Tie sú, pochopiteľne, veľmi subjektívne a na webe sme našli aj také rebríčky najškaredších áut, v ktorých figuroval napríklad Ferrari Enzo či „naša“ Tatra 603. My sme pripravili náš subjektívny výber, pripúšťame ale, že niektoré z týchto áut sa môžu niekomu aj páčiť...
Pontiac Aztek
No, toto vozidlo skutočne nevyzerá z určitých uhlov pohľadu až tak škaredo – napríklad keď je za rohom alebo vo vzdialenosti aspoň 400 metrov. Návrh karosérie zrejme robili dva dizajnérske tímy – jeden navrhol prednú časť, druhý zadnú. Bohužiaľ, tímy spolu vôbec nehovorili. Aztek je príkladom, že Američania vedia škaredé autá urobiť lepšie ako ktokoľvek iný...
AMC Gremlin
Tento produkt dnes už neexistujúcej americkej spoločnosti American Motors Corporation ukazuje, ako to dopadne keď firma, zvyknutá produkovať veľké autá, chce urobiť čosi malé. Predok auta aj s dverami pochádza zrejme bez zmeny z veľkej limuzíny, zadok vznikol jej poriadnym zlisovaním. Zadné okno bolo z polovice zakryté, aby sa cestujúci na zadných sedadlách cítili ako akísi škriatkovia, ukrytí pred zrakmi verejnosti. Napokon, slovo gremlin skutočne znamená škriatok. Gremlin bol možno myslený ako žart – veď bol na trh uvedený 1. apríla 1970...
Aston Martin Lagonda
Dizajnéri britskej firmy Aston Martin sa zrejme dopočuli o súťaži na vozidlo s najdlhšou prednou kapotou – výsledkom bola Lagonda. Kapota mala byť zrejme vpredu ukončená ostrou hranou, ale po zhliadnutí prototypov polícia pohrozila výrobcovi, že auto zaradí medzi zbrane a nebudú ho môcť používať civilisti. Kolujú aj povesti, že šéfdizajnér položil na stôl škicu auta, ktorú nakreslil jeho štvorročný syn a rezolútne povedal – držte sa toho!
SangYong Rodius
Toto auto je čosi ako estetická katastrofa. Dizajnéri mali evidentne za úlohu navrhnúť hatchback so splývajúcou zadnou časťou, ale na poslednú chvíľu im šéfovia zmenili zadanie a prikázali navrhnúť minivan. Čitatelia portálu CarData zvoli Rodius za vôbec najškaredšie auto, aké bolo kedy vyrobené. Toto auto je zrejme pomstou Britov Juhokórejcom, aj keď nevedno za čo. Hlavným dizajnérom Rodiusa bol totiž Angličan Ken Greenley.
Fiat Multipla
Každý môže mať zlé dni – zrejme ich mali aj talianski dizajnéri, inak produkujúci najkrajšie autá na svete, pri návrhu modelu Multipla. Multipla, inak vysoko hodnotená z hľadiska praktickosti, vyzerá tak, ako by boli na seba poskladané časti dvoch rôznych vozidiel – dolná časť je zo sedanu a na ňu je zhora pricapený „skleník“ s obrovskými sklami, pochádzajúci z vanu. Aby to vyzeralo čo najhrôzostrašnejšie, ponechali dizajnéri dvojice reflektorov na oboch častiach. Nevedno, či to bolo myslené ironicky, ale Multipla bola vystavená aj v newyorskom Múzeu moderného umenia.
Citroën Ami
Model Ami (priateľ) sa pravidelne objavuje na zoznamoch najškaredších áut, aj keď sa vyrábal 18 rokov a predalo sa ho okolo 1,8 milióna kusov. Zadná kapota s previsom strechy nad ňou vyzerá ako miniatúrna veranda (nevedno pre koho), zatiaľ čo na prednú kapotu prototypu zrejme spadol obrovský balvan a dizajnérom sa to zapáčilo. Mimochodom, hlavným dizajnérom „priateľa“ bol Talian Flaminio Bertoni.
Renault Vel Satis
Model Vel Satis mal byť takou vlajkovou loďou firmy Renault, ktorá by sa svojím dizajnom výrazne odlišovala od konkurenčných vozidiel vyššej triedy. O pozliepanom dizajne tohto modelu kritici tvrdia, že jeho najväčšou chybou je, že nie je dosť škaredý. A je to vraj jediné auto na svete, v porovnaní s ktorým vyzerá Nicolas Sarkozy atraktívne.
Cadillac Seville
Takto to dopadne, keď sa preberajú prvky ženskej módy do dizajnu áut. Koncom 19. storočia sa v ženskej móde používali akési podpery pod zadnou časťou sukne, vytvárajúce výrazný odskok. Takýto čudne vyzerajúci odskok je aj na veku batožinového priestoru modelu Seville.
Dacia Oltcit
Oltcit, ktorého názov vznikol kombináciou prvých častí slov Oltenia (oblasť v Rumunsku) a Citroën, vznikol z iniciatívy rumunského diktátora Ceausescua. Toto vozidlo s čudne polozakrytými zadnými kolesami vlastne nebolo ani škaredé, ale nedalo sa na ňom nájsť nič pekné. Na Oltcit však nedajú dopustiť tí „východní Nemci“, ktorí na ňom ušli v roku 1989 z Maďarska do Rakúska a potom do Nemeckej spolkovej republiky.
Honda Fuya-Jo
V roku 1999 predstavila japonská firma Honda štúdiu Fuya-Jo, určenú špeciálne na prepravu mladých ľudí z jednej párty na druhú. Dizajnéri tejto štúdie sa asi inšpirovali kabínkovými lanovkami alebo robotickými vozíkmi, prevážajúcimi výrobky v továrni. Spredu vyzerá štúdia, ktorej názov znamená „mesto bez spánku“, ako predok rýchlovlaku, volant pripomína kotúč gramofónu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.