Korzár logo Korzár

Nehoda na stanici Clapham Junction

Dnešnú časť nášho seriálu venujeme nehode, ktorá sa stala v roku 1988 na londýnskej stanici Clapham Junction.

Londýnska stanica Clapham Junction. Podtext: Touto stanicou, jednou z najrušnejších v Európe, prefrčí v špičke vlak každých trinásť sekúnd.Londýnska stanica Clapham Junction. Podtext: Touto stanicou, jednou z najrušnejších v Európe, prefrčí v špičke vlak každých trinásť sekúnd.

V našom „katastrofickom“ seriáli o katastrofách a nehodách rôzneho druhu sme napodiv doteraz spomenuli len jednu železničnú nehodu, a to vykoľajenie rýchlovlaku ICE pri nemeckom mestečku Eschede, ktoré si vyžiadalo 101 ľudských životov. V doterajšej histórii železničnej dopravy sa však stali stovky väčších či menších nehôd, z nich mnohé v kolíske koľajovej dopravy, ktorou je bezpochyby Anglicko. Dnešnú časť nášho seriálu venujeme jednej takejto nehode, ktorá sa stala v roku 1988 na londýnskej stanici Clapham Junction.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jedna z najrušnejších v Európe

Stanica Clapham Junction (mohli by sme to preložiť ako Claphamský uzol) je v juhozápadnej časti Londýna, v štvrti Battersea. Ide o jednu z najrušnejších železničných staníc v Európe. Cez túto stanicu vedú trate do dvoch najdôležitejších železničných staníc britskej metropoly, do staníc Waterloo a Victoria. Stanica bola postavená na mieste, kde predtým boli levanduľové polia, a vznikla ako spoločný projekt troch železničných spoločností, ktorých trate tadiaľ prechádzali.

Otvorená v roku 1863

Zaujímavosťou je, že stanica bola zámerne nazvaná podľa štvrte Clapham, ktorá bola bohatšia a honosnejšia ako štvrť Battersea, na území ktorej stanica leží. Stanicu otvorili 2. marca 1863, a to v podstate ako prestupnú stanicu medzi traťami spoločností, ktoré sa na jej výstavbe podieľali. Nárast cestujúcich si vyžiadal rozšírenie stanice, ktoré sa realizovalo v rokoch 1874 a 1876. V súčasnosti prechádza cez stanicu denne okolo 2 000 vlakov, čo je podľa neoficiálnych údajov viac, než cez ktorúkoľvek inú stanicu v Európe.

SkryťVypnúť reklamu

Až 200 vlakov za hodinu

V špičke prejde stanicou okolo 200 vlakov za hodinu, z toho vyše polovica v nej zastaví. V ostatných rokoch prešla stanica rozsiahlou prestavbou, ktorej hlavným cieľom bolo zlepšenie služieb cestujúcej verejnosti. Odhady hovoria, že stanicou denne prejde až pol milióna cestujúcich, pričom približne 40 % z nich v stanici prestupuje. Venujme sa už ale nehode, ktorá sa stala ráno 12. decembra 1988 na trati juhovýchodne od stanice.

Dve zrážky, tri súpravy

Išlo vlastne o dve zrážky, do ktorých boli „zapletené“ tri vlakové súpravy a štvrtej sa zázrakom podarilo zastaviť tesne pred miestom nehody. Približne o ôsmej ráno si strojvodca vlaku idúceho z Basingstoke na Waterloo Station všimol, že tesne pred ním došlo k náhlemu prepnutiu signalizačného svetla návestidla (ľudovo semaforu) zo zelenej na červenú, pričom súpravu už pred týmto svetelným signalizačným zariadením nedokázal zastaviť.

SkryťVypnúť reklamu

Zavolal hradlárovi

V súlade s predpismi zastavil vlak pri najbližšom traťovom telefóne a spojil sa s príslušným hradlárom na stanici Clapham Junction. Ten mu povolil ďalšiu jazdu, ale kým strojvodca opäť uviedol vlak do chodu, narazila do jeho súpravy zozadu súprava, idúca zo stanice Poole. Strojvodcovi tejto súpravy totiž poruchové návestidlo signalizovalo voľnú trasu. Podľa znalcov k nárazu došlo pri rýchlosti okolo 60 km/h.

Tretia súprava z protismeru

Po tejto prvej zrážke došlo k druhej, keď prázdna súprava zo stanice Clapham Junction, idúca v protismere po vedľajšej koľaji, narazila do trosiek súpravy z Poole. Pri tejto druhej zrážke došlo k vykoľajeniu prvého vozňa prázdnej súpravy. Štvrtá súprava, smerujúca na stanicu Clapham Junction a idúca tiež na „poruchovú“ zelenú, dokázala zastaviť približne 60 metrov od zadnej časti vlaku z Poole. Táto súprava už išla pomaly, pretože napájacie vedenie bolo v dôsledku predchádzajúcej kolízie troch súprav bez prúdu.

Porucha svetelnej signalizácie

Táto viacnásobná zrážka si vyžiadala životy 35 ľudí, ďalších okolo 500 ľudí utrpelo zranenie rôzneho druhu. Čo bolo príčinou tohto veľkého železničného nešťastia? Technickou a bezprostrednou príčinou bola nesprávna funkcia svetelnej signalizácie. Túto nesprávnu funkciu ale zapríčinil – ako to pri väčšine nešťastí bohužiaľ býva – ľudský faktor, konkrétne nedbanlivo vykonaná oprava signalizačného systému na úseku Clapham Junction – Waterloo.

Neodbornosť a časový stres

Pracovníci vykonávajúci opravy nemali patričnú odbornosť a pracovali vo veľkom časovom strese. V dôsledku neodpojenia napájania v časti starých rozvodov dochádzalo k výskytu tzv. bludných prúdov, ktoré mali za následok chybnú funkciu niektorých svetelných návestidiel, ktoré potom mohli signalizovať povolenie na jazdu aj do takých úsekov trate, ktoré neboli voľné. Opäť sa raz ukázala platnosť českého príslovia „práce kvapná, málo platná“.


Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 702
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 768
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 724
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 997
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 761
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 8 887
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 482
  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 451
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 472
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 353
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 937
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 346
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 339
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 881
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 417
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sklamaní voliči Matovičovej vlády sa nevzdali a vybrali si (najmä) Ivana Korčoka.

Fico je silný len vtedy, keď ostatní mlčia.


Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.


a 1 ďalší
Reálna tvar muža a jeho deformovaná tvár, tak ako ju videl pacient so vzácnou poruchou zrakového systému.

Viktor Sharrah si myslel, že sa zbláznil.


Štefan Harabin.

Za vyjadrením je Jureňa, Harabin ho okamžite zbavil funkcie.


  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 451
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 472
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 353
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 937
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 346
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 339
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 881
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 417
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu