Korzár logo Korzár

Havária tankera Exxon Valdez

Jednou z mediálne najznámejších ropných katastrof bola spôsobená haváriou tankera Exxon Valdez pri pobreží Aljašky.

Loď Exxon Valdez. Tento 300 metrov dlhý kolos pojme 235 000 kubíkov ropy.Loď Exxon Valdez. Tento 300 metrov dlhý kolos pojme 235 000 kubíkov ropy. (Zdroj: archív)

Medzi veľmi vážne katastrofy treba počítať nielen tie, pri ktorých dôjde k ľudským obetiam, ale aj také, ktoré majú rozsiahle dôsledky pre naše životné prostredie, resp. pre životné prostredie rozmanitých živočíchov. Jedným z najčastejších druhov takýchto environmentálnych katastrof sú havárie, pri ktorých dôjde k značnému úniku ropy či ropných produktov, a to buď do vôd alebo do pôdy. Jednou z mediálne najznámejších ropných katastrof bola spôsobená haváriou tankera Exxon Valdez pri pobreží Aljašky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

K havárii tankera Exxon Valdez došlo temer na pravé poludnie 24. marca 1989. Uveďme najprv niekoľko základných údajov o spomenutom tankeri. Loď si 1. augusta 1984 objednala spoločnosť Exxon Shipping Company, čo bola prepravná divízia koncernu Exxon (pôvodne nazývaného Standard Oil).

300-metrový kolos

Na vodu bola loď, ktorú stavali lodenice National Steel and Shipbuilding Company v americkom San Diegu, spustená 14. októbra 1986 a do služby sa dostala 11. decembra 1986. Ide o skutočný plávajúci kolos, dlhý 300 metrov, široký 51 m a s ponorom 20 metrov. Výtlak lode je 214 862 ton. Na pohon lode slúži osemvalcový nízkootáčkový (79 ot/min) motor firmy Sulzer, ktorého výkon je 23 601 kW. Do nádrží lode (tá stále existuje) možno načerpať 235 000 kubických metrov (toto množstvo si názorne možno predstaviť ako kváder so základňou 1 000 m x 235 m, vysoký jeden meter).

SkryťVypnúť reklamu

Trup má len jednu stenu

Rýchlosť plavby lode, ktorá má len 21-člennú posádku, je okolo 30 km/h. Pre rozsah katastrofy je dôležité spomenúť, že loď má jednostenový trup, zatiaľ čo modernejšie tankery už majú dvojité steny trupu. A teraz k priebehu havárie. Večer 23. marca 1989 opustila loď terminál Trans Alaska Pipeline (transaljašský ropovod) v meste Valdez na južnom pobreží amerického štátu Aljaška.

Cieľom bola Kalifornia

Cieľom plavby lode, naloženej 201 000 kubickými metrami ropy, bol kalifornský prístav Long Beach. Aby sa dostala na šíre more, musela loď najprv preplávať cez Záliv princa Williama (prince William Sound). Cez úžinu Valdez riadil loď skúsený miestny navigátor W. Murphy, ktorý potom loď opustil. Na mostíku ostal kapitán Joe Hazelwood a kormidelník Harry Claar.

SkryťVypnúť reklamu

Opustila plavebnú dráhu

Pretože v plavebnej línii sa objavili malé ľadovce, kapitán nariadil kormidelníkovi, aby loď opustila plavebnú dráhu a vyhla sa tak ľadovcom. Kapitán potom odovzdal velenie tretiemu dôstojníkovi G. Cousinsovi, a to s presnými inštrukciami, na ktorom mieste sa má loď vrátiť späť do plavebnej línie. Kormidelníka Claara pritom nahradil R. Kagan. Z doteraz neobjasnených príčin však Cousins a Kagan nevrátili loď do plavebnej línie.

Nabehla na útes

To viedlo k tomu, že Exxon Valdez nabehol na Blighov útes, pričom došlo k narušeniu trupu a do mora začala vytekať ropa. Výsledkom bola obrovská ekologická katastrofa (k jej veľkému rozsahu prispelo aj búrlivé počasie), ktorá viedla k ropnému zamoreniu približne 28 000 štvorcových kilometrov oceánu a 2 100 kilometrov morského pobrežia.

Uniklo nezistené množstvo

Do mora vytieklo nikdy presne nestanovené množstvo ropy, s odhadmi pohybujúcimi sa od 42 do 120 tisíc kubíkov (všeobecne sa prijíma spodná hodnota). Bola to dovtedy najväčšia ropná katastrofa v USA. Na odstraňovaní ropy a čistení pobrežia, ktoré trvali do roku 1992, sa zúčastnilo celkovo okolo 11 000 ľudí, 1 400 lodí a 85 lietadiel.

Exxon prevzal zodpovednosť

Na tieto práce vynaložila firma Exxon, ktorá prevzala zodpovednosť za haváriu, 2,2 miliardy dolárov. Firma dobrovoľne zaplatila vyše 11 000 obyvateľom a podnikateľom, zasiahnutých katastrofou, celkovo 300 miliónov dolárov. Najviac však utrpela fauna. Odhaduje sa, že v dôsledku znečistenia ropou uhynulo 2 800 morských vydier, 300 tuleňov, 22 kosatiek, 247 orliakov bielohlavých a možno až 250 000 morských vtákov.

Tankery teraz sledujú družice

Vyšetrovanie pomenovalo niekoľko príčin tejto katastrofy, medzi iným aj skutočnosť, že posádka lode bola prepracovaná i to, že na lodi nefungoval varovný radar. Po havárii tankera, ktorý bol potom opravený a dnes sa plaví pod panamskou vlajkou ako Oriental Nicety, boli prijaté mnohí opatrenia, medzi iným aj satelitné sledovanie plne naložených tankerov americkou pobrežnou strážou.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  2. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  3. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  4. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  5. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 101 443
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 369
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 119
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 471
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 328
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 077
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 918
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 483
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu