Korzár logo Korzár
Piatok, 26. apríl, 2019 | Meniny má Jaroslava
Nájdete nás na webe

Kuriózna nehoda airbusu

Určite ste už počuli historku o tom, ako niektorý motorista opustil svoje nedostatočne zabrzdené auto, ktoré sa potom pohlo a – v lepšom prípade – sa zastavilo o strom, dom či plot, a v tom horšom aj niekoho zrazilo.

Rozlomený Airbus A340-600.  Lietadlo sa počas motorovej skúšky pohlo a narazilo do ochranného valu.Rozlomený Airbus A340-600. Lietadlo sa počas motorovej skúšky pohlo a narazilo do ochranného valu.(Zdroj: archív)

Zabrzdené auto by sa – ak sú brzdy v poriadku – nemalo dokonca pohnúť ani vtedy, keď vodič zaradí jednotku a snaží sa s vozidlom odísť. Profíkom v leteckej brandži by sa ale skutočne nemalo stať, aby im pri testovaní motorov „poskočilo“ obrovské dopravné lietadlo a narazilo potom do ochranného valu tak, že už bolo súce len do šrotu. No ale stalo sa....

Jedna z najkurióznejších nehôd v leteckom svete sa stala 15. novembra 2007 v areáli výrobného závodu firmy Airbus vo francúzskom meste Toulouse. Tam stálo novučičké štvormotorové dopravné lietadlo A340-600 vo farbách spoločnosti Etihad (Spojené arabské emiráty), ktorá si ho mala už o niekoľko dní prevziať.

Testovanie motorov

V spomenutý deň o približne 14:19 lietadlo odrolovalo do testovacieho priestoru, aby tam boli vykonané záverečné testy jeho motorov, ktoré mali trvať približne hodinu a 40 minút. Na palube lietadla bolo deväť technikov, pričom dvaja boli pracovníkmi firmy Airbus, zvyšok boli pracovníci spoločnosti ADAT (Abu Dhabi Aircraft Technologies), poskytujúcej servisné služby pre Etihad. V pilotnej kabíne sedel v ľavom kresle technik Airbusu, v pravom technik ADAT–u.

Temer maximálny možný ťah

Postupne začali zvyšovať ťah všetkých štyroch prúdových motorov Trent 500, pričom poloha pák riadenia ťahu motorov bola napokon niekde medzi pozíciou pre maximálny trvalý ťah a maximálny vzletový ťah. Lietadlo malo pritom „zatiahnutú“ parkovaciu brzdu. Ako neskôr ukázalo vyšetrovanie, ťah motorov bol taký vysoký, že prekonal schopnosť tejto brzdy udržať lietadlo „na uzde“. Technik na ľavom sedadle si náhle všimol, že sa lietadlo dáva po pohybu.

Snažili sa stene vyhnúť

Keď zavolal po druhý raz, že lietadlo sa hýbe, technik na pravom sedadle stlačil pedál nožnej (prevádzkovej) brzdy, čím vyradil z činnosti parkovaciu brzdu. Kým stihol narásť tlak v brzdovom systéme prevádzkovej brzdy, lietadlo ďalej zrýchľovalo, a to smerom k ochrannej stene. Vyhodnotenie letových zapisovačov ukázalo, že približne sedem sekúnd po pohnutí sa lietadla došlo k natočeniu predných kolies prudko doprava – „piloti“ sa evidentne snažili vyhnúť kolízii s nebezpečne sa „približujúcou“ stenou.

Pootočenie znížilo brzdný účinok

Pootočenie predných kolies o viac než 20 stupňov však vyvolá rapídny pokles tlaku v brzdiacom systéme. Airbus naďalej zrýchľoval, až napokon narazil – rýchlosťou okolo 55 km/h – do zošikmenej prednej časti ochrannej bariéry, cez ktorú predok lietadla takpovediac preskočil, pričom sa trup za pilotnou kabínou prelomil a kabína spadla na zem.

Za 13 sekúnd bolo po všetkom

Celé to trvalo len 13 sekúnd. Všetkých deväť ľudí na palube sa zranilo, z toho štyria vážne. O tom, v akom strese bola pri tejto nehode „posádka“, svedčí aj to, že nikoho z technikov nenapadlo bleskurýchlo znížiť ťah motorov, ale venovali sa len brzdovým systémom. Po rozlomení airbusu ostali dva pravé motory bežať a nedarilo sa ich zastaviť.

Bežal ešte vyše šesť hodín

Vodu a penu, ktorú na lietadlo striekali hasiči, nasával vonkajší motor, ktorý sa napokon za necelé tri minúty po kolízii zastavil. Vnútorný motor, ktorý sa dostal do tesnej blízkosti steny, sa týmto spôsobom nedarilo zahasiť a tak bežal ešte ďalších šesť hodín a 37 minút – až kým sa úplne nevyčerpalo palivo. Vyšetrovanie tejto kurióznej nehody, pri ktorej našťastie nikto neprišiel o život, ukázalo, že všetky systémy lietadla pracovali úplne správne.

Kolesá neboli podložené

Za hlavnú príčinu toho, že sa lietadlo dalo do pohybu, určili vyšetrovatelia skutočnosť, že pod kolesá podvozku neboli vložené zarážky (klátiky), ktoré by pravdepodobne pohybu lietadla zabránili. Veľkých chýb sa dopustili aj technici na palube, ktorí okamžite neznížili ťah motorov a snažili sa otáčaním lietadla zabrániť zrážke so stenou, čím znížili účinnosť bŕzd.

Nové testovacie postupy

Na základe tejto nehody vypracovala firma Airbus nové testovacie postupy, ktoré umožňujú testovať vždy len dva motory naraz (jeden na ľavej a jeho príslušnú dvojičku na pravej strane). O lietadle typu A340-600 len toľko, že tento typ, ktorý vykonal svoj prvý let 23. apríla 2001, je schopný prepraviť 379 cestujúcich na vzdialenosť až 13 900 km. Lietadlo má dĺžku 75,3 metra a do objavenia sa typu 747-8 bolo najdlhším dopravným lietadlom na svete.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od mája sa mení definícia kilogramu
  2. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  3. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  4. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  5. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  6. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  7. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  9. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  10. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  1. Ktoré minerály strácame pri zvýšenej fyzickej aktivite?
  2. Stavebná fakulta STU a energeticky úsporné alternatívy
  3. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  4. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  5. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  6. Enviro deň v Košiciach prinesie zábavu aj osvetu
  7. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  8. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  9. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  10. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 20 128
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu 11 056
  3. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 7 358
  4. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 5 956
  5. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii? 5 874
  6. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 4 788
  7. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 4 446
  8. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 687
  9. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 305
  10. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou 2 275

Neprehliadnite tiež

Ženu uniesol, aby prilákal jej manžela. Už je vo väzbe

Obvinený je z obzvlášť závažného zločinu, zločinu a prečinu. Hrozí mu 15 rokov.

Stanislava privádzajú na okresný súd v Michalovciach.

V U. S. Steele rokujú o prechode na skrátený pracovný týždeň

Zamestnanci by ostali jeden deň doma so 70-percentnou náhradou mzdy.

Oceliareň prijíma úsporné opatrenia.

Lekárku z východu hľadali Česi pre miliónové podvody

Krajský súd v Košiciach ju vzal do predbežnej väzby.

Annu S. odvádza policajná eskorta do väznice

Účtovníctvo aj nájomné zmluvy Košickej záchranky preveruje polícia

Údajná manipulácia s účtovníctvom mohla súvisieť s následným vyplácaním odmien.

Polícia preveruje, či nebol v štátnej príspevkovej organizácie porušený zákon pri správe cudzieho majetku.

Bude Gurmán Fest v košickom Mestskom parku? Pamiatkari sú proti

Organizátorov sklamala najmä chýbajúca diskusia.

Gurmán Fest rozdelil pamiatkarov, organizátorov aj mestských poslancov.

Hlavné správy zo Sme.sk

Hokejista Andrej Sekera.
Komentár Zuzany Kepplovej

Keď Šefčovič tvrdí, že sa postavil antisystému

Ale čo Gašpar, Fico, Kaliňák či Blaha?

Zuzana Kepplová
Ilustračné foto.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop