Korzár logo Korzár
Streda, 1. marec, 2017 |Meniny má Albín

Zázrak na letisku v Toronte

Tento seriál je venovaný katastrofám rôzneho druhu – na vode, na zemi i vo vzduchu. Opisujeme katastrofy, ktoré boli zapríčinené zlyhaním či chybami ľudí alebo technickými poruchami.

Panoramatický pohľad na miesto havárie. Airbus A340 prešiel za koniec dráhy a po asi tristo metroch sa zosunul do strže.(Zdroj: archív)

Venujeme sa najmä tragickým katastrofám a haváriám, ktoré si vyžiadali veľa ľudských životov. V dnešnej časti však opíšeme takpovediac zázračnú haváriu, ktorá síce vyzerala – ako vidno aj na obrázkoch – hrôzostrašne, ale skončila sa neuveriteľne šťastne – nikto pri nej nezahynul. Stala sa na letisku v kanadskom Toronte.

Dňa 2. augusta 2005 o 13.53 h miestneho času (to je o 11.53 univerzálneho koordinovaného času UTC, používaného v civilnom letectve na celom svete) odštartovalo z parížskeho letiska Charlesa de Gaulla lietadlo typu A340 s poznávacou značkou F-GLZQ, patriace spoločnosti Air France, a to na nonstop let (označený AF 358), smerujúci na letisko Pearson International Airport v kanadskom meste Toronto.

295 miest, 297 cestujúcich

Na palube 295-miestneho štvormotorového airbusu, ktorého úplné typové označenie bolo A340-313X a ktoré bolo spoločnosti Air France dodané 7. septembra 1999, bolo celkovo 309 ľudí, z toho 297 cestujúcich. Môže sa vám to zdať čudné, pretože lietadlo malo len spomenutých 295 miest – dve dojčatá však nemali vlastné sedadlo. V čase, keď sa štvormotorový airbus blížil k Torontu, panovalo na tamojšom letisku Pearson mimoriadne nepriaznivé počasie – severný vietor fučal rýchlosťou 44 km/h, v nárazoch až 61 km/h, intenzívne pršalo a v okolí letiska sa vyskytovali búrky.

Podmienky umožňovali pristátie

Hodnoty vodorovnej dohľadnosti (okolo dvoch kilometrov) i výšky základne mrakov (1 400 metrov) však boli také, že umožňovali prístrojové priblíženie a pristávania lietadiel (pomocou bežne používaného systému ILS). Lietadlo na linke AF 358 pristávalo o 16.03 miestneho času, a to na dráhe 24L, dlhej 2 700 metrov. Čo sa vlastne stalo, že sa let skončil temer tragickou haváriou? Bez toho, aby sme zachádzali do odborno-technických podrobností, spomenieme základné fakty.

Intenzívne zrážky, zníženie viditeľnosti

Počas približovacieho manévru sa lietadlo dostalo do intenzívnej zrážkovej oblasti, ktorá viedla k podstatnému zníženiu doprednej viditeľnosti. Pilot, ktorý v tej chvíli riadil lietadlo (v anglickej terminológii nazývaný pilot flying, čiže doslova pilot „letiaci“) po vypnutí autopilota zvýšil ťah motorov, a to ako reakciu na klesajúcu rýchlosť lietadla a na jeho pocit, že lietadlo prudko klesá (došlo k tzv. priestorovej dezorientácii pilota).

Vietor sa obrátil

Zvýšenie výkonu viedlo k zvýšeniu energie lietadla, ktoré sa tak dostalo nad stanovenú trajektóriu. Navyše vo výške asi 90 metrov nad zemou sa protivietor zmenil na vietor do chrbta. V dôsledku týchto skutočností sa lietadlo dotklo spomenutej dráhy 24L až 1 220 metrov za prahom dráhy, čo je oveľa ďalej než je bežné. Vyhodnotenie letového zapisovača ukázalo, že lietadlo sa dotklo dráhy rýchlosťou 274 km/h, čo je približne o 15 km/h viac, než by bola optimálna rýchlosť.

Nevyslovil štandardné pokyny

Pretože druhý pilot po dotyku so zemou nevyslovil štandardné pokyny na vysunutie spojlerov a zapnutie reverzného ťahu motorov, riadiaci pilot aplikoval reverzný ťah oneskorene, čo viedlo k predĺženiu dojazdu natoľko, že lietadlo už nemohlo zastaviť na zostávajúcej dĺžke dráhy. Koniec dráhy prešlo rýchlosťou asi 130 km/h, pohybovalo sa ešte 300 metrov a zosunulo sa do rokliny za koncom dráhy, kde začalo horieť.

Do 90 sekúnd boli všetci von

To, čo nasledovalo, si vyslúžilo ocenenie ako excelentný príklad práce palubného personálu: napriek tomu, že nemohli byť otvorené všetky núdzové východy, nenafúkli sa všetky núdzové sklzy, podarilo sa dostať von z lietadla všetkých ľudí, a to v medzinárodne predpísanom čase – do 90 sekúnd. Do nemocnice bolo odvezených 33 ľudí, pričom 21 z nich po ošetrení prepustili. Vážnejšie zranenia utrpelo len 12 ľudí.

Výroba typu A340 sa nedávno skončila

Hoci záchranné zložky boli na mieste havárie do jednej minúty, samotné lietadlo sa už nedalo zachrániť - požiar ho úplne „skonzumoval“. Na záver dve poznámočky. Po prvé, firma Airbus nedávno oznámila, že po 20 rokoch skončila výrobu typu A340, pričom celkovo bolo objednaných 377 týchto lietadiel. No a po druhé, Air France stále ešte prevádzkuje linku z Paríža do Toronta lietadlami A340, ibaže linka bola preznačená na AF 356. Mimochodom, „tristoštyridsiatky“ vídame i nad východným Slovenskom, napríklad na linke z indického Dillí do Mníchova.

Neprehliadnite tiež

Zomrel bývalý šéf BMG Invest Vladimír Fruni

Sanitka údajne prišla do jeho bytu až po 40 minútach.

Na mestské autobusy v Košiciach možno namontujú cyklonosiče

Funguje to v Čechách aj v Bratislave. Dopravný podnik nehovorí nie, ale...

Ukradol kartu a potom ňou platil parkovné

EEI sa chváli, že vďaka preklínanému parkovaciemu systému chytili zlodeja.

Na východe padali teplotné rekordy

Maximálne teploty dosahovali hodnoty typické pre záver apríla.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zomrel bývalý šéf BMG Invest Vladimír Fruni

Vladimírovi Frunimu operovali vo Veľkej Británii žalúdok, zomrel doma po návrate z nemocnice.

KOMENTÁRE

Náhorný Karabach chce byť veľmocou. Vďaka jeseterom

Zásah z frontovej línie prežili len statočné ryby.

DOMOV

Sťal dve hlavy chobotnice, ale na silných mužov Smeru si netrúfol

Mantinely vidno pri riaditeľoch nemocníc.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 477
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 265
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 364
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 634
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 599
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 354
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 543
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 531
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 928
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 817

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop