Korzár logo Korzár
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Kolaps mosta cez úžinu Tacoma

Vietor či dokonca vetrisko nám v ostatných dňoch znepríjemňuje, ale niekde aj poriadne komplikuje náš každodenný život.

Most sa zrútil 7. novembra 1940 za vetra, ktorý dosahoval rýchlosť 64 km/h.Most sa zrútil 7. novembra 1940 za vetra, ktorý dosahoval rýchlosť 64 km/h. (Zdroj: archív)

Predstavte si, že by ste za poriadneho vetra šli autom po nejakom dlhšom moste či diaľničnom nadjazde a protiidúce autá by sa vám čochvíľa strácali za horizontom a opäť sa spoza neho vynárali, a to v dôsledku mimoriadne veľkého „vlnenia“ celej mostovky. Zažili to motoristi, ktorí jazdili po moste cez úžinu Tacoma v USA. Až kým sa most nezrútil....

O výstavbe mosta cez Tacomskú úžinu v americkom štáte Washington začali uvažovať už v roku 1889, ale prvé reálne štúdie o možnostiach postaviť takýto most financovala Obchodná komora mesta Tacoma až v roku 1923. Podľa predbežných konštrukčných plánov sa mal za 11 miliónov dolárov postaviť klasický zavesený most, ktorý by bol zospodu spevnený priehradovou konštrukciou s nosníkmi, vysokými 7,6 metra.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Navrhol lacnejšie riešenie

Túto koncepciu napadol newyorský mostný inžinier Leon Moisseiff, ktorý pôsobil aj ako konzultant pri stavbe svetoznámeho mosta cez záliv Golden Gate. Ten tvrdil, že most sa dá postaviť lacnejšie, keď sa namiesto priehradovej spevňujúcej konštrukcie použije spevnenie, pozostávajúce z oceľových plátov vysokých len osem stôp (2,4 metra). Náklady na výstavbu takto konštruovaného mosta boli odhadované na osem miliónov dolárov.

Stavali ho 19 mesiacov

S výstavbou mosta podľa Moisseiffovho návrhu sa začalo 27. septembra 1938. Stavebné práce trvali len 19 mesiacov a celá stavba stála napokon len 6,4 milióna dolárov. Pretože sa nepredpokladala veľmi hustá premávka, tento most bol postavený len ako dvojpruhový a jeho šírka bola len 12 metrov. Išlo teda o takpovediac uzučký most – najmä v porovnaní s jeho dĺžkou. Celková dĺžka mosta bola 1 810 metrov, pričom hlavné pole malo rozpätie 853 metrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Tretí najdlhší na svete

Voľná výška pod mostom bola temer 60 metrov, čo umožňovalo plávať pod mostom aj lodiam amerického vojenského námorníctva. V čase postavenia išlo o tretí najdlhší zavesený most na svete (za spomenutým mostom cez úžinu Golden Gate a mostom G. Washingtona v New Yorku). Už počas svojej výstavby sa však most stal „slávnym“ kvôli jeho výkyvom počas vetra.

Veľké vertikálne výchylky

Stredne silný vietor totiž spôsoboval, že jednotlivé polovice stredného poľa mosta sa viditeľne dvíhali a klesali v štvor- až päťsekundových intervaloch, pričom vertikálna výchylka bola až niekoľko stôp (stopa je 304 mm). Kvôli týmto výkyvom dali robotníci mostu prezývku Galloping Gertie (cválajúci Gertie). Výkyvy mosta dobre cítili aj ľudia, ktorí 1. júla 1940 prišli na jeho otvorenie. Stavitelia mosta sa ešte počas jeho výstavby pokúšali rôznym spôsobom redukovať výkyvy mosta.

Skryť Vypnúť reklamu

Stabilizačné opatrenia nepomohli

Spomínané plné bočné oceľové pláty (nazvime ich bočnice) boli lanami upevnené k 50-tonovým betónovým blokom na brehoch, lenže laná čoskoro praskli. Ani ďalšie opatrenia nepomohli. Správa mostov štátu Washington napokon požiadala o vypracovanie odborného posudku a navrhnutie riešenia profesora stavebného inžinierstva F. B. Farquharsona. Ten navrhol dve riešenia. Prvým bolo navŕtanie otvorov do bočníc, cez ktoré by mohol vietor prúdiť.

Návrhy prišli neskoro

Druhým bolo inštalovať pred bočnice akési aerodynamické deflektory, ktoré by odvádzali prúdenie okolo mostovky. Návrhy na riešenie však prišli neskoro – len päť dní po ich predstavení, 7. novembra 1940 o 11. hodine, sa most zrútil. Stalo sa tak počas vetra, dosahujúceho rýchlosť okolo 64 km/h. Posledným človekom, ktorý šiel autom po moste, bol istý Leonard Coatsworth. Tomu sa podarilo z auta, ktoré kývajúci sa most hádzal zo strany na stranu, utiecť a zväčša kolenačky sa doplaziť do bezpečia na koniec mosta.

Jedinou obeťou pes

V aute však zostal jeho pes Tubby, ktorý sa po zrútení mosta stal jedinou obeťou katastrofy. Príčinou kolapsu mosta bol podľa odbornej komisie jav, nazývaný aeroelastické trepotanie. Toto trepotanie je vyvolané spolupôsobením aerodynamických, elastických (pružných) a zotrvačných síl. Obnovu mosta zdržala účasť USA v druhej svetovej vojne, a preto bol nový most otvorený až 14. októbra 1950. pretože sa už nekýva, obyvatelia mu dali prezývku Sturdy Gertie, teda robustný Gertie.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 116
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 102
  3. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 273
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 4 245
  5. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 4 054
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 586
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 488
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 106
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 817
  10. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 787
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Obsah ampulky sa musí vystrieknuť, ale mimo, aby bol dôkaz, že je prázdna, opisuje zdroj Korzára, ako sa to môže diať.

Lekárka: Robí sa to. Zisťovali sme ako.


a 2 ďalší 15 h
Termín začatia rekonštrukcie Slaneckej nepozná zatiaľ ani verejnosť a ani DPMK. Magistrát informoval Košičana o termíne od 4. októbra.

Primátor čaká s termínom na Remišovú.


15 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu