Korzár logo Korzár

Havária na pretekoch v Le Mans

Ak sa čo i len trochu zaujímate o svet automobilových pretekov, určite ste už počuli o 24-hodinových pretekoch vo francúzskom Le Mans.

Pretekársky Mercedes-Benz 300 SLR. Karoséria vozidla bola vyrobená z veľmi ľahkej zliatiny horčíka a hliníka, nazývanej elektron.Pretekársky Mercedes-Benz 300 SLR. Karoséria vozidla bola vyrobená z veľmi ľahkej zliatiny horčíka a hliníka, nazývanej elektron. (Zdroj: archív)

Ide o najstaršie – prvý ročník sa šiel v roku 1923 – a najprestížnejšie vytrvalostné preteky na svete. Preteky sa jazdia na okruhu dlhom 13,629 km, ktorého časť vedie po verejných cestách.

Víťazom sa stáva jednoducho tím, ktorého auto prejde za 24 hodín najväčšiu vzdialenosť. Ako to už na automobilových pretekoch býva, došlo aj na „dvadsaťštyrihodinovke“ v Le Mans k mnohým haváriám, pri ktorých zahynulo 21 jazdcov. Tá najtragickejšia sa stala v roku 1955. Tej je venovaná dnešná časť nášho seriálu.

V roku 1955 sa začali 24-hodinové preteky v Le Mans 11. júna, pričom sa očakával mimoriadne tuhý súboj medzi značkami Mercedes, Jaguar, Ferrari, Aston Martin a Maserati. Nádeje na víťazstvo v najznámejších vytrvalostných pretekoch si robil najmä Mercedes, ktorý na preteky prišiel s úplne novým automobilom, vyvinutým pre sezónu 1955 Majstrovstiev sveta športových automobilov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Športový, ľahký, pretekársky

Išlo o dnes legendárny pretekársky automobil Mercedes-Benz 300 SLR, pričom písmená SLR vraj znamenajú Sport Leicht Rennen, čiže športový, ľahký, pretekársky. Dvojmiestne vozidlo bolo skutočne mimoriadne ľahké, pretože jeho karoséria bola zhotovená zo zliatiny horčíka a hliníka, nazvanej elektron (ide o obchodný názov, ktorý sa však u nás z trochu nepochopiteľných dôvodov prepisuje ako elektrón). Táto zliatina má mernú hmotnosť len 1,8 gramu na kubický centimeter, zatiaľ čo hodnota pre hliník je 2,8.

Trojlitrový osemvalec

Pretekársky mercedes vážil len 880 kg a na jeho pohon slúžil osemvalcový motor, upravený z motora monopostu F1. Zdvihový objem motora bol zväčšený na tri litre, čím výkon stúpol na približne 230 kW pri 7 000 ot/min. Zatiaľ čo motor bol mimoriadne pokrokovej konštrukcie, vozidlo bolo vystrojené bubnovými brzdami, pričom konkurenčný Jaguar D mal už moderné kotúčové brzdy.

SkryťVypnúť reklamu

Aerodynamická brzda

Aby sa brzdy zbytočne neprehrievali, bol mercedes vystrojený účinnou aerodynamickou brzdou (spojlerom), ktorá sa vysúvala za sedadlami. Ako jazdcov pre sezónu 1955 angažovala automobilka Mercedes Francúza Pierra Levegha a Američana Johna Fitcha. Preteky v Le Mans sa začali v extrémne rýchlom tempe, pričom jazdci niekoľko ráz prekonali časový rekord na jedno kolo.

Na čele Hawthornov Jaguar D

V tretej hodine pretekov, na konci 35. kola Levegh prenasledoval vedúci Jaguar D, ktorý pilotoval Mike Hawthorn. Ten práve predbehol pomalší Austin-Healey 100, ktorý pilotoval Lance Macklin. Hawthorn si neskoro všimol signál z boxov, že má prísť natankovať, a začal prudko brzdiť. Nečakané brzdenie prinútilo brzdiť aj Macklina, ktorý sa napokon spomaľujúcemu jaguaru musel vyhnúť nečakaným manévrom do stredu vozovky.

SkryťVypnúť reklamu

Levegh sa blížil veľkou rýchlosťou

Nevšimol si pritom, že za ním sa veľkou rýchlosťou blíži Levegh. Ten nemal veľa času reagovať, začal síce brzdiť, ale aj tak narazil do aerodynamicky tvarovanej zadnej časti Macklinovho vozidla. Leveghov mercedes bol týmto nárazom doslova katapultovaný do vzduchu, pričom dopadol na zemný násyp, oddeľujúci divákov od trate.

Urobil niekoľko kotrmelcov

Mercedes dopadol na tento násyp takou rýchlosťou a pod takým uhlom, že bol vyhodený do vzduchu, pričom vykonal niekoľko kotrmelcov. Z vozidla pritom odlietali časti, poškodené predchádzajúcim nárazom. Oddelila sa predná náprava i predná kapota, ktorá doslova odsekla hlavu niekoľkým návštevníkom. Do davu ľudí vletel aj uvoľnený blok motora. Keď vozidlo konečne dopadlo na zem, praskla palivová nádrž a palivo sa vznietilo.

Elektron sa vznietil

Tým narástla teplota zvyšnej časti karosérie nad bod vzplanutia zliatiny elektron, ktorá začala horieť intenzívnym bielym plameňom. Hasiči, neoboznámení s postupom hasenia elektronu, začali na horiace zvyšky liať vodu, čím sa požiar ešte zintenzívnil – napokon trval niekoľko hodín. Táto tragédia si vyžiadala životy 83 divákov i samotného Levegha. Asi 120 ďalších ľudí utrpelo zranenia.

Tlač odsúdila víťazov

Napriek tragédii neboli preteky prerušené a zvíťazil v nich Jaguar D, ktorý pilotovali Mike Hawthorn a Ivor Bueb. Francúzska tlač s pohŕdaním komentovala snímky oboch víťazov, tradične popíjajúcich šampanské.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 548
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 9 436
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 219
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 298
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 554
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 965
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 166
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 043
  1. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  2. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  7. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  8. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 476
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 080
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 66 801
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 210
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 544
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 685
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 241
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 777
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  2. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  7. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  8. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 476
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 080
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 66 801
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 210
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 544
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 685
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 241
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 777
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu