Korzár logo Korzár
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Explózia v Texas City

Medzi u nás prakticky neznáme katastrofy patrí aj explózia, ktorá sa stala v roku 1947 v prístave texaského mesta Texas City.

Loď Grandcamp. Táto loď triedy Liberty slúžila počas druhej svetovej vojny na prepravu nákladov v Pacifiku.Loď Grandcamp. Táto loď triedy Liberty slúžila počas druhej svetovej vojny na prepravu nákladov v Pacifiku. (Zdroj: archív)

Pri „listovaní“ stránkami internetu, hľadajúc podklady pre tento seriál, som dospel k názoru, že aj medzi katastrofami existujú jednak také, o ktorých sa píše akosi často (a stali sa akýmisi katastrofickými celebritami), a jednak také, ktoré akosi upadli do zabudnutia, aj keď si vyžiadali mimoriadne veľký počet obetí. Medzi takéto u nás prakticky neznáme katastrofy patrí aj explózia, ktorá sa stala v roku 1947 v prístave texaského mesta Texas City.

Hlavným „aktérom“ texaskej katastrofy bola nákladná loď Grandcamp. Išlo o reaktivovanú loď známej triedy Liberty, ktorá od roku 1942 slúžila pod označením Benjamin R. Curtis v Pacifiku a po druhej svetovej vojne bola zakonzervovaná vo Philadelphii. Možno spomenúť, že lode triedy Liberty, dlhé 134 metrov, sa v USA stavali v období druhej svetovej a celkovo ich bolo vyrobených vyše 2 700.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Pomoc európskym krajinám

V období tzv. studenej vojny boli mnohé z týchto lodí reaktivované a poskytnuté západoeurópskym krajinám. Zo spomenutej lode Benjamin R. Curtis sa tak stala loď Grandcamp, ktorá bola pridelená francúzskej spoločnosti Compagnie Générale Transatlantique. V kritický deň 16. apríla 1947 kotvila loď Grandcamp v texaskom prístave, pričom na jej palube bolo 2 300 ton dusičnanu amónneho (známeho aj ako liadok), ktorý sa používa ako hnojivo a bol určený európskym poľnohospodárom.

Pridáva sa aj do výbušnín

Liadok je pomerne nebezpečnou látkou, pri ktorej môže za istých okolností dôjsť k samovznieteniu a ktorá sa používa aj ako oxidačné činidlo vo výbušninách. Okrem toho boli na palube rôzne stroje, baly sisalu i munícia pre malé ručné zbrane. Okolo ôsmej hodiny ráno spozorovali námorníci dym v jednom z nákladných priestorov lode. Približne hodinu sa snažili námorníci oheň uhasiť, ale nedarilo sa im to.

Skryť Vypnúť reklamu

Hasenie parou

Tesne pred deviatou prikázal kapitán púšťať do horiacich priestorov paru, čo je bežný spôsob hasenia, ktorý by zabránil zničeniu nákladu vodou. Tento spôsob hasenia však vyvolal chemickú reakciu, ktorá ďalej zvyšovala teplotu liadku. Zvedavci, ktorí sa zhromaždili na móle, si všimli, že voda pri bokoch lode začína vrieť. O 9:12 dosiahla teplota dusičnanu amónneho hranicu explózie (454 stupňov) a došlo k enormnej explózii.

Zrazil ľudí na kolená

Obrovská detonácia zničila temer celý prístav i okolité budovy. Výbuch spôsobil vznik 4,5 metra vysokej vlny, ktorú bolo možno registrovať až vo vzdialenosti 160 km od pobrežia. V Galvestone, vzdialenom 16 km, výbuch zrazil ľudí na kolená a v 60 kilometrov vzdialenom Houstone sa zatriasli okná. Výbuch pocítili ľudia až do vzdialenosti 160 km.

Skryť Vypnúť reklamu

Leteli nadzvukovou rýchlosťou

Explózia rozmetala loď, vážiacu 6 350 ton, na márne kúsky, pričom niektoré úlomky leteli nadzvukovou rýchlosťou. Dvojtonová kotva lode Grandcamp letela do vzdialenosti 2,6 km a našli ju v trojmetrovom kráteri. Druhá kotva, vážiaca päť ton, pristála vo vzdialenosti 800 metrov od lode. Horiace trosky zapálili všetko do vzdialenosti niekoľkých kilometrov, vrátane desiatok ropných nádrží a nádrží s chemikáliami.

Po prvej nasledovala druhá

Susedné mesto Galveston bolo pokryté olejovitou hmlou, ktorá sa postupne usadila na všetkých povrchoch. Aby toho nebolo dosť, o približne 15 hodín po prvej explózii vybuchla susediaca loď High Flyer, na ktorej bolo ďalších 900 ton liadku. Požiare po oboch explóziách horeli ešte týždeň. Následky explózií boli katastrofálne.

Takmer 600 obetí

Podľa oficiálnych údajov prišlo o život 581 ľudí, z ktorých len 405 bolo identifikovaných. Ďalších 63 obetí nebolo identifikovaných, zvyšných 113 obetí bolo vyhlásených za nezvestných, pretože sa nenašli žiadne ich pozostatky. Počet zranených presiahol 5 000, pričom 1 784 z nich bolo prevezených do nemocníc. Zničených bolo viac ako 500 domov, niekoľko sto ďalších budov bolo poškodených, okolo 2 000 ľudí prišlo o svoje domovy.

Prvá hromadná žaloba vlády

Zničených alebo vážne poškodených bolo aj vyše 1 100 osobných áut a 362 nákladných áut. Táto katastrofa vošla do amerických dejín ako najtragickejšia priemyselná katastrofa a ako prvá katastrofa vôbec, po ktorej bola podaná hromadná žaloba (podalo ju 8 485 poškodených) voči vláde USA. A aká bola príčina tejto katastrofy? To sa nikdy nevyšetrilo, pričom za možné príčiny sa považuje samovznietenie, sabotáž či jednoducho odhodená horiaca cigareta.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 559
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 976
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 404
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 107
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 836
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 322
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 487
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 553
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 282
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 5 005
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Takto by mohlo po rekonštrukcii vyzerať okolie Angels arény.
Pľúcny lekár Pavol Pobeha má v súčasnosti najviac práce s pacientmi s koronavírusom.

V Sheffielde sa objavujú plagáty s negatívnym obsahom voči Slovákom

Rodená Krompašanka Bibiana: Sme posudzovaní podľa neprispôsobivých.

Plagát nalepený v časti  Tinsley pripomína novoročné želanie namierené proti Slovkom.

Na výtlky a kanál osadili značky. Vodiči ich zbadajú na poslednú chvíľu

Mesto Košice čaká na lepšie počasie a výrobu teplých asfaltových zmesí.

Prekážka na ceste niektorých vodičov prekvapí.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop