Korzár logo Korzár
Piatok, 25. september, 2020 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Zostrelenie iránskeho dopravného lietadla

Hovorí sa, že za chyby sa platí. Tí skúsenejší dodajú, že - bohužiaľ – za chyby občas zaplatia aj tí, ktorí ich nespôsobili.

Krížnik USS Vincennes. Do jeho výzbroje patrili aj strely SM-2MR, ktoré zničili civilný iránsky airbus.Krížnik USS Vincennes. Do jeho výzbroje patrili aj strely SM-2MR, ktoré zničili civilný iránsky airbus. (Zdroj: archív)

K chybným rozhodnutiam, ktoré vedú k smrti nevinných ľudí, dochádza najmä vo vojensky vypätých situáciách či priamo počas vojenských konfliktov. Ide napríklad o tzv. friendly fire (doslova priateľské ostreľovanie), pri ktorom sú omylom ostreľované vlastné jednotky.

Za oveľa väčšiu tragédiu však možno považovať to, keď dôjde k útoku na civilný cieľ, ktorý bol omylom vyhodnotený ako vojenský. Už nie raz sa napríklad stalo, že omylom bolo namiesto vojenského zostrelené civilné dopravné lietadlo. Takýto osud postihol aj lietadlo spoločnosti Iran Air na linke č. 655.

Išlo o zostrelenie civilného dopravného lietadla typu Airbus A300B2-203 s iránskou poznávacou značkou EP-IBU, ktoré letelo z medzinárodného letiska Mehrabad (v iránskom hlavnom meste Teherán) do Dubaja, a to s medzipristátím v iránskom Bandar Abbas. Lietadlo bolo krátko po vzlete z letiska v Bandar Abbas zostrelené dvomi riadenými strelami, vypálenými z amerického krížnika USS Vincennes (CG-49). Táto tragédia sa odohrala 3. júla 1988.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvá vojna v Perzskom zálive

Zasaďme najprv túto tragédiu do kontextu tej doby. Išlo o obdobie tzv. prvej vojny v Perzskom zálive, teda medzi Iránom a Irakom, ktorá vypukla 22. septembra 1980 a trvala až do 20. augusta 1988, keď obe strany akceptovali rezolúciu Bezpečnostnej rady OSN o zastavení paľby. Pôvodne hraničný konflikt sa rozšíril aj na námorné cesty, vedúce z Perzského zálivu cez Hormuzský prieliv, ktorý je v najužšom mieste široký len 54 kilometrov.

Tieto cesty vedú priamo cez teritoriálne vody Iránu a Ománu. Iránske vojenské lode často napádali či kontrolovali aj civilné lode iných štátov, plaviacich sa cez spomenutú úžinu. Spojené štáty sa preto rozhodli v roku 1988 začať operáciu Earnest Will (čo možno preložiť ako vážne rozhodnutie) s cieľom chrániť najmä kuvajtské ropné tankery pred útokmi iránskych lodí.

Skryť Vypnúť reklamu

Šarvátka s iránskymi loďami

Do zálivu bola presunutá časť 5. americkej flotily, vrátane už spomenutého krížnika USS Vincennes, vyzbrojeného okrem iného aj riadenými strelami. Loď bola vystrojená moderným systémom Aegis, ktorý na základe vyhodnocovania údajov z radarov a ich spracovania výkonnými počítačmi vyhľadáva potenciálne nepriateľské ciele a riadi všetky palebné systémy lode.

V osudný deň (teda 3. júla 1988) ráno sa Vincennes plavila cez Hormuzskú úžinu, pričom sa takpovediac zaplietla do šarvátky s iránskymi vojenskými loďami. Pri prenasledovaní týchto lodí sa Vincennes dostala do iránskych teritoriálnych vôd. O 10:17 iránskeho času odštartoval z letiska v Bandar Abbas Airbus A300 spoločnosti Iran Air k letu do Dubaja.

Chybné vyhodnotenie cieľa

Let mal trvať len 28 minút a preto malo lietadlo s 290 ľuďmi na palube vystúpiť do výšky len 4 300 metrov. Lietadlo malo zapnutý tzv. radarový odpovedač, ktorý vysielal identifikačné informácie o lete, z ktorých jednoznačne vyplývalo, že ide o civilný let dopravného lietadla.

Skryť Vypnúť reklamu

Napriek tomu systém Aegis (považovaný vtedy za najmodernejší na svete) mylne vyhodnotil tento civilný let ako útok iránskeho vojenského lietadla typu F-14 (zhodou okolností tieto lietadlá majú vo výzbroji len USA a Irán) na loď. Loď Vincennes vyslal „neznámemu“ lietadlu desať varovaní, z toho sedem na vojenských frekvenciách a tri na civilnej núdzovej frekvencii.

Posádka airbusu nereagovala

Posádka iránskeho airbusu, ktorej velil Mohsen Rezaian, sa však domnievala, že tieto výzvy nie sú určené jej a preto na ne nereagovala. K nedorozumeniu prispelo aj to, že varovné volanie z lode udávalo pre neznáme lietadlo inú rýchlosť, než mal airbus. Keď sa airbus priblížil k lodi na 20 kilometrov, vydal jej veliteľ rozkaz na odpálenie dvoch riadených striel typu SM-2MR.

Po zásahu týmito strelami sa lietadlo rozpadlo vo vzduchu, pričom zahynulo všetkých 275 cestujúcich a 15 členov posádky. Americká vláda síce vyjadrila ľútosť nad stratou ľudských životov, ale nikdy sa oficiálne Iránu neospravedlnila ani nepriznala, že by urobila chybu. Irán síce žaloval USA na Medzinárodnom súdnom dvore, ale napokon prijal odškodné vo výške 131,8 milióna dolárov a žalobu stiahol.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  2. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  3. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  4. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  5. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  7. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  8. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  9. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Mobilný zdvihák pre pacienta
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  3. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  4. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  5. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  6. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  7. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  8. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  9. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  10. Kreatívne učenie
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 28 663
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 18 032
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 536
  4. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 651
  5. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 10 543
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 144
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 015
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 415
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 240
  10. Zatepľujete? Stavte na kvalitný materiál od expertného výrobcu 7 874
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

V Orlove je nakazených 20 ľudí, obec dezinfikujú

Starosta vyhlásil mimoriadnu situáciu.

V obci Orlov vyhlásili mimoriadnu situáciu.

Dve stredné školy v Spišskej Novej Vsi zatvorili pre Covid-19

Ohnisko nákazy je aj v charite. Majú tu osem pozitívnych.

Hotelová akadémia v Spišskej Novej Vsi.
Nové trolejbusy dorazili do Prešova na konci roka 2016.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozprávky SME

Žabina kmotra (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky SME | podcast

Koronavírus: Na Slovensku pribudli dve ďalšie úmrtia, zasadá pandemická komisia (minúta po minúte)

Slovensko eviduje celkovo 8 048 prípadov nákazy koronavírusom. Pandémia si doteraz vyžiadala 43 obetí.

Testovanie na koronavírus vysokoškolského internátu Jesseniovej lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Martine.

Budaj: Zníženie emisií o 65 percent nevidím reálne

Návrh na zvýšenie uhľovodíkovej dane sme schopní pripraviť za deň, tvrdí.

Minister životného prostredia Ján Budaj.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop