Korzár logo Korzár
Streda, 22. september, 2021 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky
OBROVSKÝ BOEING PRISTÁL AKO BEZMOTOROVÝ KLZÁ

Let Air Canada 143

V tomto našom seriáli opisujeme rôzne nehody, havárie a katastrofy spôsobené technickými poruchami, či - a to častejšie - ľudskou chybou, nedbalosťou či nepozornosťou. Aj dnes predstavovaná havária bola spôsobená obyčajnou a celkom triviálnou ľudskou chyb

Lietadlo B767-233 C-GAUN. Pri jeho tankovaní si posádka pomýlila libry s kilogramami.Lietadlo B767-233 C-GAUN. Pri jeho tankovaní si posádka pomýlila libry s kilogramami.

ou. Ide o jednu z najkurióznejších nehôd v leteckej doprave, pričom pri nej nedošlo k žiadnemu úmrtiu, ba prakticky ani k poraneniu.

Let z Montrealu do Edmontonu

Nehoda sa stala počas letu na linke 143 kanadskej leteckej spoločnosti Air Canada. Ide o linku medzi kanadskými mestami Montreal a Edmonton, s medzipristátím v Ottawe. Na tento let bolo 23. júla 1983 nasadené dvojmotorové prúdové lietadlo Boeing B767-233 s poznávacou značkou C-GAUN. Na palube bolo 61 cestujúcich a osemčlenná posádka, ktorej velil kapitán Robert (Bob) Pearson, prvým dôstojníkom bol Maurice Quintal.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Nefungujúci systém indikácie paliva

Pred letom bolo lietadlo natankované. Tu nastala prvá „chybička". V lietadle totiž nefungoval systém FQIS, ktorý posádku informuje o množstve paliva v nádržiach a riadi činnosť palivových čerpadiel. Množstvo paliva sa muselo určiť veľmi primitívnou metódou, a to meracou tyčou. Meranie ukázalo, že v nádržiach je 7 680 litrov paliva.

Dôležitá je hmotnosť paliva

Posádka vyrátala, že na let do Edmontonu bude celkovo potrebovať 22 300 kilogramov paliva. Možno spomenúť, že množstvo paliva i jeho spotreba sa v dopravných lietadlách udáva v kilogramoch (resp. v librách), pretože pre let je potrebné poznať hmotnosť paliva a nie jeho objem. Bolo teda potrebné vyššie spomenuté množstvo paliva (v litroch) prepočítať na kilogramy a získanú hodnotu odpočítať od celkovo požadovaného množstva (22 300 kg) - tým by sa získala hmotnosť paliva, ktoré bolo treba dotankovať a následne túto hmotnosť bolo treba previesť na litre (pri prečerpávaní paliva z cisterny do lietadla sa prietokomermi meria objem).

Skryť Vypnúť reklamu

Chybný prepočítavací faktor

Ak sa v tom začínate strácať, chvíľku vydržte. Práve pri tomto prepočte došlo k takpovediac kolosálnej chybe. Pri prepočte sa mal použiť prepočítavací faktor 0,8 kg/l (liter leteckého paliva, kerozínu, váži približne 0,8 kg), ale posádka zo zvyku použila prepočítavací faktor 1,77 lb/l (lb je značka libry, čo je približne 0,454 kg). Stalo sa tak vtedy, že všetky dovtedajšie dopravné lietadlá spoločnosti Air Canada mali palubné počítače ciachované v librách, jedine nový typ B767 už používal kilogramy. Skrátime to: výsledkom chybného prepočtu bolo, že do lietadla bolo natankovaných len 4916 litrov paliva, zatiaľ čo potrebné množstvo malo byť 20 088 litrov.

Menej než polovica potrebného množstva

Namiesto potrebných 22 300 kg paliva (tento údaj bol vložený do počítača, ktorý už „pracoval" s kilogramami) bolo v nádržiach len niečo vyše 10 000 kg paliva. Posádke sa síce prepočet nezdal a pri medzipristátí v Ottawe ho zopakovali - opäť s chybným prepočítavacím faktorom. Chyba sa čoskoro prejavila. Pri lete vo výške 41 000 stôp (zhruba 12 500 metrov) sa zrazu v kokpite ozval varovný signál, informujúci o poklese tlaku paliva v ľavej nádrži. Posádka si myslela, že došlo k poruche palivového čerpadla a vypla ho (pretože palivová nádrž je v krídle nad motormi, palivo tieklo naďalej samospádom do motora).

Skryť Vypnúť reklamu

Zastavili sa oba motory

O chvíľu rovnaký signál informoval o ďalšom poklese tlaku. Palubný počítač ale stále ukazoval dostatočné množstvo paliva. Krátko po varovaní sa zastavil ľavý motor a za chvíľu - na veľké prekvapenie posádky - aj pravý motor. Tým došlo aj k výpadku elektrickej energie, pričom prestali ukazovať elektronické prístroje a posádka bola odkázaná len na záložné mechanické prístroje.

Bývalé vojenské letisko

Z motorového lietadla sa stal bezmotorový klzák. Posádka upravila klesanie lietadla tak, aby jeho rýchlosť bola 407 km/h. V spolupráci s pozemným radarom sa určilo, že kĺzavosť lietadla je okolo 1:12. Bolo nevyhnutné čo najskôr pristáť, ale kde? Druhý pilot si spomenul, že v smere letu je bývalé vojenské letisko Gimli a posádka sa rozhodla, že tam pristane. Nanešťastie sa rozhodli pristáť na dráhe, na ktorej sa práve konali automobilové preteky.

Lietadlo opravili

Ich účastníci nemo zízali, keď sa na dráhu tichučko zniesol obrovský boeing, ktorému sa pri pristátí zavrela predná podvozková noha. Pri pristátí sa ľahko zranilo len 10 osôb. Lietadlo bolo provizórne opravené a o dva dni odletelo do Winnipegu, kde bola oprava dokončená. Potom lietadlo ešte temer 25 rokov lietalo v službách Air Canada, pričom dostalo prezývku Gimli Glider, čiže klzák z Gimli.


Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  2. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  4. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  5. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  6. Odpady nad zlato
  7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  8. Znalec slovenského brandy
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  3. Odpady nad zlato
  4. Schneider Electric má podporiť VELUX v uhlíkovej neutralite
  5. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  6. Znalec slovenského brandy
  7. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  8. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  9. Prečo čakať, keď teraz je najvyšší čas vykurovať eko-vedome?
  10. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 140
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 016
  3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 910
  4. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 600
  5. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 3 158
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 842
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 730
  8. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 2 453
  9. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 396
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 095

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Marian Nanias: Jadrová energia – Zmluva AUKUS a Irán.
  2. Tupou Ceruzou: Monsterproces s Kováčikom
  3. Štefan Vidlár: O žití
  4. Věra Tepličková: Čítala som titulok: Lekári štrajkovať nebudú. Jednoducho odídu
  5. Peter Mrázik: Príprava na pohovor & kariérny rast 2
  6. Marian Baran: Bol som na hubách
  7. Anton Kaiser: Poznávanie histórie Zlatých Moraviec
  8. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 23 181
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 16 960
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 850
  4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 597
  5. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 6 238
  6. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 010
  7. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 112
  8. Peter Chudý: Budú obvinení všetci policajní vyšetrovatelia na Slovensku? Alebo pokrivené uznesenie o vznesení obvinenia vyšetrovateľom NAKA. 4 408
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ekonomická Univerzita v Bratislave

Spolupráca vedcov s Čínou má riziká.


16 h
Testovanie na koronavírus.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 403-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 589 obetí.


a 4 ďalší 11 h
Peter Schutz

Ten skutočný problém nie je predpis, pravidlo, zákon, ale človek.


17 h

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Marian Nanias: Jadrová energia – Zmluva AUKUS a Irán.
  2. Tupou Ceruzou: Monsterproces s Kováčikom
  3. Štefan Vidlár: O žití
  4. Věra Tepličková: Čítala som titulok: Lekári štrajkovať nebudú. Jednoducho odídu
  5. Peter Mrázik: Príprava na pohovor & kariérny rast 2
  6. Marian Baran: Bol som na hubách
  7. Anton Kaiser: Poznávanie histórie Zlatých Moraviec
  8. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 23 181
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 16 960
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 850
  4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 597
  5. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 6 238
  6. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 010
  7. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 112
  8. Peter Chudý: Budú obvinení všetci policajní vyšetrovatelia na Slovensku? Alebo pokrivené uznesenie o vznesení obvinenia vyšetrovateľom NAKA. 4 408

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu