Korzár logo Korzár
Pondelok, 29. máj, 2017 |Meniny má Vilma
ZAHYNULO NAJVIAC ĽUDÍ V JEDINOM LIETADLE

Tragédia letu JAL 123

Náš „katastrofický“ seriál sme začali opisom zrážky dvoch lietadiel typu Boeing B747 (prezývaných jumbo) na letisku Los Rodeos Airport na ostrove Tenerife. Zrážka sa stala tak, že štartujúce lietadlo holandskej spoločnosti KLM narazilo do lietadla americk

Lietadlo Boeing B747-100SR. Toto lietadlo narazilo po strate ovládateľnosti do úbočia hory Takamagahara.(Zdroj: archív)

ej spoločnosti Pan Am, ktoré ešte neodbočilo z dráhy. Vyžiadala si 583 ľudských obetí a stala sa najtragickejšou leteckou nehodou všetkých čias. Dnes opíšeme druhú najtragickejšiu nehodu v dejinách civilnej leteckej dopravy a súčasne vôbec najtragickejšiu jediného lietadla, zhodou okolností opäť jumbo. Ide o tragický let JAL 123.

Dňa 12. augusta 1985 o 18.12 hod. miestneho času odštartovalo z tokijského letiska Haneda lietadlo spoločnosti Japan Airlines k letu JAL 123. Malo pristáť na letisku Itami v meste Osaka, vzdialenom len okolo 400 km. Let mal trvať 54 minút. Na palube lietadla typu B747-100SR, ktoré malo poznávaciu značku JA8119, bolo 509 cestujúcich a 15-členná posádka.

Vyvinutá pre Japan Airlines

Možno spomenúť, že verzia jumba, označená B747-100SR, bola vyvinutá špeciálne pre japonské aerolínie Japan Airlines (JAL), ktoré pre domáce linky medzi veľkými mestami potrebovali lietadlo s veľkou kapacitou a relatívne krátkym doletom. Doplnkový symbol SR v typovom označení znamená short range, teda krátky dolet. Lietadlo malo totiž zníženú kapacitu palivových nádrží, čo umožnilo zvýšiť počet cestujúcich až na 550. Celkovo bolo vyrobených len sedem lietadiel 747-100SR, všetky pre JAL.

Vyrobili len sedem kusov

Venujme sa ale tragickému letu JAL 123. Po vzlete, keď lietadlo práve vystúpilo do cestovnej výšky 7 300 metrov, sa zo zadnej časti ozvala silná rana, pripomínajúca výbuch. Nebolo však ihneď zrejmé, čo sa vlastne stalo. Posádka okamžite oznámila riadeniu letovej prevádzky núdzový stav a požiadala o povolenie letieť späť na letisko Haneda.

Lietadlo sa nedalo ovládať

Následne posádka žiadala o povolenie pristáť na americkej leteckej základni Yokota Air Base, potom opäť žiadala o pristátie v Tokiu. Pri klesaní na výšku 4 100 metrov posádka oznámila, že lietadlo sa nedá riadiť. Boeing klesal ďalej až na výšku 2 100 metrov, potom opäť stúpal až do výšky 4 000 metrov. Pretože došlo k výpadku celého štvornásobne zálohovaného hydraulického systému smerového a výškového ovládania lietadla, riadila posádka lietadlo len zmenou ťahu motorov.

Japonci odmietli americkú pomoc

Lietadlo neustále menilo smer, niekoľko ráz prudko stúplo a opäť kleslo. Napriek nadľudskému úsiliu sa však posádke nepodarilo lietadlo naviesť na pristátie a neriadené lietadlo narazilo vo výške 1 460 metrov do úbočia hory Takamagahara. Americké vojenské lietadlo C-130 Hercules objavilo trosky nešťastného jumba už 20 minút po katastrofe, ešte za denného svetla. Americké letectvo ponúklo Japoncom pomoc, tí ju však odmietli.

Záchranári prišli neskoro

Vrtuľník japonských síl sebaobrany objavil vrak lietadla až v noci, pričom pilot oznámil, že nevidí žiadne náznaky, že by niekto katastrofu prežil. Na základe toho bolo rozhodnuté vyslať záchranné zložky k lietadlu až ráno. Neskôr sa ukázalo, že to bola fatálna chyba. Keď záchranári dorazili k troskám lietadla, našli štyroch živých ľudí. Jeden z nich povedal, že v noci počul stonanie a výkriky mnohých ďalších ľudí, ktorí však nakoniec svojim zraneniam a chladu podľahli. Katastrofu tak neprežilo 520 cestujúcich a členov posádky.

Praskla zadná priehradka

Čo však spôsobilo túto vôbec najväčšiu „sólo“ katastrofu dopravného lietadla? Vyšetrovanie čoskoro ukázalo, že po dosiahnutí letovej výšky 7 300 metrov praskla zadná priehradka (stena) trupu, oddeľujúca pretlakový priestor kabíny pre cestujúcich od nepretlakovej kužeľovitej zadnej časti, na ktorej sú upevnené chvostové plochy. Vzduch z kabíny v podstate „vtrhol“ dovnútra vertikálneho stabilizátora a doslova ho (spolu so smerovým kormidlom) roztrhol. Výsledkom bola strata smerovej stability lietadla a prakticky jeho neovládateľnosť.

Nedbanlivo vykonaná oprava

Ďalšie vyšetrovanie sa sústredilo na príčiny pretrhnutia zadnej priehradky. Pri skúmaní histórie lietadla sa ukázalo, že 2. júna 1978 narazilo pri pristávaní na letisku v Osake pomerne silno zadnou časťou trupu na dráhu, pričom došlo k jej poškodeniu vrátane spomenutej priehradky. Ukázalo sa, že technici firmy Boeing nevykonali opravu poškodených miest v súlade s technologickými predpismi, čo postupne viedlo k vzniku únavovej trhliny a následnému pretrhnutiu priehradky. Táto nedbanlivosť stála 520 ľudských životov.



trosky_res.jpg
Časť trosiek lietadla. Ak by záchranári prišli na miesto nešťastia skôr, zachránilo by sa pravdepodobne viac ľudí.
Foto: archív

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ 13:20

Košičania si v električke užijú plno zábavy. Takto vyzeralo maľovanie

Festival pouličného umenia prinesie pohyblivú omaľovánku aj hudobné vystúpenia.

Pri nehodách v Košickom kraji sa zranili až štyria motorkári

V priebehu niekoľkých dní došlo k trom nehodám, pri ktorých boli motocykle.

AKTUALIZOVANÉ 12:30

A je to tu. Raši oznámil kandidatúru na post košického župana

Trebuľa prezradil, prečo už v týchto voľbách nezabojuje.

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 801
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 591
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 171
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 363
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 908
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 485
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 459
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 094
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 612
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 954

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop