Korzár logo Korzár
Nedeľa, 19. november, 2017 | Meniny má Alžbeta
Pridajte si svoje mesto

Havária tankera Exxon Valdez

Jednou z mediálne najznámejších ropných katastrof bola spôsobená haváriou tankera Exxon Valdez pri pobreží Aljašky.

Loď Exxon Valdez. Tento 300 metrov dlhý kolos pojme 235 000 kubíkov ropy.(Zdroj: archív)

Medzi veľmi vážne katastrofy treba počítať nielen tie, pri ktorých dôjde k ľudským obetiam, ale aj také, ktoré majú rozsiahle dôsledky pre naše životné prostredie, resp. pre životné prostredie rozmanitých živočíchov. Jedným z najčastejších druhov takýchto environmentálnych katastrof sú havárie, pri ktorých dôjde k značnému úniku ropy či ropných produktov, a to buď do vôd alebo do pôdy. Jednou z mediálne najznámejších ropných katastrof bola spôsobená haváriou tankera Exxon Valdez pri pobreží Aljašky.

K havárii tankera Exxon Valdez došlo temer na pravé poludnie 24. marca 1989. Uveďme najprv niekoľko základných údajov o spomenutom tankeri. Loď si 1. augusta 1984 objednala spoločnosť Exxon Shipping Company, čo bola prepravná divízia koncernu Exxon (pôvodne nazývaného Standard Oil).

300-metrový kolos

Na vodu bola loď, ktorú stavali lodenice National Steel and Shipbuilding Company v americkom San Diegu, spustená 14. októbra 1986 a do služby sa dostala 11. decembra 1986. Ide o skutočný plávajúci kolos, dlhý 300 metrov, široký 51 m a s ponorom 20 metrov. Výtlak lode je 214 862 ton. Na pohon lode slúži osemvalcový nízkootáčkový (79 ot/min) motor firmy Sulzer, ktorého výkon je 23 601 kW. Do nádrží lode (tá stále existuje) možno načerpať 235 000 kubických metrov (toto množstvo si názorne možno predstaviť ako kváder so základňou 1 000 m x 235 m, vysoký jeden meter).

Trup má len jednu stenu

Rýchlosť plavby lode, ktorá má len 21-člennú posádku, je okolo 30 km/h. Pre rozsah katastrofy je dôležité spomenúť, že loď má jednostenový trup, zatiaľ čo modernejšie tankery už majú dvojité steny trupu. A teraz k priebehu havárie. Večer 23. marca 1989 opustila loď terminál Trans Alaska Pipeline (transaljašský ropovod) v meste Valdez na južnom pobreží amerického štátu Aljaška.

Cieľom bola Kalifornia

Cieľom plavby lode, naloženej 201 000 kubickými metrami ropy, bol kalifornský prístav Long Beach. Aby sa dostala na šíre more, musela loď najprv preplávať cez Záliv princa Williama (prince William Sound). Cez úžinu Valdez riadil loď skúsený miestny navigátor W. Murphy, ktorý potom loď opustil. Na mostíku ostal kapitán Joe Hazelwood a kormidelník Harry Claar.

Opustila plavebnú dráhu

Pretože v plavebnej línii sa objavili malé ľadovce, kapitán nariadil kormidelníkovi, aby loď opustila plavebnú dráhu a vyhla sa tak ľadovcom. Kapitán potom odovzdal velenie tretiemu dôstojníkovi G. Cousinsovi, a to s presnými inštrukciami, na ktorom mieste sa má loď vrátiť späť do plavebnej línie. Kormidelníka Claara pritom nahradil R. Kagan. Z doteraz neobjasnených príčin však Cousins a Kagan nevrátili loď do plavebnej línie.

Nabehla na útes

To viedlo k tomu, že Exxon Valdez nabehol na Blighov útes, pričom došlo k narušeniu trupu a do mora začala vytekať ropa. Výsledkom bola obrovská ekologická katastrofa (k jej veľkému rozsahu prispelo aj búrlivé počasie), ktorá viedla k ropnému zamoreniu približne 28 000 štvorcových kilometrov oceánu a 2 100 kilometrov morského pobrežia.

Uniklo nezistené množstvo

Do mora vytieklo nikdy presne nestanovené množstvo ropy, s odhadmi pohybujúcimi sa od 42 do 120 tisíc kubíkov (všeobecne sa prijíma spodná hodnota). Bola to dovtedy najväčšia ropná katastrofa v USA. Na odstraňovaní ropy a čistení pobrežia, ktoré trvali do roku 1992, sa zúčastnilo celkovo okolo 11 000 ľudí, 1 400 lodí a 85 lietadiel.

Exxon prevzal zodpovednosť

Na tieto práce vynaložila firma Exxon, ktorá prevzala zodpovednosť za haváriu, 2,2 miliardy dolárov. Firma dobrovoľne zaplatila vyše 11 000 obyvateľom a podnikateľom, zasiahnutých katastrofou, celkovo 300 miliónov dolárov. Najviac však utrpela fauna. Odhaduje sa, že v dôsledku znečistenia ropou uhynulo 2 800 morských vydier, 300 tuleňov, 22 kosatiek, 247 orliakov bielohlavých a možno až 250 000 morských vtákov.

Tankery teraz sledujú družice

Vyšetrovanie pomenovalo niekoľko príčin tejto katastrofy, medzi iným aj skutočnosť, že posádka lode bola prepracovaná i to, že na lodi nefungoval varovný radar. Po havárii tankera, ktorý bol potom opravený a dnes sa plaví pod panamskou vlajkou ako Oriental Nicety, boli prijaté mnohí opatrenia, medzi iným aj satelitné sledovanie plne naložených tankerov americkou pobrežnou strážou.

Neprehliadnite tiež

Deň, ktorý zmenil Tatry. Pozrite si fotografie spred 13 rokov

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

Auto po zrážke v centre Košíc skončilo na chodníku

Štyria ľudia utrpeli pri nehode zranenia.

Na košickej Hlavnej sa už týči vianočný strom

Jedľa biela má 36 rokov a je vysoká 18 metrov.

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Šéf Fondu na podporu umenia: Odborníkov je málo, bojujeme s konfliktom záujmov

Prioritami pre fond na nasledujúci rok sú národné výročia.

ŠPORT

Slovan vyhral najväčšie slovenské derby, rozhodol Hološko

Fanúšikovia Trnavy vypredali sektor hostí.

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred 13 rokmi

Víchrica zničila 12-tisíc hektárov lesa.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 054
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 014
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 131
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 972
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 731
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 519
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 182
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 114
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 846
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 470

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop