Korzár logo Korzár
Utorok, 21. február, 2017 |Meniny má Eleonóra

Chcete jazdiť rely? Pozrite sa, koľko na to budete potrebovať

Pred nejakým časom som v britskom časopise Autosport zaregistroval rebríček krajín, v ktorých je automobilový šport najpopulárnejší. Čuduj sa svete, naše malé Slovensko sa ocitlo v prvej desiatke.

Pred nejakým časom som v britskom časopise Autosport zaregistroval rebríček krajín, v ktorých je automobilový šport najpopulárnejší. Čuduj sa svete, naše malé Slovensko sa ocitlo v prvej desiatke, v spoločnosti takých veľmocí ako Anglicko, Taliansko, Francúzsko či Nemecko. Tradícia evidentne prechádza ešte zo spoločných čias Československa, lebo v nej figurovalo aj Česko. Na rozdiel od našich bratov však autošport u nás ťahá stále za kratší koniec. Možno aj preto, že sa o ňom príliš nehovorí.

KOŠICE. Aj vďaka absencii okruhov, ktorú začína liečiť čerstvý Slovakiaring, je stále vrcholom slovenského autošportu rely. Nebyť však výborného umiestnenia Jozefa Béreša ml. na slávnej Rally Monte Carlo 2004, tak by mnohí nevedeli ani o nej. Pritom slovenský rely šampionát vznikol hneď po osamostatnení Slovenska a má za sebou už poriadny kus cesty. Vymenovať úspechy a šampiónov však nemá zmysel. To si nájdete na webe. Oveľa zaujímavejšie a možno aj inšpirujúcejšie bude, ak si povieme niečo o tom, ako takýto rely tím funguje a aké sú možnosti zapojiť sa aktívne do pretekov. Na túto tému som vyspovedal jedného z najpovolanejších ľudí v slovenskom rely športe, manažéra majstrovského tímu Styllex Motorsport, Ing. Michala Koči.

Základom je tím

Počas sezóny Majstrovstiev SR sa jazdí priemerne šesť podujatí, ktoré trvajú niekoľko dní. Zvyčajne sa skladajú z dvoch etáp, pričom jedna je dlhá cca 60 - 80 ostrých km. Jazdí sa po rôznych kútoch Slovenska, no v posledných rokoch sa stalo samozrejmosťou, že sa v rámci šetrenia spájajú národné „majstráky“ do jedného podujatia, čo znamená aj prípadný štart na maďarskej, poľskej či českej trati. I tak absolvovať celú sezónu s kompletným tímom, ktorý má najvyššie ambície, však nie je lacný špás. Začnime teda tým, koľko ľudí na súťažné podujatie cestuje. „Na väčšinu súťaží vysielame tím 12 - 13 ľudí, ktorý okrem súťažnej posádky tvoria štyria mechanici, jeden inžinier, vedenie tímu, PR a catering,“ začína odkrývať detaily Ing. Koči a pokračuje: „Na miesto konania sa prepravujeme s motorhomom, servisným vozidlom, návesom na prepravu súťažného auta a sprievodnými osobnými autami. Majstrovská súťaž trvá zvyčajne dva-tri dni, čo predstavuje ubytovanie a stravovanie pre členov tímu minimálne na tri noci.“

Prenájom za kilometer

Pokúsili sme sa teda tieto informácie premeniť na čísla. Trinásť ľudí, tri noci, logistika, to celé sa odhadom (viď tabuľka) pohybuje približne na úrovni niekoľkých tisícov. K týmto nákladom sme však už pripočítali aj štartovné, ktoré sa platí za prihlásenie auta do súťaže (v našom prípade Škoda Fabia S2000) a predstavuje cca 500 - 600 €. Touto položkou sa dostávame k podstate, ktorú tvorí samotné súťažné vozidlo a dozvedáme sa, že: „Kúpna cena takéhoto špeciálu je cca 240–tisíc €. V prípade WRC verzie dokonca až 500 - 600 tisíc €. Preto si privátne tímy autá aj prenajímajú.“ Ako to funguje? „Auto je možné prenajať na jednotlivú súťaž, alebo aj na celú sezónu, kedy sa dá vyjednávať aj zľava. Prenájom sa počíta na ostré, súťažné kilometre a pri verzii S2000 je cca 180 - 200 € na km.“ Koľko teda stojí jedna súťaž? „Štandardná súťaž MSR má asi 160 km, čo po vynásobení vychádza cca 30 - 32 tisíc €. V cene prenájmu je okrem auta aj tím štyroch mechanikov a jedného inžiniera, ktorí sa starajú o nastavenie a servis auta. Na MSR sa do prenájmu okrem základného obutia a prevádzkou opotrebovaných súčiastok kalkuluje aj preprava auta na súťaž.“ Čo však, keď s autom pilot havaruje? „To je problém. To v plnej miere hradí tím. Pre poisťovne je takéto poistenie veľmi rizikové a tak, ak sú vôbec ochotné auto poistiť, tak za veľmi vysoké poistné, ktoré núti tímy radšej riskovať, že sa takáto udalosť nestane.“
Predpokladajme teda, že sme nehavarovali a z vyčíslených základných nákladov (viď tabuľka) nám vychádza, že jeden štart špičkového tímu, ktorý má majstrovské ambície stojí na jednej súťaži MSR cca 37–tisíc €! Málo či veľa? Uhol pohľadu. Počítajme však ďalej. V uplynulej sezóne MSR sa odjazdilo šesť súťaží obsahujúcich 742 ostrých kilometrov. Náklady na celú sezóny si teda viete vypočítať sami.

Štart v MS

Čo však štart za hranicami na úrovni podujatia MS? Aj s tým má košický Styllex skúsenosti. V sezónach 2003 - 2007 odjazdil Jožo Béreš 20 pretekov MS. Taká súťaž sa jazdí na tri etapy s priemerným počtom ostrých km na úrovni 350. Zázemie tímu bolo približne rovnaké, no náklady na ubytovanie (aspoň 5 dní), prepravné náklady a všetky prevádzkové náklady sú však nepomerne vyššie. „Pre zjednodušenú predstavu si vynásobte sumu, ktorá vám vyšla za štart v MSR približne 2,5 - 3-krát. To je približná suma, ktorú tím potrebuje, aby mohol štartovať v podujatí MS,“ dodáva Ing. Koči.

Čo ostatní?

Nuž, žiadna sranda. Doteraz sme však hovorili o špičkovom slovenskom tíme, ktorý nám naznačil, kde sa asi pohybujú náklady na jeho prevádzku. Aby sme však neodradili nadšencov, tak si ukážme aj druhú stranu mince. Juniorská posádka tímu Styllex štartovala tento rok s autom Citroën C2 v triede 6. Aj tu sa auto prenajíma, no sumy sú podstatne priateľskejšie. Za prenájom na ostrý kilometer sa platí cca 35 € (vrátane nákladov na obutie). Nižšie boli aj prevádzkové náklady, kde s autom jazdili iba dvaja - traja mechanici, posádka a šéf tímu. Ak si to spočítate, tak zistíte, že prevádzka takéhoto tímu stojí na sezónu cca 30 - 40–tisíc €, čo je približne na úrovni jednej súťaže majstrovského tímu. A to je iba jedna z ciest. Výška nájmu za auto závisí od jeho výkonnostného zaradenia a kvality. Možno by sa teda náklady dali skresať ešte o kúsok nižšie. Nezabúdajme však, že bezpečnostné vybavenie si do auta tím zabezpečuje sám. To znamená sedadlo, bezpečnostné pásy, hasiaci systém a samozrejme aj kompletný overal a prilbu. Nuž a to je cca ďalších päťtisíc eur navyše. A pripomeňme tiež, že ďalšia položka, ktorá sa nedá oklamať, sú pneumatiky. Jedna sada stojí asi tisíc eur, no vydrží iba 60 - 80 ostrých km.

Nevešajte hlavu!

Čísla nepustia a len potvrdzujú, že tento krásny a vzrušujúci šport je finančne poriadne náročný. Nechcem však skončiť pesimisticky, a tak som sa poobzeral aj po iných alternatívach, ktoré by dali šancu zapretekať si automobilovým nadšencom. Okrem majstrovskej SR rely som našiel oveľa lacnejšiu formu v takzvanom Mini Rally Cupe, ktorý je výrazne zlacnenou a zjednodušenou rely súťažou na Slovensku. O nej ako aj o iných možnostiach (motokárach, kopcoch, atď.) ako naštartovať pretekársku kariéru však zasa niekedy nabudúce.

Náklady na štart v jednej súťaži MSR

(odhad autora článku, ak počítame: súťažné auto S2000, 13 členov tímu, 3 dni)
Prenájom auta cca 27 000 - 32 000 €
Preprava cca 1 500 - 2 000 €
Ubytovanie cca 2 500 €
Štartovné cca 500 - 600 €
Marketing cca 1 500 €
Spolu cca 35 000 - 37 000 €

Neprehliadnite tiež

Tak predsa: Mesto Košice schválilo cestu pri letisku ako obchádzku

Letisko ju označilo za nevhodnú. Mesto aj tak odkleplo značky.

Za bombový poplach hrozí väzenie aj strata balíka peňazí

Košický súd pri jednom z nedávnych prípadov škodu vyčíslil až na 14 400 eur.

Komentár Petra Schutza

Medové mesiace Fico III

Danko našľahal bublinu, že energetika je v koalícii problém.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 722
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 566
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 271
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 734
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 558
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 339
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 868
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 619
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 994

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop