Korzár logo Korzár
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Zostrelenie iránskeho dopravného lietadla

Hovorí sa, že za chyby sa platí. Tí skúsenejší dodajú, že - bohužiaľ – za chyby občas zaplatia aj tí, ktorí ich nespôsobili.

Krížnik USS Vincennes. Do jeho výzbroje patrili aj strely SM-2MR, ktoré zničili civilný iránsky airbus.Krížnik USS Vincennes. Do jeho výzbroje patrili aj strely SM-2MR, ktoré zničili civilný iránsky airbus. (Zdroj: archív)

K chybným rozhodnutiam, ktoré vedú k smrti nevinných ľudí, dochádza najmä vo vojensky vypätých situáciách či priamo počas vojenských konfliktov. Ide napríklad o tzv. friendly fire (doslova priateľské ostreľovanie), pri ktorom sú omylom ostreľované vlastné jednotky.

Za oveľa väčšiu tragédiu však možno považovať to, keď dôjde k útoku na civilný cieľ, ktorý bol omylom vyhodnotený ako vojenský. Už nie raz sa napríklad stalo, že omylom bolo namiesto vojenského zostrelené civilné dopravné lietadlo. Takýto osud postihol aj lietadlo spoločnosti Iran Air na linke č. 655.

Išlo o zostrelenie civilného dopravného lietadla typu Airbus A300B2-203 s iránskou poznávacou značkou EP-IBU, ktoré letelo z medzinárodného letiska Mehrabad (v iránskom hlavnom meste Teherán) do Dubaja, a to s medzipristátím v iránskom Bandar Abbas. Lietadlo bolo krátko po vzlete z letiska v Bandar Abbas zostrelené dvomi riadenými strelami, vypálenými z amerického krížnika USS Vincennes (CG-49). Táto tragédia sa odohrala 3. júla 1988.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Prvá vojna v Perzskom zálive

Zasaďme najprv túto tragédiu do kontextu tej doby. Išlo o obdobie tzv. prvej vojny v Perzskom zálive, teda medzi Iránom a Irakom, ktorá vypukla 22. septembra 1980 a trvala až do 20. augusta 1988, keď obe strany akceptovali rezolúciu Bezpečnostnej rady OSN o zastavení paľby. Pôvodne hraničný konflikt sa rozšíril aj na námorné cesty, vedúce z Perzského zálivu cez Hormuzský prieliv, ktorý je v najužšom mieste široký len 54 kilometrov.

Tieto cesty vedú priamo cez teritoriálne vody Iránu a Ománu. Iránske vojenské lode často napádali či kontrolovali aj civilné lode iných štátov, plaviacich sa cez spomenutú úžinu. Spojené štáty sa preto rozhodli v roku 1988 začať operáciu Earnest Will (čo možno preložiť ako vážne rozhodnutie) s cieľom chrániť najmä kuvajtské ropné tankery pred útokmi iránskych lodí.

Skryť Vypnúť reklamu

Šarvátka s iránskymi loďami

Do zálivu bola presunutá časť 5. americkej flotily, vrátane už spomenutého krížnika USS Vincennes, vyzbrojeného okrem iného aj riadenými strelami. Loď bola vystrojená moderným systémom Aegis, ktorý na základe vyhodnocovania údajov z radarov a ich spracovania výkonnými počítačmi vyhľadáva potenciálne nepriateľské ciele a riadi všetky palebné systémy lode.

V osudný deň (teda 3. júla 1988) ráno sa Vincennes plavila cez Hormuzskú úžinu, pričom sa takpovediac zaplietla do šarvátky s iránskymi vojenskými loďami. Pri prenasledovaní týchto lodí sa Vincennes dostala do iránskych teritoriálnych vôd. O 10:17 iránskeho času odštartoval z letiska v Bandar Abbas Airbus A300 spoločnosti Iran Air k letu do Dubaja.

Chybné vyhodnotenie cieľa

Let mal trvať len 28 minút a preto malo lietadlo s 290 ľuďmi na palube vystúpiť do výšky len 4 300 metrov. Lietadlo malo zapnutý tzv. radarový odpovedač, ktorý vysielal identifikačné informácie o lete, z ktorých jednoznačne vyplývalo, že ide o civilný let dopravného lietadla.

Skryť Vypnúť reklamu

Napriek tomu systém Aegis (považovaný vtedy za najmodernejší na svete) mylne vyhodnotil tento civilný let ako útok iránskeho vojenského lietadla typu F-14 (zhodou okolností tieto lietadlá majú vo výzbroji len USA a Irán) na loď. Loď Vincennes vyslal „neznámemu“ lietadlu desať varovaní, z toho sedem na vojenských frekvenciách a tri na civilnej núdzovej frekvencii.

Posádka airbusu nereagovala

Posádka iránskeho airbusu, ktorej velil Mohsen Rezaian, sa však domnievala, že tieto výzvy nie sú určené jej a preto na ne nereagovala. K nedorozumeniu prispelo aj to, že varovné volanie z lode udávalo pre neznáme lietadlo inú rýchlosť, než mal airbus. Keď sa airbus priblížil k lodi na 20 kilometrov, vydal jej veliteľ rozkaz na odpálenie dvoch riadených striel typu SM-2MR.

Po zásahu týmito strelami sa lietadlo rozpadlo vo vzduchu, pričom zahynulo všetkých 275 cestujúcich a 15 členov posádky. Americká vláda síce vyjadrila ľútosť nad stratou ľudských životov, ale nikdy sa oficiálne Iránu neospravedlnila ani nepriznala, že by urobila chybu. Irán síce žaloval USA na Medzinárodnom súdnom dvore, ale napokon prijal odškodné vo výške 131,8 milióna dolárov a žalobu stiahol.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  2. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  5. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  6. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 688
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 821
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 070
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 478
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 863
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 568
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 270
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 122
  9. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 881
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 5 852
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pri zrážke osobného auta s nákladným zomrel vodič

Tragická nehoda sa stala medzi Prešovom a Kapušanmi.

ilustračné
Ilustračná fotografia.

Košický primátor: Odberné miesta budú neustále pribúdať

Dve víkendové testovania neboli podľa Polačeka zbytočné.

Primátor hovorí, že napriek krátkosti času sa Košice na skríning pripravili.
Testovanie na nový koronavírus.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Čo robiť, ak som sa nestihol objednať na odber? (otázky a odpovede)

Mobilné odberové miesta sú síce plné, samosprávy však cey víkend otvoria vlastné odberové miesta.

Testovanie na nový koronavírus.
Stĺpček Jakuba Fila

Zhovievavosť voči Matovičovi už vôbec nie je namieste

Premiér vydiera národ aj koalíciu.

Jakub Filo.
Autorská strana Samuela Marca

Ak by sa Fico a Pellegrini chceli vrátiť, nerobili by to lepšie (píše Samo Marec)

Nikam sme sa nepohli, len sa všetci dohádali.

Predseda vlády Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí  po rokovaní 67. schôdze vlády SR.
Ľudia čakajú pred odberným miestom v bratislavskej Ružinovskej poliklinike počas celoplošného skríningového testovania na COVID-19.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop