Korzár logo Korzár

Kuriózna nehoda airbusu

Určite ste už počuli historku o tom, ako niektorý motorista opustil svoje nedostatočne zabrzdené auto, ktoré sa potom pohlo a – v lepšom prípade – sa zastavilo o strom, dom či plot, a v tom horšom aj niekoho zrazilo.

Rozlomený Airbus A340-600.  Lietadlo sa počas motorovej skúšky pohlo a narazilo do ochranného valu.Rozlomený Airbus A340-600. Lietadlo sa počas motorovej skúšky pohlo a narazilo do ochranného valu. (Zdroj: archív)

Zabrzdené auto by sa – ak sú brzdy v poriadku – nemalo dokonca pohnúť ani vtedy, keď vodič zaradí jednotku a snaží sa s vozidlom odísť. Profíkom v leteckej brandži by sa ale skutočne nemalo stať, aby im pri testovaní motorov „poskočilo“ obrovské dopravné lietadlo a narazilo potom do ochranného valu tak, že už bolo súce len do šrotu. No ale stalo sa....

Jedna z najkurióznejších nehôd v leteckom svete sa stala 15. novembra 2007 v areáli výrobného závodu firmy Airbus vo francúzskom meste Toulouse. Tam stálo novučičké štvormotorové dopravné lietadlo A340-600 vo farbách spoločnosti Etihad (Spojené arabské emiráty), ktorá si ho mala už o niekoľko dní prevziať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Testovanie motorov

V spomenutý deň o približne 14:19 lietadlo odrolovalo do testovacieho priestoru, aby tam boli vykonané záverečné testy jeho motorov, ktoré mali trvať približne hodinu a 40 minút. Na palube lietadla bolo deväť technikov, pričom dvaja boli pracovníkmi firmy Airbus, zvyšok boli pracovníci spoločnosti ADAT (Abu Dhabi Aircraft Technologies), poskytujúcej servisné služby pre Etihad. V pilotnej kabíne sedel v ľavom kresle technik Airbusu, v pravom technik ADAT–u.

Temer maximálny možný ťah

Postupne začali zvyšovať ťah všetkých štyroch prúdových motorov Trent 500, pričom poloha pák riadenia ťahu motorov bola napokon niekde medzi pozíciou pre maximálny trvalý ťah a maximálny vzletový ťah. Lietadlo malo pritom „zatiahnutú“ parkovaciu brzdu. Ako neskôr ukázalo vyšetrovanie, ťah motorov bol taký vysoký, že prekonal schopnosť tejto brzdy udržať lietadlo „na uzde“. Technik na ľavom sedadle si náhle všimol, že sa lietadlo dáva po pohybu.

SkryťVypnúť reklamu

Snažili sa stene vyhnúť

Keď zavolal po druhý raz, že lietadlo sa hýbe, technik na pravom sedadle stlačil pedál nožnej (prevádzkovej) brzdy, čím vyradil z činnosti parkovaciu brzdu. Kým stihol narásť tlak v brzdovom systéme prevádzkovej brzdy, lietadlo ďalej zrýchľovalo, a to smerom k ochrannej stene. Vyhodnotenie letových zapisovačov ukázalo, že približne sedem sekúnd po pohnutí sa lietadla došlo k natočeniu predných kolies prudko doprava – „piloti“ sa evidentne snažili vyhnúť kolízii s nebezpečne sa „približujúcou“ stenou.

Pootočenie znížilo brzdný účinok

Pootočenie predných kolies o viac než 20 stupňov však vyvolá rapídny pokles tlaku v brzdiacom systéme. Airbus naďalej zrýchľoval, až napokon narazil – rýchlosťou okolo 55 km/h – do zošikmenej prednej časti ochrannej bariéry, cez ktorú predok lietadla takpovediac preskočil, pričom sa trup za pilotnou kabínou prelomil a kabína spadla na zem.

SkryťVypnúť reklamu

Za 13 sekúnd bolo po všetkom

Celé to trvalo len 13 sekúnd. Všetkých deväť ľudí na palube sa zranilo, z toho štyria vážne. O tom, v akom strese bola pri tejto nehode „posádka“, svedčí aj to, že nikoho z technikov nenapadlo bleskurýchlo znížiť ťah motorov, ale venovali sa len brzdovým systémom. Po rozlomení airbusu ostali dva pravé motory bežať a nedarilo sa ich zastaviť.

Bežal ešte vyše šesť hodín

Vodu a penu, ktorú na lietadlo striekali hasiči, nasával vonkajší motor, ktorý sa napokon za necelé tri minúty po kolízii zastavil. Vnútorný motor, ktorý sa dostal do tesnej blízkosti steny, sa týmto spôsobom nedarilo zahasiť a tak bežal ešte ďalších šesť hodín a 37 minút – až kým sa úplne nevyčerpalo palivo. Vyšetrovanie tejto kurióznej nehody, pri ktorej našťastie nikto neprišiel o život, ukázalo, že všetky systémy lietadla pracovali úplne správne.

Kolesá neboli podložené

Za hlavnú príčinu toho, že sa lietadlo dalo do pohybu, určili vyšetrovatelia skutočnosť, že pod kolesá podvozku neboli vložené zarážky (klátiky), ktoré by pravdepodobne pohybu lietadla zabránili. Veľkých chýb sa dopustili aj technici na palube, ktorí okamžite neznížili ťah motorov a snažili sa otáčaním lietadla zabrániť zrážke so stenou, čím znížili účinnosť bŕzd.

Nové testovacie postupy

Na základe tejto nehody vypracovala firma Airbus nové testovacie postupy, ktoré umožňujú testovať vždy len dva motory naraz (jeden na ľavej a jeho príslušnú dvojičku na pravej strane). O lietadle typu A340-600 len toľko, že tento typ, ktorý vykonal svoj prvý let 23. apríla 2001, je schopný prepraviť 379 cestujúcich na vzdialenosť až 13 900 km. Lietadlo má dĺžku 75,3 metra a do objavenia sa typu 747-8 bolo najdlhším dopravným lietadlom na svete.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 629
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 131
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 131
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 246
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 201
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 902
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 729
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 553
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu