Korzár logo Korzár
Utorok, 28. február, 2017 |Meniny má Zlatica

Mestský elektromobil Renault Twizy

Už z bežného pohľadu na automobily možno konštatovať, že vo väčšine vozidiel sedí buď len samotný vodič, alebo sú v ňom len dvaja ľudia.

Elektromobil Renault Twizy. Podtext: Svojím netradičným dizajnom vzbudzoval Twizy rozruch aj na newyorských uliciach.(Zdroj: archív)

Už z bežného pohľadu na automobily, ktoré popri nás jazdia po mestských uliciach, možno konštatovať, že vo väčšine vozidiel sedí buď len samotný vodič, alebo sú v ňom len dvaja ľudia (výnimkou snáď je len vozenie detí do a zo školy). Dal by sa z toho vyvodiť trochu zjednodušený záver, že pre bežnú premávku v meste by stačili superkompaktné dvojmiestne automobily, zaberajúce na uliciach či parkoviskách málo miesta.

Dvojmiestne len superšportiaky a smart

Napodiv takéto vozidlá na uliciach našich – ale aj väčšiny európskych miest – prakticky nevídať. Ak vynecháme superšportové vozidlá napríklad značiek Ferrari či Lamborghini, je prakticky jediným dvojmiestnym vozidlom, ktoré vo väčšom počte vídať na európskych cestách, nemecký Smart. Ten dostal nedávno konkurenciu v podobe dvojmiestneho vozidla Renault Twizy, ktoré už je v predaji v niekoľkých európskych krajinách.

Vodič a spolujazdec za sebou

Na rozdiel od smartu má však Twizy čisto elektrický pohon. Druhým rozdielom je to, že zatiaľ čo v smarte sedia vodič a spolujazdec vedľa seba, v uzučkom modeli Twizy sedí spolujazdec za vodičom. Twizy je postavený na podvozku s rázvorom 1 686 mm a jeho dĺžka je len 2 335 mm, takže na štandardnom parkovacom mieste bez problémov zaparkujú dve takéto vozidielka za sebou. Šírka vozidla je 1 228 mm a jeho výška je 1 451 mm.

Bočné „dvierka" bez okien

Nahor odklopné dvere (či skôr dvierka) nemajú žiadne okno. Uzamykateľný batožinový priestor za zadným sedadlom má objem 31 litrov. Prázdne vozidlo má hmotnosť len 467 kg. Na pohon zadných kolies elektromobilu Twizy slúži elektromotor, ktorý sa dodáva v dvoch výkonových verziách.

Slabší aj pre 16-ročných

Slabšia verzia má výkon len 4 kW a ním poháňaný elektromobil dosahuje maximálnu rýchlosť len 45 km/h – tieto parametre umožňujú, aby v niektorých krajinách (napríklad v Nemecku) riadili toto vozidlo aj osoby hneď po dovŕšení 16 rokov. „Dospelejšia" verzia Twizy má elektromotor výkonu 13 kW a dosahuje maximálnu rýchlosť 80 km/h. Najvyšší krútiaci moment motora je 57 Nm.

Batéria je na lízing

Zdrojom elektrickej energie je lítiovo-iónová batéria s kapacitou 6,1 kWh, ktorej hmotnosť je 98 kg. Zaujímavosťou je, že s vozidlom si túto batériu nekúpite, pretože je na lízing a mesačne za ňu zaplatíte (v Nemecku, pri lízingu na tri roky) 50 eur. Výrobca tvrdí, že s plne nabitou batériou možno v meste prejsť približne sto kilometrov. Batéria sa nabíja pripojením na bežnú domácu zásuvku a trvá približne 5,5 hodiny.

Zrýchlenie ako električka

Do bezpečnostného výstroja elektromobilu Twizy patrí airbag a štvorbodový bezpečnostný pás pre vodiča a trojbodový pás pre spolujazdca. Twizy zrýchli z 0 na 60 km/h za 8,1 sekundy, čo zodpovedá zrýchleniu električky. Jednou z prekážok rozšírenia dvojmiestneho elektromotoru Twizy, ktorý sa vyrába v španielskom Valladolide, môže byť jeho cena – tá je v Nemecku (pre výkonnejšiu verziu) – okolo 7 700 eur.



Neprehliadnite tiež

Fašiangy po prešovsky: Muzika, tanec, poldeci aj obchvaty

Primátorka vraj schudla, prezident je figliar.

Auto zrazilo tehotnú, mala v krvi takmer päť promile

Prechádzala mimo priechodu. Amputovali jej nohu.

Dvojmiliónový úver Humenného kritizuje opozícia

Časť poslancov je presvedčená, že mesto ďalšie zadlžovanie nepotrebuje.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SME naživo: Mať na poste Kaliňáka, to je maškaráda a nie hrádza proti extrémizmu

Diskutujú Zuzana Kepplová, Peter Tkačenko a Martin Hanus.

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg by bol nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 054
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 152
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 6 104
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 283
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 105
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 804
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 119
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 040
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 027

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop