Korzár logo Korzár
Streda, 1. marec, 2017 |Meniny má Albín

Tragédia na leteckom dni v Ramsteine

Veľkou rovinou, na ktorej sa stala až priveľká katastrofa, je aj letisko americkej leteckej základne Ramstein Air Base pri nemeckom mestečku Ramstein.

Okamih zrážky. Sólový stroj narazil do vedúceho stroja päťčlennej skupiny.(Zdroj: archív)

Hovorí sa, že nešťastie nechodí po horách, ale po ľuďoch. Pravda je ale taká, že chodí aj po ľuďoch v horách, ba aj po ľuďoch na rovinách. Na tomto letisku sa – ako si možno naši starší čitatelia spomenú – pred vyše 23 rokmi stala druhá najväčšia katastrofa v celej svetovej histórii leteckých dní.

Stalo sa to 28. augusta 1998 počas vojenského leteckého dňa, na ktorý prišlo podľa odhadov 350 000 ľudí. Tí stáli husto natlačení za zábranami, oddeľujúcimi ich od prevádzkovej časti letiska Ramstein. O 15.40 h sa začalo vystúpenie veľmi známej talianskej akrobatickej skupinu Frecce tricolori (trojfarebné šípy), ktorú sme mohli vidieť aj na niektorých slovenských leteckých dňoch.

Založená v roku 1961

Táto skupina bola založená v roku 1961 a od roku 1982 lieta na cvičných prúdových lietadlách Aermacchi MB-339PAN (technicky porovnateľných s českými lietadlami Aero L-39 Albatros, na ktorých lietala košická akrobatická skupina Biele albatrosy). Skupina Frecce tricolori je dodnes najväčšou akrobatickou skupinou na svete, ktorá lieta s deviatimi lietadlami vo formácii a jedným sólovým lietadlom.

Prepichnuté srdce

Vráťme sa ale do Ramsteinu, kde o 15.44 h začala talianska skupina predvádzať svoje druhé akrobatické číslo. Išlo o figúru, nazývanú prepichnuté srdce. Tá spočíva v tom, že skupina desiatich lietadiel sa na vrchole stúpavého letu rozdelí na tri skupiny: jedna má päť lietadiel, druhá štyri, tretiu tvorí sólo lietadlo. Prvé dve skupiny sa rozlietnu opačnými smermi, sólové lietadlo odletí v kolmom smere k nim.

Päťčlenná a štvorčlenná skupina potom letia oblúkovito nadol, vytvoria (paralelne k divákom a približne 300 metrov pred nimi) obrazec srdca (vyznačený vypúšťaným dymom) a potom sa ich dráhy (s bočným presadením) pretnú presne pod bodom, v ktorom sa rozlietli, a to vo výške asi 75 až 90 metrov.

„Sólista“ letel smerom k divákom

Sólový stroj prilieta temer kolmo k divákom a v stúpavom lete „prepichne“ srdce, vytvorené obomi skupinami lietadiel. Takéto manévre musia byť rozrátané na sekundy presne. V skutočnosti však Ivo Nutarelli, pilot sólového stroja, priletel na miesto kríženia oboch väčších skupín o štyri sekundy skôr i v menšej výške, než mal. Jeho stroj s volacím znakom Pony 10 sa preto zrazil s vedúcim strojom (Pony 1) zľava prichádzajúcej päťčlennej formácie i so strojom s volacím znakom Pony 2.

Dopadol tesne pred divákmi

Stroje Pony 1 a Pony 2 havarovali paralelne k divákom a spadli na rolovaciu dráhu. Stroj Pony 10 však letel naďalej smerom k divákom a neriadený dopadol na plochu letiska približne 50 metrov pred zábranami, za ktorými boli natlačení diváci. Stroj vybuchol a v mraku horiaceho paliva sa kĺzal rovno do davu divákov. Podľa oficiálnych údajov si táto katastrofa vyžiadala 70 ľudských životov (67 divákov a troch pilotov) a okolo tisíc zranených (približne 450 muselo byť ošetrených v nemocniciach).

Katastrofálna organizácia záchranných prác

Tieto údaje sú však spochybňované, pretože očití svedkovia uvádzali aj to, že pri tragédii zahynuli aj americkí vojaci. Katastrofa v Ramsteine vošla do dejín aj katastrofálnou organizáciou záchranných prác. Americká vojenská správa nepustila okamžite po tragédii na plochu letiska nemecké záchranné zložky, ktoré prišli na pomoc.

Transport bez ošetrenia

Podľa vtedajších amerických vojenských predpisov museli byť zranení čo najskôr transportovaní do nemocnice a nebola im teda, ako je to v Nemecku zvykom, poskytnutá najprv akútna prvá pomoc. V dôsledku toho zomrelo niekoľko ľudí s ťažkými poraneniami. Trochu kurióznym problémom bolo aj to, že injekčné striekačky nemeckých záchranárov sa nedali nasadiť na hadičky infúznych roztokov americkej armády a naopak.

Najväčšia sa stala v Ľvove

V dôsledku katastrofy boli veľmi sprísnené predpisy na predvádzanie akrobatických prvkov na leteckých dňoch. Nesmú sa už napríklad vykonávať žiadne manévre smerom k divákom alebo nad nimi a zakázané sú aj stretávacie manévre.

Mimochodom, najväčšia tragédia na leteckom dni sa stala 27. júla 2002, keď na letisku v ukrajinskom Ľvove havarovalo stíhacie lietadlo Su-27 a zabilo 77 ľudí.

Neprehliadnite tiež

Preťažené prešovské cesty sa prepadávajú. Je tu ďalší úsek

Primátorka Andrea Turčanová tvrdí, že za to môžu kamióny a chýbajúci obchvat.

So zraneniami po pošmyknutí na ľade prišli do nemocnice stovky ľudí

Poľadovica spôsobila Košičanom množstvo pádov.

Bankomatovú mafiu z veľkonočnej lúpeže súd poslal za mreže

V prípade krádeže 1,9 milióna eur z bankomatov na východe padli tresty.

Michalovčania v Žiline na Ružomberok nestačili

Michalovce nenadviazali na svoj triumf nad Trnavou, sú na ôsmej priečke.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zomrel bývalý šéf BMG Invest Vladimír Fruni

Vladimírovi Frunimu operovali vo Veľkej Británii žlčník, zomrel doma po návrate z nemocnice.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

KOMENTÁRE

Skutok sa stal. Únos sa vracia sa do kín aj do parlamentu

Mantru „skutok sa nestal“ verejnosť často vníma presne naopak.

SVET

Američania sú blízko k ozajstnému Iron Manovi. Testy začnú o rok

Oblek TALOS dokáže vojakov ochrániť pred strelami.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 512
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 373
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 288
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 602
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 599
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 369
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 585
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 481
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 915
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 817

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop