Automobilka Chevrolet nesie meno jedného zo svojich zakladateľov, Louisa-Josepha Chevroleta, ktorý sa narodil v roku 1878 vo Švajčiarsku. Neskôr sa rodina presťahovala do Francúzska, kde však Louis pobudol len krátko a v roku 1900 odcestoval do kanadského Montrealu, odtiaľ ďalší rok do New Yorku.
Pretekal pre firmu Buick
Až do roku 1909 pracoval a pretekal pre firmu Buick, u ktorej sa veľa naučil o konštrukcii automobilov. Potom sa Chevrolet pustil do vývoja vlastného automobilu a 3. novembra 1911 (teda pred sto rokmi) založil spolu s W. Durantom (zakladateľom spoločnosti General Motors) a ďalšími partnermi automobilku Chevrolet Motor Car Company.
Opustil firmu so svojím menom
Svoje dodnes používané logo, pripomínajúce motýlik, začala firma používať v roku 1913. Chevrolet sa však s Durantom napokon nezhodol a v roku 1915 firmu, ktorá nesie jeho meno, opustil. Firma Chevrolet je dodnes pilierom koncernu General Motors.
Košická Monza z roku 1978
Možno sme mali pri príležitosti storočnice firmy Chevrolet predstaviť niektorý z jej najnovších modelov, ale radšej sme využili ponuku jedného z košických veteránistov, ktorý nám umožnil zajazdiť si s jeho Chevroletom Monza z roku 1978. Model Monza je subkompaktný (podľa amerického vnímania "kompaktnosti") dvojdverový automobil, odvodený od modelu Vega.
Debut v roku 1974
Monza debutovala ako hatchback (so šikmou zadnou časťou a veľkými zadnými dverami) s usporiadaním sedadiel 2+2 v auguste 1974, a to ako vozidlo modelového roku 1975. Je pomerne málo známym faktom, že firma Chevrolet chcela pôvodne montovať do tohto modelu motor s rotujúcim piestom, známy ako Wankelov motor. Pre vysokú spotrebu takéhoto motora sa však od jeho inštalácie upustilo.
Aj ako kombi
Monza sa vyrábala v rôznych verziách (dokonca aj ako kombi) a montovali sa do nej rôzne motory. Model z roku 1978, s ktorým sme mali možnosť zajazdiť si, je poháňaný 3,8-litrovým vidlicovým šesťvalcom, ktorý má podľa katalógu maximálny výkon 78 kW (podľa americkej normy SAE). Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom trojstupňovej prevodovky, ktorá po zošliapnutí pedálu akcelerátora razantne radí nadol, čím Monza razantne vyrazí vpred.
Vzadu tuhá náprava
Nezávislé zavesenie predných kolies i tuhá zadná náprava dobre filtrovali nerovnosti našich vozoviek. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 465 mm a je dlhé 4 515 mm, široké 1 660 mm a vysoké 1 270 mm. Vodič, sediaci veľmi nízko, má pred sebou typickú prístrojovú dosku amerických automobilov tej doby.
Vyrábala sa do roku 1980
Riadenie je vcelku precízne, ale museli sme si zvyknúť, že vo vozidle sa sedí veľmi nízko. Jazda s automobilom Chevrolet Monza z roku 1978 bola príjemná motoristická zábavka, alebo, ako by povedali Američania, bol to fun. Možno ešte dodať, že Monza sa vyrábala do modelového roku 1980.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.