Korzár logo Korzár
Sobota, 20. apríl, 2019 | Meniny má Marcel
Nájdete nás na webe

Zázrak na letisku v Toronte

Tento seriál je venovaný katastrofám rôzneho druhu – na vode, na zemi i vo vzduchu. Opisujeme katastrofy, ktoré boli zapríčinené zlyhaním či chybami ľudí alebo technickými poruchami.

Panoramatický pohľad na miesto havárie. Airbus A340 prešiel za koniec dráhy a po asi tristo metroch sa zosunul do strže.Panoramatický pohľad na miesto havárie. Airbus A340 prešiel za koniec dráhy a po asi tristo metroch sa zosunul do strže.(Zdroj: archív)

Venujeme sa najmä tragickým katastrofám a haváriám, ktoré si vyžiadali veľa ľudských životov. V dnešnej časti však opíšeme takpovediac zázračnú haváriu, ktorá síce vyzerala – ako vidno aj na obrázkoch – hrôzostrašne, ale skončila sa neuveriteľne šťastne – nikto pri nej nezahynul. Stala sa na letisku v kanadskom Toronte.

Dňa 2. augusta 2005 o 13.53 h miestneho času (to je o 11.53 univerzálneho koordinovaného času UTC, používaného v civilnom letectve na celom svete) odštartovalo z parížskeho letiska Charlesa de Gaulla lietadlo typu A340 s poznávacou značkou F-GLZQ, patriace spoločnosti Air France, a to na nonstop let (označený AF 358), smerujúci na letisko Pearson International Airport v kanadskom meste Toronto.

295 miest, 297 cestujúcich

Na palube 295-miestneho štvormotorového airbusu, ktorého úplné typové označenie bolo A340-313X a ktoré bolo spoločnosti Air France dodané 7. septembra 1999, bolo celkovo 309 ľudí, z toho 297 cestujúcich. Môže sa vám to zdať čudné, pretože lietadlo malo len spomenutých 295 miest – dve dojčatá však nemali vlastné sedadlo. V čase, keď sa štvormotorový airbus blížil k Torontu, panovalo na tamojšom letisku Pearson mimoriadne nepriaznivé počasie – severný vietor fučal rýchlosťou 44 km/h, v nárazoch až 61 km/h, intenzívne pršalo a v okolí letiska sa vyskytovali búrky.

Podmienky umožňovali pristátie

Hodnoty vodorovnej dohľadnosti (okolo dvoch kilometrov) i výšky základne mrakov (1 400 metrov) však boli také, že umožňovali prístrojové priblíženie a pristávania lietadiel (pomocou bežne používaného systému ILS). Lietadlo na linke AF 358 pristávalo o 16.03 miestneho času, a to na dráhe 24L, dlhej 2 700 metrov. Čo sa vlastne stalo, že sa let skončil temer tragickou haváriou? Bez toho, aby sme zachádzali do odborno-technických podrobností, spomenieme základné fakty.

Intenzívne zrážky, zníženie viditeľnosti

Počas približovacieho manévru sa lietadlo dostalo do intenzívnej zrážkovej oblasti, ktorá viedla k podstatnému zníženiu doprednej viditeľnosti. Pilot, ktorý v tej chvíli riadil lietadlo (v anglickej terminológii nazývaný pilot flying, čiže doslova pilot „letiaci“) po vypnutí autopilota zvýšil ťah motorov, a to ako reakciu na klesajúcu rýchlosť lietadla a na jeho pocit, že lietadlo prudko klesá (došlo k tzv. priestorovej dezorientácii pilota).

Vietor sa obrátil

Zvýšenie výkonu viedlo k zvýšeniu energie lietadla, ktoré sa tak dostalo nad stanovenú trajektóriu. Navyše vo výške asi 90 metrov nad zemou sa protivietor zmenil na vietor do chrbta. V dôsledku týchto skutočností sa lietadlo dotklo spomenutej dráhy 24L až 1 220 metrov za prahom dráhy, čo je oveľa ďalej než je bežné. Vyhodnotenie letového zapisovača ukázalo, že lietadlo sa dotklo dráhy rýchlosťou 274 km/h, čo je približne o 15 km/h viac, než by bola optimálna rýchlosť.

Nevyslovil štandardné pokyny

Pretože druhý pilot po dotyku so zemou nevyslovil štandardné pokyny na vysunutie spojlerov a zapnutie reverzného ťahu motorov, riadiaci pilot aplikoval reverzný ťah oneskorene, čo viedlo k predĺženiu dojazdu natoľko, že lietadlo už nemohlo zastaviť na zostávajúcej dĺžke dráhy. Koniec dráhy prešlo rýchlosťou asi 130 km/h, pohybovalo sa ešte 300 metrov a zosunulo sa do rokliny za koncom dráhy, kde začalo horieť.

Do 90 sekúnd boli všetci von

To, čo nasledovalo, si vyslúžilo ocenenie ako excelentný príklad práce palubného personálu: napriek tomu, že nemohli byť otvorené všetky núdzové východy, nenafúkli sa všetky núdzové sklzy, podarilo sa dostať von z lietadla všetkých ľudí, a to v medzinárodne predpísanom čase – do 90 sekúnd. Do nemocnice bolo odvezených 33 ľudí, pričom 21 z nich po ošetrení prepustili. Vážnejšie zranenia utrpelo len 12 ľudí.

Výroba typu A340 sa nedávno skončila

Hoci záchranné zložky boli na mieste havárie do jednej minúty, samotné lietadlo sa už nedalo zachrániť - požiar ho úplne „skonzumoval“. Na záver dve poznámočky. Po prvé, firma Airbus nedávno oznámila, že po 20 rokoch skončila výrobu typu A340, pričom celkovo bolo objednaných 377 týchto lietadiel. No a po druhé, Air France stále ešte prevádzkuje linku z Paríža do Toronta lietadlami A340, ibaže linka bola preznačená na AF 356. Mimochodom, „tristoštyridsiatky“ vídame i nad východným Slovenskom, napríklad na linke z indického Dillí do Mníchova.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 22 865
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 9 285
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 946
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 813
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 786
  6. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 5 623
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 471
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 110
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 622
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 335

Neprehliadnite tiež

Spor ministerstva a prokuratúry o chatu ukončil sám stavebník

Majiteľ záhrady pripravil rezort o argument, prečo nezrušiť stavebné povolenie.

Okraj jamy pre základy novej chaty je úplne pri plote. Zo starých základov nezostalo nič.

Etnologička: Kúpač sa neodmietal, inak by dievča zostalo prašivé

Veľkonočné košíky nosievali dvaja chlapi a paska vážila niekoľko kíl.

Svätenie jedál pred kostolom v Ťahanovciach v roku 1958.

Šoltis verí, že pohárová prehra na jeho hráčoch stopy nezanechá

Po štyroch dňoch zavíta do Michaloviec ďalší atraktívny súper.

Spomienka na jesenný duel. Zdolajú Michalovce DAC doma aj druhýkrát v sezóne?

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Zala.

Muellerova správa: Rusko sa pokúsilo ovplyvniť voľby, Trump pre vyšetrovanie panikáril

Ľudia okolo Trumpa čakali, že im informácie od Rusov pomôžu.

Donald Trump.
Stĺpček Jakuba Fila

Ficov svet je slepý a hluchý, preto chce zapchať oči a uši aj verejnosti

Smeráci nechcú vidieť obmedzovanie.

Jakub Filo.
Sú milované aj nenávidené. Symbolizujú moc, ženskosť aj sexualitu.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop