Iveta (28) je matkou dvoch synov. Keď boli obaja chlapci na prvom stupni, nosili domov na vysvedčení čisté jednotky. Starší má už 11 rokov a je na druhom stupni.
„Tomáško je už piatak a druhý polrok trochu poľavil. Až tak, že nám hrozili dve trojky. Takže od apríla sme sa venovali tomu, aby sme to ustáli na také lepšie dvojky. Predchádzalo tomu vysvetľovanie, čo preňho znamená priemer koncoročných známok. Motiváciu musí nájsť v sebe, ja som mu len popísala systém a možné dôsledky,“ povedala mladá mamička.
Vraví, že je dobré pozrieť sa na svoje dieťa optikou psychológa alebo učiteľa.
Nie rodiča, ktorý v ňom vidí Einsteina, ale nezávislého zdroja, ktorý vidí, na čo dieťa má a na čo nie, v ktorých predmetoch vyniká. Kde je slabšie, tam sa dá zabrať, pretože 90 % úspechu tvorí 90 % tvrdého tréningu.
„Moderní rodičia majú tendenciu veriť, že chyba je v učiteľoch, nie v ich dieťati, ktoré si prídu vyzdvihnúť do družiny o štvrtej, keď už by malo mať teoreticky napísané domáce úlohy,“ myslí si Iveta.
Najväčšou odmenou by mal byť zážitok
Aby sa dieťa chcelo učiť, treba ho pochváliť, pretože to je najväčšou motiváciou.
„Ak dieťa rodič naučí na vecné dary, dieťa bude očakávať vecné dary. Ja som viac zážitkový rodič a ak bude dôvod na odmenu za naozaj zaslúžené dobré známky, tak si dáme nejaký výlet. To je niečo, čo v dieťati zanechá dlhotrvajúcejšiu stopu než nejaká hračka alebo elektronika. Odmeny za vysvedčenie, to je len novodobá marketingová udička, ktorej sa chytili šikovní obchodníci. A ak poviem výlet, tak ten výlet by mal byť podľa predstáv detí, takže zážitkový.“
Napríklad deň v dobrom aquaparku, možno pre zmenu niekde tesne za hranicami štátu, nech to zaváňa niečím novým, nepoznaným. To je niečo, čo naviac prehĺbi aj vedomosti z geografie.
„Je to všetko otázka výchovy. Ja ako rodič v deťoch podmienim, čo budú považovať za odmenu,“ dodala Iveta.
Odborníci sú proti fyzickým trestom
Vysvedčenie je dôvodom, keď príjemné pocity blížiacich sa prázdnin striedajú u niektorých detí aj tie nepríjemné z výsledkov ich učenia počas uplynulého polroka.
Záver školského roka a s tým súvisiace vysvedčenie má nie vo výnimočnom prípade aj za následok stres, strach, smútok, v tom horšom prípade úteky z domu či iné formy.
Ako sa vyhnúť konfrontácii s rodičmi, radí psychopedička Ivana Ferencová: „Odborníci sa zhodujú v tom, že nie sme zástancami fyzických trestov za vysvedčenie. To, ako dieťa napreduje, ako sa učí, aké má známky, by si mali rodičia ustrážiť počas celého školského roka. Venovať sa im, ak je nutné pravidelne preskúšavať deti, kontrolovať, aké majú zámky z jednotlivých predmetov, prípadne zabezpečiť doučovanie. Samozrejme, veľa rodičov si povie, že majú dosť staré deti na to, aby sa vedeli učiť samé a netreba ich kontrolovať. Ale práve toto spoliehanie rodičov na svoje deti spôsobuje, že na konci sú rodičia prekvapení z toho, aké známky sa objavia na vysvedčení.“
Za dobré známky treba pochváliť
Ak sú výsledky ich dieťaťa dobré a sú s nimi spokojní, je potrebné za ne dieťa patrične oceniť a pochváliť.
„Netreba si ich len prezrieť a zhodnotiť to: 'Dobré, ešte že tak, ' alebo 'skúsil by si doniesť iné známky ako jednotky, je samozrejmé, že sa máš dobre učiť. ' Dieťa potrebuje slovné ocenenie a pochvalu, aby si samo v sebe pestovalo radosť zo známok, vytváralo kladný vzťah k učeniu a malo chuť prinášať dobré známky preto, aby dostalo spätnú väzbu od rodičov za vynaložené úsilie.“
Deti prežívajú pocit neúspechu
Sú prípady, keď sa vysvedčenie nepodobá očakávaniam rodičov a niekedy aj samotných detí.
„V tomto prípade treba tiež zhodnotiť prácu dieťaťa a určiť si priority na budúci školský rok, čo sa treba doučiť, dotiahnuť i zlepšiť. Deti samy osebe prežívajú pocity neúspechu, zlyhania sprevádzané pocitmi strachu z reakcie rodičov. Je nutné si uvedomiť, že s aktuálnym vysvedčením už nič nenarobíme a známky sa zmeniť nedajú. Treba sa zamerať skôr na budúcnosť a predchádzať tomu, aby bolo sklamanie zo známok na obidvoch stranách. Či už rodičovskej, alebo detskej.“

Názory
Učitelia hovoria o svojich skúsenostiach, názoroch aj o radách rodičom.
Katarína Daňková, učiteľka na učilišti
Prístup rodičov by mal byť podľa mňa predovšetkým individuálny, pretože každé dieťa je iné a každý rodič by mal to svoje poznať najlepšie, aj keď nie vždy je to tak. l Vždy som bola proti trestom, vždy je lepšie motivovať pozitívne a aj na vysvedčení. Keď sú na vysvedčení tie lepšie známky, tak za tie by mali rodičia pochváliť, povzbudiť ho, že na budúce to môže byť aj lepšie.
Ale som proti peňažnému odmeňovaniu. Dieťa treba pochváliť hlavne slovne. Prípadne nejakým výletom alebo niečím, čo má dieťa rado. Mám krstňa, ktoré za dobré vysvedčenie beriem do kina na film, ktorý si samo vyberie.
Lucia Školská, učiteľka v základnej škole
Koncoročné vysvedčenie je výsledkom celoročnej práce žiakov. Nie je to známka za jednu či dve písomky. Preto si myslím, že je neskoro kričať na dieťa alebo mu dať trest, ak donesie zlé známky na vysvedčení.
Rodič by mal priebežne kontrolovať prípravu dieťaťa počas celého roka, ak niečomu nerozumie, pomôcť mu s prípravou. Takého rodiča, ktorý má prehľad o vedomostiach a o príprave dieťaťa počas roka, nemôže prekvapiť známka na vysvedčení. Takže žiaden trest by dieťa nemalo dostať.
Naopak si myslím, že ak dieťa dostane dobré známky na vysvedčení, mal by ho rodič pochváliť za jeho prácu a aj odmeniť ako povzbudenie či motiváciu do ďalšieho roka. Odmenou samozrejme nemyslím mobil, počítač, mp3 a podobne, ale iba malú pozornosť ako čokoládu, nejakú maličkosť alebo zobrať dieťa niekam na výlet.
Katarína Lipovská, učiteľka v špeciálnej základnej škole
Keby boli známky na koncoročnom vysvedčení výrazne zhoršené, že vieme, že dieťa na to má, ale školu fláka, tak by som na nejaký trest pristúpila. Išla by som po tom, čo má dieťa najradšej. Ak sa rado bicykluje, tak by som to nejako obmedzila. Ale určite by som mu to nezatrhla úplne.
A takisto sa mi páči aj odmeňovanie za dobré známky. Veď keď sa dieťa učilo celý rok, tak si odmenu určite zaslúži. Tá by mala byť individuálna, pretože každé dieťa poteší niečo iné.
Niektoré dieťa potešia peniaze, že si môže kúpiť, čo si želá, niekoho poteší rodinný výlet, niekoho zasa poteší MP3 alebo nový telefón. Všetko je na rodičoch, závisí od ich finančnej situácie a od záujmov detí. Rodič musí poznať svoje dieťa, aby dokonale vedel, čo je pre neho odmena.
čor
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.