Korzár logo Korzár
Piatok, 23. február, 2018 | Meniny má Roman, Romana
Pridajte si svoje mesto

Kuriózna nehoda airbusu

Určite ste už počuli historku o tom, ako niektorý motorista opustil svoje nedostatočne zabrzdené auto, ktoré sa potom pohlo a – v lepšom prípade – sa zastavilo o strom, dom či plot, a v tom horšom aj niekoho zrazilo.

Rozlomený Airbus A340-600. Lietadlo sa počas motorovej skúšky pohlo a narazilo do ochranného valu.(Zdroj: archív)

Zabrzdené auto by sa – ak sú brzdy v poriadku – nemalo dokonca pohnúť ani vtedy, keď vodič zaradí jednotku a snaží sa s vozidlom odísť. Profíkom v leteckej brandži by sa ale skutočne nemalo stať, aby im pri testovaní motorov „poskočilo“ obrovské dopravné lietadlo a narazilo potom do ochranného valu tak, že už bolo súce len do šrotu. No ale stalo sa....

Jedna z najkurióznejších nehôd v leteckom svete sa stala 15. novembra 2007 v areáli výrobného závodu firmy Airbus vo francúzskom meste Toulouse. Tam stálo novučičké štvormotorové dopravné lietadlo A340-600 vo farbách spoločnosti Etihad (Spojené arabské emiráty), ktorá si ho mala už o niekoľko dní prevziať.

Článok pokračuje pod video reklamou

Testovanie motorov

V spomenutý deň o približne 14:19 lietadlo odrolovalo do testovacieho priestoru, aby tam boli vykonané záverečné testy jeho motorov, ktoré mali trvať približne hodinu a 40 minút. Na palube lietadla bolo deväť technikov, pričom dvaja boli pracovníkmi firmy Airbus, zvyšok boli pracovníci spoločnosti ADAT (Abu Dhabi Aircraft Technologies), poskytujúcej servisné služby pre Etihad. V pilotnej kabíne sedel v ľavom kresle technik Airbusu, v pravom technik ADAT–u.

Temer maximálny možný ťah

Postupne začali zvyšovať ťah všetkých štyroch prúdových motorov Trent 500, pričom poloha pák riadenia ťahu motorov bola napokon niekde medzi pozíciou pre maximálny trvalý ťah a maximálny vzletový ťah. Lietadlo malo pritom „zatiahnutú“ parkovaciu brzdu. Ako neskôr ukázalo vyšetrovanie, ťah motorov bol taký vysoký, že prekonal schopnosť tejto brzdy udržať lietadlo „na uzde“. Technik na ľavom sedadle si náhle všimol, že sa lietadlo dáva po pohybu.

Snažili sa stene vyhnúť

Keď zavolal po druhý raz, že lietadlo sa hýbe, technik na pravom sedadle stlačil pedál nožnej (prevádzkovej) brzdy, čím vyradil z činnosti parkovaciu brzdu. Kým stihol narásť tlak v brzdovom systéme prevádzkovej brzdy, lietadlo ďalej zrýchľovalo, a to smerom k ochrannej stene. Vyhodnotenie letových zapisovačov ukázalo, že približne sedem sekúnd po pohnutí sa lietadla došlo k natočeniu predných kolies prudko doprava – „piloti“ sa evidentne snažili vyhnúť kolízii s nebezpečne sa „približujúcou“ stenou.

Pootočenie znížilo brzdný účinok

Pootočenie predných kolies o viac než 20 stupňov však vyvolá rapídny pokles tlaku v brzdiacom systéme. Airbus naďalej zrýchľoval, až napokon narazil – rýchlosťou okolo 55 km/h – do zošikmenej prednej časti ochrannej bariéry, cez ktorú predok lietadla takpovediac preskočil, pričom sa trup za pilotnou kabínou prelomil a kabína spadla na zem.

Za 13 sekúnd bolo po všetkom

Celé to trvalo len 13 sekúnd. Všetkých deväť ľudí na palube sa zranilo, z toho štyria vážne. O tom, v akom strese bola pri tejto nehode „posádka“, svedčí aj to, že nikoho z technikov nenapadlo bleskurýchlo znížiť ťah motorov, ale venovali sa len brzdovým systémom. Po rozlomení airbusu ostali dva pravé motory bežať a nedarilo sa ich zastaviť.

Bežal ešte vyše šesť hodín

Vodu a penu, ktorú na lietadlo striekali hasiči, nasával vonkajší motor, ktorý sa napokon za necelé tri minúty po kolízii zastavil. Vnútorný motor, ktorý sa dostal do tesnej blízkosti steny, sa týmto spôsobom nedarilo zahasiť a tak bežal ešte ďalších šesť hodín a 37 minút – až kým sa úplne nevyčerpalo palivo. Vyšetrovanie tejto kurióznej nehody, pri ktorej našťastie nikto neprišiel o život, ukázalo, že všetky systémy lietadla pracovali úplne správne.

Kolesá neboli podložené

Za hlavnú príčinu toho, že sa lietadlo dalo do pohybu, určili vyšetrovatelia skutočnosť, že pod kolesá podvozku neboli vložené zarážky (klátiky), ktoré by pravdepodobne pohybu lietadla zabránili. Veľkých chýb sa dopustili aj technici na palube, ktorí okamžite neznížili ťah motorov a snažili sa otáčaním lietadla zabrániť zrážke so stenou, čím znížili účinnosť bŕzd.

Nové testovacie postupy

Na základe tejto nehody vypracovala firma Airbus nové testovacie postupy, ktoré umožňujú testovať vždy len dva motory naraz (jeden na ľavej a jeho príslušnú dvojičku na pravej strane). O lietadle typu A340-600 len toľko, že tento typ, ktorý vykonal svoj prvý let 23. apríla 2001, je schopný prepraviť 379 cestujúcich na vzdialenosť až 13 900 km. Lietadlo má dĺžku 75,3 metra a do objavenia sa typu 747-8 bolo najdlhším dopravným lietadlom na svete.

Neprehliadnite tiež

Let do Moskvy: Raši nám ukázal faktúru na 2 980 eur

Košický primátor Raši splnil svoj sľub, ktorý dal čitateľom Korzára.

Súťaž

Máme pre vás poklad na zaujímavom mieste

Súťažte s Korzárom o zlatú tehličku a ďalšie skvelé ceny.

Kauza stojiská je najväčším vranovským škandálom za posledné roky

Čo na to primátor Ragan, podnikateľ Šust, poslanec Pidaný a ďalší?

Tragickú lyžovačku na Plejsoch mal dnes riešiť súd. Nebude

Obhajca označil vyšetrovací pokus s fit-loptou za vyhodené peniaze.

Modernizácia rozvodov tepla zasiahne prešovské sídliská

Výkopové práce sa začnú v apríli, stromy padnú skôr.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Kaliňák ukázal jednu faktúru za Kiskov let, ostatné najskôr neexistujú

Ministerstvo vnútra ukázalo podrobnosti letov, v rámci nich jedinú faktúru, o ktorej existencii sa už aj tak vedelo.

KOMENTÁRE

Kiskova cena za rodinu sa dá vyčísliť na lety

Čo ak sa na celú vec pozrieme ako na problém zosúlaďovania práce s rodinou.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  1. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  2. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  5. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  6. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  7. HubHub spája sily s Neulogy
  8. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  9. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
  10. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 28 611
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 21 096
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 10 691
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 7 164
  5. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 7 109
  6. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 346
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 449
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 013
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 123
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 378

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop