Korzár logo Korzár
Sobota, 26. september, 2020 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Charles Lindbergh, pionier aviatiky

V nedeľu uplynie 85 rokov od štartu letu, ktorý sa stal jedným z významných medzníkov letectva, alebo – ako sa vtedy hovorilo – aviatiky.

Charles Augustus Lindbergh. Do histórie letectva sa zapísal prvým nonstop letom z New Yorku do Paríža.Charles Augustus Lindbergh. Do histórie letectva sa zapísal prvým nonstop letom z New Yorku do Paríža. (Zdroj: archív)

Dňa 20. mája 1927 o 7.54 miestneho času odštartovalo z newyorského Rooseveltovho letiska lietadlo Ryan NYP a vydalo sa na dlhočiznú púť cez Atlantický oceán. V jeho kokpite sedel jediný pilot, Charles Lindbergh, ktorý si zaumienil, že sa pokúsi byť prvým človekom, ktorý vykoná let bez medzipristátia z New Yorku do Paríža. Let bol úspešný a Lindbergh sa stal slávnym – dnes by bol obdivovanou celebritou.

Charles Augustus Lindbergh sa narodil 4. februára 1902 v Detroite, ako jediné dieťa švédskeho imigranta Ch. A. Lindbergha (pôvodne sa volal Mansson), ktorý sa neskôr stal členom Kongresu a vzbudil pozornosť tým, že bol oponentom vstupu USA do prvej svetovej vojny. Mladý Lindbergh, ktorý sa od detstva zaujímal o motory a stroje, vystriedal množstvo škôl, až sa napokon v roku 1920 zapísal na inžiniersku fakultu univerzity štátu Wisconsin.

Skryť Vypnúť reklamu

Univerzitné štúdium zanechal

Už v druhom ročníku však štúdium zanechal a v roku 1922 sa zapísal do pilotného kurzu u spoločnosti Nebraska Aircraft Corporation. Svoj prvý sólový let uskutočnil v máji 1923 a potom lietal po krajine, živiac sa predvádzaním rôznych leteckých „kúskov“. V marci 1924 začal Lindbergh ročný vojenský pilotný výcvik, ktorý absolvoval ako najlepší v svojej triede a stal sa vojenským pilotom v zálohe.

Člen slobodomurárskej lóže

V októbri 1925 si ho najala spoločnosť Robertson Aircraft Corporation, pre ktorú lietal ako poštový pilot, pričom sa stal zanieteným propagátorom prepravy pošty lietadlami. Pre zaujímavosť možno uviesť, že v júni 1926 sa Lindbergh stal členom slobodomurárskej lóže Keystone Lodge No.243.

Orteigova cena

V spomenutom roku začal Lindbergh uvažovať aj o získaní Orteigovej ceny. Túto cenu založil v máji 1919 bohatý hoteliér Raymond Orteig, ktorý sľúbil vyplatiť 25 000 dolárov tomu, kto do piatich rokov vykoná nonstop let medzi New Yorkom a Parížom. To sa však nikomu do stanovenej doby nepodarilo a tak Orteig predĺžil lehotu o ďalších päť rokov. Do súťaže o získanie prestížnej ceny sa Lindbergh prihlásil ako 25-ročný a prakticky neznámy letec.

Skryť Vypnúť reklamu

Lietadlo vyrobili za dva mesiace

Lindbergh kontaktoval pomerne málo známu firmu Ryan Airlines s požiadavkou na zhotovenie jednomotorového stroja, schopného vykonať požadovaný let cez Atlantik. Vývoj a výroba lietadla trvali len dva mesiace a Lindbergh si ho mohol 28. apríla 1927 prevziať. Stroj dostal registračnú značku N-X-211 a prezývku Spirit of St. Louis. Lietadlo malo rozpätie krídiel 14 m, dĺžku 8,4 m a výšku 3 m. Na pohon lietadla slúžil hviezdicový motor Wright Whirlwind s maximálnym výkonom 166 kW.

Bez sextantu i rádia

Lietadlo malo cestovnú rýchlosť 160 až 175 km/h a mohlo vystúpiť do výšky až 5 000 metrov. Pred letom bolo do nádrží načerpaných 1704 litrov paliva (1 230 kg), pričom kvôli zníženiu celkovej hmotnosti lietadla si Lindbergh nevzal ani sextant ani rádio. Na navigáciu mu slúžil len kompas a mapy. Napriek tomuto hendikepu sa Lindberghovo lietadlo „dotklo“ pobrežia Írska len 5 km od plánovanej trasy.

Skryť Vypnúť reklamu

Letel 33,5 hodiny

Po 33,5 hodiny letu Lidnbergh pristál na parížskom letisku Le Bourget, kde sa zhromaždil dav približne 150 000 ľudí. Lindbergh sa stal takpovediac cez noc svetoznámym pilotom, aj keď nebol prvý (ako sa niekedy uvádza), kto preletel cez Atlantik bez pristátia (prvými boli Angličania J. Alcock a A. W. Brown, ktorí v júni 1919 preleteli z ostrova Newfoundland do Írska).

Únos prvorodeného syna

V roku 1929 sa Lindbergh oženil a v roku 1930 sa Lindberghovcom narodil prvý syn, Charles Augustus, Jr. Toho dňa 1. marca 1932 uniesli a napokon našli mŕtveho, aj keď Lindberghovci zaplatili 50 000 dolárov za informáciu o jeho pobyte. Lindberghovci napokon neuniesli tlak médií a koncom roka 1935 tajne emigrovali do Anglicka. Z poverenia americkej armády Lindbergh niekoľko ráz navštívil fašistické Nemecko, kde sa zaujímal najmä o stav letectva.

Dostal fašistické vyznamenanie

Lindbergh dokonca dostal Rad nemeckého orla, čo v USA vyvolalo ostré protesty. V apríli 1939 sa Lindberghovci vrátili do USA, pričom Lindbergh sa stal prominentnou osobnosťou hnutia, ktoré odmietalo vstup USA do druhej svetovej vojny. Napriek tomuto postoju sa Lindbergh zúčastnil (ako civil) niekoľkých náletov na japonské ciele. Posledné roky života strávil Charles Lindbergh na havajskom ostrove Maui, kde 26. augusta 1974 zomrel.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  8. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  9. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Mobilný zdvihák pre pacienta
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  7. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  8. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 25 066
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 080
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 15 090
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 12 375
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 351
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 835
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 828
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 431
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 261
  10. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 7 662
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dejiny

Pustý kút Uhorska premenil na kultúrnu krajinu. Kto bol František Štefan Lotrinský?

Manžel Márie Terézie bol nadaný podnikateľ a vizionár.

Podcast Dejiny - historický podcast v spolupráci s magazínom Historická revue.
Infektologička Alena Koščálová
Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí.

Flegr: Slovensko má ešte šancu druhú vlnu zvrátiť

Rozhovor s biológom a parazitológom, profesorom Jaroslavom Flegrom.

Jaroslav Flegr.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop