Korzár logo Korzár
Streda, 17. január, 2018 | Meniny má Nataša
Pridajte si svoje mesto

Havária na pretekoch v Le Mans

Ak sa čo i len trochu zaujímate o svet automobilových pretekov, určite ste už počuli o 24-hodinových pretekoch vo francúzskom Le Mans.

Pretekársky Mercedes-Benz 300 SLR. Karoséria vozidla bola vyrobená z veľmi ľahkej zliatiny horčíka a hliníka, nazývanej elektron.(Zdroj: archív)

Ide o najstaršie – prvý ročník sa šiel v roku 1923 – a najprestížnejšie vytrvalostné preteky na svete. Preteky sa jazdia na okruhu dlhom 13,629 km, ktorého časť vedie po verejných cestách.

Víťazom sa stáva jednoducho tím, ktorého auto prejde za 24 hodín najväčšiu vzdialenosť. Ako to už na automobilových pretekoch býva, došlo aj na „dvadsaťštyrihodinovke“ v Le Mans k mnohým haváriám, pri ktorých zahynulo 21 jazdcov. Tá najtragickejšia sa stala v roku 1955. Tej je venovaná dnešná časť nášho seriálu.

V roku 1955 sa začali 24-hodinové preteky v Le Mans 11. júna, pričom sa očakával mimoriadne tuhý súboj medzi značkami Mercedes, Jaguar, Ferrari, Aston Martin a Maserati. Nádeje na víťazstvo v najznámejších vytrvalostných pretekoch si robil najmä Mercedes, ktorý na preteky prišiel s úplne novým automobilom, vyvinutým pre sezónu 1955 Majstrovstiev sveta športových automobilov.

Športový, ľahký, pretekársky

Išlo o dnes legendárny pretekársky automobil Mercedes-Benz 300 SLR, pričom písmená SLR vraj znamenajú Sport Leicht Rennen, čiže športový, ľahký, pretekársky. Dvojmiestne vozidlo bolo skutočne mimoriadne ľahké, pretože jeho karoséria bola zhotovená zo zliatiny horčíka a hliníka, nazvanej elektron (ide o obchodný názov, ktorý sa však u nás z trochu nepochopiteľných dôvodov prepisuje ako elektrón). Táto zliatina má mernú hmotnosť len 1,8 gramu na kubický centimeter, zatiaľ čo hodnota pre hliník je 2,8.

Trojlitrový osemvalec

Pretekársky mercedes vážil len 880 kg a na jeho pohon slúžil osemvalcový motor, upravený z motora monopostu F1. Zdvihový objem motora bol zväčšený na tri litre, čím výkon stúpol na približne 230 kW pri 7 000 ot/min. Zatiaľ čo motor bol mimoriadne pokrokovej konštrukcie, vozidlo bolo vystrojené bubnovými brzdami, pričom konkurenčný Jaguar D mal už moderné kotúčové brzdy.

Aerodynamická brzda

Aby sa brzdy zbytočne neprehrievali, bol mercedes vystrojený účinnou aerodynamickou brzdou (spojlerom), ktorá sa vysúvala za sedadlami. Ako jazdcov pre sezónu 1955 angažovala automobilka Mercedes Francúza Pierra Levegha a Američana Johna Fitcha. Preteky v Le Mans sa začali v extrémne rýchlom tempe, pričom jazdci niekoľko ráz prekonali časový rekord na jedno kolo.

Na čele Hawthornov Jaguar D

V tretej hodine pretekov, na konci 35. kola Levegh prenasledoval vedúci Jaguar D, ktorý pilotoval Mike Hawthorn. Ten práve predbehol pomalší Austin-Healey 100, ktorý pilotoval Lance Macklin. Hawthorn si neskoro všimol signál z boxov, že má prísť natankovať, a začal prudko brzdiť. Nečakané brzdenie prinútilo brzdiť aj Macklina, ktorý sa napokon spomaľujúcemu jaguaru musel vyhnúť nečakaným manévrom do stredu vozovky.

Levegh sa blížil veľkou rýchlosťou

Nevšimol si pritom, že za ním sa veľkou rýchlosťou blíži Levegh. Ten nemal veľa času reagovať, začal síce brzdiť, ale aj tak narazil do aerodynamicky tvarovanej zadnej časti Macklinovho vozidla. Leveghov mercedes bol týmto nárazom doslova katapultovaný do vzduchu, pričom dopadol na zemný násyp, oddeľujúci divákov od trate.

Urobil niekoľko kotrmelcov

Mercedes dopadol na tento násyp takou rýchlosťou a pod takým uhlom, že bol vyhodený do vzduchu, pričom vykonal niekoľko kotrmelcov. Z vozidla pritom odlietali časti, poškodené predchádzajúcim nárazom. Oddelila sa predná náprava i predná kapota, ktorá doslova odsekla hlavu niekoľkým návštevníkom. Do davu ľudí vletel aj uvoľnený blok motora. Keď vozidlo konečne dopadlo na zem, praskla palivová nádrž a palivo sa vznietilo.

Elektron sa vznietil

Tým narástla teplota zvyšnej časti karosérie nad bod vzplanutia zliatiny elektron, ktorá začala horieť intenzívnym bielym plameňom. Hasiči, neoboznámení s postupom hasenia elektronu, začali na horiace zvyšky liať vodu, čím sa požiar ešte zintenzívnil – napokon trval niekoľko hodín. Táto tragédia si vyžiadala životy 83 divákov i samotného Levegha. Asi 120 ďalších ľudí utrpelo zranenia.

Tlač odsúdila víťazov

Napriek tragédii neboli preteky prerušené a zvíťazil v nich Jaguar D, ktorý pilotovali Mike Hawthorn a Ivor Bueb. Francúzska tlač s pohŕdaním komentovala snímky oboch víťazov, tradične popíjajúcich šampanské.

Neprehliadnite tiež

Výberové konania na košickej župe podrobili kritike

Trnka: Nikomu nič nešijeme na mieru.

Výstavbu Fórumu môže oddialiť problém s dopravou

Na svete sú dve protichodné štúdie.

Viceprimátora Petruška vraj domotala Eurovia

Aby nebola združená zastávka zbytočná, dotiahnu na ňu autobusovú linku č. 18.

Súd o kauze zneužívania detí: Skutok sa nestal

Matka s priateľom boli aj vo väzbe.

Sťahovanie z Krásnej sa niekomu zrejme nebude páčiť

Badžovci asi zatiaľ skončia v krízovom centre.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan opäť bojoval o víťazstvo, v druhej etape na Tour Down Under skončil štvrtý

V celkovom poradí je slovenský cyklista na treťom mieste.

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 271
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 930
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 816
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 867
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 775
  6. Kam do tepla v januári? 2 370
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 321
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 074
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 221
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 186

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop