Korzár logo Korzár
Sobota, 27. máj, 2017 |Meniny má Iveta

Tragédia na leteckom dni v Ramsteine

Veľkou rovinou, na ktorej sa stala až priveľká katastrofa, je aj letisko americkej leteckej základne Ramstein Air Base pri nemeckom mestečku Ramstein.

Okamih zrážky. Sólový stroj narazil do vedúceho stroja päťčlennej skupiny.(Zdroj: archív)

Hovorí sa, že nešťastie nechodí po horách, ale po ľuďoch. Pravda je ale taká, že chodí aj po ľuďoch v horách, ba aj po ľuďoch na rovinách. Na tomto letisku sa – ako si možno naši starší čitatelia spomenú – pred vyše 23 rokmi stala druhá najväčšia katastrofa v celej svetovej histórii leteckých dní.

Stalo sa to 28. augusta 1998 počas vojenského leteckého dňa, na ktorý prišlo podľa odhadov 350 000 ľudí. Tí stáli husto natlačení za zábranami, oddeľujúcimi ich od prevádzkovej časti letiska Ramstein. O 15.40 h sa začalo vystúpenie veľmi známej talianskej akrobatickej skupinu Frecce tricolori (trojfarebné šípy), ktorú sme mohli vidieť aj na niektorých slovenských leteckých dňoch.

Založená v roku 1961

Táto skupina bola založená v roku 1961 a od roku 1982 lieta na cvičných prúdových lietadlách Aermacchi MB-339PAN (technicky porovnateľných s českými lietadlami Aero L-39 Albatros, na ktorých lietala košická akrobatická skupina Biele albatrosy). Skupina Frecce tricolori je dodnes najväčšou akrobatickou skupinou na svete, ktorá lieta s deviatimi lietadlami vo formácii a jedným sólovým lietadlom.

Prepichnuté srdce

Vráťme sa ale do Ramsteinu, kde o 15.44 h začala talianska skupina predvádzať svoje druhé akrobatické číslo. Išlo o figúru, nazývanú prepichnuté srdce. Tá spočíva v tom, že skupina desiatich lietadiel sa na vrchole stúpavého letu rozdelí na tri skupiny: jedna má päť lietadiel, druhá štyri, tretiu tvorí sólo lietadlo. Prvé dve skupiny sa rozlietnu opačnými smermi, sólové lietadlo odletí v kolmom smere k nim.

Päťčlenná a štvorčlenná skupina potom letia oblúkovito nadol, vytvoria (paralelne k divákom a približne 300 metrov pred nimi) obrazec srdca (vyznačený vypúšťaným dymom) a potom sa ich dráhy (s bočným presadením) pretnú presne pod bodom, v ktorom sa rozlietli, a to vo výške asi 75 až 90 metrov.

„Sólista“ letel smerom k divákom

Sólový stroj prilieta temer kolmo k divákom a v stúpavom lete „prepichne“ srdce, vytvorené obomi skupinami lietadiel. Takéto manévre musia byť rozrátané na sekundy presne. V skutočnosti však Ivo Nutarelli, pilot sólového stroja, priletel na miesto kríženia oboch väčších skupín o štyri sekundy skôr i v menšej výške, než mal. Jeho stroj s volacím znakom Pony 10 sa preto zrazil s vedúcim strojom (Pony 1) zľava prichádzajúcej päťčlennej formácie i so strojom s volacím znakom Pony 2.

Dopadol tesne pred divákmi

Stroje Pony 1 a Pony 2 havarovali paralelne k divákom a spadli na rolovaciu dráhu. Stroj Pony 10 však letel naďalej smerom k divákom a neriadený dopadol na plochu letiska približne 50 metrov pred zábranami, za ktorými boli natlačení diváci. Stroj vybuchol a v mraku horiaceho paliva sa kĺzal rovno do davu divákov. Podľa oficiálnych údajov si táto katastrofa vyžiadala 70 ľudských životov (67 divákov a troch pilotov) a okolo tisíc zranených (približne 450 muselo byť ošetrených v nemocniciach).

Katastrofálna organizácia záchranných prác

Tieto údaje sú však spochybňované, pretože očití svedkovia uvádzali aj to, že pri tragédii zahynuli aj americkí vojaci. Katastrofa v Ramsteine vošla do dejín aj katastrofálnou organizáciou záchranných prác. Americká vojenská správa nepustila okamžite po tragédii na plochu letiska nemecké záchranné zložky, ktoré prišli na pomoc.

Transport bez ošetrenia

Podľa vtedajších amerických vojenských predpisov museli byť zranení čo najskôr transportovaní do nemocnice a nebola im teda, ako je to v Nemecku zvykom, poskytnutá najprv akútna prvá pomoc. V dôsledku toho zomrelo niekoľko ľudí s ťažkými poraneniami. Trochu kurióznym problémom bolo aj to, že injekčné striekačky nemeckých záchranárov sa nedali nasadiť na hadičky infúznych roztokov americkej armády a naopak.

Najväčšia sa stala v Ľvove

V dôsledku katastrofy boli veľmi sprísnené predpisy na predvádzanie akrobatických prvkov na leteckých dňoch. Nesmú sa už napríklad vykonávať žiadne manévre smerom k divákom alebo nad nimi a zakázané sú aj stretávacie manévre.

Mimochodom, najväčšia tragédia na leteckom dni sa stala 27. júla 2002, keď na letisku v ukrajinskom Ľvove havarovalo stíhacie lietadlo Su-27 a zabilo 77 ľudí.

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ 14:03

Mladíka po nehode oživovali a prevážali vrtuľníkom

Vážna dopravná nehoda sa stala v sobotu pri obci Snakov v Bardejovskom okrese.

AKTUALIZOVANÉ 13:08

Pri Hrabušiciach horel balón, 12 cestujúcich stihlo ujsť

Teplovzdušný balón sa zachytil na elektrickom vedení, kôš pristál na zemi.

Špeciálne horské cyklotrasy na Spiši pribúdajú. Pozrite si ich zo sedla

Singletraily sú pri Starej Ľubovni aj pri Lechnici.

Dvadsať rokov na východe v máji

Retro Korzár - Brixi: Šéfovanie na MS 2011 v Košiciach ma vynieslo do parlamentu

Riadil organizátorov vo veku 25 rokov.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

PLUS

Zločin po slovensky: Ako zomrela Mária?

Temný zločin zo 60. rokov ožíva vďaka novinárovi Jánovi Čomajovi.

DOMOV

Kotlebovci bohatli, teraz môžu prísť o milióny

Po vstupe do župy sa im začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SPIŠ KORZÁR

Pri Hrabušiciach horel balón, 12 cestujúcich stihlo ujsť

Teplovzdušný balón sa zachytil na elektrickom vedení.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 471
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 428
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 285
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 10 233
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 128
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 407
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 388
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 328
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 789
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 217

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop