Rudolf Diesel, Ferdinand Porsche, André Citroën i Robert Bosch – všetkých týchto mužov, ktorí významnou mierou prispeli k tomu, že dnešné automobily sú tým čím sú, sme už v tomto seriáli predstavili. Až ma samého ale prekvapuje, že sme zatiaľ na tejto strane nepredstavili konštruktéra, podnikateľa, vynálezcu a inovátora, ktorý najpodstatnejšou mierou prispel k obrovskému rozmachu automobilizmu a ktorý v istej dobe vyrábal tretinu všetkých automobilov na svete. Tým mužom je Henry Ford, zakladateľ koncernu Ford Motor Company, ktorý vlani vyrobil temer päť miliónov automobilov.
Nechcel pracovať na farme
Narodil sa 30. júla 1863 na farme v Greenfield Township neďaleko Dearbornu. Už za mlada sa vyznačoval technickou zručnosťou a čoskoro si získal reputáciu ako opravár hodín. Veľmi ťažko znášal smrť matky, ktorá zomrela v roku 1876. Jeho otec o ňom predpokladal, že postupne prevezme starostlivosť o rodinnú farmu, ale Henry prácou na farme pohŕdal a v roku 1879 odišiel do Detroitu, aby sa vyučil za strojníka.
Opravár parných strojov
Keď sa v roku 1882 vrátil na rodinnú farmu, veľmi zručne opravoval parný stroj firmy Westinghouse, ktorá ho potom angažovala ako opravára. V roku 1888 sa oženil a rodinu živil (ich jediným potomkom bol syn Edsel) farmárčením a prevádzkou pílou. V roku 1891 začal pracovať pre Edisonovu firmu a čoskoro sa tam stal hlavným inžinierom. Zarábal dosť na to, aby sa mohol venovať svojmu koníčku – experimentovaniu s benzínovými motormi.
Prvý „samohyb"
Tieto experimenty vyvrcholili v roku 1896 zostrojením „samohybného" vozidla, ktoré nazval Ford Quadricycle. Povzbudzovaný Edisonom zhotovil Henry v roku 1898 druhé vozidlo. S pomocou kapitálu detroitského boháča W. H. Murphyho sa Ford osamostatnil a 5. augusta 1899 založil firmu Detroit Automobile Company.
Zánik prvej firmy
Vyrábané automobily však boli nižšej kvality a mali vyššiu cenu ako Ford predpokladal, takže firma nebola úspešná a Ford ju v januári 1901 rozpustil. Už 30. novembra 1901 však Murphy s ďalšími akcionármi založil firmu Henry Ford Company, v ktorej sa Henry stal hlavným inžinierom. Keď však Murphy povolal do firmy ako konzultanta H.Lelanda, Ford v roku 1902 opustil firmu, nesúcu jeho meno.
Z druhej firmy vznikol Cadillac
Murphy potom firmu premenoval na Cadillac Automobile Company. Ford však získal podporu od svojho starého priateľa A. Malcomsona a spolu založili firmu Ford & Malcomson na výrobu automobilov. Táto firma bola 16. júna 1903 premenovaná na Ford Motor Company – zrodilo sa budúce automobilové impérium. K svetovému úspechu firmy Ford prispel jeden z najznámejších automobilov vôbec, model T, uvedený na trh 1. októbra 1908. „Téčko" bolo veľmi spoľahlivým autom, ktorého cena sa vďaka neustálemu zefektívňovaniu výroby neustále znižovala.
Akú chcete, pokiaľ bude čierna
Jedným z najefektívnejších opatrení bolo zavedenie montážneho pásu (v roku 1913), ktorého pôvodcom však nebol H. Ford (ako sa to všeobecne uvádza), ale išlo o ideu niekoľkých jeho zamestnancov. Známe je Fordove vyhlásenie, že zákazníci môžu mať auto (teda model T) v akejkoľvek farbe, pokiaľ je to farba čierna. Model T sa vyrábal do roku 1927, pričom celkovo bolo vyrobených 15 007 034 kusov.
Firmu prevzal syn Edsel
V decembri 1918 odovzdal Henry funkciu prezidenta firmy svojmu synovi Edselovi (po ňom bol v 50. rokoch pomenovaný jeden z najväčších automobilových „prepadákov"). Treba spomenúť aj to, že v 30. rokoch minulého storočia sa Ford netajil sympatiami k nemeckému nacistickému režimu (sympatie boli obojstranné – Hitler považoval Forda za svoju inšpiráciu) a v roku 1938 dokonca dostal Rad nemeckého orla.
Nepriateľ odborov
Známe sú aj Fordove protižidovské názory a jeho odpor voči odborovému hnutiu. Po smrti syna Edsela v roku 1943 prevzal Henry opäť vedenie firmy, ale jeho mentálny stav sa postupne zhoršoval a dokonca hrozil krach firmy. V roku 1945 sa napokon novým prezidentom stal Henryho vnuk Henry Ford II. Zakladateľ Fordovho impéria, ktorý mal na svojom konte 161 patentov, zomrel 7. apríla 1947 v svojom sídle Fair Lane neďaleko Dearbornu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.