Korzár logo Korzár

Havária tankera Exxon Valdez

Jednou z mediálne najznámejších ropných katastrof bola spôsobená haváriou tankera Exxon Valdez pri pobreží Aljašky.

Loď Exxon Valdez. Tento 300 metrov dlhý kolos pojme 235 000 kubíkov ropy.Loď Exxon Valdez. Tento 300 metrov dlhý kolos pojme 235 000 kubíkov ropy. (Zdroj: archív)

Medzi veľmi vážne katastrofy treba počítať nielen tie, pri ktorých dôjde k ľudským obetiam, ale aj také, ktoré majú rozsiahle dôsledky pre naše životné prostredie, resp. pre životné prostredie rozmanitých živočíchov. Jedným z najčastejších druhov takýchto environmentálnych katastrof sú havárie, pri ktorých dôjde k značnému úniku ropy či ropných produktov, a to buď do vôd alebo do pôdy. Jednou z mediálne najznámejších ropných katastrof bola spôsobená haváriou tankera Exxon Valdez pri pobreží Aljašky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

K havárii tankera Exxon Valdez došlo temer na pravé poludnie 24. marca 1989. Uveďme najprv niekoľko základných údajov o spomenutom tankeri. Loď si 1. augusta 1984 objednala spoločnosť Exxon Shipping Company, čo bola prepravná divízia koncernu Exxon (pôvodne nazývaného Standard Oil).

300-metrový kolos

Na vodu bola loď, ktorú stavali lodenice National Steel and Shipbuilding Company v americkom San Diegu, spustená 14. októbra 1986 a do služby sa dostala 11. decembra 1986. Ide o skutočný plávajúci kolos, dlhý 300 metrov, široký 51 m a s ponorom 20 metrov. Výtlak lode je 214 862 ton. Na pohon lode slúži osemvalcový nízkootáčkový (79 ot/min) motor firmy Sulzer, ktorého výkon je 23 601 kW. Do nádrží lode (tá stále existuje) možno načerpať 235 000 kubických metrov (toto množstvo si názorne možno predstaviť ako kváder so základňou 1 000 m x 235 m, vysoký jeden meter).

SkryťVypnúť reklamu

Trup má len jednu stenu

Rýchlosť plavby lode, ktorá má len 21-člennú posádku, je okolo 30 km/h. Pre rozsah katastrofy je dôležité spomenúť, že loď má jednostenový trup, zatiaľ čo modernejšie tankery už majú dvojité steny trupu. A teraz k priebehu havárie. Večer 23. marca 1989 opustila loď terminál Trans Alaska Pipeline (transaljašský ropovod) v meste Valdez na južnom pobreží amerického štátu Aljaška.

Cieľom bola Kalifornia

Cieľom plavby lode, naloženej 201 000 kubickými metrami ropy, bol kalifornský prístav Long Beach. Aby sa dostala na šíre more, musela loď najprv preplávať cez Záliv princa Williama (prince William Sound). Cez úžinu Valdez riadil loď skúsený miestny navigátor W. Murphy, ktorý potom loď opustil. Na mostíku ostal kapitán Joe Hazelwood a kormidelník Harry Claar.

SkryťVypnúť reklamu

Opustila plavebnú dráhu

Pretože v plavebnej línii sa objavili malé ľadovce, kapitán nariadil kormidelníkovi, aby loď opustila plavebnú dráhu a vyhla sa tak ľadovcom. Kapitán potom odovzdal velenie tretiemu dôstojníkovi G. Cousinsovi, a to s presnými inštrukciami, na ktorom mieste sa má loď vrátiť späť do plavebnej línie. Kormidelníka Claara pritom nahradil R. Kagan. Z doteraz neobjasnených príčin však Cousins a Kagan nevrátili loď do plavebnej línie.

Nabehla na útes

To viedlo k tomu, že Exxon Valdez nabehol na Blighov útes, pričom došlo k narušeniu trupu a do mora začala vytekať ropa. Výsledkom bola obrovská ekologická katastrofa (k jej veľkému rozsahu prispelo aj búrlivé počasie), ktorá viedla k ropnému zamoreniu približne 28 000 štvorcových kilometrov oceánu a 2 100 kilometrov morského pobrežia.

Uniklo nezistené množstvo

Do mora vytieklo nikdy presne nestanovené množstvo ropy, s odhadmi pohybujúcimi sa od 42 do 120 tisíc kubíkov (všeobecne sa prijíma spodná hodnota). Bola to dovtedy najväčšia ropná katastrofa v USA. Na odstraňovaní ropy a čistení pobrežia, ktoré trvali do roku 1992, sa zúčastnilo celkovo okolo 11 000 ľudí, 1 400 lodí a 85 lietadiel.

Exxon prevzal zodpovednosť

Na tieto práce vynaložila firma Exxon, ktorá prevzala zodpovednosť za haváriu, 2,2 miliardy dolárov. Firma dobrovoľne zaplatila vyše 11 000 obyvateľom a podnikateľom, zasiahnutých katastrofou, celkovo 300 miliónov dolárov. Najviac však utrpela fauna. Odhaduje sa, že v dôsledku znečistenia ropou uhynulo 2 800 morských vydier, 300 tuleňov, 22 kosatiek, 247 orliakov bielohlavých a možno až 250 000 morských vtákov.

Tankery teraz sledujú družice

Vyšetrovanie pomenovalo niekoľko príčin tejto katastrofy, medzi iným aj skutočnosť, že posádka lode bola prepracovaná i to, že na lodi nefungoval varovný radar. Po havárii tankera, ktorý bol potom opravený a dnes sa plaví pod panamskou vlajkou ako Oriental Nicety, boli prijaté mnohí opatrenia, medzi iným aj satelitné sledovanie plne naložených tankerov americkou pobrežnou strážou.

Zaujímavosti

Prezidentka Islandu Halla Tómasdóttir.

Najlepšie sa spoznáme, keď zažijeme inú kultúru.


Redakcia Korzára
Finále McDonald's Cup: Radosť z prvého miesta. Teší sa ZŠ Spojová Banská Bystrica.

Stretli sa tí najlepší z najlepších.


Redakcia Korzára

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 256
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 049
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 820
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 532
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 878
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 704
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 323
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 061
  1. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  2. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Dagmar Szabó: Čo sa deje po odobratí dieťaťa v zahraničí?
  5. Milan Resutík: NA ZAČIATOK
  6. Marian Filčík: Konečné riešenie kultúrno-etickej otázky
  7. Dušan Piršel: Zdravotníctvo sa má dobre – len zdravie občanov je na tom horšie.
  8. Jozef Drahovský: Novela zákona o cestnej premávke, legislatívny proces lp/2025/282 - analýza
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 241
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 12 950
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 916
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 892
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 903
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 979
  7. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 5 691
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 702
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  2. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Dagmar Szabó: Čo sa deje po odobratí dieťaťa v zahraničí?
  5. Milan Resutík: NA ZAČIATOK
  6. Marian Filčík: Konečné riešenie kultúrno-etickej otázky
  7. Dušan Piršel: Zdravotníctvo sa má dobre – len zdravie občanov je na tom horšie.
  8. Jozef Drahovský: Novela zákona o cestnej premávke, legislatívny proces lp/2025/282 - analýza
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 241
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 12 950
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 916
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 892
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 903
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 979
  7. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 5 691
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 702
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu