Korzár logo Korzár

Nehoda na stanici Clapham Junction

Dnešnú časť nášho seriálu venujeme nehode, ktorá sa stala v roku 1988 na londýnskej stanici Clapham Junction.

Londýnska stanica Clapham Junction. Podtext: Touto stanicou, jednou z najrušnejších v Európe, prefrčí v špičke vlak každých trinásť sekúnd.Londýnska stanica Clapham Junction. Podtext: Touto stanicou, jednou z najrušnejších v Európe, prefrčí v špičke vlak každých trinásť sekúnd.

V našom „katastrofickom“ seriáli o katastrofách a nehodách rôzneho druhu sme napodiv doteraz spomenuli len jednu železničnú nehodu, a to vykoľajenie rýchlovlaku ICE pri nemeckom mestečku Eschede, ktoré si vyžiadalo 101 ľudských životov. V doterajšej histórii železničnej dopravy sa však stali stovky väčších či menších nehôd, z nich mnohé v kolíske koľajovej dopravy, ktorou je bezpochyby Anglicko. Dnešnú časť nášho seriálu venujeme jednej takejto nehode, ktorá sa stala v roku 1988 na londýnskej stanici Clapham Junction.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jedna z najrušnejších v Európe

Stanica Clapham Junction (mohli by sme to preložiť ako Claphamský uzol) je v juhozápadnej časti Londýna, v štvrti Battersea. Ide o jednu z najrušnejších železničných staníc v Európe. Cez túto stanicu vedú trate do dvoch najdôležitejších železničných staníc britskej metropoly, do staníc Waterloo a Victoria. Stanica bola postavená na mieste, kde predtým boli levanduľové polia, a vznikla ako spoločný projekt troch železničných spoločností, ktorých trate tadiaľ prechádzali.

Otvorená v roku 1863

Zaujímavosťou je, že stanica bola zámerne nazvaná podľa štvrte Clapham, ktorá bola bohatšia a honosnejšia ako štvrť Battersea, na území ktorej stanica leží. Stanicu otvorili 2. marca 1863, a to v podstate ako prestupnú stanicu medzi traťami spoločností, ktoré sa na jej výstavbe podieľali. Nárast cestujúcich si vyžiadal rozšírenie stanice, ktoré sa realizovalo v rokoch 1874 a 1876. V súčasnosti prechádza cez stanicu denne okolo 2 000 vlakov, čo je podľa neoficiálnych údajov viac, než cez ktorúkoľvek inú stanicu v Európe.

SkryťVypnúť reklamu

Až 200 vlakov za hodinu

V špičke prejde stanicou okolo 200 vlakov za hodinu, z toho vyše polovica v nej zastaví. V ostatných rokoch prešla stanica rozsiahlou prestavbou, ktorej hlavným cieľom bolo zlepšenie služieb cestujúcej verejnosti. Odhady hovoria, že stanicou denne prejde až pol milióna cestujúcich, pričom približne 40 % z nich v stanici prestupuje. Venujme sa už ale nehode, ktorá sa stala ráno 12. decembra 1988 na trati juhovýchodne od stanice.

Dve zrážky, tri súpravy

Išlo vlastne o dve zrážky, do ktorých boli „zapletené“ tri vlakové súpravy a štvrtej sa zázrakom podarilo zastaviť tesne pred miestom nehody. Približne o ôsmej ráno si strojvodca vlaku idúceho z Basingstoke na Waterloo Station všimol, že tesne pred ním došlo k náhlemu prepnutiu signalizačného svetla návestidla (ľudovo semaforu) zo zelenej na červenú, pričom súpravu už pred týmto svetelným signalizačným zariadením nedokázal zastaviť.

SkryťVypnúť reklamu

Zavolal hradlárovi

V súlade s predpismi zastavil vlak pri najbližšom traťovom telefóne a spojil sa s príslušným hradlárom na stanici Clapham Junction. Ten mu povolil ďalšiu jazdu, ale kým strojvodca opäť uviedol vlak do chodu, narazila do jeho súpravy zozadu súprava, idúca zo stanice Poole. Strojvodcovi tejto súpravy totiž poruchové návestidlo signalizovalo voľnú trasu. Podľa znalcov k nárazu došlo pri rýchlosti okolo 60 km/h.

Tretia súprava z protismeru

Po tejto prvej zrážke došlo k druhej, keď prázdna súprava zo stanice Clapham Junction, idúca v protismere po vedľajšej koľaji, narazila do trosiek súpravy z Poole. Pri tejto druhej zrážke došlo k vykoľajeniu prvého vozňa prázdnej súpravy. Štvrtá súprava, smerujúca na stanicu Clapham Junction a idúca tiež na „poruchovú“ zelenú, dokázala zastaviť približne 60 metrov od zadnej časti vlaku z Poole. Táto súprava už išla pomaly, pretože napájacie vedenie bolo v dôsledku predchádzajúcej kolízie troch súprav bez prúdu.

Porucha svetelnej signalizácie

Táto viacnásobná zrážka si vyžiadala životy 35 ľudí, ďalších okolo 500 ľudí utrpelo zranenie rôzneho druhu. Čo bolo príčinou tohto veľkého železničného nešťastia? Technickou a bezprostrednou príčinou bola nesprávna funkcia svetelnej signalizácie. Túto nesprávnu funkciu ale zapríčinil – ako to pri väčšine nešťastí bohužiaľ býva – ľudský faktor, konkrétne nedbanlivo vykonaná oprava signalizačného systému na úseku Clapham Junction – Waterloo.

Neodbornosť a časový stres

Pracovníci vykonávajúci opravy nemali patričnú odbornosť a pracovali vo veľkom časovom strese. V dôsledku neodpojenia napájania v časti starých rozvodov dochádzalo k výskytu tzv. bludných prúdov, ktoré mali za následok chybnú funkciu niektorých svetelných návestidiel, ktoré potom mohli signalizovať povolenie na jazdu aj do takých úsekov trate, ktoré neboli voľné. Opäť sa raz ukázala platnosť českého príslovia „práce kvapná, málo platná“.


Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 15 672
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 619
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 524
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 342
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 139
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 951
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 705
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 299
  1. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  2. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  3. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  4. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  5. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  6. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  7. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  8. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 644
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 268
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 854
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 618
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 612
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 168
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 715
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 8 819
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Oslavy 80. výročia oslobodenia Bratislavy na Slavíne.

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?


55
Akciové trhy prudko klesajú.

Pohľad na portfóliá investorov nepotešia.


125
Peter Tkačenko.

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.


5
Trhy na Wall Street.

Príležitosťou môžu byť napríklad farmafirmy či biotechnologické tituly.


  1. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  2. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  3. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  4. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  5. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  6. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  7. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  8. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 644
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 268
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 854
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 618
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 612
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 168
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 715
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 8 819
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu