Ak autor postupuje podľa literárnej teórie, znamená to automaticky, že musí napísať kvalitné dielo?
- Tvorivý proces musí mať vo svojom základnom rozmere spontánny charakter. Znamená to, že podľa literárnej teórie a vopred hotových schém sa postupovať nedá. Iná vec je, že autor – bez ohľadu na to, či je alebo nie je aj teoretikom – musí v procese písania uvažovať o kompozícii, o jazykovej primeranosti pri rozvíjaní témy, o žánrových možnostiach stvárňovanej látky a mnohých iných otázkach. Iba kombinácia spontánnych a zámerne utváraných, vedomých a kontrolovaných prvkov môže viesť k tomu, že dielo bude, pravda, za predpokladu, že je kryté múzickým talentom, živé a celistvé.
Vo vašich prózach, najmä v Piesni o studničnej vode a čiastočne i v Žobrákoch uplatňujete aj baladické a tragické prvky. Ako sa prejavuje táto situácia v jazyku? Nemá baladický jazyk bližšie k lyrickému uchopeniu sveta? Ako by ste charakterizovali diferenciu medzi jazykom vášho ponovembrového a prednovembrového prozaického diela?
- Epický jazyk, charakteristický pre moje ponovembrové románové a novelistické prózy, by som nazval tematickým, to jest takým, ktorý je do značnej miery skrytý v téme, lyrický jazyk v časti Žobrákov a v celej Piesni o studničnej vode je viditeľnejší, popri všetkej epickosti a príbehovosti viac orientovaný na seba a tvar, preto tento jazyk by som nazval tvarovým.
Čomu sa po napísaní dvoch nových literárnovedných kníh budete venovať?
- Budem pokračovať v publikovaní pravidelných glos pre denník SME, ale základnú náplň mojej práce bude tvoriť písanie prózy. Pri svojom štyridsaťročnom pôsobení na vysokej škole som sa nemohol vyhnúť literárnovednému výskumu a uverejňovaniu teoretických prác. Nedá sa povedať, že by som túto činnosť vykonával so sebazaprením a nerád, no predsa len mi nedovoľovala zameriavať sa výlučne na pôvodnú prozaickú tvorbu. Keďže som svoje základné teoretické zámery uskutočnil, dúfam, že zvyšok života budem môcť venovať svojim prozaickým plánom.
Mohli by ste načrtnúť, o aké témy pôjde?
- Už mám načatú ďalšiu knižku, v ktorej sa objavia aj prózy publikované v časopisoch RAK a Romboid, takže pôjde o súbor novelistických a poviedkových próz. Moja ďalšia kniha bude takisto pozostávať z kratších prozaických útvarov.
Čo by mal vedieť začínajúci autor o podstate prozaickej tvorby?
- Najdôležitejší poznatok pre začínajúceho i skúseného tvorcu spočíva vo vedomí, že prozaik nie je vládcom, ale služobníkom textu. Potvrdzuje to aj Lev Nikolajevič Tolstoj, ktorý chcel s postavami narábať podľa svojej ľubovôle, ale ony sa mu rozutekali na svoje miesta.
Ako literárny teoretik uplatňujete v prístupe k prozaickým dielam aj ich kritické zhodnocovanie?
- Odlišovanie kvality od nekvality pokladám za jeden z kľúčových cieľov literárnovedného výskumu. Úlohou teórie je vytvárať súbor nástrojov na diagnostikovanie hodnoty umeleckého diela a takéto kritické inštrumentárium sa nerodí špekulatívne, ale v dotyku s interpretovanými textami. V tomto procese sa usilujem zaujať k analyzovaným dielam argumentované hodnotiace stanovisko. Pre tento kritický prístup si vyberám autorov, ktorých dielo je už uzavreté. Robím tak preto, lebo ako prozaik by som sa cítil pri kritike žijúcich autorov ako hráč v poli, ktorý chce byť i rozhodcom s píšťalkou v ústach.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.