Korzár logo Korzár

Vyskúšali sme Chevrolet Monza 1978

Jedna z najznámejších amerických automobiliek, firma Chevrolet, dnes patriaca do koncernu General Motors, oslávila nedávno sté výročie svojho založenia.

Chevrolet Monza z roku 1978. Model Monza, odvodený od modelu Vega, debutoval v auguste 1974 a vyrábal sa do roku 1980.Chevrolet Monza z roku 1978. Model Monza, odvodený od modelu Vega, debutoval v auguste 1974 a vyrábal sa do roku 1980. (Zdroj: archív)

Automobilka Chevrolet nesie meno jedného zo svojich zakladateľov, Louisa-Josepha Chevroleta, ktorý sa narodil v roku 1878 vo Švajčiarsku. Neskôr sa rodina presťahovala do Francúzska, kde však Louis pobudol len krátko a v roku 1900 odcestoval do kanadského Montrealu, odtiaľ ďalší rok do New Yorku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pretekal pre firmu Buick

Až do roku 1909 pracoval a pretekal pre firmu Buick, u ktorej sa veľa naučil o konštrukcii automobilov. Potom sa Chevrolet pustil do vývoja vlastného automobilu a 3. novembra 1911 (teda pred sto rokmi) založil spolu s W. Durantom (zakladateľom spoločnosti General Motors) a ďalšími partnermi automobilku Chevrolet Motor Car Company.

SkryťVypnúť reklamu

Opustil firmu so svojím menom

Svoje dodnes používané logo, pripomínajúce motýlik, začala firma používať v roku 1913. Chevrolet sa však s Durantom napokon nezhodol a v roku 1915 firmu, ktorá nesie jeho meno, opustil. Firma Chevrolet je dodnes pilierom koncernu General Motors.

Košická Monza z roku 1978

Možno sme mali pri príležitosti storočnice firmy Chevrolet predstaviť niektorý z jej najnovších modelov, ale radšej sme využili ponuku jedného z košických veteránistov, ktorý nám umožnil zajazdiť si s jeho Chevroletom Monza z roku 1978. Model Monza je subkompaktný (podľa amerického vnímania "kompaktnosti") dvojdverový automobil, odvodený od modelu Vega.

Debut v roku 1974

Monza debutovala ako hatchback (so šikmou zadnou časťou a veľkými zadnými dverami) s usporiadaním sedadiel 2+2 v auguste 1974, a to ako vozidlo modelového roku 1975. Je pomerne málo známym faktom, že firma Chevrolet chcela pôvodne montovať do tohto modelu motor s rotujúcim piestom, známy ako Wankelov motor. Pre vysokú spotrebu takéhoto motora sa však od jeho inštalácie upustilo.

SkryťVypnúť reklamu

Aj ako kombi

Monza sa vyrábala v rôznych verziách (dokonca aj ako kombi) a montovali sa do nej rôzne motory. Model z roku 1978, s ktorým sme mali možnosť zajazdiť si, je poháňaný 3,8-litrovým vidlicovým šesťvalcom, ktorý má podľa katalógu maximálny výkon 78 kW (podľa americkej normy SAE). Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom trojstupňovej prevodovky, ktorá po zošliapnutí pedálu akcelerátora razantne radí nadol, čím Monza razantne vyrazí vpred.

Vzadu tuhá náprava

Nezávislé zavesenie predných kolies i tuhá zadná náprava dobre filtrovali nerovnosti našich vozoviek. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 465 mm a je dlhé 4 515 mm, široké 1 660 mm a vysoké 1 270 mm. Vodič, sediaci veľmi nízko, má pred sebou typickú prístrojovú dosku amerických automobilov tej doby.

SkryťVypnúť reklamu

Vyrábala sa do roku 1980

Riadenie je vcelku precízne, ale museli sme si zvyknúť, že vo vozidle sa sedí veľmi nízko. Jazda s automobilom Chevrolet Monza z roku 1978 bola príjemná motoristická zábavka, alebo, ako by povedali Američania, bol to fun. Možno ešte dodať, že Monza sa vyrábala do modelového roku 1980.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 16 363
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 141
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 581
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 345
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 100
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 2 982
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 665
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 389
  1. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  2. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  3. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  4. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  5. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  6. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  7. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  8. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 659
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 276
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 69 329
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 624
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 170
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 441
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 718
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 8 968
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  2. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  3. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  4. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  5. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  6. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  7. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  8. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 659
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 276
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 69 329
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 624
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 170
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 441
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 718
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 8 968
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu