Venujeme sa najmä tragickým katastrofám a haváriám, ktoré si vyžiadali veľa ľudských životov. V dnešnej časti však opíšeme takpovediac zázračnú haváriu, ktorá síce vyzerala – ako vidno aj na obrázkoch – hrôzostrašne, ale skončila sa neuveriteľne šťastne – nikto pri nej nezahynul. Stala sa na letisku v kanadskom Toronte.
Dňa 2. augusta 2005 o 13.53 h miestneho času (to je o 11.53 univerzálneho koordinovaného času UTC, používaného v civilnom letectve na celom svete) odštartovalo z parížskeho letiska Charlesa de Gaulla lietadlo typu A340 s poznávacou značkou F-GLZQ, patriace spoločnosti Air France, a to na nonstop let (označený AF 358), smerujúci na letisko Pearson International Airport v kanadskom meste Toronto.
295 miest, 297 cestujúcich
Na palube 295-miestneho štvormotorového airbusu, ktorého úplné typové označenie bolo A340-313X a ktoré bolo spoločnosti Air France dodané 7. septembra 1999, bolo celkovo 309 ľudí, z toho 297 cestujúcich. Môže sa vám to zdať čudné, pretože lietadlo malo len spomenutých 295 miest – dve dojčatá však nemali vlastné sedadlo. V čase, keď sa štvormotorový airbus blížil k Torontu, panovalo na tamojšom letisku Pearson mimoriadne nepriaznivé počasie – severný vietor fučal rýchlosťou 44 km/h, v nárazoch až 61 km/h, intenzívne pršalo a v okolí letiska sa vyskytovali búrky.
Podmienky umožňovali pristátie
Hodnoty vodorovnej dohľadnosti (okolo dvoch kilometrov) i výšky základne mrakov (1 400 metrov) však boli také, že umožňovali prístrojové priblíženie a pristávania lietadiel (pomocou bežne používaného systému ILS). Lietadlo na linke AF 358 pristávalo o 16.03 miestneho času, a to na dráhe 24L, dlhej 2 700 metrov. Čo sa vlastne stalo, že sa let skončil temer tragickou haváriou? Bez toho, aby sme zachádzali do odborno-technických podrobností, spomenieme základné fakty.
Intenzívne zrážky, zníženie viditeľnosti
Počas približovacieho manévru sa lietadlo dostalo do intenzívnej zrážkovej oblasti, ktorá viedla k podstatnému zníženiu doprednej viditeľnosti. Pilot, ktorý v tej chvíli riadil lietadlo (v anglickej terminológii nazývaný pilot flying, čiže doslova pilot „letiaci“) po vypnutí autopilota zvýšil ťah motorov, a to ako reakciu na klesajúcu rýchlosť lietadla a na jeho pocit, že lietadlo prudko klesá (došlo k tzv. priestorovej dezorientácii pilota).
Vietor sa obrátil
Zvýšenie výkonu viedlo k zvýšeniu energie lietadla, ktoré sa tak dostalo nad stanovenú trajektóriu. Navyše vo výške asi 90 metrov nad zemou sa protivietor zmenil na vietor do chrbta. V dôsledku týchto skutočností sa lietadlo dotklo spomenutej dráhy 24L až 1 220 metrov za prahom dráhy, čo je oveľa ďalej než je bežné. Vyhodnotenie letového zapisovača ukázalo, že lietadlo sa dotklo dráhy rýchlosťou 274 km/h, čo je približne o 15 km/h viac, než by bola optimálna rýchlosť.
Nevyslovil štandardné pokyny
Pretože druhý pilot po dotyku so zemou nevyslovil štandardné pokyny na vysunutie spojlerov a zapnutie reverzného ťahu motorov, riadiaci pilot aplikoval reverzný ťah oneskorene, čo viedlo k predĺženiu dojazdu natoľko, že lietadlo už nemohlo zastaviť na zostávajúcej dĺžke dráhy. Koniec dráhy prešlo rýchlosťou asi 130 km/h, pohybovalo sa ešte 300 metrov a zosunulo sa do rokliny za koncom dráhy, kde začalo horieť.
Do 90 sekúnd boli všetci von
To, čo nasledovalo, si vyslúžilo ocenenie ako excelentný príklad práce palubného personálu: napriek tomu, že nemohli byť otvorené všetky núdzové východy, nenafúkli sa všetky núdzové sklzy, podarilo sa dostať von z lietadla všetkých ľudí, a to v medzinárodne predpísanom čase – do 90 sekúnd. Do nemocnice bolo odvezených 33 ľudí, pričom 21 z nich po ošetrení prepustili. Vážnejšie zranenia utrpelo len 12 ľudí.
Výroba typu A340 sa nedávno skončila
Hoci záchranné zložky boli na mieste havárie do jednej minúty, samotné lietadlo sa už nedalo zachrániť - požiar ho úplne „skonzumoval“. Na záver dve poznámočky. Po prvé, firma Airbus nedávno oznámila, že po 20 rokoch skončila výrobu typu A340, pričom celkovo bolo objednaných 377 týchto lietadiel. No a po druhé, Air France stále ešte prevádzkuje linku z Paríža do Toronta lietadlami A340, ibaže linka bola preznačená na AF 356. Mimochodom, „tristoštyridsiatky“ vídame i nad východným Slovenskom, napríklad na linke z indického Dillí do Mníchova.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.