Korzár logo Korzár
Piatok, 28. apríl, 2017 |Meniny má Jarmila

Požiar pozemnej lanovky Kaprun 2

Pri katastrofe, ktorú opisujeme v dnešnej časti nášho seriálu, mali cestujúci pramalú šancu na únik z inferna, ktoré sa okolo nich rozpútalo. Požiar lanovky Kaprun 2 v tuneli.

Zničený vozeň. K devastujúcemu účinku požiaru prispel aj komínový efekt tunela.(Zdroj: archív)

Jedným zo základných predpokladov záchrany pri katastrofách dopravných prostriedkov je, aby postihnutí mali vôbec kam (napríklad pred šíriacim sa ohňom) uniknúť. Pri katastrofe, ktorú opisujeme v dnešnej časti nášho seriálu, však mali cestujúci pramalú šancu na únik z inferna, ktoré sa okolo nich rozpútalo. Požiar lanovky Kaprun 2 v tuneli.

Lyžiarsky raj na ľadovci v okolí rakúskej dedinky Kaprun v spolkovej krajine Salzbursko (historický slovenský názov tejto krajiny je Soľnohradsko) isto poznajú aj naši lyžiari. Na úpätí ľadovcovej hory Kitzsteinhorn, vysokej 3 203 metrov, vznikol prvý rakúsky lyžiarsky areál, umožňujúci celoročné lyžovanie na kvalitne pripravených zjazdovkách. Pod vrchol spomenutej hory sa možno dostať množstvom vlekov a lanoviek, ku ktorým patrí aj pozemná lanovka Kaprun 2. Spodná stanica tejto lanovky leží v nadmorskej výške 911 metrov, horná vo výške 2 446 metrov.

Tunel dĺžky 3 300 metrov

Koľajová dráha tejto lanovky má nezvyklý rozchod 946 mm a jej celková dĺžka je 3 900 metrov. Prvých 600 metrov dráhy vedie po moste, zvyšných 3 300 metrov v tuneli, či skôr v akejsi štôlni. Štôlňa má priemer 360 cm. Dráha má priemerný sklon 42,8 %, pričom jej maximálny sklon je až 50 %. V štôlni sa kvôli technickým prehliadkam nachádzajú kovové schody s celkovo 10 303 stupňami. Po dráhe jazdia (vlastne už len jazdili) dva vozne, ktoré sa míňali na výhybni uprostred tunela.

Vozne lanovky boli ťahané lanami priemeru 48 mm, spletenými zo 198 drôtov. Jeden vozeň mohol dopraviť až 180 cestujúcich, pričom jazda z dolnej stanice na hornú stanicu (Alpincenter) trvala približne 8,5 minúty. Maximálna rýchlosť jazdy bola 36 km/h. Pozemná lanovka Kaprun 2 bola po približne dva a pol roka trvajúcej výstavbe uvedená do činnosti 23. marca 1974. V roku 1994 boli vozne modernizované.

Do osudného dňa v roku 2000 prepravila pozemná lanovka Kaprun 2 do lyžiarskeho raja ľadovca Kitzsteinhorn vyše 14 miliónov lyžiarov či len návštevníkov. Aj sobotňajšie ráno 11. novembra 2000 vyzeralo ako začiatok nádherného dňa, ktorý lyžiarom poskytne ideálne podmienky. Napokon sa tento deň stal jedným z najčernejších dní v povojnovej histórii Rakúska. O 9.02 opustil vozeň lanovky s 162 cestujúcimi údolnú stanicu.

Dym hneď po odjazde

Podľa výpovedí svedkov sa už približne 20 metrov po odjazde začal v priestore spodného stanovišťa strojvodcu šíriť dym. Ako sa pri vyšetrovaní ukázalo, dym pochádzal od teplovzdušného ventilátora, ktorý sa vznietil. Od neho sa vznietil olej kvapkajúci z netesného manometra. Vozeň však išiel ďalej a po 600 metroch vošiel do štôlne. V dôsledku požiaru sa narušili brzdové potrubia, z ktorých začal striekať olej pod tlakom 190 bar a vznietil sa.

Požiar sa vo vozni rýchlo šíril, až napokon strojvodca vozeň zastavil (o 9.10). Vozeň bol vtedy už hlboko v tuneli, vzdialený 1 132 metrov od údolnej stanice. Strojvodca rádiom ohlásil požiar a dostal pokyn, aby okamžite otvoril dvere a cestujúcich evakuoval. Krátko nato sa rádiový kontakt s vozňom prerušil. Dôležité je spomenúť, že z bezpečnostných dôvodov neexistovala možnosť, aby si cestujúci sami dvere otvorili.

Obete “komínového” efektu

Medzi cestujúcimi vypukla panika, vo vozni vypadol prúd a teda zhaslo aj svetlo. Niekoľkí cestujúci pomocou svojich lyžiarskych palíc či lyží rozbili niekoľko okien a z vozňa vyskočili. Únikom cez rozbité okno v zadnej časti sa podarilo z horiaceho vozňa uniknúť dvanástim cestujúcim (otec s 12-ročnou dcérou z Rakúska a desiati nemeckí turisti. Tí sa vydali tunelom nadol a boli napokon jediní zo 162 cestujúcich, ktorí sa zachránili.

Niektorí z nich vraj ešte volali na ostatných, aby neutekali nahor, ale nadol. Bohužiaľ, tí sa vydali po úzkych kovových schodoch a potme nahor a stali sa obeťou tzv. komínového efektu. Tunel či štôlňa lanovky pôsobili totiž ako komín, ktorý prispel k bleskurýchlemu šíreniu sa dymu smerom k hornej stanici. V tomto dyme nemalo 150 o život bojujúcich cestujúcich žiadnu šancu. Dym dokonca zaplnil hornú stanicu lanovky tak rýchlo, že v nej zahynuli tri osoby, ktoré nestačili utiecť. Bez šancí na záchranu boli aj strojvodca a jeden cestujúci nadol idúceho vozňa.

Obvinili 16 osôb

Celkový počet obetí tejto katastrofy tak dosiahol 155. Zo spôsobenia tejto tragédie bolo obvinených 16 osôb. Súd v Salzburgu však svojím rozsudkom zo dňa 19. februára 2004 zbavil všetkých obvinených viny. To však šokovalo príbuzných obetí, z ktorých mnohí iniciovali ďalšie súdne spory, pričom spochybňujú najmä nálezy odborných znalcov. Všetko sa to točí okolo spomenutého teplovzdušného ohrievača, ktorý vraj vôbec nebol určený na to, aby sa montoval do dopravných prostriedkov.

Ani dnes nie sú všetky spory ukončené, ale v roku 2008 bolo v mimosúdnom vyrovnaní 451 príbuzným obetí prisľúbené odškodné v celkovej sume 13,9 milióna eur. Dňa 11. novembra bol pri dolnej stanici lanovky Kaprun 2 (jej činnosť nebola po katastrofe obnovená) otvorený pamätník obetiam zničujúceho požiaru. V betónovej stavbe dĺžky 26 metrov má každá obeť výklenok so sklenenou lamelou takej farby, ktorá podľa čínskeho horoskopu prislúcha roku narodenia tej–ktorej obete.

Neprehliadnite tiež

Pozrite si stavanie mája na Námestí baníkov v Rožňave

Bude najbližšie týždne zdobiť západnú časť námestia.

U.S. Steel Košice sa odvolal voči zaisteniu jeho pozemkov

Oceliarne nesúhlasia s uznesením Krajského súdu v Košiciach.

Oceliarov bude zrejme trénovať Jančuška

Asistentom by sa mal stať Jerguš Bača. Vedenie klubu to zatiaľ nepotvrdilo.

Samaritáni cvičia pod Tatrami, zachraňujú ľudí po povodni

Medzinárodné samaritánske jednotky rýchleho nasadenia začali cvičenie pri obci Ľubica.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

21. výročie vraždy Róberta Remiáša si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti, ktorí organizovali Veľký protikorupčný pochod.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 718
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 161
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 298
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 161
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 627
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 501
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 786
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 601
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 926
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 2 982

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop