzduchu a vodíka iskrou, ktorou sa vybil elektrický potenciál medzi jednotlivými časťami vzducholode. Zánik vzducholode LZ 129 Hindenburg znamenal v podstate aj koniec éry vzducholodí ako vzdušných dopravných prostriedkov.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  5. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  6. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  7. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  8. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  1. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  2. BILLA Žampa Cup – jedinečný záver zimnej sezóny
  3. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  4. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu?
  5. Čo robí takmer 100 % ľudí, ktorí si chcú kúpiť ojazdené auto?
  6. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  7. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  8. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 578
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 7 020
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 693
  4. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 577
  5. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 568
  6. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 2 049
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 1 615
  8. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 1 605

Blogy SME

  1. Radoslav Pavelka: Ako si dvakrát streliť do kolena, alebo ako vedenie Slovenského hokeja nahnevalo všetkých.
  2. Dušan Šrámek: Pracovné víza do Kanady
  3. Marek Mačuha: Pravo-ľavé delenie má stále význam
  4. Anton Kaiser: Veľkonočné tvorivé dielne
  5. Irena Šimuneková: Viničný vrch a Šándorky
  6. Julius Kravjar: Čím sa riadia vlády?
  7. Irena Šimuneková: Čajkov a Náučný chodník Čajkovské bralie
  8. Juraj Ondruška: NENECHAJME SI ZLIKVIDOVAŤ ĎALŠIE ŠKOLY V NAŠOM KRAJI
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 18 894
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 249
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 890
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 236
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 705
  6. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 4 607
  7. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 3 737
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 272
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prijímajú šéfovia nemocníc zámerne menej lekárov a sestier, aby zarobili na platbách od poisťovní? Ilustračné foto.

Do nemocníc sa hlásia desiatky lekárov a sestier.


9 h
Obchvat Bratislavy

Aj keby sa výroba zefektívnila, prevádzka elektromobilu bude stále výhodnejšia.


14 h
Peter Tkačenko

Koledujú si o víťazstvo odborárov v boji za zatváranie riaditeľov.


7 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


5 h

Blogy SME

  1. Radoslav Pavelka: Ako si dvakrát streliť do kolena, alebo ako vedenie Slovenského hokeja nahnevalo všetkých.
  2. Dušan Šrámek: Pracovné víza do Kanady
  3. Marek Mačuha: Pravo-ľavé delenie má stále význam
  4. Anton Kaiser: Veľkonočné tvorivé dielne
  5. Irena Šimuneková: Viničný vrch a Šándorky
  6. Julius Kravjar: Čím sa riadia vlády?
  7. Irena Šimuneková: Čajkov a Náučný chodník Čajkovské bralie
  8. Juraj Ondruška: NENECHAJME SI ZLIKVIDOVAŤ ĎALŠIE ŠKOLY V NAŠOM KRAJI
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 18 894
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 249
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 890
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 236
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 705
  6. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 4 607
  7. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 3 737
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 272
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu