Korzár logo Korzár
Pondelok, 18. február, 2019 | Meniny má Jaromír
Nájdete nás na webe

Nehoda na stanici Clapham Junction

Dnešnú časť nášho seriálu venujeme nehode, ktorá sa stala v roku 1988 na londýnskej stanici Clapham Junction.

Londýnska stanica Clapham Junction. Podtext: Touto stanicou, jednou z najrušnejších v Európe, prefrčí v špičke vlak každých trinásť sekúnd.Londýnska stanica Clapham Junction. Podtext: Touto stanicou, jednou z najrušnejších v Európe, prefrčí v špičke vlak každých trinásť sekúnd.

V našom „katastrofickom“ seriáli o katastrofách a nehodách rôzneho druhu sme napodiv doteraz spomenuli len jednu železničnú nehodu, a to vykoľajenie rýchlovlaku ICE pri nemeckom mestečku Eschede, ktoré si vyžiadalo 101 ľudských životov. V doterajšej histórii železničnej dopravy sa však stali stovky väčších či menších nehôd, z nich mnohé v kolíske koľajovej dopravy, ktorou je bezpochyby Anglicko. Dnešnú časť nášho seriálu venujeme jednej takejto nehode, ktorá sa stala v roku 1988 na londýnskej stanici Clapham Junction.

Jedna z najrušnejších v Európe

Stanica Clapham Junction (mohli by sme to preložiť ako Claphamský uzol) je v juhozápadnej časti Londýna, v štvrti Battersea. Ide o jednu z najrušnejších železničných staníc v Európe. Cez túto stanicu vedú trate do dvoch najdôležitejších železničných staníc britskej metropoly, do staníc Waterloo a Victoria. Stanica bola postavená na mieste, kde predtým boli levanduľové polia, a vznikla ako spoločný projekt troch železničných spoločností, ktorých trate tadiaľ prechádzali.

Otvorená v roku 1863

Zaujímavosťou je, že stanica bola zámerne nazvaná podľa štvrte Clapham, ktorá bola bohatšia a honosnejšia ako štvrť Battersea, na území ktorej stanica leží. Stanicu otvorili 2. marca 1863, a to v podstate ako prestupnú stanicu medzi traťami spoločností, ktoré sa na jej výstavbe podieľali. Nárast cestujúcich si vyžiadal rozšírenie stanice, ktoré sa realizovalo v rokoch 1874 a 1876. V súčasnosti prechádza cez stanicu denne okolo 2 000 vlakov, čo je podľa neoficiálnych údajov viac, než cez ktorúkoľvek inú stanicu v Európe.

Až 200 vlakov za hodinu

V špičke prejde stanicou okolo 200 vlakov za hodinu, z toho vyše polovica v nej zastaví. V ostatných rokoch prešla stanica rozsiahlou prestavbou, ktorej hlavným cieľom bolo zlepšenie služieb cestujúcej verejnosti. Odhady hovoria, že stanicou denne prejde až pol milióna cestujúcich, pričom približne 40 % z nich v stanici prestupuje. Venujme sa už ale nehode, ktorá sa stala ráno 12. decembra 1988 na trati juhovýchodne od stanice.

Dve zrážky, tri súpravy

Išlo vlastne o dve zrážky, do ktorých boli „zapletené“ tri vlakové súpravy a štvrtej sa zázrakom podarilo zastaviť tesne pred miestom nehody. Približne o ôsmej ráno si strojvodca vlaku idúceho z Basingstoke na Waterloo Station všimol, že tesne pred ním došlo k náhlemu prepnutiu signalizačného svetla návestidla (ľudovo semaforu) zo zelenej na červenú, pričom súpravu už pred týmto svetelným signalizačným zariadením nedokázal zastaviť.

Zavolal hradlárovi

V súlade s predpismi zastavil vlak pri najbližšom traťovom telefóne a spojil sa s príslušným hradlárom na stanici Clapham Junction. Ten mu povolil ďalšiu jazdu, ale kým strojvodca opäť uviedol vlak do chodu, narazila do jeho súpravy zozadu súprava, idúca zo stanice Poole. Strojvodcovi tejto súpravy totiž poruchové návestidlo signalizovalo voľnú trasu. Podľa znalcov k nárazu došlo pri rýchlosti okolo 60 km/h.

Tretia súprava z protismeru

Po tejto prvej zrážke došlo k druhej, keď prázdna súprava zo stanice Clapham Junction, idúca v protismere po vedľajšej koľaji, narazila do trosiek súpravy z Poole. Pri tejto druhej zrážke došlo k vykoľajeniu prvého vozňa prázdnej súpravy. Štvrtá súprava, smerujúca na stanicu Clapham Junction a idúca tiež na „poruchovú“ zelenú, dokázala zastaviť približne 60 metrov od zadnej časti vlaku z Poole. Táto súprava už išla pomaly, pretože napájacie vedenie bolo v dôsledku predchádzajúcej kolízie troch súprav bez prúdu.

Porucha svetelnej signalizácie

Táto viacnásobná zrážka si vyžiadala životy 35 ľudí, ďalších okolo 500 ľudí utrpelo zranenie rôzneho druhu. Čo bolo príčinou tohto veľkého železničného nešťastia? Technickou a bezprostrednou príčinou bola nesprávna funkcia svetelnej signalizácie. Túto nesprávnu funkciu ale zapríčinil – ako to pri väčšine nešťastí bohužiaľ býva – ľudský faktor, konkrétne nedbanlivo vykonaná oprava signalizačného systému na úseku Clapham Junction – Waterloo.

Neodbornosť a časový stres

Pracovníci vykonávajúci opravy nemali patričnú odbornosť a pracovali vo veľkom časovom strese. V dôsledku neodpojenia napájania v časti starých rozvodov dochádzalo k výskytu tzv. bludných prúdov, ktoré mali za následok chybnú funkciu niektorých svetelných návestidiel, ktoré potom mohli signalizovať povolenie na jazdu aj do takých úsekov trate, ktoré neboli voľné. Opäť sa raz ukázala platnosť českého príslovia „práce kvapná, málo platná“.


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  5. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  8. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  9. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  10. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  1. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  2. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  4. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  5. Noerr advised on WebSupport deal
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  7. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  8. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  9. eKasa prichádza na Slovensko
  10. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 14 630
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 14 236
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 12 634
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 7 062
  5. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 939
  6. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 910
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 434
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 745
  9. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu 2 603
  10. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 2 406

Neprehliadnite tiež

Provizórne zastávky na stanici zatiaľ nezriadili, dali prednosť rozšíreniu vjazdu

Zredukovanie nástupíšť počas prvého dňa katastrofu nespôsobilo.

Jedno z nástupíšť autobusov bolo v prevádzke ešte počas prvého dňa rekonštrukcie.

Cestný pirát uháňal vyše 200 kilometrovou rýchlosťou. Pozrite si video

Diaľničiari ho zastavili medzi Prešovom a Košicami.

Porsche uháňalo aj rýchlosťou vyše 214 km/hod.
Rokovania neboli úspešné, na mzdách sa nedohodli (ilustračné foto).

Hokejový šampionát propagujú aj cudzinci žijúci na Slovensku

Košice sa pýšia Dómom, divadlom, Kulturparkom i Tabačkou.

Steel Aréna prešla pred majstrovstvami sveta v ľadovom hokeji 2019 obnovou.

Primátorka Čiernej nad Tisou nevie, či bol kultúrny dom skolaudovaný

Najprv si myslela, že sa strhla bitka, neskôr videla, ako padá strop.

Spadnutý strop.

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Zuzany Kepplovej

Čo sa pýtať Šefčoviča

Vo volebnom štábe sa zrejme spoľahli, že veľká časť Slovenska vôbec nepochopila, o čom boli kuciakovské protesty.

Píše Marek Maďarič

Poslanci ukázali neúctu, inak sa to vysvetliť nedá (píše Marek Maďarič)

Je drzosť hovoriť, že toto je normálne.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Takto končí politika identity

Krach izraelského summitu V4 je príznačný.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop