Korzár logo Korzár

Zostrelenie iránskeho dopravného lietadla

Hovorí sa, že za chyby sa platí. Tí skúsenejší dodajú, že - bohužiaľ – za chyby občas zaplatia aj tí, ktorí ich nespôsobili.

Krížnik USS Vincennes. Do jeho výzbroje patrili aj strely SM-2MR, ktoré zničili civilný iránsky airbus.Krížnik USS Vincennes. Do jeho výzbroje patrili aj strely SM-2MR, ktoré zničili civilný iránsky airbus. (Zdroj: archív)

K chybným rozhodnutiam, ktoré vedú k smrti nevinných ľudí, dochádza najmä vo vojensky vypätých situáciách či priamo počas vojenských konfliktov. Ide napríklad o tzv. friendly fire (doslova priateľské ostreľovanie), pri ktorom sú omylom ostreľované vlastné jednotky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za oveľa väčšiu tragédiu však možno považovať to, keď dôjde k útoku na civilný cieľ, ktorý bol omylom vyhodnotený ako vojenský. Už nie raz sa napríklad stalo, že omylom bolo namiesto vojenského zostrelené civilné dopravné lietadlo. Takýto osud postihol aj lietadlo spoločnosti Iran Air na linke č. 655.

Išlo o zostrelenie civilného dopravného lietadla typu Airbus A300B2-203 s iránskou poznávacou značkou EP-IBU, ktoré letelo z medzinárodného letiska Mehrabad (v iránskom hlavnom meste Teherán) do Dubaja, a to s medzipristátím v iránskom Bandar Abbas. Lietadlo bolo krátko po vzlete z letiska v Bandar Abbas zostrelené dvomi riadenými strelami, vypálenými z amerického krížnika USS Vincennes (CG-49). Táto tragédia sa odohrala 3. júla 1988.

SkryťVypnúť reklamu

Prvá vojna v Perzskom zálive

Zasaďme najprv túto tragédiu do kontextu tej doby. Išlo o obdobie tzv. prvej vojny v Perzskom zálive, teda medzi Iránom a Irakom, ktorá vypukla 22. septembra 1980 a trvala až do 20. augusta 1988, keď obe strany akceptovali rezolúciu Bezpečnostnej rady OSN o zastavení paľby. Pôvodne hraničný konflikt sa rozšíril aj na námorné cesty, vedúce z Perzského zálivu cez Hormuzský prieliv, ktorý je v najužšom mieste široký len 54 kilometrov.

Tieto cesty vedú priamo cez teritoriálne vody Iránu a Ománu. Iránske vojenské lode často napádali či kontrolovali aj civilné lode iných štátov, plaviacich sa cez spomenutú úžinu. Spojené štáty sa preto rozhodli v roku 1988 začať operáciu Earnest Will (čo možno preložiť ako vážne rozhodnutie) s cieľom chrániť najmä kuvajtské ropné tankery pred útokmi iránskych lodí.

SkryťVypnúť reklamu

Šarvátka s iránskymi loďami

Do zálivu bola presunutá časť 5. americkej flotily, vrátane už spomenutého krížnika USS Vincennes, vyzbrojeného okrem iného aj riadenými strelami. Loď bola vystrojená moderným systémom Aegis, ktorý na základe vyhodnocovania údajov z radarov a ich spracovania výkonnými počítačmi vyhľadáva potenciálne nepriateľské ciele a riadi všetky palebné systémy lode.

V osudný deň (teda 3. júla 1988) ráno sa Vincennes plavila cez Hormuzskú úžinu, pričom sa takpovediac zaplietla do šarvátky s iránskymi vojenskými loďami. Pri prenasledovaní týchto lodí sa Vincennes dostala do iránskych teritoriálnych vôd. O 10:17 iránskeho času odštartoval z letiska v Bandar Abbas Airbus A300 spoločnosti Iran Air k letu do Dubaja.

Chybné vyhodnotenie cieľa

Let mal trvať len 28 minút a preto malo lietadlo s 290 ľuďmi na palube vystúpiť do výšky len 4 300 metrov. Lietadlo malo zapnutý tzv. radarový odpovedač, ktorý vysielal identifikačné informácie o lete, z ktorých jednoznačne vyplývalo, že ide o civilný let dopravného lietadla.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu systém Aegis (považovaný vtedy za najmodernejší na svete) mylne vyhodnotil tento civilný let ako útok iránskeho vojenského lietadla typu F-14 (zhodou okolností tieto lietadlá majú vo výzbroji len USA a Irán) na loď. Loď Vincennes vyslal „neznámemu“ lietadlu desať varovaní, z toho sedem na vojenských frekvenciách a tri na civilnej núdzovej frekvencii.

Posádka airbusu nereagovala

Posádka iránskeho airbusu, ktorej velil Mohsen Rezaian, sa však domnievala, že tieto výzvy nie sú určené jej a preto na ne nereagovala. K nedorozumeniu prispelo aj to, že varovné volanie z lode udávalo pre neznáme lietadlo inú rýchlosť, než mal airbus. Keď sa airbus priblížil k lodi na 20 kilometrov, vydal jej veliteľ rozkaz na odpálenie dvoch riadených striel typu SM-2MR.

Po zásahu týmito strelami sa lietadlo rozpadlo vo vzduchu, pričom zahynulo všetkých 275 cestujúcich a 15 členov posádky. Americká vláda síce vyjadrila ľútosť nad stratou ľudských životov, ale nikdy sa oficiálne Iránu neospravedlnila ani nepriznala, že by urobila chybu. Irán síce žaloval USA na Medzinárodnom súdnom dvore, ale napokon prijal odškodné vo výške 131,8 milióna dolárov a žalobu stiahol.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 733
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 236
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 140
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 254
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 974
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 956
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 814
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 375
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu