Korzár logo Korzár
Pondelok, 20. september, 2021 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Náraz bombardéra B-25 do mrakodrapu

Príčiny mnohých leteckých katastrof sú v anglickej odbornej literatúre označovanú skratkou CFIT.

Otvor po náraze bombardéra. Lietadlo B-25 narazilo do mrakodrapu vo výške 295 metrov, na úrovni 78. a 79. podlažia.Otvor po náraze bombardéra. Lietadlo B-25 narazilo do mrakodrapu vo výške 295 metrov, na úrovni 78. a 79. podlažia. (Zdroj: archív)

Táto skratka znamená controlled flight into terrain, čo by sme mohli preložiť ako kontrolovaný (či riadený) let do terénu.

Týmto výrazom sa označuje situácia, keď lietadlo nemá žiadnu poruchu, je plne pod kontrolou pilotov a pritom neúmyselne narazí do „terénu“, teda do zeme, hory alebo inej pevnej prekážky, napríklad vysokej budovy – a to preto, lebo sa nachádza inde, než piloti predpokladali. Od zavedenia prúdových dopravných lietadiel zahynulo v dôsledku nehôd, evidovaných ako nehody typu CFIT, vyše 9 000 ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Najvyššia budova na svete

Dnes opíšeme jednu z najznámejších „nárazových“ katastrof z éry lietadiel s piestovým motorom, pri ktorej lietadlo narazilo do mrakodrapu, a to priamo v strede New Yorku. Ide o náraz bombardovacieho lietadla B-25 Mitchell do mrakodrapu Empire State Building, ktorý bol v tej dobe najvyššou budovou na svete. Udalosť sa udiala 28. júla 1945, teda pomerne krátko po skončení druhej svetovej vojny na európskom bojisku, pričom ale v Tichomorí spojenci stále ešte bojovali proti Japonsku.

Mali letieť ponad New York do Newarku

V spomenutý deň ráno pred deviatou odštartovalo lietadlo B-25D z Bedfordu v štáte Massachusetts a malo letieť na letisko v Newarku (štát New Jersey), pričom trasa tohto letu viedla ponad New York. Veliteľom trojčlennej posádky bol podplukovník William (Bill) Smith, vyznamenaniami ovenčený skúsený pilot, ktorý mal za sebou množstvo bombardovacích misií v Európe, a to s lietajúcou pevnosťou B-17.

Skryť Vypnúť reklamu

Varovali ho pred hmlou

Smith mal s lietadlom B-25, ktoré už bolo prerobené na prepravu VIP cestujúcich, vziať v Newarku na palubu svojho veliaceho dôstojníka a potom letieť s ním na základňu americkej armády v Sioux Falls v štáte Južná Dakota. Ani nie hodinu po štarte dostal Smith varovanie od riadiaceho centra newyorského mestského letiska (dnes letisko La Guardia), že nad mestom (teda nad New Yorkom) sa vytvorila vrstva hustej hmly.

Zostúpil nižšie, než bolo povolené

„Nevidíme na špicu Empire State Building, odporúčame, aby ste pristáli u nás,“ povedal veliteľovi lietadla riadiaci letovej prevádzky na letisku La Guardia. Smith však túto výzvu ignoroval, aj keď od letiska ho delilo len niekoľko minút letu, a pokračoval v lete do Newarku. Predpisy vyžadovali, aby nad New Yorkom mali lietadlá výšku aspoň 2 000 stôp (610 metrov), ale Smith zostúpil do menej než polovice tejto výšky, aby získal zrakový kontakt so zemou.

Skryť Vypnúť reklamu

Letel pomedzi mrakodrapy

Kapitán lietadla však nesprávne vyhodnotil svoju polohu a čoskoro zistil, že letí doslova v kaňonoch medzi newyorskými mrakodrapmi. Hluk motorov bombardovacieho lietadla vydesil mnohých Newyorčanov, pričom niektorí sa domnievali, že mesto bombardujú Japonci. Lietadlo letelo na západ približne ponad 42. ulicu a na jej križovatke sa otočilo doľava, čo sa ukázalo ako fatálny omyl.

Náraz do severnej steny mrakodrapu

Pred Smithom sa náhle z hmly vynorila severná stena spomínaného mrakodrapu – veliteľ lietadla sa zrejme pokúsil o úhybný manéver, ale bolo neskoro. O približne 9:49 lietadlo B-25 narazilo rýchlosťou okolo 320 km/h do 78. a 79. podlažia mrakodrapu Empire State Building, ktorý sa pod nárazom zatriasol. Náraz sa udial vo výške približne 295 metrov nad úrovňou ulíc, čo svedčí o tom, že lietadlo skutočne letelo mimoriadne nízko. Pri náraze došlo k explózii palivových nádrží, pričom vznikla ohnivá guľa priemeru okolo 30 metrov, stúpajúca nahor.

Jeden z motorov preletel cez budovu

Zvyšky horiaceho paliva padali dole, na ulicu. Nárazom sa utrhli oba motory, pričom jeden preletel krížom cez budovu a napokon preletel cez strechu vedľajšej 13-podlažnej budovy. Druhý motor spadol výťahovou šachtou nadol a spôsobil v suteréne požiar. Šťastím bolo, že nárazom nebola narušená nosná konštrukcia mrakodrapu. Druhým šťastím bolo, že udalosť sa stala v sobotu, keď bolo v budove málo pracovníkov, takže pri havárii zahynulo „len“ 11 ľudí v budove a, samozrejme, aj celá trojčlenná posádka.

Do roku 1972 bola najvyššou na svete

Na záver dve vety o hlavných „aktéroch“ spomenutej havárie. Lietadlo B-25 Mitchell, vyrábané firmou North American, bolo jedným z najúspešnejších stredných bombardovacích lietadiel druhej svetovej vojny a vyrobilo sa ho temer 10 000 kusov. Mrakodrap Empire State Building bol dokončený v roku 1931, jeho výška je 381 metrov (s anténami 443 m) a do roku 1972 bol najvyššou budovou sveta.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  2. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  3. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  4. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  5. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  9. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  10. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  3. Aj panelák môže byť Smart
  4. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  5. Pri uzatváraní PZP už nedominuje január
  6. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 262
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 8 702
  3. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 4 401
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 319
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 569
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 039
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 959
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 589
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 763
  10. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 700
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik prichádza na súdne pojednávanie.

Súd Kováčikovi uložil 14 rokov.


a 1 ďalší 3m
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Fico si takto spravodlivosť nepredstavuje.


39m
Dušan Kováčik ako špeciálny prokurátor v roku 2010. Za ním vtedajší minister vnútra Daniel Lipšic.

Nebol prvým špeciálnym prokurátorom. Úradu urobil hanbu.


15. júl

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu