Korzár logo Korzár
Pondelok, 23. apríl, 2018 | Meniny má Vojtech
Pridajte si svoje mesto

Pretrhnutá hrádza Malpasset odplavila stovky životov

V tejto časti opustíme svet dopravy a pozrieme sa na kolaps veľkého vodného diela - pretrhnutie hrádze priehrady Malpasset.

Pretrhnutá hrádza Malpasset.(Zdroj: archív)

Jedna z najhorších tragédií tohto druhu a vôbec najhoršia civilná vo Francúzsku v 20. storočí si 2. decembra 1959 vyžiadala vyše 400 ľudských životov. Zmietla dve dediny a škody páchala aj v asi 10 kilometrov vzdialenom meste Fréjus na Francúzskej riviére. Súd nepotrestal žiadnu konkrétnu osobu, ale lajdáckosti a pochybení sa podľa odborníkov dopustili viacerí aktéri. Až po pretrhnutí hrádze sa objavili informácie, že na niektoré chyby upozorňovali experti ešte počas výstavby a spomínal sa aj nedostačný geologický prieskum.

Priehradu Barrage de Malpasset uviedli do prevádzky v roku 1954. Rieka Reyran dovtedy tiekla iba v zime a na jar, takže stavba mala zabezpečiť dodávky elektriny, pitnej vody i zavlažovanie pozemkov po celý rok. Jej rozmery boli pozoruhodné.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pozoruhodné parametre priehrady

Relatívne tenká škrupinová klenba hrádze zo železobetónu dosahovala výšku 59 metrov, dĺžku v korune 225 metrov, hrúbku steny pri vrchole iba 1,5 a pri základni 6,8 metra. Klenba sa v ľavom svahu opierala o titánovo-zinkovú opierku s výškou nad základom 11 metrov zapustenú do skalného podložia asi 6 metrov. Objem nádrže bol až 49 miliónov m3.

Tieto vysoké parametre stanovil hlavný projektant André Coyne (1891-1960) preto, lebo dostupné údaje potvrdzovali výhodné morfologické podmienky lokality. Nebol dôvod pochybovať, keďže tento projektant mal za sebou vyše 70 návrhov priehrad v 14 krajinách, z čoho bolo až 50 práve klenbových.

Prvé varovné signály

To, že nie je všetko v poriadku, naznačovalo už prvé napĺňanie nádrže i začiatok prevádzky. Na hrádzi si vtedy všimli prvé deformácie klenby, vyhodnotili ich však ako „v norme“.

Len niekoľko týždňov pred tragédiou zaznamenali trhliny pri základni na dolnej strane priehrady, ale nikto to neskúmal. Kedy presne, zdroje neuvádzajú.

Faktom je, že v novembri 1959 sa len 300 metrov od ľavého ukotvenia hrádze začalo s výstavbou cesty. Počas trhacích prác kvôli terénym úpravam pracovník hrádze André Ferro počas obchôdzky začul, že sa čosi deje so spojmi v jej útrobách v súvislosti s otrasmi po výbuchoch. Nahlásil to, ale špecialisti ho ubezpečili, že to nepredstavuje pre hrádzu nebezpečenstvo.

Výdatné zrážky

Zhodou okolností práve v tom čase, teda od polovice novembra, vytrvalo a výdatne pršalo. Meteorologická stanica na letisku Fréjus hlásila výrazne vyšší úhrn zrážok oproti normálu - až 490 milimetrov (z toho až 128 v deň tragédie). Na ľavom svahu v tých dňoch zaznamenávali postupne sa zväčšujúce priesaky, až sa objavili aj pramienky.

Osudný deň

Navyše v dôsledku zrážok nekontrolovane začala stúpať aj hladina vody v nádrži. Až v osudný deň - 2. decembra 1959 - sa zamestnanci priehrady rozhodli spojiť s vedením. Nanešťastie, práve vtedy štrajkovali telekomunikační pracovníci. A tak sa jeden z osadenstva Malpassetu ponáhľal na motorke do Fréjusu. Napriek vážnosti situácie mu povolenie na otvorenie spodných výpustov nádrže nedali. Mestskí radní mali obavy, že by voda poškodila stavbu nového cestného mosta. Povolenie nakoniec síce dostali o 18.00 hod., ale už bolo neskoro. A to napriek tomu, že hladina vody o 21.10 hod. už klesala. Práve vtedy sa vracal k domčeku asi 1500 metrov pod priehradou jej pracovník. Začul hrôzostrašný praskot a zacítil mohutný poryv vetra - priehrada sa pretrhla v okamihu. Bolo 21.13 hod.

Zahynuli stovky ľudí

Záplavové vlna mala na začiatku výšku gigantických 40 metrov a do údolia pod ňou sa voda rútila rýchlosťou 70 kilometrov za hodinu. Z povrchu zeme zmietla dve dediny. Obrovské škody napáchali aj viactonové kusy pretrhnutého múru, z ktorých niektoré odplavilo až do vzdialenosti 2 kilometrov. Za 20 minút dorazila vlna aj do mesta Fréjus. Vtedy mala ešte výšku 3 metre.

Informácie o presnom počte obetí sa rôznia. Oficiálne sa uvádza okolo 420. Podľa niektorých zdrojov ich však bolo oveľa viac. Najmä preto, že mnoho tiel odnieslo až do mora. Navyše na stavbe cesty pracovali viacerí robotníci načierno. Koľko ich bolo, nevedno. Nikomu totiž nechýbali. Isté je len to, že zahynulo 135 detí mladších ako 15 rokov. Voda sa dostala do lokality s 951 budovami, z ktorých 155 úplne zničila. Škody na hnuteľnom majetku dosiahli 750 miliónov frankov.

Zrútenie priehrady značne zasiahlo jej architekta Coynea, ktorý zomrel len niekoľko mesiacov po tragédii.

Súd verzus odborníci

Konečný rozsudok súdu zo 7. decembra 1967 znie, že v žiadnom štádiu prípravy, stavby a prevádzky priehrady Malpasset nebola spáchaná chyba. Oficiálnym dôvodom katastrofy bola nevyspytateľnosť prírody.
Nezainteresovaní odborníci však tvrdia niečo iné. Pri konštrukcii a stavbe priehrady sa podľa nich stala chyba, ktorá bola pre stavbu osudová. Projektanti a geológovia totiž nesprávne vyhodnotili nosnosť rulového podložia. Rula pod značným zaťažením povolila, klenba hrádze stratila svoju pevnostnú funkciu a tá sa pretrhla do tvaru písmena V až k päte.

Čo sa týka samotných parametrov priehrady, podľa odborníkov pri stabilnom podloží by bol jej návrh úplne v poriadku.

Táto katastrofa znamenala celosvetový prelom v prehĺbení výskumov stability skalných opôr priehrad. U klenbových sa už prihliada k účinku sústredeného namáhaniu podložia a navrhujú sa odľahčovacie drenážne sústavy na obmedzenie tlaku vody.

Súčasný stav

Ruiny priehrady Malpasset sa vyradili spod majetku Electricité de France a v súčasnosti sú voľne dostupnou turistickou atrakciou pre ľudí, oddychujúcich na stredomorskom pobreží južného Francúzska. Z múru ostali len fragmenty. Na ľavej strane svahu je len oporný blok, posunutý pri tragédii asi o 2 metre. V pravej časti sa zachovali zvyšky betónovej konštrukcie, ale posunuté takmer o meter.

Neprehliadnite tiež

Najprv si vypili, potom havarovali a napokon nafúkali

Niektorým hrozí rok za mrežami, iným za jazdu v zákaze aj dva.

Pozemkový fond neuzavrie nové zmluvy s firmami Rodovcov

Týka sa to pozemkov v regióne horného Zemplína.

Lenártová chce dať župana Trnku na prokuratúru

Nepodpísal uznesenie o jej zvolení za šéfku komisie.

Investorom pri Košiciach môže byť čínska automobilka Zhi Dou

Slovensko súperí s Rumunskom, rozhodne sa na jeseň.

V Košiciach horela opustená hala, strecha sa prepadla

Požiar unimobuniek nebol jediným, ktorý zamestnal hasičov.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kováčik je naozaj špeciálny prokurátor. Ako chráni mocných? (píše Marián Leško)

Ako sa špeciálny prokurátor Dušan Kováčik rozhodol trestať Vasiľa Špirka.

ŽENA

Vojvodkyňa Kate porodila druhého syna

Do britskej kráľovskej rodiny pribudol ďalší člen.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  6. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  10. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  1. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  2. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  3. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  4. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  6. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  7. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  1. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 901
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 845
  3. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 15 182
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 766
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 10 284
  6. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 10 048
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 940
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 305
  9. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 3 089
  10. Klima efekt bez klimatizácie 2 966

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop