Korzár logo Korzár
Utorok, 28. marec, 2023 | Meniny má Soňa

Náraz bombardéra B-25 do mrakodrapu

Príčiny mnohých leteckých katastrof sú v anglickej odbornej literatúre označovanú skratkou CFIT.

Otvor po náraze bombardéra. Lietadlo B-25 narazilo do mrakodrapu vo výške 295 metrov, na úrovni 78. a 79. podlažia.Otvor po náraze bombardéra. Lietadlo B-25 narazilo do mrakodrapu vo výške 295 metrov, na úrovni 78. a 79. podlažia. (Zdroj: archív)

Táto skratka znamená controlled flight into terrain, čo by sme mohli preložiť ako kontrolovaný (či riadený) let do terénu.

Týmto výrazom sa označuje situácia, keď lietadlo nemá žiadnu poruchu, je plne pod kontrolou pilotov a pritom neúmyselne narazí do „terénu“, teda do zeme, hory alebo inej pevnej prekážky, napríklad vysokej budovy – a to preto, lebo sa nachádza inde, než piloti predpokladali. Od zavedenia prúdových dopravných lietadiel zahynulo v dôsledku nehôd, evidovaných ako nehody typu CFIT, vyše 9 000 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najvyššia budova na svete

Dnes opíšeme jednu z najznámejších „nárazových“ katastrof z éry lietadiel s piestovým motorom, pri ktorej lietadlo narazilo do mrakodrapu, a to priamo v strede New Yorku. Ide o náraz bombardovacieho lietadla B-25 Mitchell do mrakodrapu Empire State Building, ktorý bol v tej dobe najvyššou budovou na svete. Udalosť sa udiala 28. júla 1945, teda pomerne krátko po skončení druhej svetovej vojny na európskom bojisku, pričom ale v Tichomorí spojenci stále ešte bojovali proti Japonsku.

Mali letieť ponad New York do Newarku

V spomenutý deň ráno pred deviatou odštartovalo lietadlo B-25D z Bedfordu v štáte Massachusetts a malo letieť na letisko v Newarku (štát New Jersey), pričom trasa tohto letu viedla ponad New York. Veliteľom trojčlennej posádky bol podplukovník William (Bill) Smith, vyznamenaniami ovenčený skúsený pilot, ktorý mal za sebou množstvo bombardovacích misií v Európe, a to s lietajúcou pevnosťou B-17.

SkryťVypnúť reklamu

Varovali ho pred hmlou

Smith mal s lietadlom B-25, ktoré už bolo prerobené na prepravu VIP cestujúcich, vziať v Newarku na palubu svojho veliaceho dôstojníka a potom letieť s ním na základňu americkej armády v Sioux Falls v štáte Južná Dakota. Ani nie hodinu po štarte dostal Smith varovanie od riadiaceho centra newyorského mestského letiska (dnes letisko La Guardia), že nad mestom (teda nad New Yorkom) sa vytvorila vrstva hustej hmly.

Zostúpil nižšie, než bolo povolené

„Nevidíme na špicu Empire State Building, odporúčame, aby ste pristáli u nás,“ povedal veliteľovi lietadla riadiaci letovej prevádzky na letisku La Guardia. Smith však túto výzvu ignoroval, aj keď od letiska ho delilo len niekoľko minút letu, a pokračoval v lete do Newarku. Predpisy vyžadovali, aby nad New Yorkom mali lietadlá výšku aspoň 2 000 stôp (610 metrov), ale Smith zostúpil do menej než polovice tejto výšky, aby získal zrakový kontakt so zemou.

SkryťVypnúť reklamu

Letel pomedzi mrakodrapy

Kapitán lietadla však nesprávne vyhodnotil svoju polohu a čoskoro zistil, že letí doslova v kaňonoch medzi newyorskými mrakodrapmi. Hluk motorov bombardovacieho lietadla vydesil mnohých Newyorčanov, pričom niektorí sa domnievali, že mesto bombardujú Japonci. Lietadlo letelo na západ približne ponad 42. ulicu a na jej križovatke sa otočilo doľava, čo sa ukázalo ako fatálny omyl.

Náraz do severnej steny mrakodrapu

Pred Smithom sa náhle z hmly vynorila severná stena spomínaného mrakodrapu – veliteľ lietadla sa zrejme pokúsil o úhybný manéver, ale bolo neskoro. O približne 9:49 lietadlo B-25 narazilo rýchlosťou okolo 320 km/h do 78. a 79. podlažia mrakodrapu Empire State Building, ktorý sa pod nárazom zatriasol. Náraz sa udial vo výške približne 295 metrov nad úrovňou ulíc, čo svedčí o tom, že lietadlo skutočne letelo mimoriadne nízko. Pri náraze došlo k explózii palivových nádrží, pričom vznikla ohnivá guľa priemeru okolo 30 metrov, stúpajúca nahor.

Jeden z motorov preletel cez budovu

Zvyšky horiaceho paliva padali dole, na ulicu. Nárazom sa utrhli oba motory, pričom jeden preletel krížom cez budovu a napokon preletel cez strechu vedľajšej 13-podlažnej budovy. Druhý motor spadol výťahovou šachtou nadol a spôsobil v suteréne požiar. Šťastím bolo, že nárazom nebola narušená nosná konštrukcia mrakodrapu. Druhým šťastím bolo, že udalosť sa stala v sobotu, keď bolo v budove málo pracovníkov, takže pri havárii zahynulo „len“ 11 ľudí v budove a, samozrejme, aj celá trojčlenná posádka.

Do roku 1972 bola najvyššou na svete

Na záver dve vety o hlavných „aktéroch“ spomenutej havárie. Lietadlo B-25 Mitchell, vyrábané firmou North American, bolo jedným z najúspešnejších stredných bombardovacích lietadiel druhej svetovej vojny a vyrobilo sa ho temer 10 000 kusov. Mrakodrap Empire State Building bol dokončený v roku 1931, jeho výška je 381 metrov (s anténami 443 m) a do roku 1972 bol najvyššou budovou sveta.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  5. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  6. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  7. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  8. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  1. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  2. BILLA Žampa Cup – jedinečný záver zimnej sezóny
  3. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  4. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu?
  5. Čo robí takmer 100 % ľudí, ktorí si chcú kúpiť ojazdené auto?
  6. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  7. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  8. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 585
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 7 019
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 693
  4. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 577
  5. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 568
  6. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 2 049
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 1 615
  8. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 1 602

Blogy SME

  1. Radoslav Pavelka: Ako si dvakrát streliť do kolena, alebo ako vedenie Slovenského hokeja nahnevalo všetkých.
  2. Dušan Šrámek: Pracovné víza do Kanady
  3. Marek Mačuha: Pravo-ľavé delenie má stále význam
  4. Anton Kaiser: Veľkonočné tvorivé dielne
  5. Irena Šimuneková: Viničný vrch a Šándorky
  6. Julius Kravjar: Čím sa riadia vlády?
  7. Irena Šimuneková: Čajkov a Náučný chodník Čajkovské bralie
  8. Juraj Ondruška: NENECHAJME SI ZLIKVIDOVAŤ ĎALŠIE ŠKOLY V NAŠOM KRAJI
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 18 881
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 249
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 892
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 229
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 705
  6. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 4 613
  7. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 3 732
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 272
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prijímajú šéfovia nemocníc zámerne menej lekárov a sestier, aby zarobili na platbách od poisťovní? Ilustračné foto.

Do nemocníc sa hlásia desiatky lekárov a sestier.


9 h
Obchvat Bratislavy

Aj keby sa výroba zefektívnila, prevádzka elektromobilu bude stále výhodnejšia.


13 h
Peter Tkačenko

Koledujú si o víťazstvo odborárov v boji za zatváranie riaditeľov.


6 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


5 h

Blogy SME

  1. Radoslav Pavelka: Ako si dvakrát streliť do kolena, alebo ako vedenie Slovenského hokeja nahnevalo všetkých.
  2. Dušan Šrámek: Pracovné víza do Kanady
  3. Marek Mačuha: Pravo-ľavé delenie má stále význam
  4. Anton Kaiser: Veľkonočné tvorivé dielne
  5. Irena Šimuneková: Viničný vrch a Šándorky
  6. Julius Kravjar: Čím sa riadia vlády?
  7. Irena Šimuneková: Čajkov a Náučný chodník Čajkovské bralie
  8. Juraj Ondruška: NENECHAJME SI ZLIKVIDOVAŤ ĎALŠIE ŠKOLY V NAŠOM KRAJI
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 18 881
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 249
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 892
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 229
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 705
  6. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 4 613
  7. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 3 732
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 272
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu