Korzár logo Korzár
Pondelok, 20. november, 2017 | Meniny má Félix
Pridajte si svoje mesto

George Westinghouse, vynálezca vlakovej brzdy

Vynálezcom brzdového systému na vlakoch je Američan George Westinghouse, ktorému je venovaná dnešná časť nášho seriálu.

George Westinghouse. Bol plodným vynálezcom, prvý patent dostal ako 19-ročný.(Zdroj: archív)

Pokiaľ často cestujete vlakom a na stanici máte chvíľu čas a len tak sa obšmietate okolo vagónov, možno si na ich spodnej časti všimnete množstvo rôznych symbolov, tvorených písmenami i číslicami. Možno tam nájdete aj písmeno W (prípadne v kombinácii s iným písmenom). No a keď máte v rodine železničiara, ktorý pracuje priamo v prevádzke, tak vám zrejme bude schopný vysvetliť, čo to písmeno W znamená. Znamená to jednoducho to, že vozeň je vystrojený brzdou systému Westinghouse. Vynálezcom tohto brzdového systému je Američan George Westinghouse, ktorému je venovaná dnešná časť nášho seriálu.

Narodil sa 6. októbra 1846 v Central Bridge v americkom štáte New York, a to ako ôsme dieťa rodičov, ktorých predkovia pochádzali z Nemecka. Rodina sa potom presťahovala do Schenectady, kde jeho otec založil fabriku na výrobu poľnohospodárskych strojov a malých parných strojov, v ktorej George získal prvé skúsenosti so strojmi.

Bojoval v občianskej vojne

Po vypuknutí americkej občianskej vojny v roku 1861 bojoval len 15-ročný George na strane únie. Po vojne sa vrátil do Schenectady, kde začal navštevovať Union College, ale už po troch mesiacoch školu opustil a začal pracovať vo firme svojho otca. Ako 19-ročný získal patent na rotačný parný stroj, ale jeho prvým významným vynálezom bolo zariadenie, ktoré umožňovalo uložiť späť na koľaje vykoľajené vagóny (patentoval ho ako 21-ročný).

Inšpiroval sa zrážkou vlakov

K ďalšiemu mimoriadne významnému vynálezu inšpirovalo mladého Georga pozorovanie zrážky vlakov, ktorej brzdári nedokázali zabrániť, pretože museli po strechách bežať od jedného vagóna k druhému a zaťahovať jednotlivé brzdy. George prišiel s myšlienkou centrálneho vlakového brzdiaceho systému, využívajúceho stlačený vzduch. Na takýto brzdový systém získal Westinghouse 5. marca 1872 patent.

Zaviedli ju povinne

Brzda sa tak osvedčila, že v roku 1893 vyšiel zákon, ktorý predpísal inštalovanie takéhoto brzdového systému na všetkých vlakoch. V roku 1869 založil Westinghouse firmu Westinghouse Air Brake Company (WABCO) na výrobu takýchto brzdových systémov – to ho urobilo slávnym i bohatým. Westinghouse zlepšil aj spojky vagónov a vyvinul automatické signálne a spínacie zariadenia.

Vyvinul redukčný ventil

Vyvinul aj redukčný ventil, ktorý znižoval vysoký tlak plynu, ktorý unikal z ropných vrtov, na nižšiu hodnotu, ktorá umožňovala bezpečný rozvod plynu. Westinghouse prispel aj k zlepšeniu vznikajúcej telefónnej siete. Spočiatku museli byť všetky hovory vedené najprv do centrálnej ústredne, čo viedlo k prílišnej dĺžke telefónnych vedení.

Zefektívnil telefónne siete

V roku 1879 zaviedol Westinghouse automatické rozdeľovače, čím sa počet vedení značne zredukoval. Od záujmu o rozvod plynu a rozvoj telefonického spojenia sa Westinghousov záujem presunul do oblasti rozvodu elektrickej energie. Westinghouse skúmal Edisonovu koncepciu rozvodu elektrickej energie jednosmerným prúdom, ale tá sa mu zdala veľmi neefektívna. Mnohí európski vynálezcovia pracovali na systéme rozvodu striedavým prúdom, ktorý využívali transformátory na zvýšenie napätia, čím sa znižovali straty.

Z Európy doviezol transformátory

Westinghouse doviezol v roku 1885 do USA niekoľko transformátorov a generátor striedavého napätia firmy Siemens a použil ich na výstavbu siete v Pittsburghu. Neskôr si Westinghouse najal ako poradcu Nikolu Teslu, ktorý pomohol vyvinúť viacfázový striedavý elektromotor. Výsledkom bolo zavedenie striedavého systému s frekvenciou 60 Hz, ktorý sa v USA dodnes používa.

Konfrontácia s Edisonom

Tvrdá konfrontácia medzi zástancom jednosmerného prúdu Edisonom a Westinghousom sa zvykne označovať ako vojna prúdov. Systém rozvodu striedavým prúdom zaznamenal definitívne víťazstvo, keď Westinghouse získal kontrakt na prvý diaľkový rozvod elektrickej energie, a to vodnej elektrárne na Niagarských vodopádoch do mesta Buffalo, vzdialeného 40 km.

Pokúšal sa o perpetuum mobile

Pre úplnosť treba spomenúť aj to, že Westinghouse sa – samozrejme márne – pokúšal vyvinúť aj perpetuum mobile. George Westinghouse zomrel 12. marca 1914 v New Yorku a ako veterán občianskej vojny bol pochovaný na Arlingtonskom národnom cintoríne.

Neprehliadnite tiež

Okolo kontroverznej zámeny pozemkov s Tempusom je rušno

Mesto Košice nepustí verejnosť na pracovné rokovanie.

Manžela zabila jednou ranou nožom do srdca

Jednu vraždu si už odsedela. Súd neuznal verziu o nutnej obrane.

Dubček dostane ulicu na periférii Košíc

Vrcholového predstaviteľa Pražskej jari bude pripomínať názov ulice.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 782
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 929
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 116
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 837
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 690
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 455
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 082
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 015
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop