Korzár logo Korzár
Piatok, 24. február, 2017 |Meniny má Matej

Milan Dudáš chcel byť rušňovodič, jeho otec to zmenil

Históriu košickej verejnej dopravy začal písať 14. november 1891. Do košických ulíc vtedy po prvý raz vyrazili štyri povozy ťahané koňmi, takzvané „koňky“, ktoré neskôr začali cestujúci volať: tramvaje.

M. Dudáš v dopravnom podniku začínal už ako 15-ročný chlapec.(Zdroj: Judita Čermáková)

Najstarší dopravný podnik na území Slovenska teda oslávil úctyhodných 120 rokov. Pri tejto príležitosti vedenie DPMK udelilo čestné uznania 12 zamestnancom. Jednému z nich, Milanovi Dudášovi z Košíc, učarovala práca v mestskej hromadnej doprave už pred desaťročiami.

V dopravnom podniku sa M. Dudáš zamestnal v roku 1966, svojmu remeslu je teda verný už 45 rokov. Momentálne najstarší zamestnanec DPMK oslávil 17. júla 63. narodeniny.

Vitálny dopravák, ktorý pracuje ako autorizovaný bezpečnostný technik, tvrdí, že ak má človek okolo seba mladých spolupracovníkov, tak sa aj on cíti mlado. A vraj je úplne jedno, že podnik, v ktorom robí, je 120-ročný deduško, prúdi v ňom mladá krv.

„Takže, ak je dobrý a príjemný kolektív, dá sa všetko zvládnuť hravo,“ hovorí pán Dudáš, pričom nezabúda ani na ďalšiu podstatnú vec.

„Samozrejme, ak ešte navyše praje človeku i zdravie, vôbec sa necíti staro. Môj prvý deň v práci si pamätám veľmi dobre. Bolo to 2. júla 1963, keď som vstúpil do tímu najlepších dopravákov na svete ako sprievodca osobnej dopravy. Ešte som vtedy nemal ani 15 rokov. Neviem, ako by sa to bralo z trestnoprávneho hľadiska, keby sa niečo prihodilo, chvalabohu, nič zlé sa nestalo. Kolegovia ma vtedy prijali veľmi pozitívne a veľa ma naučili.“

Ráno riadil električku, popoludní autobus

Sprievodcu robil dva mesiace ako brigádnik. Tri roky sa potom učil za elektromechanika, v roku 1967 narukoval do armády. Ako príslušník protivzdušnej obrany štátu mal za úlohu chrániť raketami zem-vzduch Škodove závody v českom meste Plzeň. Ešte nemal ani 19 rokov a už bol hrdým majiteľom vodičského preukazu na električky. Zelené súkno vyzliekol v roku 1969, prišiel domov a opäť ho to ťahalo späť k dopravákom. Jeho kariéra však mohla vyzerať celkom inak.

„Pôvodne som chcel byť rušňovodičom, avšak môj nebohý otec sa postaral o iný vývoj. Neviem, či bola vtedy v našej ústave zakotvená slobodná voľba povolania, neostávalo mi však nič iné, ako ho poslúchnuť. Preto som prišiel do dopravného podniku a zamestnal sa tam ako elektromechanik.“

Postupne sa vypracoval na parťáka, majstra, doplnil si vzdelanie, zvládol rôzne potrebné kurzy. Boli vraj časy, keď ráno riadil električku a popoludní autobus, bola totiž núdza o vodičov. Pri týchto spomienkach s úsmevom na tvári konštatuje, že dopravný podnik prežíva každých pár desaťročí krízu. Bolo tak v roku 1931 počas veľkej hospodárskej, v roku 1961 počas politickej a teraz ekonomickej krízy.

„Bola naozaj veľká núdza o vodičov, tak som musel ráno ísť s električkou, potom do dielne a popoludní autobusom. Preto musím poďakovať aj rodine, lebo si ma teda fakt veľmi neužila.“

V podniku si našli i manželky

Jeho otec nastúpil do dopravného podniku v roku 1947, preto ho tu stiahol, brat v roku 1971 nastúpil do DPMK ako elektrikár. Ako mladí chlapci si tu našli aj manželky.

„Dcéra pracovala v podniku takisto, ale z organizačných dôvodov ju pred tromi či štyrmi rokmi  'uvoľnili ',“ povzdychol si M. Dudáš.

Pri práci zažil kadečo, jeho najčernejším dňom ale určite bola tá tragická nehoda električky pri košickom amfiteátri 30. októbra 1978. „Bol som tam, zúčastnil sa aj na vyšetrovaní, videl tie mŕtve telá, nebolo to nič príjemné. Nechcem sa k tomu vracať, vodičku električky som poznal osobne.“

Z horiaceho auta vytiahli vodiča, potom vybuchlo

Za ďalší, i keď nie až tak hrozný deň, považuje M. Dudáš ten, keď s pomocou kolegu pred pár rokmi zachránili život motoristovi na Ulici Československej armády v Košiciach.

Nebyť ich duchaprítomnosti, mohlo to dopadnúť zle. Dopraváci boli práve na cvičnej jazde, keď zbadali horiace auto. Neváhali ani sekundu a muža vytiahli z neho von do bezpečia. Krátko na to horiace vozidlo explodovalo. Nešťastníkovi, ktorému zachránili život, museli neskôr lekári „iba“ amputovať malíček.

Dudášovi a jeho kolegovi osobne poďakoval za obetavosť a pomoc otec motoristu, ktorý mal také obrovské šťastie v nešťastí.

Zaúčal vodičov – najprv otcov, potom i synov

Nových vodičov zaúča takmer 40 rokov, v podniku asi niet takého, ktorý by neprešiel jeho rukami. Teraz už dokonca zaúča ich synov, čiže ďalšiu generáciu dopravákov. Prácu s ľuďmi považuje za veľmi príjemnú, avšak len vtedy, pokiaľ sa človek vie odosobniť a prijať realitu takú, aká je.

M. Dudáš jazdil asi na všetkých typoch električiek, ktoré sa kedy v Košiciach objavili. Doposiaľ je mu ľúto, že väčšina z nich skončila v kovošrote. Niektoré ale naopak, jazdia po meste dodnes.

„Zatiaľ najmodernejším koľajovým vozidlom, ktoré prišlo do Košíc, je česká električka Vario LF, teraz zaúčam vodičov na ňu,“ skromne poznamenal skúsený inštruktor. Povedal nám aj to, ako by si on predstavoval zlepšenie MHD v Košiciach, ktoré už začínajú byť doslova zamorené autami.

„Z pohľadu životného prostredia by som preferoval predovšetkým elektrickú trakciu, aspoň v tých najviac vyťažených a zahltených častiach mesta. Na rysovacích doskách je určite plno rôznych prokjektov a návrhov na riešenie dopravy.“

Zrážka s predsedom JRD ho vyšla na tristo korún

Košičan, ktorý odštartoval svoju dopravácku kariéru už ako chlapec, má vlastné auto, ale kúpil si aj zamestnanecký cestovný lístok. Keď vraj do neho už investoval peniaze, chce ho i patrične využiť.

Za svoju dlhoročnú kariéru zažil celkovo 13 riaditeľov podniku. Trinástku považuje za šťastné číslo, zatiaľ ešte nikdy nemal žiadnu dopravnú nehodu s prostriedkom MHD. Vraj iba raz, keď v roku 1969 či 1970, keď práve stavali hotel Slovan, dnes Hilton. Hlavnou cestou vtedy bola Rooseveltova ulica. Do druhého vozňa električky M. Dudášovi narazil akýsi predseda roľníckeho družstva.

Policajt, ktorý prišiel na miesto nehody, mu za to, že nedal prednosť v jazde vozidlu na „hlavnej“, vyrubil pokutu vtedajších 300 korún.

Neprehliadnite tiež

Ministerstvo odkleplo značky pre uzávierku križovatky VSS

Rezort dopravy schválil použitie dopravných značiek a zariadení.

KOŠICKÝ VEČER

Kameraman a režisér Šidelský: Väčšina kolegov už pôsobí v nebeskej televízii

Čo veští RTVS v Košiciach do ďalších desaťročí?

Bardejovského veľkopodnikateľa Bartoša súd oslobodil

Podnikateľa žalovala prokuratúra pre zločin vydierania. Súd ho uznal nevinným.

Maďar na Porsche prekročil rýchlosť dvojnásobne

V obci Drienovec v smere na Košice mu namerali 141 km/hod.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

Blog prezidenta SZĽH

Silné reči hokej nespasia

Spor Lintner vs. Krajči ukázal, aké zbytočné sú silné reči veľkých chlapcov.

EKONOMIKA

Do Ameriky a späť sa dá letieť za menej ako 150 eur

Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 921
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 803
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 809
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 461
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 364
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 594
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 015
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 729
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 071
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 836

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop