Korzár logo Korzár
Piatok, 18. september, 2020 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Explózia v Texas City

Medzi u nás prakticky neznáme katastrofy patrí aj explózia, ktorá sa stala v roku 1947 v prístave texaského mesta Texas City.

Loď Grandcamp. Táto loď triedy Liberty slúžila počas druhej svetovej vojny na prepravu nákladov v Pacifiku.Loď Grandcamp. Táto loď triedy Liberty slúžila počas druhej svetovej vojny na prepravu nákladov v Pacifiku. (Zdroj: archív)

Pri „listovaní“ stránkami internetu, hľadajúc podklady pre tento seriál, som dospel k názoru, že aj medzi katastrofami existujú jednak také, o ktorých sa píše akosi často (a stali sa akýmisi katastrofickými celebritami), a jednak také, ktoré akosi upadli do zabudnutia, aj keď si vyžiadali mimoriadne veľký počet obetí. Medzi takéto u nás prakticky neznáme katastrofy patrí aj explózia, ktorá sa stala v roku 1947 v prístave texaského mesta Texas City.

Hlavným „aktérom“ texaskej katastrofy bola nákladná loď Grandcamp. Išlo o reaktivovanú loď známej triedy Liberty, ktorá od roku 1942 slúžila pod označením Benjamin R. Curtis v Pacifiku a po druhej svetovej vojne bola zakonzervovaná vo Philadelphii. Možno spomenúť, že lode triedy Liberty, dlhé 134 metrov, sa v USA stavali v období druhej svetovej a celkovo ich bolo vyrobených vyše 2 700.

Skryť Vypnúť reklamu

Pomoc európskym krajinám

V období tzv. studenej vojny boli mnohé z týchto lodí reaktivované a poskytnuté západoeurópskym krajinám. Zo spomenutej lode Benjamin R. Curtis sa tak stala loď Grandcamp, ktorá bola pridelená francúzskej spoločnosti Compagnie Générale Transatlantique. V kritický deň 16. apríla 1947 kotvila loď Grandcamp v texaskom prístave, pričom na jej palube bolo 2 300 ton dusičnanu amónneho (známeho aj ako liadok), ktorý sa používa ako hnojivo a bol určený európskym poľnohospodárom.

Pridáva sa aj do výbušnín

Liadok je pomerne nebezpečnou látkou, pri ktorej môže za istých okolností dôjsť k samovznieteniu a ktorá sa používa aj ako oxidačné činidlo vo výbušninách. Okrem toho boli na palube rôzne stroje, baly sisalu i munícia pre malé ručné zbrane. Okolo ôsmej hodiny ráno spozorovali námorníci dym v jednom z nákladných priestorov lode. Približne hodinu sa snažili námorníci oheň uhasiť, ale nedarilo sa im to.

Skryť Vypnúť reklamu

Hasenie parou

Tesne pred deviatou prikázal kapitán púšťať do horiacich priestorov paru, čo je bežný spôsob hasenia, ktorý by zabránil zničeniu nákladu vodou. Tento spôsob hasenia však vyvolal chemickú reakciu, ktorá ďalej zvyšovala teplotu liadku. Zvedavci, ktorí sa zhromaždili na móle, si všimli, že voda pri bokoch lode začína vrieť. O 9:12 dosiahla teplota dusičnanu amónneho hranicu explózie (454 stupňov) a došlo k enormnej explózii.

Zrazil ľudí na kolená

Obrovská detonácia zničila temer celý prístav i okolité budovy. Výbuch spôsobil vznik 4,5 metra vysokej vlny, ktorú bolo možno registrovať až vo vzdialenosti 160 km od pobrežia. V Galvestone, vzdialenom 16 km, výbuch zrazil ľudí na kolená a v 60 kilometrov vzdialenom Houstone sa zatriasli okná. Výbuch pocítili ľudia až do vzdialenosti 160 km.

Skryť Vypnúť reklamu

Leteli nadzvukovou rýchlosťou

Explózia rozmetala loď, vážiacu 6 350 ton, na márne kúsky, pričom niektoré úlomky leteli nadzvukovou rýchlosťou. Dvojtonová kotva lode Grandcamp letela do vzdialenosti 2,6 km a našli ju v trojmetrovom kráteri. Druhá kotva, vážiaca päť ton, pristála vo vzdialenosti 800 metrov od lode. Horiace trosky zapálili všetko do vzdialenosti niekoľkých kilometrov, vrátane desiatok ropných nádrží a nádrží s chemikáliami.

Po prvej nasledovala druhá

Susedné mesto Galveston bolo pokryté olejovitou hmlou, ktorá sa postupne usadila na všetkých povrchoch. Aby toho nebolo dosť, o približne 15 hodín po prvej explózii vybuchla susediaca loď High Flyer, na ktorej bolo ďalších 900 ton liadku. Požiare po oboch explóziách horeli ešte týždeň. Následky explózií boli katastrofálne.

Takmer 600 obetí

Podľa oficiálnych údajov prišlo o život 581 ľudí, z ktorých len 405 bolo identifikovaných. Ďalších 63 obetí nebolo identifikovaných, zvyšných 113 obetí bolo vyhlásených za nezvestných, pretože sa nenašli žiadne ich pozostatky. Počet zranených presiahol 5 000, pričom 1 784 z nich bolo prevezených do nemocníc. Zničených bolo viac ako 500 domov, niekoľko sto ďalších budov bolo poškodených, okolo 2 000 ľudí prišlo o svoje domovy.

Prvá hromadná žaloba vlády

Zničených alebo vážne poškodených bolo aj vyše 1 100 osobných áut a 362 nákladných áut. Táto katastrofa vošla do amerických dejín ako najtragickejšia priemyselná katastrofa a ako prvá katastrofa vôbec, po ktorej bola podaná hromadná žaloba (podalo ju 8 485 poškodených) voči vláde USA. A aká bola príčina tejto katastrofy? To sa nikdy nevyšetrilo, pričom za možné príčiny sa považuje samovznietenie, sabotáž či jednoducho odhodená horiaca cigareta.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  2. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  3. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  9. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  10. Home (ale aj) Office
  1. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  2. Poznanie
  3. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  6. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  7. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  8. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  9. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  10. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 28 867
  2. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 26 003
  3. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 20 837
  4. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 14 910
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 13 169
  6. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 11 685
  7. Zažite liečivú silu minerálnych vôd. Obľubovali ich aj králi 10 177
  8. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 10 165
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 921
  10. Edícia autorov denníka SME: Malá kniha o zvieratách 3 8 347
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Šéfka hokejových klubov bola konateľkou firmy, ktorú zakladal Vadala

Aneta Büdi mala v minulosti aj politické ambície.

Aneta Büdi sa stala riaditeľkou Asociácie profesionálnych hokejových klubov.
Rozhovor

Ostrožovičovci: Neriešte suché či sladké víno, ale pocit, či chutí alebo nechutí

V dome vinárskej rodiny z Tokaja fľašu vína nenájdete.

Manželia Ostrožovičovci sú rozdielne osobnosti, ale vďaka tomu podľa nich napredujú tak v súkromí, ako aj vo firme.

Obchvat Košíc má stavebné povolenie od júna. Proces zabrzdil vlastník pozemku

Ak výstavbu nestihnú začať do zimy, projekt rozdelia.

Nový úsek rýchlostnej cesty sa bude napájať na diaľnicu D1 v križovatke pri Hrašovíku.

Loď Bohemia bude na Domaši premávať až do zimy

Previezla 38-tisíc ľudí. Záujem o plavby neutícha.

Loď Bohemia. Brázdi vody nádrže Veľká Domaša.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Profesor a odborník na tropickú medicínu Vladimír Krčméry.
Český minister zdravotníctva Adam Vojtěch.
Komentár Petra Schutza

Deklarácia na uhoľ

Česko-slovenská hranica je dokladom, že na prvej konfrontácii s domácimi pandemikmi deklarácia zhorela na uhoľ.

Peter Schutz
Sam Bennett (vľavo) a Peter Sagan v závere 19. etapy na Tour de France 2020.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop