Korzár logo Korzár
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Nehoda na stanici Clapham Junction

Dnešnú časť nášho seriálu venujeme nehode, ktorá sa stala v roku 1988 na londýnskej stanici Clapham Junction.

Londýnska stanica Clapham Junction. Podtext: Touto stanicou, jednou z najrušnejších v Európe, prefrčí v špičke vlak každých trinásť sekúnd.Londýnska stanica Clapham Junction. Podtext: Touto stanicou, jednou z najrušnejších v Európe, prefrčí v špičke vlak každých trinásť sekúnd.

V našom „katastrofickom“ seriáli o katastrofách a nehodách rôzneho druhu sme napodiv doteraz spomenuli len jednu železničnú nehodu, a to vykoľajenie rýchlovlaku ICE pri nemeckom mestečku Eschede, ktoré si vyžiadalo 101 ľudských životov. V doterajšej histórii železničnej dopravy sa však stali stovky väčších či menších nehôd, z nich mnohé v kolíske koľajovej dopravy, ktorou je bezpochyby Anglicko. Dnešnú časť nášho seriálu venujeme jednej takejto nehode, ktorá sa stala v roku 1988 na londýnskej stanici Clapham Junction.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedna z najrušnejších v Európe

Stanica Clapham Junction (mohli by sme to preložiť ako Claphamský uzol) je v juhozápadnej časti Londýna, v štvrti Battersea. Ide o jednu z najrušnejších železničných staníc v Európe. Cez túto stanicu vedú trate do dvoch najdôležitejších železničných staníc britskej metropoly, do staníc Waterloo a Victoria. Stanica bola postavená na mieste, kde predtým boli levanduľové polia, a vznikla ako spoločný projekt troch železničných spoločností, ktorých trate tadiaľ prechádzali.

Otvorená v roku 1863

Zaujímavosťou je, že stanica bola zámerne nazvaná podľa štvrte Clapham, ktorá bola bohatšia a honosnejšia ako štvrť Battersea, na území ktorej stanica leží. Stanicu otvorili 2. marca 1863, a to v podstate ako prestupnú stanicu medzi traťami spoločností, ktoré sa na jej výstavbe podieľali. Nárast cestujúcich si vyžiadal rozšírenie stanice, ktoré sa realizovalo v rokoch 1874 a 1876. V súčasnosti prechádza cez stanicu denne okolo 2 000 vlakov, čo je podľa neoficiálnych údajov viac, než cez ktorúkoľvek inú stanicu v Európe.

Skryť Vypnúť reklamu

Až 200 vlakov za hodinu

V špičke prejde stanicou okolo 200 vlakov za hodinu, z toho vyše polovica v nej zastaví. V ostatných rokoch prešla stanica rozsiahlou prestavbou, ktorej hlavným cieľom bolo zlepšenie služieb cestujúcej verejnosti. Odhady hovoria, že stanicou denne prejde až pol milióna cestujúcich, pričom približne 40 % z nich v stanici prestupuje. Venujme sa už ale nehode, ktorá sa stala ráno 12. decembra 1988 na trati juhovýchodne od stanice.

Dve zrážky, tri súpravy

Išlo vlastne o dve zrážky, do ktorých boli „zapletené“ tri vlakové súpravy a štvrtej sa zázrakom podarilo zastaviť tesne pred miestom nehody. Približne o ôsmej ráno si strojvodca vlaku idúceho z Basingstoke na Waterloo Station všimol, že tesne pred ním došlo k náhlemu prepnutiu signalizačného svetla návestidla (ľudovo semaforu) zo zelenej na červenú, pričom súpravu už pred týmto svetelným signalizačným zariadením nedokázal zastaviť.

Skryť Vypnúť reklamu

Zavolal hradlárovi

V súlade s predpismi zastavil vlak pri najbližšom traťovom telefóne a spojil sa s príslušným hradlárom na stanici Clapham Junction. Ten mu povolil ďalšiu jazdu, ale kým strojvodca opäť uviedol vlak do chodu, narazila do jeho súpravy zozadu súprava, idúca zo stanice Poole. Strojvodcovi tejto súpravy totiž poruchové návestidlo signalizovalo voľnú trasu. Podľa znalcov k nárazu došlo pri rýchlosti okolo 60 km/h.

Tretia súprava z protismeru

Po tejto prvej zrážke došlo k druhej, keď prázdna súprava zo stanice Clapham Junction, idúca v protismere po vedľajšej koľaji, narazila do trosiek súpravy z Poole. Pri tejto druhej zrážke došlo k vykoľajeniu prvého vozňa prázdnej súpravy. Štvrtá súprava, smerujúca na stanicu Clapham Junction a idúca tiež na „poruchovú“ zelenú, dokázala zastaviť približne 60 metrov od zadnej časti vlaku z Poole. Táto súprava už išla pomaly, pretože napájacie vedenie bolo v dôsledku predchádzajúcej kolízie troch súprav bez prúdu.

Porucha svetelnej signalizácie

Táto viacnásobná zrážka si vyžiadala životy 35 ľudí, ďalších okolo 500 ľudí utrpelo zranenie rôzneho druhu. Čo bolo príčinou tohto veľkého železničného nešťastia? Technickou a bezprostrednou príčinou bola nesprávna funkcia svetelnej signalizácie. Túto nesprávnu funkciu ale zapríčinil – ako to pri väčšine nešťastí bohužiaľ býva – ľudský faktor, konkrétne nedbanlivo vykonaná oprava signalizačného systému na úseku Clapham Junction – Waterloo.

Neodbornosť a časový stres

Pracovníci vykonávajúci opravy nemali patričnú odbornosť a pracovali vo veľkom časovom strese. V dôsledku neodpojenia napájania v časti starých rozvodov dochádzalo k výskytu tzv. bludných prúdov, ktoré mali za následok chybnú funkciu niektorých svetelných návestidiel, ktoré potom mohli signalizovať povolenie na jazdu aj do takých úsekov trate, ktoré neboli voľné. Opäť sa raz ukázala platnosť českého príslovia „práce kvapná, málo platná“.


Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  6. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  7. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  9. Home (ale aj) Office
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Týchto 5 nehôd v domácnosti presvedčí, že poistenie sa oplatí
  2. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  3. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  4. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  5. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  6. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  7. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  8. Poznanie
  9. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 38 230
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 36 365
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 19 169
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 16 180
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 12 271
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 067
  7. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 972
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 8 517
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 8 421
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 8 007
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vo Vysokých Tatrách zahynul Poliak. Už ôsmy tohto roku

Záchranári objavili telo pod stenou Ťažkého štítu.

Momentka zo zásahu.

Stovky ľudí v Poprade pochodovali na podporu zamestnancov nemocnice

Účastníci akcie sa z Námestia sv. Egídia presunuli do priestoru medzi kostolmi.

Pochod smeroval od nemocnice do centra Popradu, kde sa konalo zhromaždenie občanov.
Alexandra Bezeková (vpravo) na 100 m trati počas finále atletickej ligy v Košiciach.

Košická univerzitná nemocnica otvára nové odberové miesto

Na Ipeľskú ulicu sa presunie aj Drive-in.

Na Ipeľskú 1 sa presunie Drive-in aj mobilné odberové miesto.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Ivan Mikloš

O nevypočítateľnosti Trumpa a Matoviča (píše Ivan Mikloš)

Čo určuje nevypočítateľnosť Igora Matoviča a ako môže táto hnacia sila ovplyvniť budúcnosť krajiny?

Premiér Igor Matovič (OĽaNO).
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako to bolo s Havranom

Na počiatku bolo klamstvo.

Peter Tkačenko

Cigániková: Obchodovať so Záborskou o interrupciách v podstatných veciach nebudem

Rozhovory ZKH s poslankyňou za SaS Jankou Bittó Cigánikovou.

Cigániková

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop