Korzár logo Korzár
Piatok, 26. máj, 2017 |Meniny má Dušan
PRÍČINOU BOLI TENKÉ STYČNÍKOVÉ PLECHY

Kolaps mostu na Mississippi

Doteraz sme sa v našom seriáli venovali katastrofám, ktoré postihli dopravné prostriedky. Dnes opíšeme kolaps jedného mostu cez americkú rieku Mississippi.

Most cez rieku Mississippi. Bol otvorený v roku 1967 a jeho dĺžka bola 581 metrov.(Zdroj: archív)

Doteraz sme sa v našom seriáli venovali katastrofám, ktoré postihli dopravné prostriedky. Postihujú síce aj stavebné diela, no pri zrúteniach mostov či budov (vynecháme tie, ktoré sú spôsobené živelnými pohromami či teroristickými útokmi) zahynulo oveľa menej ľudí. Dnes opíšeme kolaps jedného mostu cez americkú rieku Mississippi.

Dnes už bývalý most s označením I-35W č. 9340 bol súčasťou medzištátnej cesty Interstate 35W a klenul sa nad riekou Mississippi v meste Minneapolis v štáte Minnesota. Most navrhla spoločnosť Sverdrup&Parcel a kontrakt v hodnote vyše 5,2 milióna dolárov na jeho stavbu získali spoločnosti Hurcon Inc. a Industrial Construction Company. S výstavbou sa začalo v roku 1964 a pre dopravu bol most otvorený v novembri 1967.

Osem jazdných pruhov

Most priehradovej konštrukcie mal celkovú dĺžku 581,3 m, jeho šírka bola 34,5 a výška 35,1 m. Most mal štrnásť polí, pričom najdlhšie, pod ktorým bola plavebná dráha, meralo 139 m. Svetlá výška pod mostom bola 19,5 metra. Cesta na moste mala osem jazdných pruhov a denne po nej prešlo v priemere 140 000 vozidiel.

Nedostatky v konštrukcii

Od roku 1993 bol most pravidelne kontrolovaný pracovníkmi ministerstva dopravy štátu Minnesota. V niektorých správach sa uvádzali konštrukčné problémy.
V roku 1990 federálna vláda zaradila most I-35W do kategórie „nedostatky v konštrukcii“, pričom sa uvádzala najmä značná korózia jeho uloženia. Nebolo to zase nič výnimočné, pretože v takejto kategórii sa v roku 2007 nachádzalo už asi 75 000 amerických mostov. Následné kontroly však zisťovali stále novšie a novšie poškodenia mostnej konštrukcie, či už išlo o trhlinky v priečnych nosníkoch či ich deformáciu.

Nepredpokladali sa vážne problémy

Ďalšiemu šíreniu trhlín mali zabrániť vyvŕtané otvory na koncoch trhliniek. Jedna zo správ uvádzala, že most by nemal mať v najbližšej budúcnosti problémy s únavovými trhlinami, ale navrhovala, aby sa monitoroval stav mosta. V auguste 2007 guvernér Tim Pawlenty vyhlásil, že most by mal byť v roku 2020 nahradený novou mostnou konštrukciou.

Interne sa pripúšťal kolaps

V decembri 2006 boli vypracované plány na zosilnenie mosta. Tento projekt však bol v januári 2007 zrušený v prospech periodických bezpečnostných prehliadok. V interných dokumentoch ministerstva dopravy sa už dokonca hovorilo o možnom kolapse mosta a o tom, že ho bude treba zbúrať.
Niekoľko týždňov pred zrútením sa na moste robili stavebné práce, vymieňalo sa osvetlenie, betónové časti a zábradlie. V čase kolapsu boli kvôli obnove povrchu vozovky uzavreté štyri z ôsmich jazdných pruhov. Na moste bol uložený stavebný materiál a stavebné stroje s celkovou hmotnosťou 261 000 kg.

Povolilo stredné pole

V stredu 1. augusta 2007 o 18.05, keď sa po moste pomaly posúvali autá v začínajúcej večernej špičke, zrazu povolilo centrálne pole mosta, nasledované susediacimi poľami. Konštrukcia mosta sa spolu s vozovkou zrútila do rieky a na jej brehy. Južná časť mosta sa pri kolapse posunula o 25 metrov. Severné sekcie spadli na železničné koľajisko, na tri stojace nákladné vozne. Pri kolapse bolo na moste asi sto vozidiel s cestujúcimi a 18 stavebných robotníkov.
Všetko to zletelo do hĺbky až 35 metrov, čiastočne do rieky, čiastočne na brehy. Len niekoľko vozidiel sa pritom potopilo, ale veľa ľudí uviazlo na zrútených častiach mosta. Niekoľko vozidiel sa vznietilo, pričom hasiči si museli vodu privádzať zo vzdialených hydrantov (aj keď jej mali pod sebou dosť).

Relatívne málo obetí

Je však neuveriteľné, že pri tejto katastrofe zahynulo menej ľudí, než sa pôvodne očakávalo, a to trinásť (najmladšou obeťou bolo dvojročné dieťa). V nemocniciach v okolí bolo ošetrených 145 ľudí, ktorí utrpeli zranenia. Posledná obeť bola z trosiek vyslobodená 21. augusta a až potom sa začalo s ich odpratávaním.

Slabé styčníkové plechy

Príčiny kolapsu mosta vyšetrovala federálna agentúra NTSB (National Transportation Safety Board, čiže Národná rada pre bezpečnosť dopravy).
Tá vydala 13. novembra 2008 správu o výsledkoch vyšetrovania. Podľa týchto záverov boli hlavnou príčinou kolapsu nedostatočne dimenzované tzv. styčníkové plechy (pozri obrázok), ktoré mali hrúbku len 13 mm (mali mať dvojnásobnú). K nim sú prinitované zvislé a šikmé nosníky mosta. Styčníkové plechy sú považované za kritické konštrukčné časti priehradových mostov.
K spomenutej konštrukčnej chybe prispelo, že v priebehu rokov bola na vozovku mosta nanesená 51 mm vrstva betónu, čím hmotnosť samotného mosta narástla o 20 %.

Nový most z betónu

Na mieste zrúteného mosta bol veľmi rýchlo postavený nový most, pretože medzištátna cesta 35W je veľmi významná dopravná artéria. Nový most z betónových nosníkov má dĺžku 371 metrov a je široký 55 m, takže na ňom je až desať jazdných pruhov. Most bol otvorený 18. septembra 2008.
bridge2_res.jpg
Trosky zrúteného mosta. Na moste bolo vo chvíli kolapsu asi sto vozidiel, zrútenie si vyžiadalo 13 obetí. Foto: archív

Neprehliadnite tiež

Hádzanárky Michaloviec suverénne obhájili titul

Tretí zápas finálovej série v Šali vyhrali o desať gólov.

Pozrite si štart Rallye Tatry 2017

V piatok v Poprade slávnostne odštartovali 44. ročník pretekov.

Ďalší kamionista sa zasekol pod košickým podjazdom

Za dva dni sa udiali dva už ani nie také kuriózne momenty.

Súd priznal nezákonne sterilizovanej žene odškodné 16-tisíc eur

Súd rozhodoval opakovane, jeho rozsudky boli viackrát zrušené odvolacím súdom

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Konferencia biskupov Slovenska síce kritizuje verejnú podporu kňazov Kotlebovej strane, nehovorí o škodlivosti jej ideológie.

DOMOV

Politici, ktorým zrušia stranu, nebudú môcť ďalej pôsobiť

V zahraničí zákaz pôsobiť v politike znamenal pre niektorých ľudí politický koniec.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 906
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 904
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 7 539
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 673
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 357
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 6 165
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 077
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 925
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 876
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 3 899

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop