Korzár logo Korzár

Lada 2107 skončila

Aj u nás populárna lada sa vyrábala 30 rokov

Model 2107 vychádzal z Lady 2105, od ktorej sa odlišoval aj veľkou chrómovanou maskou chladiča.Model 2107 vychádzal z Lady 2105, od ktorej sa odlišoval aj veľkou chrómovanou maskou chladiča. (Zdroj: archív)



Lady či žigulíky boli kedysi bežným zjavom na našich cestách - dnes ich už skôr vídame na zrazoch automobilových veteránov než na ceste. Stručne môžeme spomenúť históriu týchto nenáročných a robustných ruských (spočiatku vlastne sovietskych) automobilov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dohoda s firmou Fiat

V roku 1966 bola podpísaná dohoda medzi sovietskou vládou a talianskou automobilkou Fiat, ktorej predmetom bolo vybudovanie novej továrne na výrobu automobilov a následnej produkcii licenčného typu na báze nového modelu Fiat 124. Ako miesto pre novú automobilku bolo vybraté povolžské mesto, ktoré sa pôvodne nazývalo Stavropol, ale v roku 1964 bolo premenované na Togliatti, a to po predsedovi Talianskej komunistickej strany Palmirovi Togliattim.

SkryťVypnúť reklamu

Fabrika za štyri roky

Výstavba na tú dobu veľmi modernej automobilky, nazvanej VAZ (Volžský automobilový závod) trvala štyri roky a od augusta 1970 sa na sovietskom trhu začal predávať jej prvý produkt, označený VAZ 2101. Ten sa v zahraničí predával pod názvom Lada, u nás spočiatku pod označením Žiguli, ktoré zdomácnelo na žigulík. Po modeli 2101 prišla na trh kombi verzia 2102, v roku 1973 sa začal vyrábať modernizovaná verzia 2103 (kombi verzia mala označenie 2104).

2105 s novou karosériou

V roku 1980 sa v Togliatti začala výroba nového modelu VAZ 2105, ktorý sa vyznačoval novo tvarovanou karosériou s veľkými obdĺžnikovými svetlometmi. Na báze verzie 21503 vznikol potom model 2107, ktorý sa začal vyrábať v roku 1982. „Nula-sedmička" sa stala najluxusnejším vozidlom, ktoré sa v tej dobe v Togliatti vyrábalo.

SkryťVypnúť reklamu

Chrómovaná maska chladiča

Od modelu 2105 sa nový model 2107 odlišoval už na prvý pohľad výraznou chrómovanou obdĺžnikovou maskou chladiča a mohutnými nárazníkmi s plastovým povrchom. Obdĺžnikové svetlomety boli na niektorých exportných verziách vystrojené ostrekovačmi a stieračmi. V interiéri bol nový volant so štyrmi ramenami a veľkým stredom. Na prístrojovej doske pribudol otáčkomer. Sedadlá nového typu mali vysoké operadlá, zakončené opierkami hlavy.

1,6-litrový motor

Model 2107 bol postavený na podvozku s rázvorom 2 424 mm (rovnaký ako u modelu 2105). Dĺžka vozidla je 4 145 mm, šírka je 1 620 mm a výška 1 446 mm. Batožinový priestor má objem 379 litrov. Na pohon vozidla slúžil pôvodne 1,45-litrový štvorvalec, kombinovaný so štvorstupňovou prevodovkou. Ostatná verzia modelu 2107 bola poháňaná 1,6-litrovým motorom s maximálnym výkonom 53,5 kW pri 5 300 ot./min. a s najvyšším krútiacim momentom 116 Nm pri 3 750 ot./min.

SkryťVypnúť reklamu

Rýchlosť až 150 km/h

Týmto motorom, ktorého priemerná spotreba je 8,5 l/100 km, poháňaná Lada 2107 dosahuje maximálnu rýchlosť 150 km/h. Automobilka Avto VAZ však nedávno oznámila, že v polovici apríla sa - po 30 rokoch výroby - model 2107 prestal vyrábať. Agentúra Autostat odhaduje, že na ruských cestách jazdí okolo 1,85 milióna vozidiel Lada 2107.







Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 627
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 128
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 131
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 246
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 214
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 899
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 725
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 562
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu