Korzár logo Korzár
Štvrtok, 14. december, 2017 | Meniny má Branislava, Bronislava
Pridajte si svoje mesto

Kuriózna nehoda airbusu

Určite ste už počuli historku o tom, ako niektorý motorista opustil svoje nedostatočne zabrzdené auto, ktoré sa potom pohlo a – v lepšom prípade – sa zastavilo o strom, dom či plot, a v tom horšom aj niekoho zrazilo.

Rozlomený Airbus A340-600. Lietadlo sa počas motorovej skúšky pohlo a narazilo do ochranného valu.(Zdroj: archív)

Zabrzdené auto by sa – ak sú brzdy v poriadku – nemalo dokonca pohnúť ani vtedy, keď vodič zaradí jednotku a snaží sa s vozidlom odísť. Profíkom v leteckej brandži by sa ale skutočne nemalo stať, aby im pri testovaní motorov „poskočilo“ obrovské dopravné lietadlo a narazilo potom do ochranného valu tak, že už bolo súce len do šrotu. No ale stalo sa....

Jedna z najkurióznejších nehôd v leteckom svete sa stala 15. novembra 2007 v areáli výrobného závodu firmy Airbus vo francúzskom meste Toulouse. Tam stálo novučičké štvormotorové dopravné lietadlo A340-600 vo farbách spoločnosti Etihad (Spojené arabské emiráty), ktorá si ho mala už o niekoľko dní prevziať.

Testovanie motorov

V spomenutý deň o približne 14:19 lietadlo odrolovalo do testovacieho priestoru, aby tam boli vykonané záverečné testy jeho motorov, ktoré mali trvať približne hodinu a 40 minút. Na palube lietadla bolo deväť technikov, pričom dvaja boli pracovníkmi firmy Airbus, zvyšok boli pracovníci spoločnosti ADAT (Abu Dhabi Aircraft Technologies), poskytujúcej servisné služby pre Etihad. V pilotnej kabíne sedel v ľavom kresle technik Airbusu, v pravom technik ADAT–u.

Temer maximálny možný ťah

Postupne začali zvyšovať ťah všetkých štyroch prúdových motorov Trent 500, pričom poloha pák riadenia ťahu motorov bola napokon niekde medzi pozíciou pre maximálny trvalý ťah a maximálny vzletový ťah. Lietadlo malo pritom „zatiahnutú“ parkovaciu brzdu. Ako neskôr ukázalo vyšetrovanie, ťah motorov bol taký vysoký, že prekonal schopnosť tejto brzdy udržať lietadlo „na uzde“. Technik na ľavom sedadle si náhle všimol, že sa lietadlo dáva po pohybu.

Snažili sa stene vyhnúť

Keď zavolal po druhý raz, že lietadlo sa hýbe, technik na pravom sedadle stlačil pedál nožnej (prevádzkovej) brzdy, čím vyradil z činnosti parkovaciu brzdu. Kým stihol narásť tlak v brzdovom systéme prevádzkovej brzdy, lietadlo ďalej zrýchľovalo, a to smerom k ochrannej stene. Vyhodnotenie letových zapisovačov ukázalo, že približne sedem sekúnd po pohnutí sa lietadla došlo k natočeniu predných kolies prudko doprava – „piloti“ sa evidentne snažili vyhnúť kolízii s nebezpečne sa „približujúcou“ stenou.

Pootočenie znížilo brzdný účinok

Pootočenie predných kolies o viac než 20 stupňov však vyvolá rapídny pokles tlaku v brzdiacom systéme. Airbus naďalej zrýchľoval, až napokon narazil – rýchlosťou okolo 55 km/h – do zošikmenej prednej časti ochrannej bariéry, cez ktorú predok lietadla takpovediac preskočil, pričom sa trup za pilotnou kabínou prelomil a kabína spadla na zem.

Za 13 sekúnd bolo po všetkom

Celé to trvalo len 13 sekúnd. Všetkých deväť ľudí na palube sa zranilo, z toho štyria vážne. O tom, v akom strese bola pri tejto nehode „posádka“, svedčí aj to, že nikoho z technikov nenapadlo bleskurýchlo znížiť ťah motorov, ale venovali sa len brzdovým systémom. Po rozlomení airbusu ostali dva pravé motory bežať a nedarilo sa ich zastaviť.

Bežal ešte vyše šesť hodín

Vodu a penu, ktorú na lietadlo striekali hasiči, nasával vonkajší motor, ktorý sa napokon za necelé tri minúty po kolízii zastavil. Vnútorný motor, ktorý sa dostal do tesnej blízkosti steny, sa týmto spôsobom nedarilo zahasiť a tak bežal ešte ďalších šesť hodín a 37 minút – až kým sa úplne nevyčerpalo palivo. Vyšetrovanie tejto kurióznej nehody, pri ktorej našťastie nikto neprišiel o život, ukázalo, že všetky systémy lietadla pracovali úplne správne.

Kolesá neboli podložené

Za hlavnú príčinu toho, že sa lietadlo dalo do pohybu, určili vyšetrovatelia skutočnosť, že pod kolesá podvozku neboli vložené zarážky (klátiky), ktoré by pravdepodobne pohybu lietadla zabránili. Veľkých chýb sa dopustili aj technici na palube, ktorí okamžite neznížili ťah motorov a snažili sa otáčaním lietadla zabrániť zrážke so stenou, čím znížili účinnosť bŕzd.

Nové testovacie postupy

Na základe tejto nehody vypracovala firma Airbus nové testovacie postupy, ktoré umožňujú testovať vždy len dva motory naraz (jeden na ľavej a jeho príslušnú dvojičku na pravej strane). O lietadle typu A340-600 len toľko, že tento typ, ktorý vykonal svoj prvý let 23. apríla 2001, je schopný prepraviť 379 cestujúcich na vzdialenosť až 13 900 km. Lietadlo má dĺžku 75,3 metra a do objavenia sa typu 747-8 bolo najdlhším dopravným lietadlom na svete.

Neprehliadnite tiež

V prešovskej bytovke horela výťahová šachta

Jedna osoba sa nadýchala splodín, pomáhali zdravotníci.

Rozhovor

V rodine Katky Koščovej dlho kuli plány na Vianoce

U speváčky platí limit - čo rodina, to jeden dar.

Katka Koščová priviedla na svet druhého potomka

Pôvodne sa chystala do pôrodnice na Štedrý deň.

Policajt sa v práci zastrelil služobnou zbraňou

Na toalete ho našli kolegovia. Ostali po ňom dve deti.

Silný vietor napáchal škody aj v Tatranskom národnom parku

Lesníci škody stále bilancujú, na niektoré miesta sa ešte nedostali.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pekné biele Vianoce!

Slovenský Boh nám poslal slovenského Ježiša cez jeho slovenskú matku, aby nás chránil.

DOMOV

Mamojka: Som ľavicový, ale členom Smeru som nikdy nebol

Nový ústavný sudca hovorí, že v Smere má priateľov.

DOMOV

Rok 1995: Únos zostal nepotrestaný. Spis otvárajú po rokoch

Najväčšia kauza expremiéra Mečiara.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 230
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 569
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 298
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 295
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 294
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 180
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 174
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 125
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 1 797
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 564

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop