Korzár logo Korzár
Pondelok, 18. február, 2019 | Meniny má Jaromír
Nájdete nás na webe

Explózia v Texas City

Medzi u nás prakticky neznáme katastrofy patrí aj explózia, ktorá sa stala v roku 1947 v prístave texaského mesta Texas City.

Loď Grandcamp. Táto loď triedy Liberty slúžila počas druhej svetovej vojny na prepravu nákladov v Pacifiku.Loď Grandcamp. Táto loď triedy Liberty slúžila počas druhej svetovej vojny na prepravu nákladov v Pacifiku.(Zdroj: archív)

Pri „listovaní“ stránkami internetu, hľadajúc podklady pre tento seriál, som dospel k názoru, že aj medzi katastrofami existujú jednak také, o ktorých sa píše akosi často (a stali sa akýmisi katastrofickými celebritami), a jednak také, ktoré akosi upadli do zabudnutia, aj keď si vyžiadali mimoriadne veľký počet obetí. Medzi takéto u nás prakticky neznáme katastrofy patrí aj explózia, ktorá sa stala v roku 1947 v prístave texaského mesta Texas City.

Hlavným „aktérom“ texaskej katastrofy bola nákladná loď Grandcamp. Išlo o reaktivovanú loď známej triedy Liberty, ktorá od roku 1942 slúžila pod označením Benjamin R. Curtis v Pacifiku a po druhej svetovej vojne bola zakonzervovaná vo Philadelphii. Možno spomenúť, že lode triedy Liberty, dlhé 134 metrov, sa v USA stavali v období druhej svetovej a celkovo ich bolo vyrobených vyše 2 700.

Pomoc európskym krajinám

V období tzv. studenej vojny boli mnohé z týchto lodí reaktivované a poskytnuté západoeurópskym krajinám. Zo spomenutej lode Benjamin R. Curtis sa tak stala loď Grandcamp, ktorá bola pridelená francúzskej spoločnosti Compagnie Générale Transatlantique. V kritický deň 16. apríla 1947 kotvila loď Grandcamp v texaskom prístave, pričom na jej palube bolo 2 300 ton dusičnanu amónneho (známeho aj ako liadok), ktorý sa používa ako hnojivo a bol určený európskym poľnohospodárom.

Pridáva sa aj do výbušnín

Liadok je pomerne nebezpečnou látkou, pri ktorej môže za istých okolností dôjsť k samovznieteniu a ktorá sa používa aj ako oxidačné činidlo vo výbušninách. Okrem toho boli na palube rôzne stroje, baly sisalu i munícia pre malé ručné zbrane. Okolo ôsmej hodiny ráno spozorovali námorníci dym v jednom z nákladných priestorov lode. Približne hodinu sa snažili námorníci oheň uhasiť, ale nedarilo sa im to.

Hasenie parou

Tesne pred deviatou prikázal kapitán púšťať do horiacich priestorov paru, čo je bežný spôsob hasenia, ktorý by zabránil zničeniu nákladu vodou. Tento spôsob hasenia však vyvolal chemickú reakciu, ktorá ďalej zvyšovala teplotu liadku. Zvedavci, ktorí sa zhromaždili na móle, si všimli, že voda pri bokoch lode začína vrieť. O 9:12 dosiahla teplota dusičnanu amónneho hranicu explózie (454 stupňov) a došlo k enormnej explózii.

Zrazil ľudí na kolená

Obrovská detonácia zničila temer celý prístav i okolité budovy. Výbuch spôsobil vznik 4,5 metra vysokej vlny, ktorú bolo možno registrovať až vo vzdialenosti 160 km od pobrežia. V Galvestone, vzdialenom 16 km, výbuch zrazil ľudí na kolená a v 60 kilometrov vzdialenom Houstone sa zatriasli okná. Výbuch pocítili ľudia až do vzdialenosti 160 km.

Leteli nadzvukovou rýchlosťou

Explózia rozmetala loď, vážiacu 6 350 ton, na márne kúsky, pričom niektoré úlomky leteli nadzvukovou rýchlosťou. Dvojtonová kotva lode Grandcamp letela do vzdialenosti 2,6 km a našli ju v trojmetrovom kráteri. Druhá kotva, vážiaca päť ton, pristála vo vzdialenosti 800 metrov od lode. Horiace trosky zapálili všetko do vzdialenosti niekoľkých kilometrov, vrátane desiatok ropných nádrží a nádrží s chemikáliami.

Po prvej nasledovala druhá

Susedné mesto Galveston bolo pokryté olejovitou hmlou, ktorá sa postupne usadila na všetkých povrchoch. Aby toho nebolo dosť, o približne 15 hodín po prvej explózii vybuchla susediaca loď High Flyer, na ktorej bolo ďalších 900 ton liadku. Požiare po oboch explóziách horeli ešte týždeň. Následky explózií boli katastrofálne.

Takmer 600 obetí

Podľa oficiálnych údajov prišlo o život 581 ľudí, z ktorých len 405 bolo identifikovaných. Ďalších 63 obetí nebolo identifikovaných, zvyšných 113 obetí bolo vyhlásených za nezvestných, pretože sa nenašli žiadne ich pozostatky. Počet zranených presiahol 5 000, pričom 1 784 z nich bolo prevezených do nemocníc. Zničených bolo viac ako 500 domov, niekoľko sto ďalších budov bolo poškodených, okolo 2 000 ľudí prišlo o svoje domovy.

Prvá hromadná žaloba vlády

Zničených alebo vážne poškodených bolo aj vyše 1 100 osobných áut a 362 nákladných áut. Táto katastrofa vošla do amerických dejín ako najtragickejšia priemyselná katastrofa a ako prvá katastrofa vôbec, po ktorej bola podaná hromadná žaloba (podalo ju 8 485 poškodených) voči vláde USA. A aká bola príčina tejto katastrofy? To sa nikdy nevyšetrilo, pričom za možné príčiny sa považuje samovznietenie, sabotáž či jednoducho odhodená horiaca cigareta.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  5. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  6. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  7. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  8. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  9. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  10. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  1. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  2. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  4. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  5. Noerr advised on WebSupport deal
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  7. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  8. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  9. eKasa prichádza na Slovensko
  10. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 14 630
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 14 236
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 12 634
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 7 062
  5. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 939
  6. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 910
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 434
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 745
  9. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu 2 603
  10. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 2 406

Neprehliadnite tiež

Tipy na dnes - utorok 19. februára

Naše tipy na zaujímavé kultúrne podujatia a spoločenské akcie.

Historická radnica

Provizórne zastávky na stanici zatiaľ nezriadili, dali prednosť rozšíreniu vjazdu

Zredukovanie nástupíšť počas prvého dňa katastrofu nespôsobilo.

Jedno z nástupíšť autobusov bolo v prevádzke ešte počas prvého dňa rekonštrukcie.

Cestný pirát uháňal vyše 200 kilometrovou rýchlosťou. Pozrite si video

Diaľničiari ho zastavili medzi Prešovom a Košicami.

Porsche uháňalo aj rýchlosťou vyše 214 km/hod.
Rokovania neboli úspešné, na mzdách sa nedohodli (ilustračné foto).

Hokejový šampionát propagujú aj cudzinci žijúci na Slovensku

Košice sa pýšia Dómom, divadlom, Kulturparkom i Tabačkou.

Steel Aréna prešla pred majstrovstvami sveta v ľadovom hokeji 2019 obnovou.

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Zuzany Kepplovej

Čo sa pýtať Šefčoviča

Vo volebnom štábe sa zrejme spoľahli, že veľká časť Slovenska vôbec nepochopila, o čom boli kuciakovské protesty.

Píše Marek Maďarič

Poslanci ukázali neúctu, inak sa to vysvetliť nedá (píše Marek Maďarič)

Je drzosť hovoriť, že toto je normálne.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Takto končí politika identity

Krach izraelského summitu V4 je príznačný.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop