Korzár logo Korzár
Piatok, 25. september, 2020 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Zázrak na letisku v Toronte

Tento seriál je venovaný katastrofám rôzneho druhu – na vode, na zemi i vo vzduchu. Opisujeme katastrofy, ktoré boli zapríčinené zlyhaním či chybami ľudí alebo technickými poruchami.

Panoramatický pohľad na miesto havárie. Airbus A340 prešiel za koniec dráhy a po asi tristo metroch sa zosunul do strže.Panoramatický pohľad na miesto havárie. Airbus A340 prešiel za koniec dráhy a po asi tristo metroch sa zosunul do strže. (Zdroj: archív)

Venujeme sa najmä tragickým katastrofám a haváriám, ktoré si vyžiadali veľa ľudských životov. V dnešnej časti však opíšeme takpovediac zázračnú haváriu, ktorá síce vyzerala – ako vidno aj na obrázkoch – hrôzostrašne, ale skončila sa neuveriteľne šťastne – nikto pri nej nezahynul. Stala sa na letisku v kanadskom Toronte.

Dňa 2. augusta 2005 o 13.53 h miestneho času (to je o 11.53 univerzálneho koordinovaného času UTC, používaného v civilnom letectve na celom svete) odštartovalo z parížskeho letiska Charlesa de Gaulla lietadlo typu A340 s poznávacou značkou F-GLZQ, patriace spoločnosti Air France, a to na nonstop let (označený AF 358), smerujúci na letisko Pearson International Airport v kanadskom meste Toronto.

Skryť Vypnúť reklamu

295 miest, 297 cestujúcich

Na palube 295-miestneho štvormotorového airbusu, ktorého úplné typové označenie bolo A340-313X a ktoré bolo spoločnosti Air France dodané 7. septembra 1999, bolo celkovo 309 ľudí, z toho 297 cestujúcich. Môže sa vám to zdať čudné, pretože lietadlo malo len spomenutých 295 miest – dve dojčatá však nemali vlastné sedadlo. V čase, keď sa štvormotorový airbus blížil k Torontu, panovalo na tamojšom letisku Pearson mimoriadne nepriaznivé počasie – severný vietor fučal rýchlosťou 44 km/h, v nárazoch až 61 km/h, intenzívne pršalo a v okolí letiska sa vyskytovali búrky.

Podmienky umožňovali pristátie

Hodnoty vodorovnej dohľadnosti (okolo dvoch kilometrov) i výšky základne mrakov (1 400 metrov) však boli také, že umožňovali prístrojové priblíženie a pristávania lietadiel (pomocou bežne používaného systému ILS). Lietadlo na linke AF 358 pristávalo o 16.03 miestneho času, a to na dráhe 24L, dlhej 2 700 metrov. Čo sa vlastne stalo, že sa let skončil temer tragickou haváriou? Bez toho, aby sme zachádzali do odborno-technických podrobností, spomenieme základné fakty.

Skryť Vypnúť reklamu

Intenzívne zrážky, zníženie viditeľnosti

Počas približovacieho manévru sa lietadlo dostalo do intenzívnej zrážkovej oblasti, ktorá viedla k podstatnému zníženiu doprednej viditeľnosti. Pilot, ktorý v tej chvíli riadil lietadlo (v anglickej terminológii nazývaný pilot flying, čiže doslova pilot „letiaci“) po vypnutí autopilota zvýšil ťah motorov, a to ako reakciu na klesajúcu rýchlosť lietadla a na jeho pocit, že lietadlo prudko klesá (došlo k tzv. priestorovej dezorientácii pilota).

Vietor sa obrátil

Zvýšenie výkonu viedlo k zvýšeniu energie lietadla, ktoré sa tak dostalo nad stanovenú trajektóriu. Navyše vo výške asi 90 metrov nad zemou sa protivietor zmenil na vietor do chrbta. V dôsledku týchto skutočností sa lietadlo dotklo spomenutej dráhy 24L až 1 220 metrov za prahom dráhy, čo je oveľa ďalej než je bežné. Vyhodnotenie letového zapisovača ukázalo, že lietadlo sa dotklo dráhy rýchlosťou 274 km/h, čo je približne o 15 km/h viac, než by bola optimálna rýchlosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Nevyslovil štandardné pokyny

Pretože druhý pilot po dotyku so zemou nevyslovil štandardné pokyny na vysunutie spojlerov a zapnutie reverzného ťahu motorov, riadiaci pilot aplikoval reverzný ťah oneskorene, čo viedlo k predĺženiu dojazdu natoľko, že lietadlo už nemohlo zastaviť na zostávajúcej dĺžke dráhy. Koniec dráhy prešlo rýchlosťou asi 130 km/h, pohybovalo sa ešte 300 metrov a zosunulo sa do rokliny za koncom dráhy, kde začalo horieť.

Do 90 sekúnd boli všetci von

To, čo nasledovalo, si vyslúžilo ocenenie ako excelentný príklad práce palubného personálu: napriek tomu, že nemohli byť otvorené všetky núdzové východy, nenafúkli sa všetky núdzové sklzy, podarilo sa dostať von z lietadla všetkých ľudí, a to v medzinárodne predpísanom čase – do 90 sekúnd. Do nemocnice bolo odvezených 33 ľudí, pričom 21 z nich po ošetrení prepustili. Vážnejšie zranenia utrpelo len 12 ľudí.

Výroba typu A340 sa nedávno skončila

Hoci záchranné zložky boli na mieste havárie do jednej minúty, samotné lietadlo sa už nedalo zachrániť - požiar ho úplne „skonzumoval“. Na záver dve poznámočky. Po prvé, firma Airbus nedávno oznámila, že po 20 rokoch skončila výrobu typu A340, pričom celkovo bolo objednaných 377 týchto lietadiel. No a po druhé, Air France stále ešte prevádzkuje linku z Paríža do Toronta lietadlami A340, ibaže linka bola preznačená na AF 356. Mimochodom, „tristoštyridsiatky“ vídame i nad východným Slovenskom, napríklad na linke z indického Dillí do Mníchova.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  2. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  3. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  4. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  5. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  7. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  8. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  9. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Mobilný zdvihák pre pacienta
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  3. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  4. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  5. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  6. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  7. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  8. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  9. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  10. Kreatívne učenie
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 28 663
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 18 032
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 536
  4. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 651
  5. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 10 543
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 144
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 015
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 415
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 240
  10. Zatepľujete? Stavte na kvalitný materiál od expertného výrobcu 7 874
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

V Orlove je nakazených 20 ľudí, obec dezinfikujú

Starosta vyhlásil mimoriadnu situáciu.

V obci Orlov vyhlásili mimoriadnu situáciu.

Dve stredné školy v Spišskej Novej Vsi zatvorili pre Covid-19

Ohnisko nákazy je aj v charite. Majú tu osem pozitívnych.

Hotelová akadémia v Spišskej Novej Vsi.
Nové trolejbusy dorazili do Prešova na konci roka 2016.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozprávky SME

Žabina kmotra (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky SME | podcast

Koronavírus: Na Slovensku pribudli dve ďalšie úmrtia, zasadá pandemická komisia (minúta po minúte)

Slovensko eviduje celkovo 8 048 prípadov nákazy koronavírusom. Pandémia si doteraz vyžiadala 43 obetí.

Testovanie na koronavírus vysokoškolského internátu Jesseniovej lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Martine.

Budaj: Zníženie emisií o 65 percent nevidím reálne

Návrh na zvýšenie uhľovodíkovej dane sme schopní pripraviť za deň, tvrdí.

Minister životného prostredia Ján Budaj.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop