Korzár logo Korzár
Sobota, 20. apríl, 2019 | Meniny má Marcel
Nájdete nás na webe

Havária na pretekoch v Le Mans

Ak sa čo i len trochu zaujímate o svet automobilových pretekov, určite ste už počuli o 24-hodinových pretekoch vo francúzskom Le Mans.

Pretekársky Mercedes-Benz 300 SLR. Karoséria vozidla bola vyrobená z veľmi ľahkej zliatiny horčíka a hliníka, nazývanej elektron.Pretekársky Mercedes-Benz 300 SLR. Karoséria vozidla bola vyrobená z veľmi ľahkej zliatiny horčíka a hliníka, nazývanej elektron.(Zdroj: archív)

Ide o najstaršie – prvý ročník sa šiel v roku 1923 – a najprestížnejšie vytrvalostné preteky na svete. Preteky sa jazdia na okruhu dlhom 13,629 km, ktorého časť vedie po verejných cestách.

Víťazom sa stáva jednoducho tím, ktorého auto prejde za 24 hodín najväčšiu vzdialenosť. Ako to už na automobilových pretekoch býva, došlo aj na „dvadsaťštyrihodinovke“ v Le Mans k mnohým haváriám, pri ktorých zahynulo 21 jazdcov. Tá najtragickejšia sa stala v roku 1955. Tej je venovaná dnešná časť nášho seriálu.

V roku 1955 sa začali 24-hodinové preteky v Le Mans 11. júna, pričom sa očakával mimoriadne tuhý súboj medzi značkami Mercedes, Jaguar, Ferrari, Aston Martin a Maserati. Nádeje na víťazstvo v najznámejších vytrvalostných pretekoch si robil najmä Mercedes, ktorý na preteky prišiel s úplne novým automobilom, vyvinutým pre sezónu 1955 Majstrovstiev sveta športových automobilov.

Športový, ľahký, pretekársky

Išlo o dnes legendárny pretekársky automobil Mercedes-Benz 300 SLR, pričom písmená SLR vraj znamenajú Sport Leicht Rennen, čiže športový, ľahký, pretekársky. Dvojmiestne vozidlo bolo skutočne mimoriadne ľahké, pretože jeho karoséria bola zhotovená zo zliatiny horčíka a hliníka, nazvanej elektron (ide o obchodný názov, ktorý sa však u nás z trochu nepochopiteľných dôvodov prepisuje ako elektrón). Táto zliatina má mernú hmotnosť len 1,8 gramu na kubický centimeter, zatiaľ čo hodnota pre hliník je 2,8.

Trojlitrový osemvalec

Pretekársky mercedes vážil len 880 kg a na jeho pohon slúžil osemvalcový motor, upravený z motora monopostu F1. Zdvihový objem motora bol zväčšený na tri litre, čím výkon stúpol na približne 230 kW pri 7 000 ot/min. Zatiaľ čo motor bol mimoriadne pokrokovej konštrukcie, vozidlo bolo vystrojené bubnovými brzdami, pričom konkurenčný Jaguar D mal už moderné kotúčové brzdy.

Aerodynamická brzda

Aby sa brzdy zbytočne neprehrievali, bol mercedes vystrojený účinnou aerodynamickou brzdou (spojlerom), ktorá sa vysúvala za sedadlami. Ako jazdcov pre sezónu 1955 angažovala automobilka Mercedes Francúza Pierra Levegha a Američana Johna Fitcha. Preteky v Le Mans sa začali v extrémne rýchlom tempe, pričom jazdci niekoľko ráz prekonali časový rekord na jedno kolo.

Na čele Hawthornov Jaguar D

V tretej hodine pretekov, na konci 35. kola Levegh prenasledoval vedúci Jaguar D, ktorý pilotoval Mike Hawthorn. Ten práve predbehol pomalší Austin-Healey 100, ktorý pilotoval Lance Macklin. Hawthorn si neskoro všimol signál z boxov, že má prísť natankovať, a začal prudko brzdiť. Nečakané brzdenie prinútilo brzdiť aj Macklina, ktorý sa napokon spomaľujúcemu jaguaru musel vyhnúť nečakaným manévrom do stredu vozovky.

Levegh sa blížil veľkou rýchlosťou

Nevšimol si pritom, že za ním sa veľkou rýchlosťou blíži Levegh. Ten nemal veľa času reagovať, začal síce brzdiť, ale aj tak narazil do aerodynamicky tvarovanej zadnej časti Macklinovho vozidla. Leveghov mercedes bol týmto nárazom doslova katapultovaný do vzduchu, pričom dopadol na zemný násyp, oddeľujúci divákov od trate.

Urobil niekoľko kotrmelcov

Mercedes dopadol na tento násyp takou rýchlosťou a pod takým uhlom, že bol vyhodený do vzduchu, pričom vykonal niekoľko kotrmelcov. Z vozidla pritom odlietali časti, poškodené predchádzajúcim nárazom. Oddelila sa predná náprava i predná kapota, ktorá doslova odsekla hlavu niekoľkým návštevníkom. Do davu ľudí vletel aj uvoľnený blok motora. Keď vozidlo konečne dopadlo na zem, praskla palivová nádrž a palivo sa vznietilo.

Elektron sa vznietil

Tým narástla teplota zvyšnej časti karosérie nad bod vzplanutia zliatiny elektron, ktorá začala horieť intenzívnym bielym plameňom. Hasiči, neoboznámení s postupom hasenia elektronu, začali na horiace zvyšky liať vodu, čím sa požiar ešte zintenzívnil – napokon trval niekoľko hodín. Táto tragédia si vyžiadala životy 83 divákov i samotného Levegha. Asi 120 ďalších ľudí utrpelo zranenia.

Tlač odsúdila víťazov

Napriek tragédii neboli preteky prerušené a zvíťazil v nich Jaguar D, ktorý pilotovali Mike Hawthorn a Ivor Bueb. Francúzska tlač s pohŕdaním komentovala snímky oboch víťazov, tradične popíjajúcich šampanské.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  4. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 18 191
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 12 499
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 877
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 8 170
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 827
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 742
  7. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 4 490
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 214
  9. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 424
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 410

Neprehliadnite tiež

Poklady z mauzólea Andrássyovcov ukázali verejnosti

Múzeum Betliar siahlo do svojich depozitárov a trezorov.

Priebežne aktualizované

Športový víkend na východe - servis výsledkov a faktov

Ako sa skončili zápasy a podujatia v rôznych športoch. Priebehy online.

Pozrite si svätenie jedál v Dóme svätej Alžbety

Tradičný obrad si nenechali ujsť stovky ľudí.

Spor ministerstva a prokuratúry o chatu ukončil sám stavebník

Majiteľ záhrady pripravil rezort o argument, prečo nezrušiť stavebné povolenie.

Okraj jamy pre základy novej chaty je úplne pri plote. Zo starých základov nezostalo nič.

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár.
Na snímke vľavo strelec prvého gólu Slovenska Martin Bakoš sa teší z gólu s Marekom Ďalogom v druhom zápase Euro Hockey Challenge Rakúsko - Slovensko 20. apríla 2019 v Innsbrugu.
Jozef Holomáň je prednostom Ústavu farmakológie, klinickej a experimentálnej farmakológie lekárskej fakulty Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave a vysokoškolský profesor v oblasti klinickej farmakológie. Budoval a presadzoval samostatné medicínske špecializované odbory hepatológie a klinickej farmakológie. Za svoju odbornú činnosť a ľudský prístup získal od pacientských organizácií ocenenie Môj lekár 2018.
ROZHOVOR

Filmový architekt: V košickom Dóme nás veriaci chceli lynčovať

Slovák Tomáš Berka vytvára filmové kulisy.

Je filmový a scénický architekt. Pre divadlá a televízie vytvoril viac ako stopäťdesiat scén a vyše sto plagátov. Vytvoril dekorácie k viac ako tridsiatim filmom a spolupracoval s režisérmi ako Stanley Kubrick, Ridley Scott či Juraj Jakubisko. V roku 2010 vydal autobiografickú knihu Blumentálske blues, bol spoluautorom kníh Rocková Bratislava a Vily nad Bratislavou. Nedávno mu vyšla kniha Veľká ilúzia o zákulisí filmovej scénografie. Spolupracuje na filmoch Piargy a Štefánik.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop