Korzár logo Korzár
Utorok, 26. september, 2017 | Meniny má Edita

Tragédia na leteckom dni v Ramsteine

Veľkou rovinou, na ktorej sa stala až priveľká katastrofa, je aj letisko americkej leteckej základne Ramstein Air Base pri nemeckom mestečku Ramstein.

Okamih zrážky. Sólový stroj narazil do vedúceho stroja päťčlennej skupiny.(Zdroj: archív)

Hovorí sa, že nešťastie nechodí po horách, ale po ľuďoch. Pravda je ale taká, že chodí aj po ľuďoch v horách, ba aj po ľuďoch na rovinách. Na tomto letisku sa – ako si možno naši starší čitatelia spomenú – pred vyše 23 rokmi stala druhá najväčšia katastrofa v celej svetovej histórii leteckých dní.

Stalo sa to 28. augusta 1998 počas vojenského leteckého dňa, na ktorý prišlo podľa odhadov 350 000 ľudí. Tí stáli husto natlačení za zábranami, oddeľujúcimi ich od prevádzkovej časti letiska Ramstein. O 15.40 h sa začalo vystúpenie veľmi známej talianskej akrobatickej skupinu Frecce tricolori (trojfarebné šípy), ktorú sme mohli vidieť aj na niektorých slovenských leteckých dňoch.

Založená v roku 1961

Táto skupina bola založená v roku 1961 a od roku 1982 lieta na cvičných prúdových lietadlách Aermacchi MB-339PAN (technicky porovnateľných s českými lietadlami Aero L-39 Albatros, na ktorých lietala košická akrobatická skupina Biele albatrosy). Skupina Frecce tricolori je dodnes najväčšou akrobatickou skupinou na svete, ktorá lieta s deviatimi lietadlami vo formácii a jedným sólovým lietadlom.

Prepichnuté srdce

Vráťme sa ale do Ramsteinu, kde o 15.44 h začala talianska skupina predvádzať svoje druhé akrobatické číslo. Išlo o figúru, nazývanú prepichnuté srdce. Tá spočíva v tom, že skupina desiatich lietadiel sa na vrchole stúpavého letu rozdelí na tri skupiny: jedna má päť lietadiel, druhá štyri, tretiu tvorí sólo lietadlo. Prvé dve skupiny sa rozlietnu opačnými smermi, sólové lietadlo odletí v kolmom smere k nim.

Päťčlenná a štvorčlenná skupina potom letia oblúkovito nadol, vytvoria (paralelne k divákom a približne 300 metrov pred nimi) obrazec srdca (vyznačený vypúšťaným dymom) a potom sa ich dráhy (s bočným presadením) pretnú presne pod bodom, v ktorom sa rozlietli, a to vo výške asi 75 až 90 metrov.

„Sólista“ letel smerom k divákom

Sólový stroj prilieta temer kolmo k divákom a v stúpavom lete „prepichne“ srdce, vytvorené obomi skupinami lietadiel. Takéto manévre musia byť rozrátané na sekundy presne. V skutočnosti však Ivo Nutarelli, pilot sólového stroja, priletel na miesto kríženia oboch väčších skupín o štyri sekundy skôr i v menšej výške, než mal. Jeho stroj s volacím znakom Pony 10 sa preto zrazil s vedúcim strojom (Pony 1) zľava prichádzajúcej päťčlennej formácie i so strojom s volacím znakom Pony 2.

Dopadol tesne pred divákmi

Stroje Pony 1 a Pony 2 havarovali paralelne k divákom a spadli na rolovaciu dráhu. Stroj Pony 10 však letel naďalej smerom k divákom a neriadený dopadol na plochu letiska približne 50 metrov pred zábranami, za ktorými boli natlačení diváci. Stroj vybuchol a v mraku horiaceho paliva sa kĺzal rovno do davu divákov. Podľa oficiálnych údajov si táto katastrofa vyžiadala 70 ľudských životov (67 divákov a troch pilotov) a okolo tisíc zranených (približne 450 muselo byť ošetrených v nemocniciach).

Katastrofálna organizácia záchranných prác

Tieto údaje sú však spochybňované, pretože očití svedkovia uvádzali aj to, že pri tragédii zahynuli aj americkí vojaci. Katastrofa v Ramsteine vošla do dejín aj katastrofálnou organizáciou záchranných prác. Americká vojenská správa nepustila okamžite po tragédii na plochu letiska nemecké záchranné zložky, ktoré prišli na pomoc.

Transport bez ošetrenia

Podľa vtedajších amerických vojenských predpisov museli byť zranení čo najskôr transportovaní do nemocnice a nebola im teda, ako je to v Nemecku zvykom, poskytnutá najprv akútna prvá pomoc. V dôsledku toho zomrelo niekoľko ľudí s ťažkými poraneniami. Trochu kurióznym problémom bolo aj to, že injekčné striekačky nemeckých záchranárov sa nedali nasadiť na hadičky infúznych roztokov americkej armády a naopak.

Najväčšia sa stala v Ľvove

V dôsledku katastrofy boli veľmi sprísnené predpisy na predvádzanie akrobatických prvkov na leteckých dňoch. Nesmú sa už napríklad vykonávať žiadne manévre smerom k divákom alebo nad nimi a zakázané sú aj stretávacie manévre.

Mimochodom, najväčšia tragédia na leteckom dni sa stala 27. júla 2002, keď na letisku v ukrajinskom Ľvove havarovalo stíhacie lietadlo Su-27 a zabilo 77 ľudí.

Neprehliadnite tiež

Opravený plafón vynovenej križovatky VSS zateká

Ledva odovzdané dielo už ponúka viacero problematických detailov.

Traja Košičania žalujú ministerstvo a prokuratúru

Konaním podvodníka prišli o 168-tisíc vtedajších korún. Vinia štát.

Kalmus po odsúdení: Nič som neurobil

Samosudca vymeral košickému výtvarníkovi štvormesačnú podmienku.

Šafrankova ďakovačka po zápase rozbúrila dánskych fanúšikov

Nepovažuje sa za miláčika priaznivcov Aalborgu.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kažimír prezidentovi Kiskovi odporučil, aby sa vzdal daňového tajomstva

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce.

DOMOV

Župan by ma v prvom rade mohol presvedčiť, na čo mi je a čo robí

Podnikateľka by od úradov chcela pokoj.

Čo je nové na SME

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý. Kandidáti na župana budú odpovedať na vaše otázky

SMEnaživo: Príďte diskutovať s kandidátmi na bratislavského župana.

DOMOV

Ľudí “na konci sveta“ župan v Prešove nezaujíma

Ľudí v Prešovskom samosprávnom kraji trápia cesty a nezamestnanosť.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 957
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 149
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 671
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 996
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 1 797
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 199
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 188
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 118
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 962
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 917

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop