Korzár logo Korzár
Pondelok, 27. marec, 2023 | Meniny má Alena

Kuriózna nehoda airbusu

Určite ste už počuli historku o tom, ako niektorý motorista opustil svoje nedostatočne zabrzdené auto, ktoré sa potom pohlo a – v lepšom prípade – sa zastavilo o strom, dom či plot, a v tom horšom aj niekoho zrazilo.

Rozlomený Airbus A340-600.  Lietadlo sa počas motorovej skúšky pohlo a narazilo do ochranného valu.Rozlomený Airbus A340-600. Lietadlo sa počas motorovej skúšky pohlo a narazilo do ochranného valu. (Zdroj: archív)

Zabrzdené auto by sa – ak sú brzdy v poriadku – nemalo dokonca pohnúť ani vtedy, keď vodič zaradí jednotku a snaží sa s vozidlom odísť. Profíkom v leteckej brandži by sa ale skutočne nemalo stať, aby im pri testovaní motorov „poskočilo“ obrovské dopravné lietadlo a narazilo potom do ochranného valu tak, že už bolo súce len do šrotu. No ale stalo sa....

Jedna z najkurióznejších nehôd v leteckom svete sa stala 15. novembra 2007 v areáli výrobného závodu firmy Airbus vo francúzskom meste Toulouse. Tam stálo novučičké štvormotorové dopravné lietadlo A340-600 vo farbách spoločnosti Etihad (Spojené arabské emiráty), ktorá si ho mala už o niekoľko dní prevziať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Testovanie motorov

V spomenutý deň o približne 14:19 lietadlo odrolovalo do testovacieho priestoru, aby tam boli vykonané záverečné testy jeho motorov, ktoré mali trvať približne hodinu a 40 minút. Na palube lietadla bolo deväť technikov, pričom dvaja boli pracovníkmi firmy Airbus, zvyšok boli pracovníci spoločnosti ADAT (Abu Dhabi Aircraft Technologies), poskytujúcej servisné služby pre Etihad. V pilotnej kabíne sedel v ľavom kresle technik Airbusu, v pravom technik ADAT–u.

Temer maximálny možný ťah

Postupne začali zvyšovať ťah všetkých štyroch prúdových motorov Trent 500, pričom poloha pák riadenia ťahu motorov bola napokon niekde medzi pozíciou pre maximálny trvalý ťah a maximálny vzletový ťah. Lietadlo malo pritom „zatiahnutú“ parkovaciu brzdu. Ako neskôr ukázalo vyšetrovanie, ťah motorov bol taký vysoký, že prekonal schopnosť tejto brzdy udržať lietadlo „na uzde“. Technik na ľavom sedadle si náhle všimol, že sa lietadlo dáva po pohybu.

SkryťVypnúť reklamu

Snažili sa stene vyhnúť

Keď zavolal po druhý raz, že lietadlo sa hýbe, technik na pravom sedadle stlačil pedál nožnej (prevádzkovej) brzdy, čím vyradil z činnosti parkovaciu brzdu. Kým stihol narásť tlak v brzdovom systéme prevádzkovej brzdy, lietadlo ďalej zrýchľovalo, a to smerom k ochrannej stene. Vyhodnotenie letových zapisovačov ukázalo, že približne sedem sekúnd po pohnutí sa lietadla došlo k natočeniu predných kolies prudko doprava – „piloti“ sa evidentne snažili vyhnúť kolízii s nebezpečne sa „približujúcou“ stenou.

Pootočenie znížilo brzdný účinok

Pootočenie predných kolies o viac než 20 stupňov však vyvolá rapídny pokles tlaku v brzdiacom systéme. Airbus naďalej zrýchľoval, až napokon narazil – rýchlosťou okolo 55 km/h – do zošikmenej prednej časti ochrannej bariéry, cez ktorú predok lietadla takpovediac preskočil, pričom sa trup za pilotnou kabínou prelomil a kabína spadla na zem.

SkryťVypnúť reklamu

Za 13 sekúnd bolo po všetkom

Celé to trvalo len 13 sekúnd. Všetkých deväť ľudí na palube sa zranilo, z toho štyria vážne. O tom, v akom strese bola pri tejto nehode „posádka“, svedčí aj to, že nikoho z technikov nenapadlo bleskurýchlo znížiť ťah motorov, ale venovali sa len brzdovým systémom. Po rozlomení airbusu ostali dva pravé motory bežať a nedarilo sa ich zastaviť.

Bežal ešte vyše šesť hodín

Vodu a penu, ktorú na lietadlo striekali hasiči, nasával vonkajší motor, ktorý sa napokon za necelé tri minúty po kolízii zastavil. Vnútorný motor, ktorý sa dostal do tesnej blízkosti steny, sa týmto spôsobom nedarilo zahasiť a tak bežal ešte ďalších šesť hodín a 37 minút – až kým sa úplne nevyčerpalo palivo. Vyšetrovanie tejto kurióznej nehody, pri ktorej našťastie nikto neprišiel o život, ukázalo, že všetky systémy lietadla pracovali úplne správne.

Kolesá neboli podložené

Za hlavnú príčinu toho, že sa lietadlo dalo do pohybu, určili vyšetrovatelia skutočnosť, že pod kolesá podvozku neboli vložené zarážky (klátiky), ktoré by pravdepodobne pohybu lietadla zabránili. Veľkých chýb sa dopustili aj technici na palube, ktorí okamžite neznížili ťah motorov a snažili sa otáčaním lietadla zabrániť zrážke so stenou, čím znížili účinnosť bŕzd.

Nové testovacie postupy

Na základe tejto nehody vypracovala firma Airbus nové testovacie postupy, ktoré umožňujú testovať vždy len dva motory naraz (jeden na ľavej a jeho príslušnú dvojičku na pravej strane). O lietadle typu A340-600 len toľko, že tento typ, ktorý vykonal svoj prvý let 23. apríla 2001, je schopný prepraviť 379 cestujúcich na vzdialenosť až 13 900 km. Lietadlo má dĺžku 75,3 metra a do objavenia sa typu 747-8 bolo najdlhším dopravným lietadlom na svete.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  3. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  4. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  7. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  8. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  1. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  2. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  3. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  4. Sodastream sa mení
  5. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  6. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  7. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  8. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 617
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 6 456
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 673
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 905
  5. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 683
  6. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 569
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 2 318
  8. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 1 608

Blogy SME

  1. Milan Buno: Zmiznutie tínedžerky na chorvátskom pobreží | 7 knižných tipov
  2. Vladimír Zervan: Mám sa báť?
  3. Michael Achberger: 0 potravín s takmer nulovými kalóriami, ktoré môžete bez obmedzení konzumovať a udržať si štíhlu líniu!
  4. Ivan Čáni: Chcem byť poslancom slovenského parlamentu.
  5. Ján Šeďo: Také typické, našské, alebo prečo onemela učiteľka a my tiež.
  6. Marian Letko: Geneticki sprostí a otupjevjení. Asi sme skutočne takí
  7. Radovan Čipka: Rozhodnutie, ktoré budem možno ľutovať, zverejňujem Prológ
  8. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 13 561
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 9 412
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 671
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 772
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 251
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 491
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 271
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 219
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Milan Buno: Zmiznutie tínedžerky na chorvátskom pobreží | 7 knižných tipov
  2. Vladimír Zervan: Mám sa báť?
  3. Michael Achberger: 0 potravín s takmer nulovými kalóriami, ktoré môžete bez obmedzení konzumovať a udržať si štíhlu líniu!
  4. Ivan Čáni: Chcem byť poslancom slovenského parlamentu.
  5. Ján Šeďo: Také typické, našské, alebo prečo onemela učiteľka a my tiež.
  6. Marian Letko: Geneticki sprostí a otupjevjení. Asi sme skutočne takí
  7. Radovan Čipka: Rozhodnutie, ktoré budem možno ľutovať, zverejňujem Prológ
  8. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 13 561
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 9 412
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 671
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 772
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 251
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 491
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 271
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 219
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu