Korzár logo Korzár
Pondelok, 20. marec, 2023 | Meniny má Víťazoslav

Let Air Canada 143

V tomto našom seriáli opisujeme rôzne nehody, havárie a katastrofy spôsobené technickými poruchami, či - a to častejšie - ľudskou chybou, nedbalosťou či nepozornosťou. Aj dnes predstavovaná havária bola spôsobená obyčajnou a celkom triviálnou ľudskou chyb

Lietadlo B767-233 C-GAUN. Pri jeho tankovaní si posádka pomýlila libry s kilogramami.Lietadlo B767-233 C-GAUN. Pri jeho tankovaní si posádka pomýlila libry s kilogramami.

ou. Ide o jednu z najkurióznejších nehôd v leteckej doprave, pričom pri nej nedošlo k žiadnemu úmrtiu, ba prakticky ani k poraneniu.

Let z Montrealu do Edmontonu

Nehoda sa stala počas letu na linke 143 kanadskej leteckej spoločnosti Air Canada. Ide o linku medzi kanadskými mestami Montreal a Edmonton, s medzipristátím v Ottawe. Na tento let bolo 23. júla 1983 nasadené dvojmotorové prúdové lietadlo Boeing B767-233 s poznávacou značkou C-GAUN. Na palube bolo 61 cestujúcich a osemčlenná posádka, ktorej velil kapitán Robert (Bob) Pearson, prvým dôstojníkom bol Maurice Quintal.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nefungujúci systém indikácie paliva

Pred letom bolo lietadlo natankované. Tu nastala prvá „chybička". V lietadle totiž nefungoval systém FQIS, ktorý posádku informuje o množstve paliva v nádržiach a riadi činnosť palivových čerpadiel. Množstvo paliva sa muselo určiť veľmi primitívnou metódou, a to meracou tyčou. Meranie ukázalo, že v nádržiach je 7 680 litrov paliva.

Dôležitá je hmotnosť paliva

Posádka vyrátala, že na let do Edmontonu bude celkovo potrebovať 22 300 kilogramov paliva. Možno spomenúť, že množstvo paliva i jeho spotreba sa v dopravných lietadlách udáva v kilogramoch (resp. v librách), pretože pre let je potrebné poznať hmotnosť paliva a nie jeho objem. Bolo teda potrebné vyššie spomenuté množstvo paliva (v litroch) prepočítať na kilogramy a získanú hodnotu odpočítať od celkovo požadovaného množstva (22 300 kg) - tým by sa získala hmotnosť paliva, ktoré bolo treba dotankovať a následne túto hmotnosť bolo treba previesť na litre (pri prečerpávaní paliva z cisterny do lietadla sa prietokomermi meria objem).

SkryťVypnúť reklamu

Chybný prepočítavací faktor

Ak sa v tom začínate strácať, chvíľku vydržte. Práve pri tomto prepočte došlo k takpovediac kolosálnej chybe. Pri prepočte sa mal použiť prepočítavací faktor 0,8 kg/l (liter leteckého paliva, kerozínu, váži približne 0,8 kg), ale posádka zo zvyku použila prepočítavací faktor 1,77 lb/l (lb je značka libry, čo je približne 0,454 kg). Stalo sa tak vtedy, že všetky dovtedajšie dopravné lietadlá spoločnosti Air Canada mali palubné počítače ciachované v librách, jedine nový typ B767 už používal kilogramy. Skrátime to: výsledkom chybného prepočtu bolo, že do lietadla bolo natankovaných len 4916 litrov paliva, zatiaľ čo potrebné množstvo malo byť 20 088 litrov.

Menej než polovica potrebného množstva

Namiesto potrebných 22 300 kg paliva (tento údaj bol vložený do počítača, ktorý už „pracoval" s kilogramami) bolo v nádržiach len niečo vyše 10 000 kg paliva. Posádke sa síce prepočet nezdal a pri medzipristátí v Ottawe ho zopakovali - opäť s chybným prepočítavacím faktorom. Chyba sa čoskoro prejavila. Pri lete vo výške 41 000 stôp (zhruba 12 500 metrov) sa zrazu v kokpite ozval varovný signál, informujúci o poklese tlaku paliva v ľavej nádrži. Posádka si myslela, že došlo k poruche palivového čerpadla a vypla ho (pretože palivová nádrž je v krídle nad motormi, palivo tieklo naďalej samospádom do motora).

SkryťVypnúť reklamu

Zastavili sa oba motory

O chvíľu rovnaký signál informoval o ďalšom poklese tlaku. Palubný počítač ale stále ukazoval dostatočné množstvo paliva. Krátko po varovaní sa zastavil ľavý motor a za chvíľu - na veľké prekvapenie posádky - aj pravý motor. Tým došlo aj k výpadku elektrickej energie, pričom prestali ukazovať elektronické prístroje a posádka bola odkázaná len na záložné mechanické prístroje.

Bývalé vojenské letisko

Z motorového lietadla sa stal bezmotorový klzák. Posádka upravila klesanie lietadla tak, aby jeho rýchlosť bola 407 km/h. V spolupráci s pozemným radarom sa určilo, že kĺzavosť lietadla je okolo 1:12. Bolo nevyhnutné čo najskôr pristáť, ale kde? Druhý pilot si spomenul, že v smere letu je bývalé vojenské letisko Gimli a posádka sa rozhodla, že tam pristane. Nanešťastie sa rozhodli pristáť na dráhe, na ktorej sa práve konali automobilové preteky.

Lietadlo opravili

Ich účastníci nemo zízali, keď sa na dráhu tichučko zniesol obrovský boeing, ktorému sa pri pristátí zavrela predná podvozková noha. Pri pristátí sa ľahko zranilo len 10 osôb. Lietadlo bolo provizórne opravené a o dva dni odletelo do Winnipegu, kde bola oprava dokončená. Potom lietadlo ešte temer 25 rokov lietalo v službách Air Canada, pričom dostalo prezývku Gimli Glider, čiže klzák z Gimli.


Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Katka so vzácnym ochorením: Rozhodla som sa, že deti mať nebudem
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  4. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť
  8. Tipuj dedinský futbal online a vyhraj zájazd na Ligu majstrov
  1. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  2. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  3. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  4. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  7. Verve services - upratovacia firma, ktorá vznikla z nuly
  8. Kedy s dieťaťom prvýkrát k zubárovi? Odpoveď vás prekvapí
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 13 449
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 12 603
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 847
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 8 834
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 700
  6. Aké sú NAJ slovenské chute? Prezradili ich známi výrobcovia 5 517
  7. Získajte peniaze pre zelený projekt. K dispozícii je 250-tisíc 2 638
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 315

Blogy SME

  1. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku!
  2. Anna Miľanová: Blízkosť - stopy 4
  3. Miroslav Daniš: Kto chce mier a kto seje vojnu
  4. Peter Štefãnik: O Nobelovú cenu mieru bude tento rok tuhý boj
  5. INESS: Zdravotnícke zákony majú 603 novelizácií
  6. Ján Lopušek: O hrobároch Slovenskej politiky.
  7. František Srnka: MYŠLIENKY Z ANTIKY 1.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Dolná Ždaňa
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 688
  2. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 6 384
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 306
  4. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 4 252
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 293
  6. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 722
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 451
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 317
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku!
  2. Anna Miľanová: Blízkosť - stopy 4
  3. Miroslav Daniš: Kto chce mier a kto seje vojnu
  4. Peter Štefãnik: O Nobelovú cenu mieru bude tento rok tuhý boj
  5. INESS: Zdravotnícke zákony majú 603 novelizácií
  6. Ján Lopušek: O hrobároch Slovenskej politiky.
  7. František Srnka: MYŠLIENKY Z ANTIKY 1.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Dolná Ždaňa
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 688
  2. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 6 384
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 306
  4. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 4 252
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 293
  6. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 722
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 451
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 317
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu