Korzár logo Korzár
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Louis Blériot, priekopník letectva

Minulý rok cestovalo lietadlom po prvý raz v histórii leteckej dopravy vyše päť miliárd ľudí a najfrekventovanejším letiskom na svete (v americkej Atlante) prejde za deň v priemere toľko cestujúcich, koľko obyvateľov majú Košice (teda približne štvrť mili

Louis Blériot postavil prvý riaditeľný jednoplošník.Louis Blériot postavil prvý riaditeľný jednoplošník. (Zdroj: archív)

óna). Od prvých nesmelých „skokov“ človeka do vzduchu pritom uplynulo len niečo vyše sto rokov. Spomedzi pionierov lietania sme tu zatiaľ spomenuli len bratov Wrightovcov, ktorí v roku 1903 vykonali prvý riadený let lietadlom. Dnes predstavujeme jedného z popredných európskych pionierov lietania, francúzskeho aviatika Louisa Blériota.

Začínal ako elektroinžinier

Narodil sa 1. júla 1872 v dedinke Dehéries pri Cambrai, a to ako prvé z piatich detí. Študoval inžinierstvo na École Centrale v Paríži a po ukončení štúdia absolvoval povinnú ročnú vojenskú službu. Potom šesť rokov pracoval ako elektroinžinier v spoločnosti Bagu's v Paríži. Túto firmu opustil, keď vyvinul prvý praktický použiteľný svetlomet pre autá, využívajúci kompaktný vyvíjač acetylénu.

Skryť Vypnúť reklamu

Dodával svetlomety aj firme Renault

V roku 1897 si otvoril predajňu a čoskoro začal dodávať svetlomety pre dve významné automobilky, Renault a Panhard-Levassor. Blériot sa o letectvo začal zaujímať už počas štúdií, ale k experimentovaniu v tejto vtedy novej oblasti ho pravdepodobne podnietil až Clément Adler, ktorý na svetovej výstave v roku 1900 predstavoval svoje lietadlo Avion III.

Mal čas i peniaze

Keďže obchody mu išli dobre, Blériot mal čas i peniaze na vývoj vlastných lietajúcich strojov. Najprv experimentoval s niekoľkými ornitoptérami (to sú lietadlá s mávajúcimi krídlami, napodobujúce vtákov), ale bez úspechov. V apríli 1905 stretol Blériot Gabriela Voisina a spolu začali vyvíjať klzáky (dakedy sme ich nazývali vetrone), ktoré sa do vzduchu dostali ťahaním za člnom na Seine. Pri týchto pokusoch študovali najmä vlastnosti klzákov a dynamiku ich letu.

Skryť Vypnúť reklamu

Neúspešná prvá firma

Blériot s Voisinom založili spoločnosť na výrobu lietadiel, ktorá však nebola úspešná. Blériot sa potom osamostatnil a začal samostatne vyvíjať lietadlá, experimentujúc s ich rôznymi konfiguráciami. Koncom roka 1907 postavil Blériot lietadlo Blériot VII, ktoré malo chvostové plochy usporiadané už tak, ako to vídame na väčšine dnešných lietadiel.

Prvý úspešný jednoplošník

Toto lietadlo, ktoré po prvý raz vzlietlo 16. novembra 1907, je považované za prvý riaditeľný jednoplošník. Koncom roka 1908 začal Blériot vyvíjať jedno zo svojich najznámejších lietadiel, typ XI. Lietadlo po prvý raz vzlietlo 18. januára 1908 a v roku 1909 sa Blériot rozhodol pokúsiť sa s týmto lietadlom získať cenu 1 000 libier (čo bol vtedy veľký peniaz), ktorú vypísal britský denník London Daily Mail.

Skryť Vypnúť reklamu

O cenu sa uchádzali dvaja

Cena bola určená tomu, kto ako prvý v histórii preletí lietadlom ťažším ako vzduch kanál La Manche. Blériot mal po havárii Charlesa de Lamberta len jedného konkurenta na získanie tejto ceny, a to Huberta Lathama. Ten však kvôli poruche musel pristáť na vode, asi desať kilometrov pred Doverom. Blériot odštartoval na svoj let za svitania 25. júla 1909, z pobrežia neďaleko francúzskeho mesta Calais.

Za 37 minút cez La Manche

Po 37 minútach letu pristál Blériot vo veľmi nepriaznivom počasí na útesoch nad anglickým mestom Dover. Bol to vlastne vôbec prvý let lietadla nad „veľkou vodou“ a vďaka nemu sa zo dňa na deň stal tým, čo dnes nazývame celebritou. Lietadlo, ktorým preletel La Manche (v priemernej výške okolo 75 metrov), bolo poháňané trojvalcovým motorom Anzani, ktorého výkon bol len okolo 19 kW.

Vyše 800 lietadiel

Tento úspech prispel k tomu, že Blériot vyrobil od roku 1909 do vypuknutia prvej svetovej vojny v roku 1914 vyše 800 lietadiel (najmä rôzne verzie typu XI). V roku 1913 kúpilo konzorcium pod jeho vedením spoločnosť SPAD, ktorá počas prvej svetovej vojny vyrábala stíhacie lietadlá.

Predpovedal zámorskú prepravu cestujúcich

V roku 1927 bol Blériot jedným z tých, ktorí na parížskom letisku Le Bourget privítali amerického letca Charlesa Lindbergha, ktorý uskutočnil prvý prelet Atlantiku z USA na európsky kontinent bez medzipristátia. V roku 1934 navštívil letisko Newark v New Jersey a predpovedal, že už v roku 1938 sa budú konať zámorské lety s cestujúcimi. Louis Charles Joseph Blériot zomrel 2. augusta 1936 a je pochovaný vo Versailles.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 841
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 111
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 293
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 260
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 672
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 610
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 309
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 331
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 300
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 773
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Chaos, rady a málo miest. Košickí starostovia sa obávajú fiaska

Mali šesť dní na prípravu testovania: Dali sme bokom zdravý rozum.

Starostovia robia napriek kritike k okolnostiam všetko pre to, aby testovanie zvládli.
Lokalita Lapanč medzi Veľkým Šarišom a Prešovom. V diaľke vidieť stavbu R4 i Šarišský hrad.
Priechod pre chodcov na Levočskej ulici bude zmodernizovaný.

Od trinásťročnej vypýtal intímnu fotku, odsúdili ho za detskú pornografiu

Košičan dostal podmienku a zákaz kontaktu s maloletými.

Ilustračné.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop