Korzár logo Korzár

Mestský elektromobil Renault Twizy

Už z bežného pohľadu na automobily možno konštatovať, že vo väčšine vozidiel sedí buď len samotný vodič, alebo sú v ňom len dvaja ľudia.

Elektromobil Renault Twizy. Podtext: Svojím netradičným dizajnom vzbudzoval Twizy rozruch aj na newyorských uliciach.Elektromobil Renault Twizy. Podtext: Svojím netradičným dizajnom vzbudzoval Twizy rozruch aj na newyorských uliciach. (Zdroj: archív)

Už z bežného pohľadu na automobily, ktoré popri nás jazdia po mestských uliciach, možno konštatovať, že vo väčšine vozidiel sedí buď len samotný vodič, alebo sú v ňom len dvaja ľudia (výnimkou snáď je len vozenie detí do a zo školy). Dal by sa z toho vyvodiť trochu zjednodušený záver, že pre bežnú premávku v meste by stačili superkompaktné dvojmiestne automobily, zaberajúce na uliciach či parkoviskách málo miesta.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dvojmiestne len superšportiaky a smart

Napodiv takéto vozidlá na uliciach našich – ale aj väčšiny európskych miest – prakticky nevídať. Ak vynecháme superšportové vozidlá napríklad značiek Ferrari či Lamborghini, je prakticky jediným dvojmiestnym vozidlom, ktoré vo väčšom počte vídať na európskych cestách, nemecký Smart. Ten dostal nedávno konkurenciu v podobe dvojmiestneho vozidla Renault Twizy, ktoré už je v predaji v niekoľkých európskych krajinách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vodič a spolujazdec za sebou

Na rozdiel od smartu má však Twizy čisto elektrický pohon. Druhým rozdielom je to, že zatiaľ čo v smarte sedia vodič a spolujazdec vedľa seba, v uzučkom modeli Twizy sedí spolujazdec za vodičom. Twizy je postavený na podvozku s rázvorom 1 686 mm a jeho dĺžka je len 2 335 mm, takže na štandardnom parkovacom mieste bez problémov zaparkujú dve takéto vozidielka za sebou. Šírka vozidla je 1 228 mm a jeho výška je 1 451 mm.

Bočné „dvierka" bez okien

Nahor odklopné dvere (či skôr dvierka) nemajú žiadne okno. Uzamykateľný batožinový priestor za zadným sedadlom má objem 31 litrov. Prázdne vozidlo má hmotnosť len 467 kg. Na pohon zadných kolies elektromobilu Twizy slúži elektromotor, ktorý sa dodáva v dvoch výkonových verziách.

SkryťVypnúť reklamu

Slabší aj pre 16-ročných

Slabšia verzia má výkon len 4 kW a ním poháňaný elektromobil dosahuje maximálnu rýchlosť len 45 km/h – tieto parametre umožňujú, aby v niektorých krajinách (napríklad v Nemecku) riadili toto vozidlo aj osoby hneď po dovŕšení 16 rokov. „Dospelejšia" verzia Twizy má elektromotor výkonu 13 kW a dosahuje maximálnu rýchlosť 80 km/h. Najvyšší krútiaci moment motora je 57 Nm.

Batéria je na lízing

Zdrojom elektrickej energie je lítiovo-iónová batéria s kapacitou 6,1 kWh, ktorej hmotnosť je 98 kg. Zaujímavosťou je, že s vozidlom si túto batériu nekúpite, pretože je na lízing a mesačne za ňu zaplatíte (v Nemecku, pri lízingu na tri roky) 50 eur. Výrobca tvrdí, že s plne nabitou batériou možno v meste prejsť približne sto kilometrov. Batéria sa nabíja pripojením na bežnú domácu zásuvku a trvá približne 5,5 hodiny.

SkryťVypnúť reklamu

Zrýchlenie ako električka

Do bezpečnostného výstroja elektromobilu Twizy patrí airbag a štvorbodový bezpečnostný pás pre vodiča a trojbodový pás pre spolujazdca. Twizy zrýchli z 0 na 60 km/h za 8,1 sekundy, čo zodpovedá zrýchleniu električky. Jednou z prekážok rozšírenia dvojmiestneho elektromotoru Twizy, ktorý sa vyrába v španielskom Valladolide, môže byť jeho cena – tá je v Nemecku (pre výkonnejšiu verziu) – okolo 7 700 eur.



Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  3. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  6. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 664
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 512
  3. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 367
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 736
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 430
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 558
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 892
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 096
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (24. - 30.10.1925)
  2. Branislav Hláčik: EU nedokáže ani len zrušiť striedanie času
  3. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  4. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria?
  5. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  6. Ivan Čáni: Keď sa Blaha naparuje v Europarlamente pred „vypredaným“ hľadiskom.
  7. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod.
  8. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 049
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 843
  3. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 541
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 423
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 127
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 044
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 950
  8. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 4 429
  1. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  2. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  3. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  4. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  5. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  6. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  7. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  8. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu