Korzár logo Korzár

Let Air Canada 143

V tomto našom seriáli opisujeme rôzne nehody, havárie a katastrofy spôsobené technickými poruchami, či - a to častejšie - ľudskou chybou, nedbalosťou či nepozornosťou. Aj dnes predstavovaná havária bola spôsobená obyčajnou a celkom triviálnou ľudskou chyb

Lietadlo B767-233 C-GAUN. Pri jeho tankovaní si posádka pomýlila libry s kilogramami.Lietadlo B767-233 C-GAUN. Pri jeho tankovaní si posádka pomýlila libry s kilogramami.

ou. Ide o jednu z najkurióznejších nehôd v leteckej doprave, pričom pri nej nedošlo k žiadnemu úmrtiu, ba prakticky ani k poraneniu.

Let z Montrealu do Edmontonu

Nehoda sa stala počas letu na linke 143 kanadskej leteckej spoločnosti Air Canada. Ide o linku medzi kanadskými mestami Montreal a Edmonton, s medzipristátím v Ottawe. Na tento let bolo 23. júla 1983 nasadené dvojmotorové prúdové lietadlo Boeing B767-233 s poznávacou značkou C-GAUN. Na palube bolo 61 cestujúcich a osemčlenná posádka, ktorej velil kapitán Robert (Bob) Pearson, prvým dôstojníkom bol Maurice Quintal.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nefungujúci systém indikácie paliva

Pred letom bolo lietadlo natankované. Tu nastala prvá „chybička". V lietadle totiž nefungoval systém FQIS, ktorý posádku informuje o množstve paliva v nádržiach a riadi činnosť palivových čerpadiel. Množstvo paliva sa muselo určiť veľmi primitívnou metódou, a to meracou tyčou. Meranie ukázalo, že v nádržiach je 7 680 litrov paliva.

Dôležitá je hmotnosť paliva

Posádka vyrátala, že na let do Edmontonu bude celkovo potrebovať 22 300 kilogramov paliva. Možno spomenúť, že množstvo paliva i jeho spotreba sa v dopravných lietadlách udáva v kilogramoch (resp. v librách), pretože pre let je potrebné poznať hmotnosť paliva a nie jeho objem. Bolo teda potrebné vyššie spomenuté množstvo paliva (v litroch) prepočítať na kilogramy a získanú hodnotu odpočítať od celkovo požadovaného množstva (22 300 kg) - tým by sa získala hmotnosť paliva, ktoré bolo treba dotankovať a následne túto hmotnosť bolo treba previesť na litre (pri prečerpávaní paliva z cisterny do lietadla sa prietokomermi meria objem).

SkryťVypnúť reklamu

Chybný prepočítavací faktor

Ak sa v tom začínate strácať, chvíľku vydržte. Práve pri tomto prepočte došlo k takpovediac kolosálnej chybe. Pri prepočte sa mal použiť prepočítavací faktor 0,8 kg/l (liter leteckého paliva, kerozínu, váži približne 0,8 kg), ale posádka zo zvyku použila prepočítavací faktor 1,77 lb/l (lb je značka libry, čo je približne 0,454 kg). Stalo sa tak vtedy, že všetky dovtedajšie dopravné lietadlá spoločnosti Air Canada mali palubné počítače ciachované v librách, jedine nový typ B767 už používal kilogramy. Skrátime to: výsledkom chybného prepočtu bolo, že do lietadla bolo natankovaných len 4916 litrov paliva, zatiaľ čo potrebné množstvo malo byť 20 088 litrov.

Menej než polovica potrebného množstva

Namiesto potrebných 22 300 kg paliva (tento údaj bol vložený do počítača, ktorý už „pracoval" s kilogramami) bolo v nádržiach len niečo vyše 10 000 kg paliva. Posádke sa síce prepočet nezdal a pri medzipristátí v Ottawe ho zopakovali - opäť s chybným prepočítavacím faktorom. Chyba sa čoskoro prejavila. Pri lete vo výške 41 000 stôp (zhruba 12 500 metrov) sa zrazu v kokpite ozval varovný signál, informujúci o poklese tlaku paliva v ľavej nádrži. Posádka si myslela, že došlo k poruche palivového čerpadla a vypla ho (pretože palivová nádrž je v krídle nad motormi, palivo tieklo naďalej samospádom do motora).

SkryťVypnúť reklamu

Zastavili sa oba motory

O chvíľu rovnaký signál informoval o ďalšom poklese tlaku. Palubný počítač ale stále ukazoval dostatočné množstvo paliva. Krátko po varovaní sa zastavil ľavý motor a za chvíľu - na veľké prekvapenie posádky - aj pravý motor. Tým došlo aj k výpadku elektrickej energie, pričom prestali ukazovať elektronické prístroje a posádka bola odkázaná len na záložné mechanické prístroje.

Bývalé vojenské letisko

Z motorového lietadla sa stal bezmotorový klzák. Posádka upravila klesanie lietadla tak, aby jeho rýchlosť bola 407 km/h. V spolupráci s pozemným radarom sa určilo, že kĺzavosť lietadla je okolo 1:12. Bolo nevyhnutné čo najskôr pristáť, ale kde? Druhý pilot si spomenul, že v smere letu je bývalé vojenské letisko Gimli a posádka sa rozhodla, že tam pristane. Nanešťastie sa rozhodli pristáť na dráhe, na ktorej sa práve konali automobilové preteky.

Lietadlo opravili

Ich účastníci nemo zízali, keď sa na dráhu tichučko zniesol obrovský boeing, ktorému sa pri pristátí zavrela predná podvozková noha. Pri pristátí sa ľahko zranilo len 10 osôb. Lietadlo bolo provizórne opravené a o dva dni odletelo do Winnipegu, kde bola oprava dokončená. Potom lietadlo ešte temer 25 rokov lietalo v službách Air Canada, pričom dostalo prezývku Gimli Glider, čiže klzák z Gimli.


Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 164
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 497
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 451
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 852
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 080
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 839
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 501
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 2 287
  1. Vladimír Bojničan: Konzervatívna postfaktická schizofrénia v priamom prenose
  2. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  3. Jakub Cipko: Ak nechcete Matoviča, treba začať robiť!
  4. Ivan Mlynár: Robo, panebožečoťatonapadlo ? Čo to bolo za zostavu v tom Kremli…...mamamia.
  5. Štefan Hrodek: Život v obchoďáku
  6. Ivan Čáni: Robert Fico písal Kaji Kallasovej.
  7. Julius Kravjar: Obmedzená suverenita alebo Kto chce biť, palicu si nájde
  8. Timotej Opálek: Mark Pritchard & Thom Yorke - Tall Tales
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 807
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 747
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 394
  4. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 10 254
  5. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 9 232
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 676
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 820
  8. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 671
  1. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  2. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  3. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  4. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  7. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  8. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: Konzervatívna postfaktická schizofrénia v priamom prenose
  2. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  3. Jakub Cipko: Ak nechcete Matoviča, treba začať robiť!
  4. Ivan Mlynár: Robo, panebožečoťatonapadlo ? Čo to bolo za zostavu v tom Kremli…...mamamia.
  5. Štefan Hrodek: Život v obchoďáku
  6. Ivan Čáni: Robert Fico písal Kaji Kallasovej.
  7. Julius Kravjar: Obmedzená suverenita alebo Kto chce biť, palicu si nájde
  8. Timotej Opálek: Mark Pritchard & Thom Yorke - Tall Tales
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 807
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 747
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 394
  4. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 10 254
  5. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 9 232
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 676
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 820
  8. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 671
  1. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  2. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  3. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  4. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  7. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  8. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu