Korzár logo Korzár

Kolaps mosta cez úžinu Tacoma

Vietor či dokonca vetrisko nám v ostatných dňoch znepríjemňuje, ale niekde aj poriadne komplikuje náš každodenný život.

Most sa zrútil 7. novembra 1940 za vetra, ktorý dosahoval rýchlosť 64 km/h.Most sa zrútil 7. novembra 1940 za vetra, ktorý dosahoval rýchlosť 64 km/h. (Zdroj: archív)

Predstavte si, že by ste za poriadneho vetra šli autom po nejakom dlhšom moste či diaľničnom nadjazde a protiidúce autá by sa vám čochvíľa strácali za horizontom a opäť sa spoza neho vynárali, a to v dôsledku mimoriadne veľkého „vlnenia“ celej mostovky. Zažili to motoristi, ktorí jazdili po moste cez úžinu Tacoma v USA. Až kým sa most nezrútil....

O výstavbe mosta cez Tacomskú úžinu v americkom štáte Washington začali uvažovať už v roku 1889, ale prvé reálne štúdie o možnostiach postaviť takýto most financovala Obchodná komora mesta Tacoma až v roku 1923. Podľa predbežných konštrukčných plánov sa mal za 11 miliónov dolárov postaviť klasický zavesený most, ktorý by bol zospodu spevnený priehradovou konštrukciou s nosníkmi, vysokými 7,6 metra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Navrhol lacnejšie riešenie

Túto koncepciu napadol newyorský mostný inžinier Leon Moisseiff, ktorý pôsobil aj ako konzultant pri stavbe svetoznámeho mosta cez záliv Golden Gate. Ten tvrdil, že most sa dá postaviť lacnejšie, keď sa namiesto priehradovej spevňujúcej konštrukcie použije spevnenie, pozostávajúce z oceľových plátov vysokých len osem stôp (2,4 metra). Náklady na výstavbu takto konštruovaného mosta boli odhadované na osem miliónov dolárov.

Stavali ho 19 mesiacov

S výstavbou mosta podľa Moisseiffovho návrhu sa začalo 27. septembra 1938. Stavebné práce trvali len 19 mesiacov a celá stavba stála napokon len 6,4 milióna dolárov. Pretože sa nepredpokladala veľmi hustá premávka, tento most bol postavený len ako dvojpruhový a jeho šírka bola len 12 metrov. Išlo teda o takpovediac uzučký most – najmä v porovnaní s jeho dĺžkou. Celková dĺžka mosta bola 1 810 metrov, pričom hlavné pole malo rozpätie 853 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Tretí najdlhší na svete

Voľná výška pod mostom bola temer 60 metrov, čo umožňovalo plávať pod mostom aj lodiam amerického vojenského námorníctva. V čase postavenia išlo o tretí najdlhší zavesený most na svete (za spomenutým mostom cez úžinu Golden Gate a mostom G. Washingtona v New Yorku). Už počas svojej výstavby sa však most stal „slávnym“ kvôli jeho výkyvom počas vetra.

Veľké vertikálne výchylky

Stredne silný vietor totiž spôsoboval, že jednotlivé polovice stredného poľa mosta sa viditeľne dvíhali a klesali v štvor- až päťsekundových intervaloch, pričom vertikálna výchylka bola až niekoľko stôp (stopa je 304 mm). Kvôli týmto výkyvom dali robotníci mostu prezývku Galloping Gertie (cválajúci Gertie). Výkyvy mosta dobre cítili aj ľudia, ktorí 1. júla 1940 prišli na jeho otvorenie. Stavitelia mosta sa ešte počas jeho výstavby pokúšali rôznym spôsobom redukovať výkyvy mosta.

SkryťVypnúť reklamu

Stabilizačné opatrenia nepomohli

Spomínané plné bočné oceľové pláty (nazvime ich bočnice) boli lanami upevnené k 50-tonovým betónovým blokom na brehoch, lenže laná čoskoro praskli. Ani ďalšie opatrenia nepomohli. Správa mostov štátu Washington napokon požiadala o vypracovanie odborného posudku a navrhnutie riešenia profesora stavebného inžinierstva F. B. Farquharsona. Ten navrhol dve riešenia. Prvým bolo navŕtanie otvorov do bočníc, cez ktoré by mohol vietor prúdiť.

Návrhy prišli neskoro

Druhým bolo inštalovať pred bočnice akési aerodynamické deflektory, ktoré by odvádzali prúdenie okolo mostovky. Návrhy na riešenie však prišli neskoro – len päť dní po ich predstavení, 7. novembra 1940 o 11. hodine, sa most zrútil. Stalo sa tak počas vetra, dosahujúceho rýchlosť okolo 64 km/h. Posledným človekom, ktorý šiel autom po moste, bol istý Leonard Coatsworth. Tomu sa podarilo z auta, ktoré kývajúci sa most hádzal zo strany na stranu, utiecť a zväčša kolenačky sa doplaziť do bezpečia na koniec mosta.

Jedinou obeťou pes

V aute však zostal jeho pes Tubby, ktorý sa po zrútení mosta stal jedinou obeťou katastrofy. Príčinou kolapsu mosta bol podľa odbornej komisie jav, nazývaný aeroelastické trepotanie. Toto trepotanie je vyvolané spolupôsobením aerodynamických, elastických (pružných) a zotrvačných síl. Obnovu mosta zdržala účasť USA v druhej svetovej vojne, a preto bol nový most otvorený až 14. októbra 1950. pretože sa už nekýva, obyvatelia mu dali prezývku Sturdy Gertie, teda robustný Gertie.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  5. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  7. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 17 201
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 200
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 849
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 299
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 712
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 2 155
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 098
  8. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 1 533
  1. Ernest Klotton: Tonka, Tonička, naša sestra, drahá mamička a babka
  2. Dušan Piršel: Prebieha naša životná dráha lineárne, alebo je sínusoidou?
  3. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém.
  4. Martin Fronk: Človek hodný inšpirácie
  5. Angelika Herčková: Ak ostávame ako zamestnanci v sociálnych službách, nesmieme zabúdať prečo
  6. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Vydrník
  7. Ernest Klotton: Demokracia je len nástroj, ktorý možno podľa potreby ohýbať
  8. Irena Šimuneková: Goralská perla pod Belianskymi Tatrami – Ždiar
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 24 708
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 13 870
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 13 569
  4. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 8 928
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 436
  6. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 7 234
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 205
  8. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 7 148
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu