Už z bežného pohľadu na automobily, ktoré popri nás jazdia po mestských uliciach, možno konštatovať, že vo väčšine vozidiel sedí buď len samotný vodič, alebo sú v ňom len dvaja ľudia (výnimkou snáď je len vozenie detí do a zo školy). Dal by sa z toho vyvodiť trochu zjednodušený záver, že pre bežnú premávku v meste by stačili superkompaktné dvojmiestne automobily, zaberajúce na uliciach či parkoviskách málo miesta.
Dvojmiestne len superšportiaky a smart
Napodiv takéto vozidlá na uliciach našich – ale aj väčšiny európskych miest – prakticky nevídať. Ak vynecháme superšportové vozidlá napríklad značiek Ferrari či Lamborghini, je prakticky jediným dvojmiestnym vozidlom, ktoré vo väčšom počte vídať na európskych cestách, nemecký Smart. Ten dostal nedávno konkurenciu v podobe dvojmiestneho vozidla Renault Twizy, ktoré už je v predaji v niekoľkých európskych krajinách.
Vodič a spolujazdec za sebou
Na rozdiel od smartu má však Twizy čisto elektrický pohon. Druhým rozdielom je to, že zatiaľ čo v smarte sedia vodič a spolujazdec vedľa seba, v uzučkom modeli Twizy sedí spolujazdec za vodičom. Twizy je postavený na podvozku s rázvorom 1 686 mm a jeho dĺžka je len 2 335 mm, takže na štandardnom parkovacom mieste bez problémov zaparkujú dve takéto vozidielka za sebou. Šírka vozidla je 1 228 mm a jeho výška je 1 451 mm.
Bočné „dvierka" bez okien
Nahor odklopné dvere (či skôr dvierka) nemajú žiadne okno. Uzamykateľný batožinový priestor za zadným sedadlom má objem 31 litrov. Prázdne vozidlo má hmotnosť len 467 kg. Na pohon zadných kolies elektromobilu Twizy slúži elektromotor, ktorý sa dodáva v dvoch výkonových verziách.
Slabší aj pre 16-ročných
Slabšia verzia má výkon len 4 kW a ním poháňaný elektromobil dosahuje maximálnu rýchlosť len 45 km/h – tieto parametre umožňujú, aby v niektorých krajinách (napríklad v Nemecku) riadili toto vozidlo aj osoby hneď po dovŕšení 16 rokov. „Dospelejšia" verzia Twizy má elektromotor výkonu 13 kW a dosahuje maximálnu rýchlosť 80 km/h. Najvyšší krútiaci moment motora je 57 Nm.
Batéria je na lízing
Zdrojom elektrickej energie je lítiovo-iónová batéria s kapacitou 6,1 kWh, ktorej hmotnosť je 98 kg. Zaujímavosťou je, že s vozidlom si túto batériu nekúpite, pretože je na lízing a mesačne za ňu zaplatíte (v Nemecku, pri lízingu na tri roky) 50 eur. Výrobca tvrdí, že s plne nabitou batériou možno v meste prejsť približne sto kilometrov. Batéria sa nabíja pripojením na bežnú domácu zásuvku a trvá približne 5,5 hodiny.
Zrýchlenie ako električka
Do bezpečnostného výstroja elektromobilu Twizy patrí airbag a štvorbodový bezpečnostný pás pre vodiča a trojbodový pás pre spolujazdca. Twizy zrýchli z 0 na 60 km/h za 8,1 sekundy, čo zodpovedá zrýchleniu električky. Jednou z prekážok rozšírenia dvojmiestneho elektromotoru Twizy, ktorý sa vyrába v španielskom Valladolide, môže byť jeho cena – tá je v Nemecku (pre výkonnejšiu verziu) – okolo 7 700 eur.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.