Korzár logo Korzár

Henry Ford, zakladateľ automobilového impéria

Konštruktér, podnikateľvynálezca a inovátor, ktorý najpodstatnejšou mierou prispel k obrovskému rozmachu automobilizmu a ktorý v istej dobe vyrábal tretinu všetkých automobilov na svete. Henry Ford.

Henry Ford. Ford sa pričinil o to, že z pôvodne luxusného artiklu sa automobil stal všeobecne rozšíreným dopravným prostriedkom.Henry Ford. Ford sa pričinil o to, že z pôvodne luxusného artiklu sa automobil stal všeobecne rozšíreným dopravným prostriedkom. (Zdroj: archív)

Rudolf Diesel, Ferdinand Porsche, André Citroën i Robert Bosch – všetkých týchto mužov, ktorí významnou mierou prispeli k tomu, že dnešné automobily sú tým čím sú, sme už v tomto seriáli predstavili. Až ma samého ale prekvapuje, že sme zatiaľ na tejto strane nepredstavili konštruktéra, podnikateľa, vynálezcu a inovátora, ktorý najpodstatnejšou mierou prispel k obrovskému rozmachu automobilizmu a ktorý v istej dobe vyrábal tretinu všetkých automobilov na svete. Tým mužom je Henry Ford, zakladateľ koncernu Ford Motor Company, ktorý vlani vyrobil temer päť miliónov automobilov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nechcel pracovať na farme

Narodil sa 30. júla 1863 na farme v Greenfield Township neďaleko Dearbornu. Už za mlada sa vyznačoval technickou zručnosťou a čoskoro si získal reputáciu ako opravár hodín. Veľmi ťažko znášal smrť matky, ktorá zomrela v roku 1876. Jeho otec o ňom predpokladal, že postupne prevezme starostlivosť o rodinnú farmu, ale Henry prácou na farme pohŕdal a v roku 1879 odišiel do Detroitu, aby sa vyučil za strojníka.

Opravár parných strojov

Keď sa v roku 1882 vrátil na rodinnú farmu, veľmi zručne opravoval parný stroj firmy Westinghouse, ktorá ho potom angažovala ako opravára. V roku 1888 sa oženil a rodinu živil (ich jediným potomkom bol syn Edsel) farmárčením a prevádzkou pílou. V roku 1891 začal pracovať pre Edisonovu firmu a čoskoro sa tam stal hlavným inžinierom. Zarábal dosť na to, aby sa mohol venovať svojmu koníčku – experimentovaniu s benzínovými motormi.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý „samohyb"

Tieto experimenty vyvrcholili v roku 1896 zostrojením „samohybného" vozidla, ktoré nazval Ford Quadricycle. Povzbudzovaný Edisonom zhotovil Henry v roku 1898 druhé vozidlo. S pomocou kapitálu detroitského boháča W. H. Murphyho sa Ford osamostatnil a 5. augusta 1899 založil firmu Detroit Automobile Company.

Zánik prvej firmy

Vyrábané automobily však boli nižšej kvality a mali vyššiu cenu ako Ford predpokladal, takže firma nebola úspešná a Ford ju v januári 1901 rozpustil. Už 30. novembra 1901 však Murphy s ďalšími akcionármi založil firmu Henry Ford Company, v ktorej sa Henry stal hlavným inžinierom. Keď však Murphy povolal do firmy ako konzultanta H.Lelanda, Ford v roku 1902 opustil firmu, nesúcu jeho meno.

Z druhej firmy vznikol Cadillac

Murphy potom firmu premenoval na Cadillac Automobile Company. Ford však získal podporu od svojho starého priateľa A. Malcomsona a spolu založili firmu Ford & Malcomson na výrobu automobilov. Táto firma bola 16. júna 1903 premenovaná na Ford Motor Company – zrodilo sa budúce automobilové impérium. K svetovému úspechu firmy Ford prispel jeden z najznámejších automobilov vôbec, model T, uvedený na trh 1. októbra 1908. „Téčko" bolo veľmi spoľahlivým autom, ktorého cena sa vďaka neustálemu zefektívňovaniu výroby neustále znižovala.

SkryťVypnúť reklamu

Akú chcete, pokiaľ bude čierna

Jedným z najefektívnejších opatrení bolo zavedenie montážneho pásu (v roku 1913), ktorého pôvodcom však nebol H. Ford (ako sa to všeobecne uvádza), ale išlo o ideu niekoľkých jeho zamestnancov. Známe je Fordove vyhlásenie, že zákazníci môžu mať auto (teda model T) v akejkoľvek farbe, pokiaľ je to farba čierna. Model T sa vyrábal do roku 1927, pričom celkovo bolo vyrobených 15 007 034 kusov.

Firmu prevzal syn Edsel

V decembri 1918 odovzdal Henry funkciu prezidenta firmy svojmu synovi Edselovi (po ňom bol v 50. rokoch pomenovaný jeden z najväčších automobilových „prepadákov"). Treba spomenúť aj to, že v 30. rokoch minulého storočia sa Ford netajil sympatiami k nemeckému nacistickému režimu (sympatie boli obojstranné – Hitler považoval Forda za svoju inšpiráciu) a v roku 1938 dokonca dostal Rad nemeckého orla.

Nepriateľ odborov

Známe sú aj Fordove protižidovské názory a jeho odpor voči odborovému hnutiu. Po smrti syna Edsela v roku 1943 prevzal Henry opäť vedenie firmy, ale jeho mentálny stav sa postupne zhoršoval a dokonca hrozil krach firmy. V roku 1945 sa napokon novým prezidentom stal Henryho vnuk Henry Ford II. Zakladateľ Fordovho impéria, ktorý mal na svojom konte 161 patentov, zomrel 7. apríla 1947 v svojom sídle Fair Lane neďaleko Dearbornu.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 47 310
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 950
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 8 480
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 434
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 093
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 866
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 759
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 422
  1. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  2. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  3. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  4. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  5. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  6. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  7. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  8. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 403
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 480
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 422
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 805
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 097
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 748
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 068
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 744
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  2. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  3. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  4. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  5. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  6. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  7. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  8. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 403
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 480
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 422
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 805
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 097
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 748
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 068
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 744
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu