Korzár logo Korzár
Pondelok, 20. marec, 2023 | Meniny má Víťazoslav

Kolaps mosta cez úžinu Tacoma

Vietor či dokonca vetrisko nám v ostatných dňoch znepríjemňuje, ale niekde aj poriadne komplikuje náš každodenný život.

Most sa zrútil 7. novembra 1940 za vetra, ktorý dosahoval rýchlosť 64 km/h.Most sa zrútil 7. novembra 1940 za vetra, ktorý dosahoval rýchlosť 64 km/h. (Zdroj: archív)

Predstavte si, že by ste za poriadneho vetra šli autom po nejakom dlhšom moste či diaľničnom nadjazde a protiidúce autá by sa vám čochvíľa strácali za horizontom a opäť sa spoza neho vynárali, a to v dôsledku mimoriadne veľkého „vlnenia“ celej mostovky. Zažili to motoristi, ktorí jazdili po moste cez úžinu Tacoma v USA. Až kým sa most nezrútil....

O výstavbe mosta cez Tacomskú úžinu v americkom štáte Washington začali uvažovať už v roku 1889, ale prvé reálne štúdie o možnostiach postaviť takýto most financovala Obchodná komora mesta Tacoma až v roku 1923. Podľa predbežných konštrukčných plánov sa mal za 11 miliónov dolárov postaviť klasický zavesený most, ktorý by bol zospodu spevnený priehradovou konštrukciou s nosníkmi, vysokými 7,6 metra.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Navrhol lacnejšie riešenie

Túto koncepciu napadol newyorský mostný inžinier Leon Moisseiff, ktorý pôsobil aj ako konzultant pri stavbe svetoznámeho mosta cez záliv Golden Gate. Ten tvrdil, že most sa dá postaviť lacnejšie, keď sa namiesto priehradovej spevňujúcej konštrukcie použije spevnenie, pozostávajúce z oceľových plátov vysokých len osem stôp (2,4 metra). Náklady na výstavbu takto konštruovaného mosta boli odhadované na osem miliónov dolárov.

Stavali ho 19 mesiacov

S výstavbou mosta podľa Moisseiffovho návrhu sa začalo 27. septembra 1938. Stavebné práce trvali len 19 mesiacov a celá stavba stála napokon len 6,4 milióna dolárov. Pretože sa nepredpokladala veľmi hustá premávka, tento most bol postavený len ako dvojpruhový a jeho šírka bola len 12 metrov. Išlo teda o takpovediac uzučký most – najmä v porovnaní s jeho dĺžkou. Celková dĺžka mosta bola 1 810 metrov, pričom hlavné pole malo rozpätie 853 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Tretí najdlhší na svete

Voľná výška pod mostom bola temer 60 metrov, čo umožňovalo plávať pod mostom aj lodiam amerického vojenského námorníctva. V čase postavenia išlo o tretí najdlhší zavesený most na svete (za spomenutým mostom cez úžinu Golden Gate a mostom G. Washingtona v New Yorku). Už počas svojej výstavby sa však most stal „slávnym“ kvôli jeho výkyvom počas vetra.

Veľké vertikálne výchylky

Stredne silný vietor totiž spôsoboval, že jednotlivé polovice stredného poľa mosta sa viditeľne dvíhali a klesali v štvor- až päťsekundových intervaloch, pričom vertikálna výchylka bola až niekoľko stôp (stopa je 304 mm). Kvôli týmto výkyvom dali robotníci mostu prezývku Galloping Gertie (cválajúci Gertie). Výkyvy mosta dobre cítili aj ľudia, ktorí 1. júla 1940 prišli na jeho otvorenie. Stavitelia mosta sa ešte počas jeho výstavby pokúšali rôznym spôsobom redukovať výkyvy mosta.

SkryťVypnúť reklamu

Stabilizačné opatrenia nepomohli

Spomínané plné bočné oceľové pláty (nazvime ich bočnice) boli lanami upevnené k 50-tonovým betónovým blokom na brehoch, lenže laná čoskoro praskli. Ani ďalšie opatrenia nepomohli. Správa mostov štátu Washington napokon požiadala o vypracovanie odborného posudku a navrhnutie riešenia profesora stavebného inžinierstva F. B. Farquharsona. Ten navrhol dve riešenia. Prvým bolo navŕtanie otvorov do bočníc, cez ktoré by mohol vietor prúdiť.

Návrhy prišli neskoro

Druhým bolo inštalovať pred bočnice akési aerodynamické deflektory, ktoré by odvádzali prúdenie okolo mostovky. Návrhy na riešenie však prišli neskoro – len päť dní po ich predstavení, 7. novembra 1940 o 11. hodine, sa most zrútil. Stalo sa tak počas vetra, dosahujúceho rýchlosť okolo 64 km/h. Posledným človekom, ktorý šiel autom po moste, bol istý Leonard Coatsworth. Tomu sa podarilo z auta, ktoré kývajúci sa most hádzal zo strany na stranu, utiecť a zväčša kolenačky sa doplaziť do bezpečia na koniec mosta.

Jedinou obeťou pes

V aute však zostal jeho pes Tubby, ktorý sa po zrútení mosta stal jedinou obeťou katastrofy. Príčinou kolapsu mosta bol podľa odbornej komisie jav, nazývaný aeroelastické trepotanie. Toto trepotanie je vyvolané spolupôsobením aerodynamických, elastických (pružných) a zotrvačných síl. Obnovu mosta zdržala účasť USA v druhej svetovej vojne, a preto bol nový most otvorený až 14. októbra 1950. pretože sa už nekýva, obyvatelia mu dali prezývku Sturdy Gertie, teda robustný Gertie.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Katka so vzácnym ochorením: Rozhodla som sa, že deti mať nebudem
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  4. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť
  8. Tipuj dedinský futbal online a vyhraj zájazd na Ligu majstrov
  1. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  2. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  3. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  4. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  7. Verve services - upratovacia firma, ktorá vznikla z nuly
  8. Kedy s dieťaťom prvýkrát k zubárovi? Odpoveď vás prekvapí
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 13 449
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 12 603
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 847
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 8 834
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 700
  6. Aké sú NAJ slovenské chute? Prezradili ich známi výrobcovia 5 517
  7. Získajte peniaze pre zelený projekt. K dispozícii je 250-tisíc 2 638
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 315

Blogy SME

  1. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku!
  2. Anna Miľanová: Blízkosť - stopy 4
  3. Miroslav Daniš: Kto chce mier a kto seje vojnu
  4. Peter Štefãnik: O Nobelovú cenu mieru bude tento rok tuhý boj
  5. INESS: Zdravotnícke zákony majú 603 novelizácií
  6. Ján Lopušek: O hrobároch Slovenskej politiky.
  7. František Srnka: MYŠLIENKY Z ANTIKY 1.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Dolná Ždaňa
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 688
  2. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 6 384
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 306
  4. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 4 252
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 293
  6. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 722
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 451
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 317
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku!
  2. Anna Miľanová: Blízkosť - stopy 4
  3. Miroslav Daniš: Kto chce mier a kto seje vojnu
  4. Peter Štefãnik: O Nobelovú cenu mieru bude tento rok tuhý boj
  5. INESS: Zdravotnícke zákony majú 603 novelizácií
  6. Ján Lopušek: O hrobároch Slovenskej politiky.
  7. František Srnka: MYŠLIENKY Z ANTIKY 1.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Dolná Ždaňa
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 688
  2. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 6 384
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 306
  4. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 4 252
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 293
  6. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 722
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 451
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 317
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu