Korzár logo Korzár
Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik

Tragédia letu JAL 123

Náš „katastrofický“ seriál sme začali opisom zrážky dvoch lietadiel typu Boeing B747 (prezývaných jumbo) na letisku Los Rodeos Airport na ostrove Tenerife. Zrážka sa stala tak, že štartujúce lietadlo holandskej spoločnosti KLM narazilo do lietadla americk

Lietadlo Boeing B747-100SR. Toto lietadlo narazilo po strate ovládateľnosti do úbočia hory Takamagahara.Lietadlo Boeing B747-100SR. Toto lietadlo narazilo po strate ovládateľnosti do úbočia hory Takamagahara. (Zdroj: archív)

ej spoločnosti Pan Am, ktoré ešte neodbočilo z dráhy. Vyžiadala si 583 ľudských obetí a stala sa najtragickejšou leteckou nehodou všetkých čias. Dnes opíšeme druhú najtragickejšiu nehodu v dejinách civilnej leteckej dopravy a súčasne vôbec najtragickejšiu jediného lietadla, zhodou okolností opäť jumbo. Ide o tragický let JAL 123.

Dňa 12. augusta 1985 o 18.12 hod. miestneho času odštartovalo z tokijského letiska Haneda lietadlo spoločnosti Japan Airlines k letu JAL 123. Malo pristáť na letisku Itami v meste Osaka, vzdialenom len okolo 400 km. Let mal trvať 54 minút. Na palube lietadla typu B747-100SR, ktoré malo poznávaciu značku JA8119, bolo 509 cestujúcich a 15-členná posádka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vyvinutá pre Japan Airlines

Možno spomenúť, že verzia jumba, označená B747-100SR, bola vyvinutá špeciálne pre japonské aerolínie Japan Airlines (JAL), ktoré pre domáce linky medzi veľkými mestami potrebovali lietadlo s veľkou kapacitou a relatívne krátkym doletom. Doplnkový symbol SR v typovom označení znamená short range, teda krátky dolet. Lietadlo malo totiž zníženú kapacitu palivových nádrží, čo umožnilo zvýšiť počet cestujúcich až na 550. Celkovo bolo vyrobených len sedem lietadiel 747-100SR, všetky pre JAL.

Vyrobili len sedem kusov

Venujme sa ale tragickému letu JAL 123. Po vzlete, keď lietadlo práve vystúpilo do cestovnej výšky 7 300 metrov, sa zo zadnej časti ozvala silná rana, pripomínajúca výbuch. Nebolo však ihneď zrejmé, čo sa vlastne stalo. Posádka okamžite oznámila riadeniu letovej prevádzky núdzový stav a požiadala o povolenie letieť späť na letisko Haneda.

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo sa nedalo ovládať

Následne posádka žiadala o povolenie pristáť na americkej leteckej základni Yokota Air Base, potom opäť žiadala o pristátie v Tokiu. Pri klesaní na výšku 4 100 metrov posádka oznámila, že lietadlo sa nedá riadiť. Boeing klesal ďalej až na výšku 2 100 metrov, potom opäť stúpal až do výšky 4 000 metrov. Pretože došlo k výpadku celého štvornásobne zálohovaného hydraulického systému smerového a výškového ovládania lietadla, riadila posádka lietadlo len zmenou ťahu motorov.

Japonci odmietli americkú pomoc

Lietadlo neustále menilo smer, niekoľko ráz prudko stúplo a opäť kleslo. Napriek nadľudskému úsiliu sa však posádke nepodarilo lietadlo naviesť na pristátie a neriadené lietadlo narazilo vo výške 1 460 metrov do úbočia hory Takamagahara. Americké vojenské lietadlo C-130 Hercules objavilo trosky nešťastného jumba už 20 minút po katastrofe, ešte za denného svetla. Americké letectvo ponúklo Japoncom pomoc, tí ju však odmietli.

SkryťVypnúť reklamu

Záchranári prišli neskoro

Vrtuľník japonských síl sebaobrany objavil vrak lietadla až v noci, pričom pilot oznámil, že nevidí žiadne náznaky, že by niekto katastrofu prežil. Na základe toho bolo rozhodnuté vyslať záchranné zložky k lietadlu až ráno. Neskôr sa ukázalo, že to bola fatálna chyba. Keď záchranári dorazili k troskám lietadla, našli štyroch živých ľudí. Jeden z nich povedal, že v noci počul stonanie a výkriky mnohých ďalších ľudí, ktorí však nakoniec svojim zraneniam a chladu podľahli. Katastrofu tak neprežilo 520 cestujúcich a členov posádky.

Praskla zadná priehradka

Čo však spôsobilo túto vôbec najväčšiu „sólo“ katastrofu dopravného lietadla? Vyšetrovanie čoskoro ukázalo, že po dosiahnutí letovej výšky 7 300 metrov praskla zadná priehradka (stena) trupu, oddeľujúca pretlakový priestor kabíny pre cestujúcich od nepretlakovej kužeľovitej zadnej časti, na ktorej sú upevnené chvostové plochy. Vzduch z kabíny v podstate „vtrhol“ dovnútra vertikálneho stabilizátora a doslova ho (spolu so smerovým kormidlom) roztrhol. Výsledkom bola strata smerovej stability lietadla a prakticky jeho neovládateľnosť.

Nedbanlivo vykonaná oprava

Ďalšie vyšetrovanie sa sústredilo na príčiny pretrhnutia zadnej priehradky. Pri skúmaní histórie lietadla sa ukázalo, že 2. júna 1978 narazilo pri pristávaní na letisku v Osake pomerne silno zadnou časťou trupu na dráhu, pričom došlo k jej poškodeniu vrátane spomenutej priehradky. Ukázalo sa, že technici firmy Boeing nevykonali opravu poškodených miest v súlade s technologickými predpismi, čo postupne viedlo k vzniku únavovej trhliny a následnému pretrhnutiu priehradky. Táto nedbanlivosť stála 520 ľudských životov.



trosky_res.jpg
Časť trosiek lietadla. Ak by záchranári prišli na miesto nešťastia skôr, zachránilo by sa pravdepodobne viac ľudí.
Foto: archív

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  2. Aké sú národnosti podnikateľov s virtuálnou adresou v Košiciach?
  3. Rozdielový impulz: Fix hypotéky 1,49 % na tri roky
  4. Východ mieša karty v súboji pamiatok, hlasuje sa online
  5. Obnovené historické skvosty už bojujú o priazeň verejnosti
  6. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  8. Verejnosť už hlasuje za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 714
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 11 113
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 954
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 175
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 705
  6. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 395
  7. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 3 013
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 989

Blogy SME

  1. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  2. Ján Valchár: Avdijivka II. (karty sú nanovo rozdané)
  3. Linda Rampašeková: ZAČALA SEZÓNA
  4. Anna Miľanová: Sila a krása prírody... 2021
  5. Irena Šimuneková: Horné Lefantovce - Čierna skala, Malá skala
  6. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - záverečná časť
  7. Ľubomír Belák: Ukradnuté Slovensko, alebo správa o republike 2023
  8. Portu Fin Blog: Prečo bankové účty nie sú vhodným finančným nástrojom pre tvoje úspory
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 234
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 065
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 5 220
  4. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 4 121
  5. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 877
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 214
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 519
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 359
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  2. Ján Valchár: Avdijivka II. (karty sú nanovo rozdané)
  3. Linda Rampašeková: ZAČALA SEZÓNA
  4. Anna Miľanová: Sila a krása prírody... 2021
  5. Irena Šimuneková: Horné Lefantovce - Čierna skala, Malá skala
  6. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - záverečná časť
  7. Ľubomír Belák: Ukradnuté Slovensko, alebo správa o republike 2023
  8. Portu Fin Blog: Prečo bankové účty nie sú vhodným finančným nástrojom pre tvoje úspory
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 234
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 065
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 5 220
  4. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 4 121
  5. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 877
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 214
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 519
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 359
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu