Korzár logo Korzár
Štvrtok, 23. marec, 2023 | Meniny má Adrián

Mestský elektromobil Renault Twizy

Už z bežného pohľadu na automobily možno konštatovať, že vo väčšine vozidiel sedí buď len samotný vodič, alebo sú v ňom len dvaja ľudia.

Elektromobil Renault Twizy. Podtext: Svojím netradičným dizajnom vzbudzoval Twizy rozruch aj na newyorských uliciach.Elektromobil Renault Twizy. Podtext: Svojím netradičným dizajnom vzbudzoval Twizy rozruch aj na newyorských uliciach. (Zdroj: archív)

Už z bežného pohľadu na automobily, ktoré popri nás jazdia po mestských uliciach, možno konštatovať, že vo väčšine vozidiel sedí buď len samotný vodič, alebo sú v ňom len dvaja ľudia (výnimkou snáď je len vozenie detí do a zo školy). Dal by sa z toho vyvodiť trochu zjednodušený záver, že pre bežnú premávku v meste by stačili superkompaktné dvojmiestne automobily, zaberajúce na uliciach či parkoviskách málo miesta.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dvojmiestne len superšportiaky a smart

Napodiv takéto vozidlá na uliciach našich – ale aj väčšiny európskych miest – prakticky nevídať. Ak vynecháme superšportové vozidlá napríklad značiek Ferrari či Lamborghini, je prakticky jediným dvojmiestnym vozidlom, ktoré vo väčšom počte vídať na európskych cestách, nemecký Smart. Ten dostal nedávno konkurenciu v podobe dvojmiestneho vozidla Renault Twizy, ktoré už je v predaji v niekoľkých európskych krajinách.

SkryťVypnúť reklamu

Vodič a spolujazdec za sebou

Na rozdiel od smartu má však Twizy čisto elektrický pohon. Druhým rozdielom je to, že zatiaľ čo v smarte sedia vodič a spolujazdec vedľa seba, v uzučkom modeli Twizy sedí spolujazdec za vodičom. Twizy je postavený na podvozku s rázvorom 1 686 mm a jeho dĺžka je len 2 335 mm, takže na štandardnom parkovacom mieste bez problémov zaparkujú dve takéto vozidielka za sebou. Šírka vozidla je 1 228 mm a jeho výška je 1 451 mm.

Bočné „dvierka" bez okien

Nahor odklopné dvere (či skôr dvierka) nemajú žiadne okno. Uzamykateľný batožinový priestor za zadným sedadlom má objem 31 litrov. Prázdne vozidlo má hmotnosť len 467 kg. Na pohon zadných kolies elektromobilu Twizy slúži elektromotor, ktorý sa dodáva v dvoch výkonových verziách.

SkryťVypnúť reklamu

Slabší aj pre 16-ročných

Slabšia verzia má výkon len 4 kW a ním poháňaný elektromobil dosahuje maximálnu rýchlosť len 45 km/h – tieto parametre umožňujú, aby v niektorých krajinách (napríklad v Nemecku) riadili toto vozidlo aj osoby hneď po dovŕšení 16 rokov. „Dospelejšia" verzia Twizy má elektromotor výkonu 13 kW a dosahuje maximálnu rýchlosť 80 km/h. Najvyšší krútiaci moment motora je 57 Nm.

Batéria je na lízing

Zdrojom elektrickej energie je lítiovo-iónová batéria s kapacitou 6,1 kWh, ktorej hmotnosť je 98 kg. Zaujímavosťou je, že s vozidlom si túto batériu nekúpite, pretože je na lízing a mesačne za ňu zaplatíte (v Nemecku, pri lízingu na tri roky) 50 eur. Výrobca tvrdí, že s plne nabitou batériou možno v meste prejsť približne sto kilometrov. Batéria sa nabíja pripojením na bežnú domácu zásuvku a trvá približne 5,5 hodiny.

SkryťVypnúť reklamu

Zrýchlenie ako električka

Do bezpečnostného výstroja elektromobilu Twizy patrí airbag a štvorbodový bezpečnostný pás pre vodiča a trojbodový pás pre spolujazdca. Twizy zrýchli z 0 na 60 km/h za 8,1 sekundy, čo zodpovedá zrýchleniu električky. Jednou z prekážok rozšírenia dvojmiestneho elektromotoru Twizy, ktorý sa vyrába v španielskom Valladolide, môže byť jeho cena – tá je v Nemecku (pre výkonnejšiu verziu) – okolo 7 700 eur.



Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  3. Koho prepustiť a komu zvýšiť mzdu? Také otázky budú riešiť firmy
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  2. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  3. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  4. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  5. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  6. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  7. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  8. Aké sú národnosti podnikateľov s virtuálnou adresou v Košiciach?
  1. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 191
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 004
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 6 471
  4. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 5 418
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 717
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 813
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 382
  8. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 1 763

Blogy SME

  1. Julius Kravjar: Slovensko a akademická sloboda: ako sme na tom v porovnaní so svetom?
  2. Ľubomír Maretta: Práca
  3. Miriam Studeničová: Pravda o strážnych anjeloch a o ich pomoci v dňoch očisty
  4. Ján Valchár: 13 mesiacov štvordňovej vojenskej operácie.
  5. Soňa Bulbeck: "Horí mi detstvo..."
  6. Filip Pastorek: Pán Mamojka dal opätovne pokyn ma vylúčiť z Právnickej fakulty UMB
  7. Zdravotní Klauni: Keď je operácia na smiech
  8. Štefan Vidlár: Keby bolo keby
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 114
  2. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 000
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 473
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 421
  5. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 2 966
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 821
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 436
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 359
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda nadviazala na spôsoby svojich predchodcov.

Prezidentka Martina Klusa za audítora nechce.


1 h

Skúmame, či nepodáme podnet na protimonopolný úrad.


a 2 ďalší 4 h
Peter Tkačenko

Novela zákona o rodnom čísle je obyčajný sadizmus.


4 h
Raiffeisen Bank zatiaľ stále ostáva v Rusku.

Banková skupina zvažuje odchod z Ruska už rok.


ČTK 1 h

Blogy SME

  1. Julius Kravjar: Slovensko a akademická sloboda: ako sme na tom v porovnaní so svetom?
  2. Ľubomír Maretta: Práca
  3. Miriam Studeničová: Pravda o strážnych anjeloch a o ich pomoci v dňoch očisty
  4. Ján Valchár: 13 mesiacov štvordňovej vojenskej operácie.
  5. Soňa Bulbeck: "Horí mi detstvo..."
  6. Filip Pastorek: Pán Mamojka dal opätovne pokyn ma vylúčiť z Právnickej fakulty UMB
  7. Zdravotní Klauni: Keď je operácia na smiech
  8. Štefan Vidlár: Keby bolo keby
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 114
  2. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 000
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 473
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 421
  5. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 2 966
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 821
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 436
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 359
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu