Korzár logo Korzár
Štvrtok, 27. júl, 2017 | Meniny má Božena

Explózia v Texas City

Medzi u nás prakticky neznáme katastrofy patrí aj explózia, ktorá sa stala v roku 1947 v prístave texaského mesta Texas City.

Loď Grandcamp. Táto loď triedy Liberty slúžila počas druhej svetovej vojny na prepravu nákladov v Pacifiku.(Zdroj: archív)

Pri „listovaní“ stránkami internetu, hľadajúc podklady pre tento seriál, som dospel k názoru, že aj medzi katastrofami existujú jednak také, o ktorých sa píše akosi často (a stali sa akýmisi katastrofickými celebritami), a jednak také, ktoré akosi upadli do zabudnutia, aj keď si vyžiadali mimoriadne veľký počet obetí. Medzi takéto u nás prakticky neznáme katastrofy patrí aj explózia, ktorá sa stala v roku 1947 v prístave texaského mesta Texas City.

Hlavným „aktérom“ texaskej katastrofy bola nákladná loď Grandcamp. Išlo o reaktivovanú loď známej triedy Liberty, ktorá od roku 1942 slúžila pod označením Benjamin R. Curtis v Pacifiku a po druhej svetovej vojne bola zakonzervovaná vo Philadelphii. Možno spomenúť, že lode triedy Liberty, dlhé 134 metrov, sa v USA stavali v období druhej svetovej a celkovo ich bolo vyrobených vyše 2 700.

Pomoc európskym krajinám

V období tzv. studenej vojny boli mnohé z týchto lodí reaktivované a poskytnuté západoeurópskym krajinám. Zo spomenutej lode Benjamin R. Curtis sa tak stala loď Grandcamp, ktorá bola pridelená francúzskej spoločnosti Compagnie Générale Transatlantique. V kritický deň 16. apríla 1947 kotvila loď Grandcamp v texaskom prístave, pričom na jej palube bolo 2 300 ton dusičnanu amónneho (známeho aj ako liadok), ktorý sa používa ako hnojivo a bol určený európskym poľnohospodárom.

Pridáva sa aj do výbušnín

Liadok je pomerne nebezpečnou látkou, pri ktorej môže za istých okolností dôjsť k samovznieteniu a ktorá sa používa aj ako oxidačné činidlo vo výbušninách. Okrem toho boli na palube rôzne stroje, baly sisalu i munícia pre malé ručné zbrane. Okolo ôsmej hodiny ráno spozorovali námorníci dym v jednom z nákladných priestorov lode. Približne hodinu sa snažili námorníci oheň uhasiť, ale nedarilo sa im to.

Hasenie parou

Tesne pred deviatou prikázal kapitán púšťať do horiacich priestorov paru, čo je bežný spôsob hasenia, ktorý by zabránil zničeniu nákladu vodou. Tento spôsob hasenia však vyvolal chemickú reakciu, ktorá ďalej zvyšovala teplotu liadku. Zvedavci, ktorí sa zhromaždili na móle, si všimli, že voda pri bokoch lode začína vrieť. O 9:12 dosiahla teplota dusičnanu amónneho hranicu explózie (454 stupňov) a došlo k enormnej explózii.

Zrazil ľudí na kolená

Obrovská detonácia zničila temer celý prístav i okolité budovy. Výbuch spôsobil vznik 4,5 metra vysokej vlny, ktorú bolo možno registrovať až vo vzdialenosti 160 km od pobrežia. V Galvestone, vzdialenom 16 km, výbuch zrazil ľudí na kolená a v 60 kilometrov vzdialenom Houstone sa zatriasli okná. Výbuch pocítili ľudia až do vzdialenosti 160 km.

Leteli nadzvukovou rýchlosťou

Explózia rozmetala loď, vážiacu 6 350 ton, na márne kúsky, pričom niektoré úlomky leteli nadzvukovou rýchlosťou. Dvojtonová kotva lode Grandcamp letela do vzdialenosti 2,6 km a našli ju v trojmetrovom kráteri. Druhá kotva, vážiaca päť ton, pristála vo vzdialenosti 800 metrov od lode. Horiace trosky zapálili všetko do vzdialenosti niekoľkých kilometrov, vrátane desiatok ropných nádrží a nádrží s chemikáliami.

Po prvej nasledovala druhá

Susedné mesto Galveston bolo pokryté olejovitou hmlou, ktorá sa postupne usadila na všetkých povrchoch. Aby toho nebolo dosť, o približne 15 hodín po prvej explózii vybuchla susediaca loď High Flyer, na ktorej bolo ďalších 900 ton liadku. Požiare po oboch explóziách horeli ešte týždeň. Následky explózií boli katastrofálne.

Takmer 600 obetí

Podľa oficiálnych údajov prišlo o život 581 ľudí, z ktorých len 405 bolo identifikovaných. Ďalších 63 obetí nebolo identifikovaných, zvyšných 113 obetí bolo vyhlásených za nezvestných, pretože sa nenašli žiadne ich pozostatky. Počet zranených presiahol 5 000, pričom 1 784 z nich bolo prevezených do nemocníc. Zničených bolo viac ako 500 domov, niekoľko sto ďalších budov bolo poškodených, okolo 2 000 ľudí prišlo o svoje domovy.

Prvá hromadná žaloba vlády

Zničených alebo vážne poškodených bolo aj vyše 1 100 osobných áut a 362 nákladných áut. Táto katastrofa vošla do amerických dejín ako najtragickejšia priemyselná katastrofa a ako prvá katastrofa vôbec, po ktorej bola podaná hromadná žaloba (podalo ju 8 485 poškodených) voči vláde USA. A aká bola príčina tejto katastrofy? To sa nikdy nevyšetrilo, pričom za možné príčiny sa považuje samovznietenie, sabotáž či jednoducho odhodená horiaca cigareta.

Neprehliadnite tiež

Peklo motoristov v Košiciach zmierni až prejazdná križovatka pri VSS

Podľa harmonogramu by ju mali dokončiť do konca júla.

Poslanci košického KVP chcú starostu pod väčšou kontrolou

Halenár musí na webe zverejňovať svoj pracovný kalendár.

Obľúbená prešovská Záhrada umenia bola v minulosti aj bazénom

V bývalom priestore hradieb sú dnes vystavené sochárske diela.

V Lokomotíve riešia ešte útočníkov Tatu a Jurča

Košický klub čaká druholigový štart už v piatok proti Zvolenu.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 205
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 597
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 534
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 153
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 760
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 493
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 933
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 928
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 978
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 774

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop