Korzár logo Korzár
Sobota, 29. apríl, 2017 |Meniny má Lea

Havária tankera Exxon Valdez

Jednou z mediálne najznámejších ropných katastrof bola spôsobená haváriou tankera Exxon Valdez pri pobreží Aljašky.

Loď Exxon Valdez. Tento 300 metrov dlhý kolos pojme 235 000 kubíkov ropy.(Zdroj: archív)

Medzi veľmi vážne katastrofy treba počítať nielen tie, pri ktorých dôjde k ľudským obetiam, ale aj také, ktoré majú rozsiahle dôsledky pre naše životné prostredie, resp. pre životné prostredie rozmanitých živočíchov. Jedným z najčastejších druhov takýchto environmentálnych katastrof sú havárie, pri ktorých dôjde k značnému úniku ropy či ropných produktov, a to buď do vôd alebo do pôdy. Jednou z mediálne najznámejších ropných katastrof bola spôsobená haváriou tankera Exxon Valdez pri pobreží Aljašky.

K havárii tankera Exxon Valdez došlo temer na pravé poludnie 24. marca 1989. Uveďme najprv niekoľko základných údajov o spomenutom tankeri. Loď si 1. augusta 1984 objednala spoločnosť Exxon Shipping Company, čo bola prepravná divízia koncernu Exxon (pôvodne nazývaného Standard Oil).

300-metrový kolos

Na vodu bola loď, ktorú stavali lodenice National Steel and Shipbuilding Company v americkom San Diegu, spustená 14. októbra 1986 a do služby sa dostala 11. decembra 1986. Ide o skutočný plávajúci kolos, dlhý 300 metrov, široký 51 m a s ponorom 20 metrov. Výtlak lode je 214 862 ton. Na pohon lode slúži osemvalcový nízkootáčkový (79 ot/min) motor firmy Sulzer, ktorého výkon je 23 601 kW. Do nádrží lode (tá stále existuje) možno načerpať 235 000 kubických metrov (toto množstvo si názorne možno predstaviť ako kváder so základňou 1 000 m x 235 m, vysoký jeden meter).

Trup má len jednu stenu

Rýchlosť plavby lode, ktorá má len 21-člennú posádku, je okolo 30 km/h. Pre rozsah katastrofy je dôležité spomenúť, že loď má jednostenový trup, zatiaľ čo modernejšie tankery už majú dvojité steny trupu. A teraz k priebehu havárie. Večer 23. marca 1989 opustila loď terminál Trans Alaska Pipeline (transaljašský ropovod) v meste Valdez na južnom pobreží amerického štátu Aljaška.

Cieľom bola Kalifornia

Cieľom plavby lode, naloženej 201 000 kubickými metrami ropy, bol kalifornský prístav Long Beach. Aby sa dostala na šíre more, musela loď najprv preplávať cez Záliv princa Williama (prince William Sound). Cez úžinu Valdez riadil loď skúsený miestny navigátor W. Murphy, ktorý potom loď opustil. Na mostíku ostal kapitán Joe Hazelwood a kormidelník Harry Claar.

Opustila plavebnú dráhu

Pretože v plavebnej línii sa objavili malé ľadovce, kapitán nariadil kormidelníkovi, aby loď opustila plavebnú dráhu a vyhla sa tak ľadovcom. Kapitán potom odovzdal velenie tretiemu dôstojníkovi G. Cousinsovi, a to s presnými inštrukciami, na ktorom mieste sa má loď vrátiť späť do plavebnej línie. Kormidelníka Claara pritom nahradil R. Kagan. Z doteraz neobjasnených príčin však Cousins a Kagan nevrátili loď do plavebnej línie.

Nabehla na útes

To viedlo k tomu, že Exxon Valdez nabehol na Blighov útes, pričom došlo k narušeniu trupu a do mora začala vytekať ropa. Výsledkom bola obrovská ekologická katastrofa (k jej veľkému rozsahu prispelo aj búrlivé počasie), ktorá viedla k ropnému zamoreniu približne 28 000 štvorcových kilometrov oceánu a 2 100 kilometrov morského pobrežia.

Uniklo nezistené množstvo

Do mora vytieklo nikdy presne nestanovené množstvo ropy, s odhadmi pohybujúcimi sa od 42 do 120 tisíc kubíkov (všeobecne sa prijíma spodná hodnota). Bola to dovtedy najväčšia ropná katastrofa v USA. Na odstraňovaní ropy a čistení pobrežia, ktoré trvali do roku 1992, sa zúčastnilo celkovo okolo 11 000 ľudí, 1 400 lodí a 85 lietadiel.

Exxon prevzal zodpovednosť

Na tieto práce vynaložila firma Exxon, ktorá prevzala zodpovednosť za haváriu, 2,2 miliardy dolárov. Firma dobrovoľne zaplatila vyše 11 000 obyvateľom a podnikateľom, zasiahnutých katastrofou, celkovo 300 miliónov dolárov. Najviac však utrpela fauna. Odhaduje sa, že v dôsledku znečistenia ropou uhynulo 2 800 morských vydier, 300 tuleňov, 22 kosatiek, 247 orliakov bielohlavých a možno až 250 000 morských vtákov.

Tankery teraz sledujú družice

Vyšetrovanie pomenovalo niekoľko príčin tejto katastrofy, medzi iným aj skutočnosť, že posádka lode bola prepracovaná i to, že na lodi nefungoval varovný radar. Po havárii tankera, ktorý bol potom opravený a dnes sa plaví pod panamskou vlajkou ako Oriental Nicety, boli prijaté mnohí opatrenia, medzi iným aj satelitné sledovanie plne naložených tankerov americkou pobrežnou strážou.

Neprehliadnite tiež

Vrtuľník previezol zraneného muža do nemocnice v Poprade

V dome v obci Slovenská Ves ho našli ležať v bezvedomí.

PRIEBEŽNE AKTUAKLIZOVANÉ

Športový víkend na východe – servis výsledkov a faktov

Ako sa skončili zápasy a podujatia v rôznych športoch.

Fiat vrazil v 150 kilometrovej rýchlosti do plota domu

Pri nočnej nehode v Čani sa zranili traja ľudia.

Za okružnú križovatku zbierajú podpisy v celom regióne

Aktivisti zo Strážskeho sú pripravení aj na ostré protesty.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Turecko zablokovalo prístup na Wikipédiu

Turecké orgány zablokovanie nezdôvodnili.

PRIMÁR

Desať tipov na zmiernenie prejavov sennej nádchy

Niekoľko zásad na zmiernenie alergickej nádchy.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 933
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 273
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 775
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 6 331
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 157
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 279
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 038
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 674
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 424
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 051

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop