vda.
Napríklad v kechneckom priemyselnom parku je závod spoločnosti Getrag-Ford, vyrábajúci najmodernejšie dvojspojkové automatické prevodovky, ktoré sa montujú do vozidiel značky Mitsubishi, Volvo i Ford.
Výrobok firmy Tomark Aero
No a vedeli ste, že v našom regióne máme aj výrobcu lietadiel? Ide o prešovskú firmu Tomark (resp. jej leteckú divíziu Tomark Aero), ktorá vyrába ultraľahké (podľa internetovej stránky výrobcu mikroľahké) lietadlá typu Viper SD-4 (anglické slovo viper znamená zmija). Lietadlo je celokovové dvojmiestne (so sedadlami vedľa seba), určené na športové, zábavné a rekreačné lietanie.
Z priestrannej a pohodlnej kabíny, prekrytej čírym alebo tónovaným krytom, je vynikajúci výhľad na všetky strany. Trup lietadla tvorí pološkrupinová priehradová konštrukcia tvorená výstuhami a duralovým poťahom. Motorový priestor je od priestoru pre posádku oddelený oceľovou požiarnou stenou. Mnohé diely lietadla sú vyrezávané laserom a opracované číslicovo riadenými obrábacími (CNC) strojmi.
Hmotnosť len 450 kg
Ultraľahký Viper je dolnoplošník s trojkolesovým nezaťahovateľným podvozkom predného typu. Kolesá hlavného podvozku sú vystrojené kotúčovými brzdami a odpružené kompozitovými pružinami. Predný podvozok s riaditeľným kolesom je odpružený gumeným povrazcom, na všetkých kolesách sú aerodynamické kryty. Lietadlo má rozpätie krídiel 8,5 m, dĺžku 6,4 m a výšku 2,2 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je len 450 kg.
Na pohon slúži plochý štvorvalec
Na pohon lietadla slúži osvedčený štvortaktný plochý štvorvalec (boxer) Rotax 912 ULS/S, ktorého hlavy valcov sú chladené kvapalinou, samotné valce vzduchom. Maximálny výkon motora je 74,5 kW. Cestovná rýchlosť lietadla je 200 km/h, jeho pádová rýchlosť je len 65 km/h. Palivová nádrž má objem 70 litrov, čo lietadlu poskytuje dolet okolo 750 kilometrov. Praktický výškový dostup lietadla je 5 000 metrov. Lietadlo na svoj vzlet i na pristátie potrebuje skutočne minimálnu dĺžku dráhy: dĺžka vzletu cez 15 m prekážku je 220 metrov, na pristátie cez rovnakú prekážku postačí 250 metrov.
„Zmija“ pre ukrajinského klienta
Na košickom medzinárodnom letisku sa nedávno objavila „zmija“ s poznávacou značkou OM-M990, určená pre zákazníka na Ukrajine. Ten nechal svoje nové „prešovské“ ultraľahké lietadlo vystrojiť skutočne bohatým prístrojovým vybavením, porovnateľným s vybavením „veľkých“ lietadiel. Do vybavenia lietadla patrí napríklad aj autopilot, prijímače prístrojového pristávacieho systém ILS, prijímač nesmerového majáka i systém trojrozmerného zobrazenia terénu. Prešovská firma Tomark dodala doteraz 34 lietadiel Viper SD-4, a to napríklad aj do Česka, Nemecka či do Belgicka.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.