Korzár logo Korzár
Pondelok, 21. október, 2019 | Meniny má Uršuľa
Nájdete nás na webe

Zostrelenie iránskeho dopravného lietadla

Hovorí sa, že za chyby sa platí. Tí skúsenejší dodajú, že - bohužiaľ – za chyby občas zaplatia aj tí, ktorí ich nespôsobili.

Krížnik USS Vincennes. Do jeho výzbroje patrili aj strely SM-2MR, ktoré zničili civilný iránsky airbus.Krížnik USS Vincennes. Do jeho výzbroje patrili aj strely SM-2MR, ktoré zničili civilný iránsky airbus.(Zdroj: archív)

K chybným rozhodnutiam, ktoré vedú k smrti nevinných ľudí, dochádza najmä vo vojensky vypätých situáciách či priamo počas vojenských konfliktov. Ide napríklad o tzv. friendly fire (doslova priateľské ostreľovanie), pri ktorom sú omylom ostreľované vlastné jednotky.

Za oveľa väčšiu tragédiu však možno považovať to, keď dôjde k útoku na civilný cieľ, ktorý bol omylom vyhodnotený ako vojenský. Už nie raz sa napríklad stalo, že omylom bolo namiesto vojenského zostrelené civilné dopravné lietadlo. Takýto osud postihol aj lietadlo spoločnosti Iran Air na linke č. 655.

Išlo o zostrelenie civilného dopravného lietadla typu Airbus A300B2-203 s iránskou poznávacou značkou EP-IBU, ktoré letelo z medzinárodného letiska Mehrabad (v iránskom hlavnom meste Teherán) do Dubaja, a to s medzipristátím v iránskom Bandar Abbas. Lietadlo bolo krátko po vzlete z letiska v Bandar Abbas zostrelené dvomi riadenými strelami, vypálenými z amerického krížnika USS Vincennes (CG-49). Táto tragédia sa odohrala 3. júla 1988.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prvá vojna v Perzskom zálive

Zasaďme najprv túto tragédiu do kontextu tej doby. Išlo o obdobie tzv. prvej vojny v Perzskom zálive, teda medzi Iránom a Irakom, ktorá vypukla 22. septembra 1980 a trvala až do 20. augusta 1988, keď obe strany akceptovali rezolúciu Bezpečnostnej rady OSN o zastavení paľby. Pôvodne hraničný konflikt sa rozšíril aj na námorné cesty, vedúce z Perzského zálivu cez Hormuzský prieliv, ktorý je v najužšom mieste široký len 54 kilometrov.

Tieto cesty vedú priamo cez teritoriálne vody Iránu a Ománu. Iránske vojenské lode často napádali či kontrolovali aj civilné lode iných štátov, plaviacich sa cez spomenutú úžinu. Spojené štáty sa preto rozhodli v roku 1988 začať operáciu Earnest Will (čo možno preložiť ako vážne rozhodnutie) s cieľom chrániť najmä kuvajtské ropné tankery pred útokmi iránskych lodí.

Šarvátka s iránskymi loďami

Do zálivu bola presunutá časť 5. americkej flotily, vrátane už spomenutého krížnika USS Vincennes, vyzbrojeného okrem iného aj riadenými strelami. Loď bola vystrojená moderným systémom Aegis, ktorý na základe vyhodnocovania údajov z radarov a ich spracovania výkonnými počítačmi vyhľadáva potenciálne nepriateľské ciele a riadi všetky palebné systémy lode.

V osudný deň (teda 3. júla 1988) ráno sa Vincennes plavila cez Hormuzskú úžinu, pričom sa takpovediac zaplietla do šarvátky s iránskymi vojenskými loďami. Pri prenasledovaní týchto lodí sa Vincennes dostala do iránskych teritoriálnych vôd. O 10:17 iránskeho času odštartoval z letiska v Bandar Abbas Airbus A300 spoločnosti Iran Air k letu do Dubaja.

Chybné vyhodnotenie cieľa

Let mal trvať len 28 minút a preto malo lietadlo s 290 ľuďmi na palube vystúpiť do výšky len 4 300 metrov. Lietadlo malo zapnutý tzv. radarový odpovedač, ktorý vysielal identifikačné informácie o lete, z ktorých jednoznačne vyplývalo, že ide o civilný let dopravného lietadla.

Napriek tomu systém Aegis (považovaný vtedy za najmodernejší na svete) mylne vyhodnotil tento civilný let ako útok iránskeho vojenského lietadla typu F-14 (zhodou okolností tieto lietadlá majú vo výzbroji len USA a Irán) na loď. Loď Vincennes vyslal „neznámemu“ lietadlu desať varovaní, z toho sedem na vojenských frekvenciách a tri na civilnej núdzovej frekvencii.

Posádka airbusu nereagovala

Posádka iránskeho airbusu, ktorej velil Mohsen Rezaian, sa však domnievala, že tieto výzvy nie sú určené jej a preto na ne nereagovala. K nedorozumeniu prispelo aj to, že varovné volanie z lode udávalo pre neznáme lietadlo inú rýchlosť, než mal airbus. Keď sa airbus priblížil k lodi na 20 kilometrov, vydal jej veliteľ rozkaz na odpálenie dvoch riadených striel typu SM-2MR.

Po zásahu týmito strelami sa lietadlo rozpadlo vo vzduchu, pričom zahynulo všetkých 275 cestujúcich a 15 členov posádky. Americká vláda síce vyjadrila ľútosť nad stratou ľudských životov, ale nikdy sa oficiálne Iránu neospravedlnila ani nepriznala, že by urobila chybu. Irán síce žaloval USA na Medzinárodnom súdnom dvore, ale napokon prijal odškodné vo výške 131,8 milióna dolárov a žalobu stiahol.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Nestarnú, ale dozrievajú
  3. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  4. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Kvalitné Vianočné osvetlenie
  2. Unikát medzi značkami. CUPRA
  3. A new, ultra - modern logistics park with an ideal location
  4. Bezpečnosť pri práci je priorita, pomáhajú i moderné technológie
  5. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  6. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  7. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  8. Aj do Liptovského Mikuláša dorazí nová optická sieť
  9. Najnovšia ponuka optického internetu na Spiši
  10. V oblasti Prešova budete môcť využiť nový optický internet
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 16 720
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 16 215
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 15 054
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 9 971
  5. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 608
  6. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 8 423
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 324
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 6 736
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 6 472
  10. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy 5 729

Neprehliadnite tiež

Stíhaný košický podnikateľ rozpredáva vozový park cez inzertný portál

Ponúka pár luxusných porsche, vodný skúter aj terénnu štvorkolku.

Za dve zachovalé autá porsche pýta spolu takmer 70-tisíc eur.

Kontrolór vyčíta košickému županovi viac právnikov i advokátov

Majú sa venovať aj problému majetkového priznania poslanca Petrovčika.

Župan Trnka je s kontrolórom Hudákom v konflikte.

Dal gól, vylúčili ho a zbil rozhodcu. Dostal dištanc a s futbalom končí

Osemnásťročného arbitra napadol 34-ročný futbalista. Incidentov pribúda.

„Rozhodca nedostal 4 rany do tváre, to by mal rozbitý nos a monokel. Dostal otcovské zaucho, dve alebo tri,“  tvrdí hráč.
Mariku Gombitovú navrhli jej rodáci.

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Neandertálci sa ohradzujú

Potetovaní náckovia sa ukrivdene ohradzujú proti tomu, že ich médiá vykresľujú ako "neandertálcov".

Kiska ponuku odmietol, koalícia PS, Spolu a Za ľudí nebude

Na sociálnej sieti to oznámil Michal Truban.

Andrej Kiska, Miroslav Beblavý a Michal Truban.

Glváč si mal podľa Threemy dohadovať biznis s Kočnerom

Mali tiež rozoberať, ako sa má rekonštruovať vláda po odchode Fica.

Podpredseda parlamentu Martin Glváč.
Píše Ivan Mikloš

Čia kauza je Gorila? (píše Ivan Mikloš)

Za Ficových vlád sa nepohlo s vyšetrovaním. Nie je to náhoda.

Ivan Mikloš.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop