Korzár logo Korzár
Utorok, 25. júl, 2017 | Meniny má Jakub

Kuriózna nehoda airbusu

Určite ste už počuli historku o tom, ako niektorý motorista opustil svoje nedostatočne zabrzdené auto, ktoré sa potom pohlo a – v lepšom prípade – sa zastavilo o strom, dom či plot, a v tom horšom aj niekoho zrazilo.

Rozlomený Airbus A340-600. Lietadlo sa počas motorovej skúšky pohlo a narazilo do ochranného valu.(Zdroj: archív)

Zabrzdené auto by sa – ak sú brzdy v poriadku – nemalo dokonca pohnúť ani vtedy, keď vodič zaradí jednotku a snaží sa s vozidlom odísť. Profíkom v leteckej brandži by sa ale skutočne nemalo stať, aby im pri testovaní motorov „poskočilo“ obrovské dopravné lietadlo a narazilo potom do ochranného valu tak, že už bolo súce len do šrotu. No ale stalo sa....

Jedna z najkurióznejších nehôd v leteckom svete sa stala 15. novembra 2007 v areáli výrobného závodu firmy Airbus vo francúzskom meste Toulouse. Tam stálo novučičké štvormotorové dopravné lietadlo A340-600 vo farbách spoločnosti Etihad (Spojené arabské emiráty), ktorá si ho mala už o niekoľko dní prevziať.

Testovanie motorov

V spomenutý deň o približne 14:19 lietadlo odrolovalo do testovacieho priestoru, aby tam boli vykonané záverečné testy jeho motorov, ktoré mali trvať približne hodinu a 40 minút. Na palube lietadla bolo deväť technikov, pričom dvaja boli pracovníkmi firmy Airbus, zvyšok boli pracovníci spoločnosti ADAT (Abu Dhabi Aircraft Technologies), poskytujúcej servisné služby pre Etihad. V pilotnej kabíne sedel v ľavom kresle technik Airbusu, v pravom technik ADAT–u.

Temer maximálny možný ťah

Postupne začali zvyšovať ťah všetkých štyroch prúdových motorov Trent 500, pričom poloha pák riadenia ťahu motorov bola napokon niekde medzi pozíciou pre maximálny trvalý ťah a maximálny vzletový ťah. Lietadlo malo pritom „zatiahnutú“ parkovaciu brzdu. Ako neskôr ukázalo vyšetrovanie, ťah motorov bol taký vysoký, že prekonal schopnosť tejto brzdy udržať lietadlo „na uzde“. Technik na ľavom sedadle si náhle všimol, že sa lietadlo dáva po pohybu.

Snažili sa stene vyhnúť

Keď zavolal po druhý raz, že lietadlo sa hýbe, technik na pravom sedadle stlačil pedál nožnej (prevádzkovej) brzdy, čím vyradil z činnosti parkovaciu brzdu. Kým stihol narásť tlak v brzdovom systéme prevádzkovej brzdy, lietadlo ďalej zrýchľovalo, a to smerom k ochrannej stene. Vyhodnotenie letových zapisovačov ukázalo, že približne sedem sekúnd po pohnutí sa lietadla došlo k natočeniu predných kolies prudko doprava – „piloti“ sa evidentne snažili vyhnúť kolízii s nebezpečne sa „približujúcou“ stenou.

Pootočenie znížilo brzdný účinok

Pootočenie predných kolies o viac než 20 stupňov však vyvolá rapídny pokles tlaku v brzdiacom systéme. Airbus naďalej zrýchľoval, až napokon narazil – rýchlosťou okolo 55 km/h – do zošikmenej prednej časti ochrannej bariéry, cez ktorú predok lietadla takpovediac preskočil, pričom sa trup za pilotnou kabínou prelomil a kabína spadla na zem.

Za 13 sekúnd bolo po všetkom

Celé to trvalo len 13 sekúnd. Všetkých deväť ľudí na palube sa zranilo, z toho štyria vážne. O tom, v akom strese bola pri tejto nehode „posádka“, svedčí aj to, že nikoho z technikov nenapadlo bleskurýchlo znížiť ťah motorov, ale venovali sa len brzdovým systémom. Po rozlomení airbusu ostali dva pravé motory bežať a nedarilo sa ich zastaviť.

Bežal ešte vyše šesť hodín

Vodu a penu, ktorú na lietadlo striekali hasiči, nasával vonkajší motor, ktorý sa napokon za necelé tri minúty po kolízii zastavil. Vnútorný motor, ktorý sa dostal do tesnej blízkosti steny, sa týmto spôsobom nedarilo zahasiť a tak bežal ešte ďalších šesť hodín a 37 minút – až kým sa úplne nevyčerpalo palivo. Vyšetrovanie tejto kurióznej nehody, pri ktorej našťastie nikto neprišiel o život, ukázalo, že všetky systémy lietadla pracovali úplne správne.

Kolesá neboli podložené

Za hlavnú príčinu toho, že sa lietadlo dalo do pohybu, určili vyšetrovatelia skutočnosť, že pod kolesá podvozku neboli vložené zarážky (klátiky), ktoré by pravdepodobne pohybu lietadla zabránili. Veľkých chýb sa dopustili aj technici na palube, ktorí okamžite neznížili ťah motorov a snažili sa otáčaním lietadla zabrániť zrážke so stenou, čím znížili účinnosť bŕzd.

Nové testovacie postupy

Na základe tejto nehody vypracovala firma Airbus nové testovacie postupy, ktoré umožňujú testovať vždy len dva motory naraz (jeden na ľavej a jeho príslušnú dvojičku na pravej strane). O lietadle typu A340-600 len toľko, že tento typ, ktorý vykonal svoj prvý let 23. apríla 2001, je schopný prepraviť 379 cestujúcich na vzdialenosť až 13 900 km. Lietadlo má dĺžku 75,3 metra a do objavenia sa typu 747-8 bolo najdlhším dopravným lietadlom na svete.

Neprehliadnite tiež

Lesniak: Aj my iba čakáme na rozhodnutie majiteľov

Situácia vo futbalovom VSS Košice je viac ako nepriehľadná.

Klimatológ: Poloha Prešova za supercely nemôže

Príčinná súvislosť medzi polohou mesta a búrkami podľa odborníka nie je dokázaná.

Vodička zrazila chlapca na bicykli, potom sa zamkla v aute

Vášne na mieste nehody museli upokojiť policajné hliadky.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Koho odfotili s Kollárom či Lipšicom? Politici a mafiáni na fotkách

Súd na kauciu prepustil z väzby Ľubomíra Kudličku, považovaného za šéfa gangu takáčovcov. Bol na prvej fotke spájajúcej mafiu a politika.

TECH

O krok bližšie k základni na Mesiaci. Je plný vody

Voda sa na Mesiac dostala krátko po jeho vzniku.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. Cíťte sa v priestore príjemne
  3. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  5. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  6. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  8. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  9. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  10. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 863
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 820
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 535
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 279
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 222
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 043
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 739
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 000
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 048
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 897

Blogy SME


  1. Ján Zavacký: Dlhová brzda: Keď dávajú, treba brať.
  2. Ján Kukulský: Svadobné auto, veterán – aké sú možnosti?
  3. Martin Remeň: Rusinowa poľana
  4. Tatiana Repková: Existuje bezpodmienečná láska?
  5. Dominika Michaličová: Ľudský svet
  6. Miroslav Lajčák: Len si tak trochu kopnúť
  7. Paľo Zajac: Ficove trafiky za naše peniaze.
  8. Elena Antalová: Žehlička
  1. Eduard Heger: Čo sa skrýva za klesajúcou nezamestnanosťou? 11 962
  2. Jana Petkaničová: Otvorený list Barbore Hulinovej. 10 338
  3. Stanislav Martinčko: Dobrú chuť Slovensko II. ! 9 689
  4. Petra Nagyová: Môj otecko môj kráľ 9 488
  5. Stanislav Martinčko: Dobrú chuť Slovensko! 9 063
  6. Michal Drotován: Fiktívny park Rudolfa Kusého 8 481
  7. Mária Diamantová: 21. Hľadám pomoc – srdcia pre Ingu 7 839
  8. Jozef Chadim: Kto zastaví súdruha precedu? 7 572

    Už ste čítali?

    Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop