Korzár logo Korzár
Štvrtok, 25. máj, 2017 |Meniny má Urban

Zrážka lietadiel nad Nemeckom

Mimoriadne prepracovaný systém riadenia leteckej dopravy by však mal úplne zabrániť tomu, aby sa lietadlá zrazili priamo vo vzduchu. Žiaľ, aj takéto zrážky sa stávajú.

Zvykli sme si, že sa zrážajú autá, občas dôjde k zrážke vlakov a stáva sa i to, že sa zrazia lode. Mimoriadne prepracovaný systém riadenia leteckej dopravy by však mal úplne zabrániť tomu, aby sa lietadlá zrazili priamo vo vzduchu. Žiaľ, aj takéto zrážky sa stávajú a ich následky sú vždy tragické – pád zrazivších sa lietadiel nikto nemá šancu prežiť.

Stalo sa to pred desiatimi rokmi

Minulú sobotu sme si mohli v televízii pozrieť hraný film o jednej z najtragickejších kolízií veľkých dopravných lietadiel vo vzduchu, ktorá sa stala práve pred desiatimi rokmi, 1. júla 2002. V ten deň krátko pred polnocou (podľa času UTC, používaného na celom svete v letectve) sa nad južnou časťou Nemecka, v blízkosti hraníc so Švajčiarskom, zrazilo trojmotorové dopravné lietadlo Tu-154M s dvojmotorovým nákladným lietadlom B757-23A.

Tupolev štartoval v Moskve

Spomeňme stručne priebeh letu oboch lietadiel pred ich osudnou zrážkou. Lietadlo Tu-154M s poznávacou značkou RA-85816, patriace Baškirským aerolíniám (Bashkirian Airlines), štartovalo z moskovského letiska Domodedovo a jeho cieľovým letiskom bola Barcelona. Na palube lietadla bolo 57 cestujúcich a 12-členná posádka.

Let za odmenu

Väčšinu cestujúcich (45) tvorili deti vo veku 8 až 16 rokov, ktorých let na španielske pobrežie mal byť odmenou za ich dobré výsledky v škole. Išlo zväčša o deti vysokopostavených baškirských činiteľov (Baškirsko je autonómna republika v rámci Ruskej federácie). Nešťastná zhoda náhod a pochybení, ktorá napokon viedla k tragédii, začala vlastne už tým, že let sa mal uskutočniť už o deň skôr - šofér autobusu, privážajúceho na letisko deti, však v Moskve zablúdil tak, že let musel byť preložený na ďalší deň.

Boeing vzlietol v Bahrajne

Druhé lietadlo, teda nákladný boeing 757, patrilo spoločnosti DHL a štartovalo (s dvojčlennou posádkou) v Bahrajne. Po medzipristátí v talianskom Bergame smerovalo do Bruselu. Približne 15 minút pre kolíziou požiadal pilot tohto boeingu o povolenie stúpať do letovej hladiny 360, čo je 36 000 stôp, teda 10 973 metrov (v medzinárodnej štandardnej atmosfére).

Leteli v rovnakej výške

V rovnakej letovej hladine a na kurze, ktorý sa križoval s kurzom boeingu, letel baškirský tupolev. Obidve lietadlá sa tej dobe nachádzali v tej južnej časti nemeckého vzdušného priestoru, ktorý vtedy spadal pod riadiacu právomoc súkromnej švajčiarskej spoločnosti riadenia letovej prevádzky Skyguide.

Slúžil len jeden riadiaci

V riadiacej miestnosti bol v službe len jeden pracovník, Peter Nielsen, ktorý musel obsluhovať dva riadiace pulty. Dôležitým faktom je, že v tú noc bol vypnutý vizuálny systém varovania pred kolíziou, ktorý by Nielsena upozornil na blížiacu sa kolíziu. Nielsen sa musel zaoberať aj koordinovaním oneskoreného letu airbusu spoločnosti Aero Lloyd, pričom kvôli údržbe boli vypnuté hlavné telefónne linky a náhradné spojenie s letiskom Friedrichshafen takisto nefungovalo. V dôsledku toho si Nielsen neskoro všimol, že tupolev a boeing sa nezadržateľne blížia k bodu stretu.

Systém TCAS posádky varoval

V tej chvíli už však boli na bezprostrednú možnosť kolízie upozornené aj posádky oboch lietadiel, a to prostredníctvom systému TCAS (traffic collision avoidance system, čiže systém na zabránenie „dopravnej“ kolízie). Tento systém, nezávislý na pozemných zariadeniach, je schopný varovať pilotov pred zrážkou a navrhnúť im, ako sa jej vyhnúť: jedno lietadlo dostane pokyn stúpať, druhé klesať. Posádke boeinga systém TCAS odporučil klesať, posádke tupoleva stúpať. V temer rovnakú chvíľu však Nielsen požiadal tupolev, aby klesal do hladiny 350.

Váhanie posádky tupoleva

Posádka tupoleva niekoľko osudných sekúnd váhala, či sa má riadiť pokynmi TCAS (tie majú mať podľa predpisov prednosť) alebo riadiaceho letovej prevádzky. Bolo však neskoro. O 23:35 UTC (u nás bolo o dve hodiny viac), vo výške okolo 10 630 metrov, došlo ku kolízii, pri ktorej zvislý stabilizátor boeinga doslova prerezal trup tupoleva. Obe lietadlá sa rozpadli na kusy a ich trosky dopadli v blízkosti nemeckého mestečka Überlingen. Nehodu neprežil nikto z celkovo 71 ľudí na palubách oboch lietadiel.

Vzal spravodlivosť do vlastných rúk

Nemecký federálny úrad pre vyšetrovanie leteckých nehôd označil za príčinu nehody závažné nedostatky v činnosti organizácia Skyguide. Jeden z pozostalých, Vitalij Kalojev, ktorému pri nešťastí zahynula žena a dve deti, však vzal spravodlivosť do vlastných rúk a 24. februára 2004 Petra Nielsena pred jeho domom dobodal na smrť.
.



Neprehliadnite tiež

Len čo odložili lopaty, prišla ďalšia búrka

Aj vo Veľkom Šariši bojovali s vodou a nánosmi bahna.

Ste právnik alebo ekonóm? Môžete sa stať riaditeľom nemocnice

Na čele štátnych nemocníc stáli doteraz zvyčajne ich zamestnanci – lekári.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  5. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  6. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  10. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 660
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 051
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 002
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 114
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 919
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 163
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 976
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 668
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 634
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 591

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop