Korzár logo Korzár
Štvrtok, 23. marec, 2023 | Meniny má Adrián

Havária jadrovej ponorky Thresher

Daň na ľudských životoch si vyžiadala havária americkej jadrovej ponorky Thresher, ktorá sa stala 37 rokov pred haváriou Kurska. Thresher so sebou stiahol do hlbín oceánu 129 ľudí.

Spúšťanie ponorky Thresher na vodu. Zaujímavosťou bolo, že Thresher bol prvou ponorkou, ktorá bola na vodu spustená provou (predkom) napred.Spúšťanie ponorky Thresher na vodu. Zaujímavosťou bolo, že Thresher bol prvou ponorkou, ktorá bola na vodu spustená provou (predkom) napred. (Zdroj: archív)

V našom „katastrofickom“ seriáli sme už opísali haváriu jednej ponorky s jadrovým pohonom – išlo o haváriu ruskej jadrovej ponorky Kursk, ktorá si vyžiadala životy všetkých 118 členov posádky. Ešte väčšiu daň na ľudských životoch si vyžiadala havária americkej jadrovej ponorky Thresher, ktorá sa stala 37 rokov pred haváriou Kurska. Thresher so sebou stiahol do hlbín oceánu 129 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvá ponorka novej triedy

Jadrová ponorka Thresher amerického vojenského námorníctva bola prvou ponorkou novej triedy. Ponorka mala oficiálne označenie Thresher SSN-559, pričom skratka SSN znamená Ship Submersible Nuclear (niečo ako jadrová ponorná loď), číslo 593 znamená jednoducho to, že išlo o 593. ponorku v histórii US Navy (amerického vojenského námorníctva).

SkryťVypnúť reklamu

Nazvaná podľa žraloka

Názov ponorky - anglické slovo thresher - znamená žralok líščí (ide o druh žraloka s veľmi dlhou chvostovou plutvou). Americké námorníctvo si objednalo ponorku Thresher 15. januára 1958, a to v lodeniciach Portsmouth Naval Shipyard. Kýl ponorky bol položený 28. mája 1958 a po 25,5 mesiaca bol trup hotový, takže 9. júla 1960 mohla byť ponorka spustená na vodu. Potom sa vyše roka montovalo vnútorné zariadenie ponorky, ktorá sa na prvú plavbu vlastnou silou vydala koncom apríla 1961.

Maximálna rýchlosť 30 uzlov

Thresher mal dĺžku 84,7 metra, šírku 9,8 m a ponor 8,8 m. Výtlak ponorenej ponorky bol 3 770 ton, posádku tvorilo 16 dôstojníkov a 96 členov mužstva. Maximálna rýchlosť ponorky bola 30 uzlov, čo je 55,6 km/h. Do výzbroje ponorky patrili štyri torpédové rúry, z ktorých mohli byť odpaľované nielen torpéda, ale aj strely UUM-44 Subroc s nukleárnou hlavicou.

SkryťVypnúť reklamu

Jeden jadrový reaktor

Zdrojom energie na pohon ponorky bol jeden jadrový reaktor, ktorý produkoval paru na pohon dvoch parných turbín, poháňajúcich jednu lodnú skrutku. Trup lode bol zvarený z veľmi pevnej ocele HY-80, čo umožňovalo ponorke potopiť sa do hĺbky až 400 metrov – to bolo hlbšie než sa mohla ponoriť ktorákoľvek americká ponorka tej doby.

Hon nepriateľských ponoriek

Ponorka Thresher bola určená špeciálne na vyhľadávanie nepriateľských ponoriek a bola preto vystrojená aj najmodernejším sonarom (zvukovým „radarom“). Už pri prvých skúšobných ponoreniach sa síce ukázali isté problémy, ktoré však boli spôsobené nepresne ukazujúcimi skúšobnými prístrojmi. Ďalšie testy prebehli bez problémov a preto bola ponorka 3. augusta 1961 zaradená do flotily amerického námorníctva.

SkryťVypnúť reklamu

Skúšky s civilistami na palube

Dňa 9. apríla 1963 vyplávala ponorka z prístavu Portsmouth, aby v pomerne plytkej vode vykonala skúšobné ponorenia, pri ktorých sa mala skontrolovať tesnosť opravených miest balastných nádrží, poškodených pri zrážke s vlečným člnom. Počas týchto skúšok bolo na palube aj 17 civilistov. Skúšky prebehli úspešne a preto loď na druhý deň odplávala ďalej od pobrežia, aby mohla vykonať skúšky postupného ponárania sa, a to až do maximálne povolenej hĺbky, teda 400 metrov pod hladinu.

Do 300 metrov žiadne problémy

Až do hĺbky 300 m sa neobjavili žiadne problémy a ponorka sa preto začala ponárať do maximálne povolenej hĺbky. Sprevádzajúca záchranná loď USS Skylark pritom náhle zachytila nie celkom zreteľnú správu, v ktorej kapitán ponorky oznamoval, že majú „malé problémy“ a pokúsia sa vyplávať na povrch.

Hluk drvenej ponorky

O niekoľko minút zachytil Skylark poslednú, už nezreteľnú správu z ponorky a krátko na to hluky, ktoré sa dali interpretovať ako hluky drvených stien ponorky. Už bolo temer isté, že Thresher sa potopil, a to v oblasti s hĺbkou mora okolo 2 600 metrov. Námorníctvo povolalo do oblasti svoje záchranné lode (čoskoro sa tam objavili aj sovietske lode), ktoré však dlho nevedeli vrak lokalizovať. Prvé snímky časti vraku zhotovil až 24. augusta 1963 batyskaf Trieste.

Presné príčiny neznáme

Presné príčiny havárie ponorky Thresher, pri ktorej zahynulo 129 ľudí, neboli nikdy s určitosťou zistené. Za najpravdepodobnejšiu príčinu sa považuje lom potrubia, privádzajúceho cez trup morskú vodu na chladenie reaktora. Potrubie bolo spájané striebornou spájkou namiesto zvárania, čo by bolo bývalo bezpečnejšie.

Reaktor to vydržal

Voda z porušeného potrubia pravdepodobne zaplavila strojovňu a spôsobila elektrický skrat, čo viedlo k automatickému odstaveniu reaktora a k zlyhaniu hnacieho systému lode. V oblasti havárie neboli nikdy namerané žiadne zvýšené hodnoty radiácie, čo svedčí o tom, že tlaková nádoba reaktora ostala intaktná a neporušila sa ani pod tlakom vody v hĺbke vyše dva a pol kilometra.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  3. Koho prepustiť a komu zvýšiť mzdu? Také otázky budú riešiť firmy
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  2. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  3. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  4. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  5. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  6. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  7. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  8. Aké sú národnosti podnikateľov s virtuálnou adresou v Košiciach?
  1. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 193
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 026
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 5 759
  4. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 4 901
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 746
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 795
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 442
  8. Tipuj dedinský futbal online a vyhraj zájazd na Ligu majstrov 1 173

Blogy SME

  1. Julius Kravjar: Slovensko a akademická sloboda: ako sme na tom v porovnaní so svetom?
  2. Ľubomír Maretta: Práca
  3. Miriam Studeničová: Pravda o strážnych anjeloch a o ich pomoci v dňoch očisty
  4. Ján Valchár: 13 mesiacov štvordňovej vojenskej operácie.
  5. Soňa Bulbeck: "Horí mi detstvo..."
  6. Filip Pastorek: Pán Mamojka dal opätovne pokyn ma vylúčiť z Právnickej fakulty UMB
  7. Zdravotní Klauni: Keď je operácia na smiech
  8. Štefan Vidlár: Keby bolo keby
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 221
  2. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 713
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 489
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 423
  5. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 2 898
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 842
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 360
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 356
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda nadviazala na spôsoby svojich predchodcov.

Prezidentka Martina Klusa za audítora nechce.


3 h
Brankár Luxemburska Anthony Moris, stredopoliar Leandro Barreiro a útočník Slovenska Tomáš Suslov.

Sledujte s nami online prenos zápasu.


Sportnet 10 h

Skúmame, či nepodáme podnet na protimonopolný úrad.


a 2 ďalší 6 h
Peter Tkačenko

Novela zákona o rodnom čísle je obyčajný sadizmus.


6 h

Blogy SME

  1. Julius Kravjar: Slovensko a akademická sloboda: ako sme na tom v porovnaní so svetom?
  2. Ľubomír Maretta: Práca
  3. Miriam Studeničová: Pravda o strážnych anjeloch a o ich pomoci v dňoch očisty
  4. Ján Valchár: 13 mesiacov štvordňovej vojenskej operácie.
  5. Soňa Bulbeck: "Horí mi detstvo..."
  6. Filip Pastorek: Pán Mamojka dal opätovne pokyn ma vylúčiť z Právnickej fakulty UMB
  7. Zdravotní Klauni: Keď je operácia na smiech
  8. Štefan Vidlár: Keby bolo keby
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 221
  2. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 713
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 489
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 423
  5. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 2 898
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 842
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 360
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 356
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu