Korzár logo Korzár
Nedeľa, 19. november, 2017 | Meniny má Alžbeta
Pridajte si svoje mesto

Nehoda na stanici Clapham Junction

Dnešnú časť nášho seriálu venujeme nehode, ktorá sa stala v roku 1988 na londýnskej stanici Clapham Junction.

Londýnska stanica Clapham Junction. Podtext: Touto stanicou, jednou z najrušnejších v Európe, prefrčí v špičke vlak každých trinásť sekúnd.

V našom „katastrofickom“ seriáli o katastrofách a nehodách rôzneho druhu sme napodiv doteraz spomenuli len jednu železničnú nehodu, a to vykoľajenie rýchlovlaku ICE pri nemeckom mestečku Eschede, ktoré si vyžiadalo 101 ľudských životov. V doterajšej histórii železničnej dopravy sa však stali stovky väčších či menších nehôd, z nich mnohé v kolíske koľajovej dopravy, ktorou je bezpochyby Anglicko. Dnešnú časť nášho seriálu venujeme jednej takejto nehode, ktorá sa stala v roku 1988 na londýnskej stanici Clapham Junction.

Jedna z najrušnejších v Európe

Stanica Clapham Junction (mohli by sme to preložiť ako Claphamský uzol) je v juhozápadnej časti Londýna, v štvrti Battersea. Ide o jednu z najrušnejších železničných staníc v Európe. Cez túto stanicu vedú trate do dvoch najdôležitejších železničných staníc britskej metropoly, do staníc Waterloo a Victoria. Stanica bola postavená na mieste, kde predtým boli levanduľové polia, a vznikla ako spoločný projekt troch železničných spoločností, ktorých trate tadiaľ prechádzali.

Otvorená v roku 1863

Zaujímavosťou je, že stanica bola zámerne nazvaná podľa štvrte Clapham, ktorá bola bohatšia a honosnejšia ako štvrť Battersea, na území ktorej stanica leží. Stanicu otvorili 2. marca 1863, a to v podstate ako prestupnú stanicu medzi traťami spoločností, ktoré sa na jej výstavbe podieľali. Nárast cestujúcich si vyžiadal rozšírenie stanice, ktoré sa realizovalo v rokoch 1874 a 1876. V súčasnosti prechádza cez stanicu denne okolo 2 000 vlakov, čo je podľa neoficiálnych údajov viac, než cez ktorúkoľvek inú stanicu v Európe.

Až 200 vlakov za hodinu

V špičke prejde stanicou okolo 200 vlakov za hodinu, z toho vyše polovica v nej zastaví. V ostatných rokoch prešla stanica rozsiahlou prestavbou, ktorej hlavným cieľom bolo zlepšenie služieb cestujúcej verejnosti. Odhady hovoria, že stanicou denne prejde až pol milióna cestujúcich, pričom približne 40 % z nich v stanici prestupuje. Venujme sa už ale nehode, ktorá sa stala ráno 12. decembra 1988 na trati juhovýchodne od stanice.

Dve zrážky, tri súpravy

Išlo vlastne o dve zrážky, do ktorých boli „zapletené“ tri vlakové súpravy a štvrtej sa zázrakom podarilo zastaviť tesne pred miestom nehody. Približne o ôsmej ráno si strojvodca vlaku idúceho z Basingstoke na Waterloo Station všimol, že tesne pred ním došlo k náhlemu prepnutiu signalizačného svetla návestidla (ľudovo semaforu) zo zelenej na červenú, pričom súpravu už pred týmto svetelným signalizačným zariadením nedokázal zastaviť.

Zavolal hradlárovi

V súlade s predpismi zastavil vlak pri najbližšom traťovom telefóne a spojil sa s príslušným hradlárom na stanici Clapham Junction. Ten mu povolil ďalšiu jazdu, ale kým strojvodca opäť uviedol vlak do chodu, narazila do jeho súpravy zozadu súprava, idúca zo stanice Poole. Strojvodcovi tejto súpravy totiž poruchové návestidlo signalizovalo voľnú trasu. Podľa znalcov k nárazu došlo pri rýchlosti okolo 60 km/h.

Tretia súprava z protismeru

Po tejto prvej zrážke došlo k druhej, keď prázdna súprava zo stanice Clapham Junction, idúca v protismere po vedľajšej koľaji, narazila do trosiek súpravy z Poole. Pri tejto druhej zrážke došlo k vykoľajeniu prvého vozňa prázdnej súpravy. Štvrtá súprava, smerujúca na stanicu Clapham Junction a idúca tiež na „poruchovú“ zelenú, dokázala zastaviť približne 60 metrov od zadnej časti vlaku z Poole. Táto súprava už išla pomaly, pretože napájacie vedenie bolo v dôsledku predchádzajúcej kolízie troch súprav bez prúdu.

Porucha svetelnej signalizácie

Táto viacnásobná zrážka si vyžiadala životy 35 ľudí, ďalších okolo 500 ľudí utrpelo zranenie rôzneho druhu. Čo bolo príčinou tohto veľkého železničného nešťastia? Technickou a bezprostrednou príčinou bola nesprávna funkcia svetelnej signalizácie. Túto nesprávnu funkciu ale zapríčinil – ako to pri väčšine nešťastí bohužiaľ býva – ľudský faktor, konkrétne nedbanlivo vykonaná oprava signalizačného systému na úseku Clapham Junction – Waterloo.

Neodbornosť a časový stres

Pracovníci vykonávajúci opravy nemali patričnú odbornosť a pracovali vo veľkom časovom strese. V dôsledku neodpojenia napájania v časti starých rozvodov dochádzalo k výskytu tzv. bludných prúdov, ktoré mali za následok chybnú funkciu niektorých svetelných návestidiel, ktoré potom mohli signalizovať povolenie na jazdu aj do takých úsekov trate, ktoré neboli voľné. Opäť sa raz ukázala platnosť českého príslovia „práce kvapná, málo platná“.


Neprehliadnite tiež

V Sobranciach už funguje mestská polícia

Pracuje v nej päť zamestnancov. Dočasne sídli v priestoroch škôlky.

Na košickej Hlavnej sa už týči vianočný strom

Jedľa biela má 36 rokov a je vysoká 18 metrov.

Michalovce chcú získať pozemky pod Hrádkom

Mesto by ich chcelo od štátu nadobudnúť bezodplatne.

Deň, ktorý zmenil Tatry. Pozrite si fotografie spred 13 rokov

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

TECH

Vo vesmíre znie strašidelné pískanie. Vedci zistili, odkiaľ pochádza

Väčšina častíc je zachytená v pásoch.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 111
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 277
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 147
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 053
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 803
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 558
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 381
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 152
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 851
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 629

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop