Korzár logo Korzár
Piatok, 22. september, 2017 | Meniny má Móric
ZAHYNULO NAJVIAC ĽUDÍ V JEDINOM LIETADLE

Tragédia letu JAL 123

Náš „katastrofický“ seriál sme začali opisom zrážky dvoch lietadiel typu Boeing B747 (prezývaných jumbo) na letisku Los Rodeos Airport na ostrove Tenerife. Zrážka sa stala tak, že štartujúce lietadlo holandskej spoločnosti KLM narazilo do lietadla americk

Lietadlo Boeing B747-100SR. Toto lietadlo narazilo po strate ovládateľnosti do úbočia hory Takamagahara.(Zdroj: archív)

ej spoločnosti Pan Am, ktoré ešte neodbočilo z dráhy. Vyžiadala si 583 ľudských obetí a stala sa najtragickejšou leteckou nehodou všetkých čias. Dnes opíšeme druhú najtragickejšiu nehodu v dejinách civilnej leteckej dopravy a súčasne vôbec najtragickejšiu jediného lietadla, zhodou okolností opäť jumbo. Ide o tragický let JAL 123.

Dňa 12. augusta 1985 o 18.12 hod. miestneho času odštartovalo z tokijského letiska Haneda lietadlo spoločnosti Japan Airlines k letu JAL 123. Malo pristáť na letisku Itami v meste Osaka, vzdialenom len okolo 400 km. Let mal trvať 54 minút. Na palube lietadla typu B747-100SR, ktoré malo poznávaciu značku JA8119, bolo 509 cestujúcich a 15-členná posádka.

Vyvinutá pre Japan Airlines

Možno spomenúť, že verzia jumba, označená B747-100SR, bola vyvinutá špeciálne pre japonské aerolínie Japan Airlines (JAL), ktoré pre domáce linky medzi veľkými mestami potrebovali lietadlo s veľkou kapacitou a relatívne krátkym doletom. Doplnkový symbol SR v typovom označení znamená short range, teda krátky dolet. Lietadlo malo totiž zníženú kapacitu palivových nádrží, čo umožnilo zvýšiť počet cestujúcich až na 550. Celkovo bolo vyrobených len sedem lietadiel 747-100SR, všetky pre JAL.

Vyrobili len sedem kusov

Venujme sa ale tragickému letu JAL 123. Po vzlete, keď lietadlo práve vystúpilo do cestovnej výšky 7 300 metrov, sa zo zadnej časti ozvala silná rana, pripomínajúca výbuch. Nebolo však ihneď zrejmé, čo sa vlastne stalo. Posádka okamžite oznámila riadeniu letovej prevádzky núdzový stav a požiadala o povolenie letieť späť na letisko Haneda.

Lietadlo sa nedalo ovládať

Následne posádka žiadala o povolenie pristáť na americkej leteckej základni Yokota Air Base, potom opäť žiadala o pristátie v Tokiu. Pri klesaní na výšku 4 100 metrov posádka oznámila, že lietadlo sa nedá riadiť. Boeing klesal ďalej až na výšku 2 100 metrov, potom opäť stúpal až do výšky 4 000 metrov. Pretože došlo k výpadku celého štvornásobne zálohovaného hydraulického systému smerového a výškového ovládania lietadla, riadila posádka lietadlo len zmenou ťahu motorov.

Japonci odmietli americkú pomoc

Lietadlo neustále menilo smer, niekoľko ráz prudko stúplo a opäť kleslo. Napriek nadľudskému úsiliu sa však posádke nepodarilo lietadlo naviesť na pristátie a neriadené lietadlo narazilo vo výške 1 460 metrov do úbočia hory Takamagahara. Americké vojenské lietadlo C-130 Hercules objavilo trosky nešťastného jumba už 20 minút po katastrofe, ešte za denného svetla. Americké letectvo ponúklo Japoncom pomoc, tí ju však odmietli.

Záchranári prišli neskoro

Vrtuľník japonských síl sebaobrany objavil vrak lietadla až v noci, pričom pilot oznámil, že nevidí žiadne náznaky, že by niekto katastrofu prežil. Na základe toho bolo rozhodnuté vyslať záchranné zložky k lietadlu až ráno. Neskôr sa ukázalo, že to bola fatálna chyba. Keď záchranári dorazili k troskám lietadla, našli štyroch živých ľudí. Jeden z nich povedal, že v noci počul stonanie a výkriky mnohých ďalších ľudí, ktorí však nakoniec svojim zraneniam a chladu podľahli. Katastrofu tak neprežilo 520 cestujúcich a členov posádky.

Praskla zadná priehradka

Čo však spôsobilo túto vôbec najväčšiu „sólo“ katastrofu dopravného lietadla? Vyšetrovanie čoskoro ukázalo, že po dosiahnutí letovej výšky 7 300 metrov praskla zadná priehradka (stena) trupu, oddeľujúca pretlakový priestor kabíny pre cestujúcich od nepretlakovej kužeľovitej zadnej časti, na ktorej sú upevnené chvostové plochy. Vzduch z kabíny v podstate „vtrhol“ dovnútra vertikálneho stabilizátora a doslova ho (spolu so smerovým kormidlom) roztrhol. Výsledkom bola strata smerovej stability lietadla a prakticky jeho neovládateľnosť.

Nedbanlivo vykonaná oprava

Ďalšie vyšetrovanie sa sústredilo na príčiny pretrhnutia zadnej priehradky. Pri skúmaní histórie lietadla sa ukázalo, že 2. júna 1978 narazilo pri pristávaní na letisku v Osake pomerne silno zadnou časťou trupu na dráhu, pričom došlo k jej poškodeniu vrátane spomenutej priehradky. Ukázalo sa, že technici firmy Boeing nevykonali opravu poškodených miest v súlade s technologickými predpismi, čo postupne viedlo k vzniku únavovej trhliny a následnému pretrhnutiu priehradky. Táto nedbanlivosť stála 520 ľudských životov.



trosky_res.jpg
Časť trosiek lietadla. Ak by záchranári prišli na miesto nešťastia skôr, zachránilo by sa pravdepodobne viac ľudí.
Foto: archív

Neprehliadnite tiež

V pešej zóne im povolili štyri autá. Dorazilo ich trinásť

Z Hlavnej si organizátor promo večierka urobil parkovisko vozidiel Renaultu a Tempusu.

Do parku na Aničke autá nesmú. Ale rely tam bude

Preteky v rekreačnej zóne vyvolávajú otázky. Magistrát: Majú všetky povolenia.

Ohlásil bombu na súde, ten ho vzal do väzby

Starší Košičan sa v pondelok postaral o 20. evakuáciu budovy košických súdov.

Ťahanovčania, pozor. Prišli svine z Družstevnej

Starosta: Je ich priveľa, ľudia sa boja.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania sa vlečie už šesť rokov, zatiaľ bez výsledku

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

EKONOMIKA

Ako sa menila najmodernejšia stanica na Slovensku

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola dokončená.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 342
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 100
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 688
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 2 853
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 396
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 162
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 160
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 058
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 596
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 485

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop