Korzár logo Korzár
Piatok, 22. február, 2019 | Meniny má Etela
Nájdete nás na webe
ZAHYNULO NAJVIAC ĽUDÍ V JEDINOM LIETADLE

Tragédia letu JAL 123

Náš „katastrofický“ seriál sme začali opisom zrážky dvoch lietadiel typu Boeing B747 (prezývaných jumbo) na letisku Los Rodeos Airport na ostrove Tenerife. Zrážka sa stala tak, že štartujúce lietadlo holandskej spoločnosti KLM narazilo do lietadla americk

Lietadlo Boeing B747-100SR. Toto lietadlo narazilo po strate ovládateľnosti do úbočia hory Takamagahara.Lietadlo Boeing B747-100SR. Toto lietadlo narazilo po strate ovládateľnosti do úbočia hory Takamagahara.(Zdroj: archív)

ej spoločnosti Pan Am, ktoré ešte neodbočilo z dráhy. Vyžiadala si 583 ľudských obetí a stala sa najtragickejšou leteckou nehodou všetkých čias. Dnes opíšeme druhú najtragickejšiu nehodu v dejinách civilnej leteckej dopravy a súčasne vôbec najtragickejšiu jediného lietadla, zhodou okolností opäť jumbo. Ide o tragický let JAL 123.

Dňa 12. augusta 1985 o 18.12 hod. miestneho času odštartovalo z tokijského letiska Haneda lietadlo spoločnosti Japan Airlines k letu JAL 123. Malo pristáť na letisku Itami v meste Osaka, vzdialenom len okolo 400 km. Let mal trvať 54 minút. Na palube lietadla typu B747-100SR, ktoré malo poznávaciu značku JA8119, bolo 509 cestujúcich a 15-členná posádka.

Vyvinutá pre Japan Airlines

Možno spomenúť, že verzia jumba, označená B747-100SR, bola vyvinutá špeciálne pre japonské aerolínie Japan Airlines (JAL), ktoré pre domáce linky medzi veľkými mestami potrebovali lietadlo s veľkou kapacitou a relatívne krátkym doletom. Doplnkový symbol SR v typovom označení znamená short range, teda krátky dolet. Lietadlo malo totiž zníženú kapacitu palivových nádrží, čo umožnilo zvýšiť počet cestujúcich až na 550. Celkovo bolo vyrobených len sedem lietadiel 747-100SR, všetky pre JAL.

Vyrobili len sedem kusov

Venujme sa ale tragickému letu JAL 123. Po vzlete, keď lietadlo práve vystúpilo do cestovnej výšky 7 300 metrov, sa zo zadnej časti ozvala silná rana, pripomínajúca výbuch. Nebolo však ihneď zrejmé, čo sa vlastne stalo. Posádka okamžite oznámila riadeniu letovej prevádzky núdzový stav a požiadala o povolenie letieť späť na letisko Haneda.

Lietadlo sa nedalo ovládať

Následne posádka žiadala o povolenie pristáť na americkej leteckej základni Yokota Air Base, potom opäť žiadala o pristátie v Tokiu. Pri klesaní na výšku 4 100 metrov posádka oznámila, že lietadlo sa nedá riadiť. Boeing klesal ďalej až na výšku 2 100 metrov, potom opäť stúpal až do výšky 4 000 metrov. Pretože došlo k výpadku celého štvornásobne zálohovaného hydraulického systému smerového a výškového ovládania lietadla, riadila posádka lietadlo len zmenou ťahu motorov.

Japonci odmietli americkú pomoc

Lietadlo neustále menilo smer, niekoľko ráz prudko stúplo a opäť kleslo. Napriek nadľudskému úsiliu sa však posádke nepodarilo lietadlo naviesť na pristátie a neriadené lietadlo narazilo vo výške 1 460 metrov do úbočia hory Takamagahara. Americké vojenské lietadlo C-130 Hercules objavilo trosky nešťastného jumba už 20 minút po katastrofe, ešte za denného svetla. Americké letectvo ponúklo Japoncom pomoc, tí ju však odmietli.

Záchranári prišli neskoro

Vrtuľník japonských síl sebaobrany objavil vrak lietadla až v noci, pričom pilot oznámil, že nevidí žiadne náznaky, že by niekto katastrofu prežil. Na základe toho bolo rozhodnuté vyslať záchranné zložky k lietadlu až ráno. Neskôr sa ukázalo, že to bola fatálna chyba. Keď záchranári dorazili k troskám lietadla, našli štyroch živých ľudí. Jeden z nich povedal, že v noci počul stonanie a výkriky mnohých ďalších ľudí, ktorí však nakoniec svojim zraneniam a chladu podľahli. Katastrofu tak neprežilo 520 cestujúcich a členov posádky.

Praskla zadná priehradka

Čo však spôsobilo túto vôbec najväčšiu „sólo“ katastrofu dopravného lietadla? Vyšetrovanie čoskoro ukázalo, že po dosiahnutí letovej výšky 7 300 metrov praskla zadná priehradka (stena) trupu, oddeľujúca pretlakový priestor kabíny pre cestujúcich od nepretlakovej kužeľovitej zadnej časti, na ktorej sú upevnené chvostové plochy. Vzduch z kabíny v podstate „vtrhol“ dovnútra vertikálneho stabilizátora a doslova ho (spolu so smerovým kormidlom) roztrhol. Výsledkom bola strata smerovej stability lietadla a prakticky jeho neovládateľnosť.

Nedbanlivo vykonaná oprava

Ďalšie vyšetrovanie sa sústredilo na príčiny pretrhnutia zadnej priehradky. Pri skúmaní histórie lietadla sa ukázalo, že 2. júna 1978 narazilo pri pristávaní na letisku v Osake pomerne silno zadnou časťou trupu na dráhu, pričom došlo k jej poškodeniu vrátane spomenutej priehradky. Ukázalo sa, že technici firmy Boeing nevykonali opravu poškodených miest v súlade s technologickými predpismi, čo postupne viedlo k vzniku únavovej trhliny a následnému pretrhnutiu priehradky. Táto nedbanlivosť stála 520 ľudských životov.



trosky_res.jpg
Časť trosiek lietadla. Ak by záchranári prišli na miesto nešťastia skôr, zachránilo by sa pravdepodobne viac ľudí.
Foto: archív

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Štefánka by Pulitzer
  4. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  5. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  6. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  7. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  1. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Štefánka by Pulitzer
  4. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  5. Konferencia - EU support for research
  6. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  7. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  8. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  9. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  10. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 22 371
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 15 251
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 911
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 7 070
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 144
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 5 600
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 875
  8. Štefánka by Pulitzer 4 759
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 728
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 895

Neprehliadnite tiež

Najtesnejší súboj na košickej župe sa zvádza o post šéfa kultúry

Trnka: Je to jediný odbor, kde zvažujem a radím sa.

Podľa Trnku je pri výbere šéfa kultúry špecifická situácia.

Fico, Danko, Bugár, choďte už preč. Pozrite si zhromaždenia na východe

V mestách si pripomenuli pamiatku Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej.

Jednosmerka sa stala pre vodičov pascou. Chceli ju však miestni obyvatelia

Na Tomášikovej ulici v Prešove si musia zvykať na zmeny.

Zmena dopravy na Tomášikovej ulici.

Zemplínska šírava bude mať promenádu, pozrite si návrhy

Hotová by mohla byť do konca roka 2019.

Víťazný návrh bratislavského ateliéru.

Berta zažil ozbrojené eskorty i každodenné kontroly v hoteli

Futbalista živí celý rod, spomína na pôsobenie v arabskom svete.

Roman Berta na rukách hráčov libanonského Al Ansar po vyhratom zápase Ázijskeho pohára v ománskom meste Salalah.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Špeciálna prokuratúra nevylučuje, že preverí telefonát Fica s Vadalom

Talianska prokuratúra telefonát zachytila v roku 2012.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Telefonát pánovi Úžasnému

Je síce lákavé oblúkom sa vrátiť k téme Kuciakovho posledného článku. No zatiaľ Vadalov hovor s Ficom nepreceňujme.

Dobré ráno

Dobré ráno: Fico si volal s Vadalom, ukázali podľa Talianov odposluchy

Talianska mafia sa dotkla expremiéra.

SVET

Madura nahneval koncert v Kolumbii, spraví vlastný

Branson chce vyzbierať peniaze.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop