Korzár logo Korzár
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Havária na pretekoch v Le Mans

Ak sa čo i len trochu zaujímate o svet automobilových pretekov, určite ste už počuli o 24-hodinových pretekoch vo francúzskom Le Mans.

Pretekársky Mercedes-Benz 300 SLR. Karoséria vozidla bola vyrobená z veľmi ľahkej zliatiny horčíka a hliníka, nazývanej elektron.Pretekársky Mercedes-Benz 300 SLR. Karoséria vozidla bola vyrobená z veľmi ľahkej zliatiny horčíka a hliníka, nazývanej elektron. (Zdroj: archív)

Ide o najstaršie – prvý ročník sa šiel v roku 1923 – a najprestížnejšie vytrvalostné preteky na svete. Preteky sa jazdia na okruhu dlhom 13,629 km, ktorého časť vedie po verejných cestách.

Víťazom sa stáva jednoducho tím, ktorého auto prejde za 24 hodín najväčšiu vzdialenosť. Ako to už na automobilových pretekoch býva, došlo aj na „dvadsaťštyrihodinovke“ v Le Mans k mnohým haváriám, pri ktorých zahynulo 21 jazdcov. Tá najtragickejšia sa stala v roku 1955. Tej je venovaná dnešná časť nášho seriálu.

V roku 1955 sa začali 24-hodinové preteky v Le Mans 11. júna, pričom sa očakával mimoriadne tuhý súboj medzi značkami Mercedes, Jaguar, Ferrari, Aston Martin a Maserati. Nádeje na víťazstvo v najznámejších vytrvalostných pretekoch si robil najmä Mercedes, ktorý na preteky prišiel s úplne novým automobilom, vyvinutým pre sezónu 1955 Majstrovstiev sveta športových automobilov.

Skryť Vypnúť reklamu

Športový, ľahký, pretekársky

Išlo o dnes legendárny pretekársky automobil Mercedes-Benz 300 SLR, pričom písmená SLR vraj znamenajú Sport Leicht Rennen, čiže športový, ľahký, pretekársky. Dvojmiestne vozidlo bolo skutočne mimoriadne ľahké, pretože jeho karoséria bola zhotovená zo zliatiny horčíka a hliníka, nazvanej elektron (ide o obchodný názov, ktorý sa však u nás z trochu nepochopiteľných dôvodov prepisuje ako elektrón). Táto zliatina má mernú hmotnosť len 1,8 gramu na kubický centimeter, zatiaľ čo hodnota pre hliník je 2,8.

Trojlitrový osemvalec

Pretekársky mercedes vážil len 880 kg a na jeho pohon slúžil osemvalcový motor, upravený z motora monopostu F1. Zdvihový objem motora bol zväčšený na tri litre, čím výkon stúpol na približne 230 kW pri 7 000 ot/min. Zatiaľ čo motor bol mimoriadne pokrokovej konštrukcie, vozidlo bolo vystrojené bubnovými brzdami, pričom konkurenčný Jaguar D mal už moderné kotúčové brzdy.

Skryť Vypnúť reklamu

Aerodynamická brzda

Aby sa brzdy zbytočne neprehrievali, bol mercedes vystrojený účinnou aerodynamickou brzdou (spojlerom), ktorá sa vysúvala za sedadlami. Ako jazdcov pre sezónu 1955 angažovala automobilka Mercedes Francúza Pierra Levegha a Američana Johna Fitcha. Preteky v Le Mans sa začali v extrémne rýchlom tempe, pričom jazdci niekoľko ráz prekonali časový rekord na jedno kolo.

Na čele Hawthornov Jaguar D

V tretej hodine pretekov, na konci 35. kola Levegh prenasledoval vedúci Jaguar D, ktorý pilotoval Mike Hawthorn. Ten práve predbehol pomalší Austin-Healey 100, ktorý pilotoval Lance Macklin. Hawthorn si neskoro všimol signál z boxov, že má prísť natankovať, a začal prudko brzdiť. Nečakané brzdenie prinútilo brzdiť aj Macklina, ktorý sa napokon spomaľujúcemu jaguaru musel vyhnúť nečakaným manévrom do stredu vozovky.

Skryť Vypnúť reklamu

Levegh sa blížil veľkou rýchlosťou

Nevšimol si pritom, že za ním sa veľkou rýchlosťou blíži Levegh. Ten nemal veľa času reagovať, začal síce brzdiť, ale aj tak narazil do aerodynamicky tvarovanej zadnej časti Macklinovho vozidla. Leveghov mercedes bol týmto nárazom doslova katapultovaný do vzduchu, pričom dopadol na zemný násyp, oddeľujúci divákov od trate.

Urobil niekoľko kotrmelcov

Mercedes dopadol na tento násyp takou rýchlosťou a pod takým uhlom, že bol vyhodený do vzduchu, pričom vykonal niekoľko kotrmelcov. Z vozidla pritom odlietali časti, poškodené predchádzajúcim nárazom. Oddelila sa predná náprava i predná kapota, ktorá doslova odsekla hlavu niekoľkým návštevníkom. Do davu ľudí vletel aj uvoľnený blok motora. Keď vozidlo konečne dopadlo na zem, praskla palivová nádrž a palivo sa vznietilo.

Elektron sa vznietil

Tým narástla teplota zvyšnej časti karosérie nad bod vzplanutia zliatiny elektron, ktorá začala horieť intenzívnym bielym plameňom. Hasiči, neoboznámení s postupom hasenia elektronu, začali na horiace zvyšky liať vodu, čím sa požiar ešte zintenzívnil – napokon trval niekoľko hodín. Táto tragédia si vyžiadala životy 83 divákov i samotného Levegha. Asi 120 ďalších ľudí utrpelo zranenia.

Tlač odsúdila víťazov

Napriek tragédii neboli preteky prerušené a zvíťazil v nich Jaguar D, ktorý pilotovali Mike Hawthorn a Ivor Bueb. Francúzska tlač s pohŕdaním komentovala snímky oboch víťazov, tradične popíjajúcich šampanské.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  6. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  7. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  8. Nie je to len chlapská záležitosť
  9. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  10. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  1. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  2. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  3. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  4. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  5. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  6. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  7. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  10. Novinka medzi prefabrikátmi
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 414
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 543
  3. Aká je chémia vôní 13 078
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 649
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 507
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 042
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 670
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 284
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 870
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 7 301
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Chcel elektrické dvierka do kurníka, zhorela mu prístavba s veteránmi traktorov

Požiar vypukol v Kavečanoch, škoda sa vyšplhala na 17-tisíc eur.

Následky požiaru v Kavečanoch.

Manažérka Penty porazila riaditeľku košickej detskej nemocnice

Výberové konanie na šéfku košickej detskej nemocnice vyhrala Feketeová.

Riaditeľka košickej DFN Ingrid Urbančíková.

Žiga tvrdí: Bödörovi som peniaze nedával

Jeho príbuzného mali nedávno obviniť z karuselových podvodov.

Nezaradený poslanec a člen strany HLAS-SD Peter Žiga hovorí s novinármi.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Porovnanie Slovenska a Maďarska

Občas si nahovárame, že sme na tom s úrovňou demokracie a politickej zodpovednosti lepšie.

Bratislavský Aupark mení majiteľa. Cena prekoná všetky rekordy

Realitný obchod desaťročia je pred finalizáciou.

Ilustračné foto

Žiga tvrdí: Bödörovi som peniaze nedával

Jeho príbuzného mali nedávno obviniť z karuselových podvodov.

Nezaradený poslanec a člen strany HLAS-SD Peter Žiga hovorí s novinármi.

Koronavírus: Pribudlo ďalších 32 obetí a takmer dvetisíc nakazených (minúta po minúte)

Antigénové testy odhalili ďalších 1 413 osôb s koronavírusom.

Predsedníčka Za ľudí Veronika Remišová.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop