Korzár logo Korzár
Streda, 24. apríl, 2019 | Meniny má Juraj
Nájdete nás na webe

Havária jadrovej ponorky Thresher

Daň na ľudských životoch si vyžiadala havária americkej jadrovej ponorky Thresher, ktorá sa stala 37 rokov pred haváriou Kurska. Thresher so sebou stiahol do hlbín oceánu 129 ľudí.

Spúšťanie ponorky Thresher na vodu. Zaujímavosťou bolo, že Thresher bol prvou ponorkou, ktorá bola na vodu spustená provou (predkom) napred.Spúšťanie ponorky Thresher na vodu. Zaujímavosťou bolo, že Thresher bol prvou ponorkou, ktorá bola na vodu spustená provou (predkom) napred.(Zdroj: archív)

V našom „katastrofickom“ seriáli sme už opísali haváriu jednej ponorky s jadrovým pohonom – išlo o haváriu ruskej jadrovej ponorky Kursk, ktorá si vyžiadala životy všetkých 118 členov posádky. Ešte väčšiu daň na ľudských životoch si vyžiadala havária americkej jadrovej ponorky Thresher, ktorá sa stala 37 rokov pred haváriou Kurska. Thresher so sebou stiahol do hlbín oceánu 129 ľudí.

Prvá ponorka novej triedy

Jadrová ponorka Thresher amerického vojenského námorníctva bola prvou ponorkou novej triedy. Ponorka mala oficiálne označenie Thresher SSN-559, pričom skratka SSN znamená Ship Submersible Nuclear (niečo ako jadrová ponorná loď), číslo 593 znamená jednoducho to, že išlo o 593. ponorku v histórii US Navy (amerického vojenského námorníctva).

Nazvaná podľa žraloka

Názov ponorky - anglické slovo thresher - znamená žralok líščí (ide o druh žraloka s veľmi dlhou chvostovou plutvou). Americké námorníctvo si objednalo ponorku Thresher 15. januára 1958, a to v lodeniciach Portsmouth Naval Shipyard. Kýl ponorky bol položený 28. mája 1958 a po 25,5 mesiaca bol trup hotový, takže 9. júla 1960 mohla byť ponorka spustená na vodu. Potom sa vyše roka montovalo vnútorné zariadenie ponorky, ktorá sa na prvú plavbu vlastnou silou vydala koncom apríla 1961.

Maximálna rýchlosť 30 uzlov

Thresher mal dĺžku 84,7 metra, šírku 9,8 m a ponor 8,8 m. Výtlak ponorenej ponorky bol 3 770 ton, posádku tvorilo 16 dôstojníkov a 96 členov mužstva. Maximálna rýchlosť ponorky bola 30 uzlov, čo je 55,6 km/h. Do výzbroje ponorky patrili štyri torpédové rúry, z ktorých mohli byť odpaľované nielen torpéda, ale aj strely UUM-44 Subroc s nukleárnou hlavicou.

Jeden jadrový reaktor

Zdrojom energie na pohon ponorky bol jeden jadrový reaktor, ktorý produkoval paru na pohon dvoch parných turbín, poháňajúcich jednu lodnú skrutku. Trup lode bol zvarený z veľmi pevnej ocele HY-80, čo umožňovalo ponorke potopiť sa do hĺbky až 400 metrov – to bolo hlbšie než sa mohla ponoriť ktorákoľvek americká ponorka tej doby.

Hon nepriateľských ponoriek

Ponorka Thresher bola určená špeciálne na vyhľadávanie nepriateľských ponoriek a bola preto vystrojená aj najmodernejším sonarom (zvukovým „radarom“). Už pri prvých skúšobných ponoreniach sa síce ukázali isté problémy, ktoré však boli spôsobené nepresne ukazujúcimi skúšobnými prístrojmi. Ďalšie testy prebehli bez problémov a preto bola ponorka 3. augusta 1961 zaradená do flotily amerického námorníctva.

Skúšky s civilistami na palube

Dňa 9. apríla 1963 vyplávala ponorka z prístavu Portsmouth, aby v pomerne plytkej vode vykonala skúšobné ponorenia, pri ktorých sa mala skontrolovať tesnosť opravených miest balastných nádrží, poškodených pri zrážke s vlečným člnom. Počas týchto skúšok bolo na palube aj 17 civilistov. Skúšky prebehli úspešne a preto loď na druhý deň odplávala ďalej od pobrežia, aby mohla vykonať skúšky postupného ponárania sa, a to až do maximálne povolenej hĺbky, teda 400 metrov pod hladinu.

Do 300 metrov žiadne problémy

Až do hĺbky 300 m sa neobjavili žiadne problémy a ponorka sa preto začala ponárať do maximálne povolenej hĺbky. Sprevádzajúca záchranná loď USS Skylark pritom náhle zachytila nie celkom zreteľnú správu, v ktorej kapitán ponorky oznamoval, že majú „malé problémy“ a pokúsia sa vyplávať na povrch.

Hluk drvenej ponorky

O niekoľko minút zachytil Skylark poslednú, už nezreteľnú správu z ponorky a krátko na to hluky, ktoré sa dali interpretovať ako hluky drvených stien ponorky. Už bolo temer isté, že Thresher sa potopil, a to v oblasti s hĺbkou mora okolo 2 600 metrov. Námorníctvo povolalo do oblasti svoje záchranné lode (čoskoro sa tam objavili aj sovietske lode), ktoré však dlho nevedeli vrak lokalizovať. Prvé snímky časti vraku zhotovil až 24. augusta 1963 batyskaf Trieste.

Presné príčiny neznáme

Presné príčiny havárie ponorky Thresher, pri ktorej zahynulo 129 ľudí, neboli nikdy s určitosťou zistené. Za najpravdepodobnejšiu príčinu sa považuje lom potrubia, privádzajúceho cez trup morskú vodu na chladenie reaktora. Potrubie bolo spájané striebornou spájkou namiesto zvárania, čo by bolo bývalo bezpečnejšie.

Reaktor to vydržal

Voda z porušeného potrubia pravdepodobne zaplavila strojovňu a spôsobila elektrický skrat, čo viedlo k automatickému odstaveniu reaktora a k zlyhaniu hnacieho systému lode. V oblasti havárie neboli nikdy namerané žiadne zvýšené hodnoty radiácie, čo svedčí o tom, že tlaková nádoba reaktora ostala intaktná a neporušila sa ani pod tlakom vody v hĺbke vyše dva a pol kilometra.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu
  3. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  5. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  6. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  7. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  9. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  1. Od mája sa mení definícia kilogramu
  2. Spready a poplatky pri obchodovaní
  3. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  4. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  5. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  6. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody.
  7. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  9. Women in business
  10. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 23 217
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 9 733
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 262
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 6 464
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 5 449
  6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 435
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 206
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 3 910
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 840
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 551

Neprehliadnite tiež

Nové vlaky spoja východ Slovenska s Ukrajinou

Spoje budú premávať aj medzi Bánovcami nad Ondavou a Veľkými Kapušanmi.

Prekladisko a železničná stanica v Čiernej nad Tisou.

Mestský majetok v centre Košíc sa mení na ruiny, interiér budí hrôzu

Kontrolór navrhuje časť budov opraviť, časť predať a postaviť bytovky.

Hlavná 25.

Začala sa rekonštrukcia zastávky MHD pri košickom magistráte

Obmedzenia čakajú vodičov aj na Ondavskej ulici.

V Lackovej sú na košikárov pyšní. Pozrite si fotogalériu

Tradičné remeslo sa v tomto regióne odovzdáva z pokolenia na pokolenie.

Prešovský dopravný podnik chce kúpiť desať nových trolejbusov

Poslanci schválili investíciu za vyše 5 miliónov.

Dopravný podnik mesta Prešov chystá obnovu vozového parku.

Hlavné správy zo Sme.sk

Café Európa: Ako sa zmení Ukrajina a čo čakať od Zelenského (video)

Diskusia o ukrajinských prezidentských voľbách.

Volodymyr Zelenskyj.
Peter Tóth
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Uvedomuje si štát, aká bola hlboká Kočnerova nora?

Nevieme, či sledovanie novinárov bol ojedinelý prípad.

Šéfredaktorka SME Beata Balogová.
Píše Samuel Abrahám

Nie, Fico sa nezmenil. Zala fabuluje

Ad: Fico sa zmenil obsahovo aj ľudsky.

Boris Zala.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop