Korzár logo Korzár
Pondelok, 20. marec, 2023 | Meniny má Víťazoslav

Zázrak na letisku v Toronte

Tento seriál je venovaný katastrofám rôzneho druhu – na vode, na zemi i vo vzduchu. Opisujeme katastrofy, ktoré boli zapríčinené zlyhaním či chybami ľudí alebo technickými poruchami.

Panoramatický pohľad na miesto havárie. Airbus A340 prešiel za koniec dráhy a po asi tristo metroch sa zosunul do strže.Panoramatický pohľad na miesto havárie. Airbus A340 prešiel za koniec dráhy a po asi tristo metroch sa zosunul do strže. (Zdroj: archív)

Venujeme sa najmä tragickým katastrofám a haváriám, ktoré si vyžiadali veľa ľudských životov. V dnešnej časti však opíšeme takpovediac zázračnú haváriu, ktorá síce vyzerala – ako vidno aj na obrázkoch – hrôzostrašne, ale skončila sa neuveriteľne šťastne – nikto pri nej nezahynul. Stala sa na letisku v kanadskom Toronte.

Dňa 2. augusta 2005 o 13.53 h miestneho času (to je o 11.53 univerzálneho koordinovaného času UTC, používaného v civilnom letectve na celom svete) odštartovalo z parížskeho letiska Charlesa de Gaulla lietadlo typu A340 s poznávacou značkou F-GLZQ, patriace spoločnosti Air France, a to na nonstop let (označený AF 358), smerujúci na letisko Pearson International Airport v kanadskom meste Toronto.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

295 miest, 297 cestujúcich

Na palube 295-miestneho štvormotorového airbusu, ktorého úplné typové označenie bolo A340-313X a ktoré bolo spoločnosti Air France dodané 7. septembra 1999, bolo celkovo 309 ľudí, z toho 297 cestujúcich. Môže sa vám to zdať čudné, pretože lietadlo malo len spomenutých 295 miest – dve dojčatá však nemali vlastné sedadlo. V čase, keď sa štvormotorový airbus blížil k Torontu, panovalo na tamojšom letisku Pearson mimoriadne nepriaznivé počasie – severný vietor fučal rýchlosťou 44 km/h, v nárazoch až 61 km/h, intenzívne pršalo a v okolí letiska sa vyskytovali búrky.

Podmienky umožňovali pristátie

Hodnoty vodorovnej dohľadnosti (okolo dvoch kilometrov) i výšky základne mrakov (1 400 metrov) však boli také, že umožňovali prístrojové priblíženie a pristávania lietadiel (pomocou bežne používaného systému ILS). Lietadlo na linke AF 358 pristávalo o 16.03 miestneho času, a to na dráhe 24L, dlhej 2 700 metrov. Čo sa vlastne stalo, že sa let skončil temer tragickou haváriou? Bez toho, aby sme zachádzali do odborno-technických podrobností, spomenieme základné fakty.

SkryťVypnúť reklamu

Intenzívne zrážky, zníženie viditeľnosti

Počas približovacieho manévru sa lietadlo dostalo do intenzívnej zrážkovej oblasti, ktorá viedla k podstatnému zníženiu doprednej viditeľnosti. Pilot, ktorý v tej chvíli riadil lietadlo (v anglickej terminológii nazývaný pilot flying, čiže doslova pilot „letiaci“) po vypnutí autopilota zvýšil ťah motorov, a to ako reakciu na klesajúcu rýchlosť lietadla a na jeho pocit, že lietadlo prudko klesá (došlo k tzv. priestorovej dezorientácii pilota).

Vietor sa obrátil

Zvýšenie výkonu viedlo k zvýšeniu energie lietadla, ktoré sa tak dostalo nad stanovenú trajektóriu. Navyše vo výške asi 90 metrov nad zemou sa protivietor zmenil na vietor do chrbta. V dôsledku týchto skutočností sa lietadlo dotklo spomenutej dráhy 24L až 1 220 metrov za prahom dráhy, čo je oveľa ďalej než je bežné. Vyhodnotenie letového zapisovača ukázalo, že lietadlo sa dotklo dráhy rýchlosťou 274 km/h, čo je približne o 15 km/h viac, než by bola optimálna rýchlosť.

SkryťVypnúť reklamu

Nevyslovil štandardné pokyny

Pretože druhý pilot po dotyku so zemou nevyslovil štandardné pokyny na vysunutie spojlerov a zapnutie reverzného ťahu motorov, riadiaci pilot aplikoval reverzný ťah oneskorene, čo viedlo k predĺženiu dojazdu natoľko, že lietadlo už nemohlo zastaviť na zostávajúcej dĺžke dráhy. Koniec dráhy prešlo rýchlosťou asi 130 km/h, pohybovalo sa ešte 300 metrov a zosunulo sa do rokliny za koncom dráhy, kde začalo horieť.

Do 90 sekúnd boli všetci von

To, čo nasledovalo, si vyslúžilo ocenenie ako excelentný príklad práce palubného personálu: napriek tomu, že nemohli byť otvorené všetky núdzové východy, nenafúkli sa všetky núdzové sklzy, podarilo sa dostať von z lietadla všetkých ľudí, a to v medzinárodne predpísanom čase – do 90 sekúnd. Do nemocnice bolo odvezených 33 ľudí, pričom 21 z nich po ošetrení prepustili. Vážnejšie zranenia utrpelo len 12 ľudí.

Výroba typu A340 sa nedávno skončila

Hoci záchranné zložky boli na mieste havárie do jednej minúty, samotné lietadlo sa už nedalo zachrániť - požiar ho úplne „skonzumoval“. Na záver dve poznámočky. Po prvé, firma Airbus nedávno oznámila, že po 20 rokoch skončila výrobu typu A340, pričom celkovo bolo objednaných 377 týchto lietadiel. No a po druhé, Air France stále ešte prevádzkuje linku z Paríža do Toronta lietadlami A340, ibaže linka bola preznačená na AF 356. Mimochodom, „tristoštyridsiatky“ vídame i nad východným Slovenskom, napríklad na linke z indického Dillí do Mníchova.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Katka so vzácnym ochorením: Rozhodla som sa, že deti mať nebudem
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  4. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť
  8. Tipuj dedinský futbal online a vyhraj zájazd na Ligu majstrov
  1. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  2. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  3. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  4. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  7. Verve services - upratovacia firma, ktorá vznikla z nuly
  8. Kedy s dieťaťom prvýkrát k zubárovi? Odpoveď vás prekvapí
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 13 436
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 12 582
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 843
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 8 825
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 700
  6. Aké sú NAJ slovenské chute? Prezradili ich známi výrobcovia 5 517
  7. Získajte peniaze pre zelený projekt. K dispozícii je 250-tisíc 2 672
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 308

Blogy SME

  1. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku!
  2. Anna Miľanová: Blízkosť - stopy 4
  3. Miroslav Daniš: Kto chce mier a kto seje vojnu
  4. Peter Štefãnik: O Nobelovú cenu mieru bude tento rok tuhý boj
  5. INESS: Zdravotnícke zákony majú 603 novelizácií
  6. Ján Lopušek: O hrobároch Slovenskej politiky.
  7. František Srnka: MYŠLIENKY Z ANTIKY 1.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Dolná Ždaňa
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 685
  2. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 6 357
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 305
  4. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 4 251
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 293
  6. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 720
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 451
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 315
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku!
  2. Anna Miľanová: Blízkosť - stopy 4
  3. Miroslav Daniš: Kto chce mier a kto seje vojnu
  4. Peter Štefãnik: O Nobelovú cenu mieru bude tento rok tuhý boj
  5. INESS: Zdravotnícke zákony majú 603 novelizácií
  6. Ján Lopušek: O hrobároch Slovenskej politiky.
  7. František Srnka: MYŠLIENKY Z ANTIKY 1.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Dolná Ždaňa
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 685
  2. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 6 357
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 305
  4. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 4 251
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 293
  6. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 720
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 451
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 315
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu