Korzár logo Korzár

Boli sme na ženevskom autosalóne 2012

V modernom výstavnom areáli Palexpo, ležiacom tesne vedľa ženevského letiska, sa až do nedele koná 82. ženevský autosalón, ktorý je najvýznamnejšou jarnou (no, skôr ešte zimnou) prehliadkou noviniek vo svete automobilizmu.

Model Opel Ampera získal (spolu so sesterskými modelmi Vauxhall Ampera a Chevrolet Volt) prestížny titul Automobil roka 2012.Model Opel Ampera získal (spolu so sesterskými modelmi Vauxhall Ampera a Chevrolet Volt) prestížny titul Automobil roka 2012. (Zdroj: Rado Mlýnek)

Na tlačových konferenciách, ktoré sa konali minulý týždeň v utorok a stredu, bolo „odhalených" množstvo nových modelov, z ktorých postupne predstavíme aspoň tie najvýznamnejšie či najzaujímavejšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Automobil roka 2012

Najprv však treba spomenúť udalosť, ktorá sa vôbec po prvý raz konala v rámci ženevského autosalónu. Priamo v areáli Palexpo sa totiž konalo vyhlasovanie víťaza ankety Automobil roka 2012. Medzinárodná porota, zložená z 59 významných automobilových novinárov z 23 európskych krajín, hodnotila v prvom kole 35 automobilových noviniek. Do finálneho kola sa dostalo sedem vozidiel – boli to Opel (Vauxhall) Ampera/Chevrolet Volt, Citroën DS 5, Fiat Panda, Ford Focus, Range Rover Evoque, Toyota Yaris and Volkswagen Up!. Konečné sčítavanie hlasov robila porota priamo na autosalóne.

SkryťVypnúť reklamu

Víťazom elektromobil Ampera/Volt

Automobilom roka 2012 sa – možno trochu prekvapujúco – stal elektromobil Opel (Vauxhall) Ampera/Chevrolet Volt, ktorý získal 330 bodov. Na druhom mieste sa umiestnil Volkswagen up! s 281 bodmi, tretí je Ford Focus (256 bodov). Modely Volt a Ampera sú technicky zhodné a na ich pohon slúži elektromotor výkonu 110 kW. Zdrojom elektrickej energie je lítiovo-iónová batéria s kapacitou 16 kWh. Na čisto elektrický pohon prejdú tieto vozidlá vzdialenosť 40 až 80 kilometrov. Vo vozidlách je však inštalovaný aj spaľovací motor, ktorý ale slúži len na dobíjanie batérie. Ozývajú sa preto aj kritické hlasy, podľa ktorých Volt a Amperu nemožno považovať za „pravé" elektromobily.

Nové „áčko" firmy Mercedes

Venujme sa už teraz jednej z veľmi očakávaných noviniek tohtoročného ženevského autosalónu. Je ňou nový Mercedes-Benz triedy A. Nové kompaktné „áčko" bolo navrhnuté takpovediac na čistom liste papiera, takže s doterajším modelom nemá prakticky nič spoločné. Úplne nový je dizajn vozidla, ktoré teraz pôsobí dynamickejšie a športovejšie. V porovnaní s doterajším modelom je nový model triedy A nižší o približne 15 cm, pričom toto zníženie sa nepremietlo do zmenšenia vnútorného priestoru. Dĺžka vozidla je 4 292 mm, jeho šírka je 1 780 mm a výška 1 433 mm.

SkryťVypnúť reklamu

Na európsky trh v septembri

Na pohon nového kompaktného mercedesu slúži široký sortiment úsporných zážihových a vznetových motorov. Spektrum novej generácie benzínových motorov so zdvihovým objemom 1,6 a 2,0 litra siaha od 90 kW v modeli A 180 cez 115 kW (A 200) až po 155 kW (A 250). Spoločným znakom týchto motorov je kombinácia priameho vstrekovania benzínu a preplňovania turbodúchadlom. Výkon úsporných vznetových motorov začína pri 80 kW a končí pri 125 kW. Nový Mercedes-Benz triedy A príde na európsky trh v septembri tohto roka.

Kia Cee´d druhej generácie

Spomedzi noviniek, ktoré mali v Ženeve svetovú premiéru, nemožno nespomenúť jednu s nádychom „slovenskosti". Ide o druhú generáciu juhokórejského modelu Kia Cee´d, ktorý sa vyrába výhradne v žilinskom závode automobilky Kia. Cee´d je najpredávanejším modelom značky Kia na európskom trhu. Prednej časti vozidla dominuje najnovšia interpretácia typickej masky v tvare dvojitého lichobežníka a veľké reflektory s integrovanými dennými svetlami na báze LED. Vozidlo je postavené na podvozku s nezmeneným rázvorom 2 650 mm, na ktorom je postavený aj sesterský model Hyundai i30.

SkryťVypnúť reklamu

Dlhší a nižší

Dĺžka vozidla narástla o 50 mm (na 4 310 mm), výška sa znížila o 10 mm (na 1 470 mm). Vylaďovaním aerodynamických vlastností sa podarilo znížiť súčiniteľ odporu vzduchu na hodnotu 0,30. Nový Cee´d sa bude dodávať do väčšiny európskych krajín s dvomi benzínovými a dvomi naftovými motormi. Slabší 1,4-litrový zážihový motor má výkon 73,5 kW, výkonnejší 1,6-litrový motor vyvíja 100 kW. Slabší 1,4-litrový turbodieselový motor vyvíja 66 kW, 1,6-litrový motor sa dodáva v dvoch výkonových verziách (81 kW a 94 kW). Do niektorých európskych krajín sa bude vozidlo dodávať aj s 1,6-litrovým benzínovým motorom výkonu 96 kW. Všetky motory možno kombinovať so šesťstupňovou manuálnou alebo šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Na trh má Cee´d druhej generácie prísť už v druhom štvrťroku.

Minivan Ford B-Max

Koncern Ford prišiel do Ženevy s viacerými novinkami, z ktorých treba na prvom mieste spomenúť nový minivan B-Max (medzi ďalšie novinky patrí napríklad Fiesta ST a Kuga). O tom, aký význam pripisuje Ford novému minivanu na európskom trhu, svedčí aj to, že na svetovej premiére tohto modelu bol aj samotný prezident koncernu Ford Alan Mulally. Jedným z inovatívnych prvkov modelu B-Max je konštrukčné riešenie jeho dverí. Zatiaľ čo predné sú klasické, zadné dvere na oboch stranách sú posuvné.

Nemá stredný stĺpik

Vozidlo nemá stredný stĺpik a po otvorení predných i zadných dverí vznikne vstupný otvor šírky 1,5 metra, ktorý umožňuje pohodlné nastupovanie na predné i zadné sedadlá. Nový B-Max, postavený na podvozkovej plošine modelu Fiesta, sa bude dodávať s radom úsporných vznetových a zážihových motorov. Medzi ne patrí aj nový jednolitrový benzínový motor EcoBoost, ktorý sa bude dodávať v dvoch výkonových verziách (74 a 88 kW). Do sortimentu zážihových motorov patria aj dva motory Duratec výkonu 66 kW a 77 kW. Pre priaznivcov naftových motorov bude k dispozícii 1,6-litrový motor výkonu 70 kW (jeho priemerná spotreba je 4 l/100 km) a 1,5-litrový motor výkonu 55 kW.

Kompaktný van Dacia Lodgy

Očakávanou novinkou na stánku rumunskej firmy Daciou bol piaty modelový rad tejto firmy, a to v podobe kompaktného vanu Lodgy. Tento van, dlhý 4,5 m a široký 1,75 m, sa dodáva v päťsedadlovej i sedemsedadlovej verzii. Objem batožinového priestoru 5-sedadlovej verzie je 827 litrov, pre 7-miestnu verziu je to 207 litrov. Na pohon modelu Lodgy slúžia dva benzínové a dva vznetové motory s celkovým výkonovým rozpätím.63 až 86 kW.

Roadster firmy Roding

Na záver spomeňme aspoň jedného „exota", a to športový automobil malej nemeckej firmy Roding Automobile. Roadster tejto firmy má nosnú konštrukciu z uhlíkových kompozitov a jeho zadné kolesá sú poháňané vpredu naprieč uloženým trojlitrovým šesťvalcom firmy BMW, ktorého maximálny výkon je 235 kW.



mercedes_res.jpg
Nové „áčko" je oveľa nižšie a pôsobí dynamickejším dojmom ako predchádzajúci model.

kia_res.jpg
Cee´d druhej generácie je dlhší ako doterajší model a na trh má prísť už v druhom štvrťroku.

ford_res.jpg
Na svetovej premiére nového minivanu sa zúčastnil aj prezident koncernu Ford Alan Mulally.


dacia_res.jpg
Lodgy je piatym modelovým radom firmy Dacia a dodáva sa v päťmiestnej i sedemmiestnej verzii.
Foto: Rado Mlýnek

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 024
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 897
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 093
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 850
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 142
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 749
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 481
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 478
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 084
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 076
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 580
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 478
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 084
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 076
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 580
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu