Korzár logo Korzár
Streda, 20. september, 2017 | Meniny má Ľuboslav(a)

Svitko: Súťaž bola ohromným adrenalínom

Slovenský motocyklový reprezentant Štefan Svitko sa prvého januára postavil na štart prestížneho púštneho dobrodružstva s visačkou Rally Dakar.

Štefan Svitko. Ukázal, že je nielen dobrým jazdcom, ale dokáže sa vynájsť aj za mikrofónom.(Zdroj: glo)

Zvykne sa vravieť že do tretice všetko dobré, a to akoby si povedal aj momentálne najlepší slovenský motocyklový reprezentant Štefan Svitko z Oraving-Slovnaft tímu, ktorý sa prvého januára postavil na štart prestížneho púštneho dobrodružstva s visačkou Rally Dakar.

Vizitka


Narodený: 26. 6. 1982
Výška: 178 cm
Hmotnosť: 85 kg
Stav: slobodný
Najväčšie úspechy: 1. miesto ME enduro juniorov (2005), ME družstiev (2006), ME trieda E3 (2009), ISDE klubová súťaž (2008).
2. miesto ME trieda E3 (2008), 3. miesto ME (2007), 3. miesto ME družstviev (2007)
Rally Dakar - tri štarty
Rok 2010: 13. miesto, 1. miesto v kategórii nováčik, 2. miesto v kategórii amatér
Rok 2011: nedokončil, odstúpil pre poruchu motora zo 7. priečky absolútne
Rok 2012: 5. miesto absolútne
Motocykel: KTM 450

glo


KOŠICE. Slávna súťaž po presune z Afriky do Južnej Ameriky sa teší na novom pôsobisku veľkému záujmu divákov a predchádzajúce ročníky sa začínali aj končili v argentínskom hlavnom meste Buenos Aires.

V tomto roku však organizátori trať inovovali a jazdilo sa nie v dvoch krajinách, ale troch. Štart nebol na dobre známom mieste, ale metropolu Argentíny nahradilo mesto Mar del Plata na pobreží Atlantického oceánu a cieľ v peruánskom hlavnom meste Lima, ktoré leží na brehoch Tichého oceánu.

Na súťažiacich čakala náročná trať s celkovou dĺžkou takmer 9 000 km, pričom polovicu tvorilo 14 rýchlostných skúšok.

V tomto ročníku rely sa na štart postavili až štyria Slováci, z ktorých dvaja predčasne skončili (Ján Zaťko, Ivan Jakeš technické problémy, pozn. aut.), druhá dvojica Dušan Čipka (75. miesto pri svojej premiére) a Štefan Svitko (5. miesto), čo je najlepším umiestnením nášho pretekára na tomto podujatí.

Hodno tiež dodať že v poslednej etape, ktorá už nič nezmenila na celkovom poradí, skončil Štefan Svitko na vynikajúcom treťom mieste, ktorým len potvrdil vzostupnú formu na súťaži, keď sa zlepšoval od etapy k etape.

Nezastavilo ho ani zranenie ramena, a ukázal v sebe nesmiernu vôľu bojovníka, ktorého len tak ľahko nič neodradí od naplnenia cieľa.

Víťazstvo v kategórii motocyklov na tohtoročnom Dakare si vybojoval francúzsky jazdec Cyril Despres vyrovnanými výkonmi a zásluhou umnej taktiky. Vyhral celkovo tri etapy, ktoré mu akoby vyveštili tretí celkový triumf na maratónskej rely.

Druhý skončil jeho dlhoročný súper Španiel Marc Coma, ktorý zaostal iba o 2:43 min, čo pri náročnej rely nie je veľa, avšak penalizácie časové rozdiely zväčšili.

Pre úplnosť dodajme že tretím v tejto kategórii bol Portugalčan Helder Rodrigues, štvrtým Španiel Vilamdosem a prvú päťku uzatváral náš jazdec.

Posledné etapy Dakaru boli pre neho dvojnásobne náročné, lebo okrem trate sa musel vyrovnať aj so zraneným ramenom. Udržal si výborné miesto a v peruánskej Lime si vychutnal svoje minúty slávy na cieľovej rampe, kde podobne ako trojica najlepších aj on si prevzal sošku hlavy beduína.

Z troch štartov - dvakrát v cieli

Pred dvomi rokmi sa po prvý raz postavil na štart tejto súťaže, ako tretí Slovák došiel do cieľa, a podarilo sa mu to pri premiérovom štarte.

V celkovej klasifikácii skončil na 13. priečke, pričom si vyslúžil ocenenie ako najlepší nováčik. Vlani opäť naznačil, že patrí do TOP 10 tejto súťaže motocyklov, avšak technika mu nevydržala a musel predčasne odstúpiť zo siedmej priečky priebežného poradia.

Pred odchodom na svoj tretí Dakar 29-ročný Svitko prezradil: „Vkladám do neho veľké nádeje. Postavili sme tím, ktorý nič nenechá na náhodu. Disponujeme takým technickým vybavením a náhradnými dielmi, že by nás nemalo v pretekoch nič zaskočiť. Príprave pred touto sériou venujem naozaj maximum.“

Púštne dobrodružstvo je ťažšie ako maratón a jazdec si musí zastať svoje miesto každý deň. Po dvojtýždňovom putovaní tromi krajinami- Argentína, Čile a Peru – dosiahol náš jazdec historický výsledok, keď skončil na piatom mieste.

Do cieľa došiel aj napriek zraneniu pravej ruky s veľkým sebazaprením, čo len znásobilo jeho úspech, že nič ho nedokáže odradiť od naplnenia plánov. Ukázal, že aj člen malého tímu sa dokáže zaradiť medzi velikánov tejto súťaže, ktorí majú oveľa lepšie technické zázemie.

„Mojím prvým cieľom pre tohtoročný Dakar bolo úspešne dôjsť do cieľa. To bolo rozhodujúce. A potom som si chcel zlepšiť moje 13. miesto z roku 2010, keď som na Dakare debutoval,“ povedal.

V deviatej etape si vylepšil osobný rekord treťou priečkou, ktorú zopakoval aj v záverečnej etape a v elitnej desiatke figuroval celkovo sedemkrát. Stal sa prvým Slovákom s dvoma absolvovanými Dakarmi na konte.

„Každý, kto by v budúcnosti chcel štartovať na týchto pretekoch, by si však mal uvedomiť, že Dakar je v prvom rade o kondícii - fyzickej i psychickej. A potom tiež o technike. Keď tieto tri faktory fungujú bez problémov, človek môže prísť do cieľa,“ pridal svoj postreh o tejto súťaži.

Prekonal slovenské maximum

Trojnásobný majster Európy v endure a niekoľkonásobný majster Slovenska odchádzal na svoj tretí Dakar so skromnými cieľmi, ktoré sa mu podarilo hravo prekonať. Dosiahol nové historické maximum v slovenskom podaní. Doterajším najlepším výkonom Slováka bola deviata pozícia Jaroslava Katriňáka z roku 2007.

V kútiku duše veril, že pri dobrej konštelácii hviezd môže zlepšiť aj umiestnenie Jara Katriňáka, ktorý v roku 2007 skončil na siedmom mieste. Pred odchodom to však nechcel nahlas prezradiť, ale po návrate domov priznal, že táto túžba mu pomáhala zdolávať všetky nástrahy.

„Som rád že sa to podarilo,“ priznal. Na druhej strane jeho výsledkom bol nadšený aj Katriňák, ktorému vôbec nevadilo že ho prekonal.

„Dosiahol vynikajúci výsledok a počas celej súťaže som mu držal palce. Jazdil veľmi dobre v teréne v akom išli a ukázal veľa sily a odhodlania, príliš neriskoval a išiel rozumne. To, že ma prekonal, ma vôbec nemrzí. Urobil dobré meno pre Slovensko a rovnako aj sebe samému. Vážim si jeho výkon tým viac, že posledné etapy absolvoval so značným sebazaprením. Viem čo to znamená, sám som to zažil, takže všetka česť. Naozaj sa teším z jeho výkonu a umiestenia,“ vyjadril sa J. Katriňák na adresu Svitka.

Cieľom tretie miesto

Po návrate neskrýval radosť a veľmi rád sa rozhovoril o svojom účinkovaní, ako aj súperoch na trati. V etapách sa dvakrát prebojoval na tretiu priečku a pokojne mohol uvažovať o rovnakej aj v celkovej klasifikácii. Žiaľ, zranenie v 10. etape ho trocha pribrzdilo.

„Darilo sa mi jazdiť stále vpredu, škoda, že v závere súťaže som mal zdravotné problémy, lebo by to bolo iste ešte lepšie. Súťaž bola pre mňa ohromným adrenalínom, a keď sa mi na trati darilo, často som zabudol aj na boľavé rameno. Chuť súťažiť a najmä ohromné odhodlanie niečo na Dakare dokázať potlačili aj bolesť.“

Svojou jazdou naznačil, že s ním musia rátať aj súperi či už Francúz Despres alebo Španiel Coma. „Pokiaľ budú jazdiť aktívne, tak prvé dve priečky na Dakare budú patriť im. Na rozdiel odo mňa, keď v priebehu sezóny jazdím country cross a motokros, oni sa celý rok venujú výlučne rely. Na ich výkone vidieť inú techniku jazdy aj samotná navigácia je úplne niekde inde. Obdivujem ich, ako dokážu ísť rýchlo a ešte sa aj navigovať.“

Je reálna teda tretie priečka? „Portugalčan na treťom mieste bol rýchlejší, ale nie nezdolateľný. Rád by som išiel na ďalší Dakar a v príprave mu venoval viac času. Stále je čo zlepšovať na technike jazdy. Musím celý rok v príprave makať a až potom sa to možno niekedy v budúcich rokoch podarí. Keď som v roku 2010 išiel na svoj prvý Dakar, vôbec som netušil, do čoho vlastne idem. Lebo náročnosť týchto pretekov som si nevedel predstaviť. O rok neskôr som musel pre poruchu motorky predčasne skončiť už v 8. etape a teraz pri treťom štarte som svoje maximum s vypätím všetkých fyzických, ale najmä psychických síl, posunul na veľmi krásne 5. miesto. Som veľmi rád, že sa nám to spoločným úsilím celého tímu s mechanikom Františkom Hostinským a masérom Ivanom Malárikom podarilo,“ konštatoval Š. Svitko.

Absolvoval operáciu

Oslavy v rodnom Žaškove boli opäť veľkolepé, nechýbala polnočná zabíjačka ako aj mamkina torta s motívom Dakaru.

Rodáci by iste so Števom radi oslavovali jeho piate miesto aj každý deň, avšak nášho úspešného pretekára čakala v minulých dňoch operácia zraneného ramena. Tú už má úspešne za sebou.

Operačný zákrok pravého ramena sa uskutočnil v trnavskej fakultnej nemocnici na traumatologicko-ortopedickej klinike pod vedením jej prednostu MUDr. Jána Kuchtu.

„Števko mal odtrhnuté až dva úpony ramenného svalu, čo prvotné vyšetrenie neukázalo,“ povedal motocyklistov otec Štefan Svitko starší.

„Pôvodne sa totiž hovorilo iba o jednom úpone. Lekári len krútili nechápavo hlavou nad tým, že s takým zranením dokázal jazdiť. Podľa nich hrozilo, že sa mu vykĺbi rameno. Úpony mal doslova rozbité, takže bol najvyšší čas, aby mu ich dali do poriadku.“

Operácia sa skončila dobre a na Štefana Svitka čaká niekoľkotýždňová rekonvalescencia. Je isté, že začiatok novej domácej sezóny asi nestihne, ale budúcoročný Dakar by rád absolvoval.

Neprehliadnite tiež

Košickí poslanci prekvapili: Odmietli predať záhradu Paškovej

Členom zastupiteľstva sa nepozdávala cena.

Airsoftová streľba v lese pri Brekove vzbudila nevôľu

Hráči sa obhajujú, že dávajú pozor. Polícia porušenie zákona nezistila.

Molnár si pamätá aj to, ako Janočkovi skoro odtrhol uši

Známy búrlivák považuje Košice za klubový vrchol kariéry.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 978
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 886
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 641
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 251
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 773
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 677
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 447
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 874
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 866
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 848

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop