Korzár logo Korzár
Pondelok, 20. február, 2017 |Meniny má Lívia

Lada 2107 skončila

Aj u nás populárna lada sa vyrábala 30 rokov

Model 2107 vychádzal z Lady 2105, od ktorej sa odlišoval aj veľkou chrómovanou maskou chladiča.(Zdroj: archív)



Lady či žigulíky boli kedysi bežným zjavom na našich cestách - dnes ich už skôr vídame na zrazoch automobilových veteránov než na ceste. Stručne môžeme spomenúť históriu týchto nenáročných a robustných ruských (spočiatku vlastne sovietskych) automobilov.

Dohoda s firmou Fiat

V roku 1966 bola podpísaná dohoda medzi sovietskou vládou a talianskou automobilkou Fiat, ktorej predmetom bolo vybudovanie novej továrne na výrobu automobilov a následnej produkcii licenčného typu na báze nového modelu Fiat 124. Ako miesto pre novú automobilku bolo vybraté povolžské mesto, ktoré sa pôvodne nazývalo Stavropol, ale v roku 1964 bolo premenované na Togliatti, a to po predsedovi Talianskej komunistickej strany Palmirovi Togliattim.

Fabrika za štyri roky

Výstavba na tú dobu veľmi modernej automobilky, nazvanej VAZ (Volžský automobilový závod) trvala štyri roky a od augusta 1970 sa na sovietskom trhu začal predávať jej prvý produkt, označený VAZ 2101. Ten sa v zahraničí predával pod názvom Lada, u nás spočiatku pod označením Žiguli, ktoré zdomácnelo na žigulík. Po modeli 2101 prišla na trh kombi verzia 2102, v roku 1973 sa začal vyrábať modernizovaná verzia 2103 (kombi verzia mala označenie 2104).

2105 s novou karosériou

V roku 1980 sa v Togliatti začala výroba nového modelu VAZ 2105, ktorý sa vyznačoval novo tvarovanou karosériou s veľkými obdĺžnikovými svetlometmi. Na báze verzie 21503 vznikol potom model 2107, ktorý sa začal vyrábať v roku 1982. „Nula-sedmička" sa stala najluxusnejším vozidlom, ktoré sa v tej dobe v Togliatti vyrábalo.

Chrómovaná maska chladiča

Od modelu 2105 sa nový model 2107 odlišoval už na prvý pohľad výraznou chrómovanou obdĺžnikovou maskou chladiča a mohutnými nárazníkmi s plastovým povrchom. Obdĺžnikové svetlomety boli na niektorých exportných verziách vystrojené ostrekovačmi a stieračmi. V interiéri bol nový volant so štyrmi ramenami a veľkým stredom. Na prístrojovej doske pribudol otáčkomer. Sedadlá nového typu mali vysoké operadlá, zakončené opierkami hlavy.

1,6-litrový motor

Model 2107 bol postavený na podvozku s rázvorom 2 424 mm (rovnaký ako u modelu 2105). Dĺžka vozidla je 4 145 mm, šírka je 1 620 mm a výška 1 446 mm. Batožinový priestor má objem 379 litrov. Na pohon vozidla slúžil pôvodne 1,45-litrový štvorvalec, kombinovaný so štvorstupňovou prevodovkou. Ostatná verzia modelu 2107 bola poháňaná 1,6-litrovým motorom s maximálnym výkonom 53,5 kW pri 5 300 ot./min. a s najvyšším krútiacim momentom 116 Nm pri 3 750 ot./min.

Rýchlosť až 150 km/h

Týmto motorom, ktorého priemerná spotreba je 8,5 l/100 km, poháňaná Lada 2107 dosahuje maximálnu rýchlosť 150 km/h. Automobilka Avto VAZ však nedávno oznámila, že v polovici apríla sa - po 30 rokoch výroby - model 2107 prestal vyrábať. Agentúra Autostat odhaduje, že na ruských cestách jazdí okolo 1,85 milióna vozidiel Lada 2107.







Neprehliadnite tiež

Uzavretá križovatka VSS bude pre vodičov v Košiciach zaberák

Chystané obmedzenia spomalia zrejme v čase špičiek premávku aj na moste.

Odstavenie električiek: Prídu Jazerčania v košickej MHD o nervy?

Za hodinu musia nahradiť 20 električiek autobusmi. Odkiaľ ich zoberú, nevysvetlili.

Horolezec Martin: Každé zastavenie pri výstupe znamená koniec

Traumatológ má na konte zatiaľ Kilimandžáro, Mont Blanc a Aconcaguu.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 558
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 826
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 751
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 980
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 964
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 673
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 110
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 986
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 687
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 353

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop