Korzár logo Korzár

Henry Ford, zakladateľ automobilového impéria

Konštruktér, podnikateľvynálezca a inovátor, ktorý najpodstatnejšou mierou prispel k obrovskému rozmachu automobilizmu a ktorý v istej dobe vyrábal tretinu všetkých automobilov na svete. Henry Ford.

Henry Ford. Ford sa pričinil o to, že z pôvodne luxusného artiklu sa automobil stal všeobecne rozšíreným dopravným prostriedkom.Henry Ford. Ford sa pričinil o to, že z pôvodne luxusného artiklu sa automobil stal všeobecne rozšíreným dopravným prostriedkom. (Zdroj: archív)

Rudolf Diesel, Ferdinand Porsche, André Citroën i Robert Bosch – všetkých týchto mužov, ktorí významnou mierou prispeli k tomu, že dnešné automobily sú tým čím sú, sme už v tomto seriáli predstavili. Až ma samého ale prekvapuje, že sme zatiaľ na tejto strane nepredstavili konštruktéra, podnikateľa, vynálezcu a inovátora, ktorý najpodstatnejšou mierou prispel k obrovskému rozmachu automobilizmu a ktorý v istej dobe vyrábal tretinu všetkých automobilov na svete. Tým mužom je Henry Ford, zakladateľ koncernu Ford Motor Company, ktorý vlani vyrobil temer päť miliónov automobilov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nechcel pracovať na farme

Narodil sa 30. júla 1863 na farme v Greenfield Township neďaleko Dearbornu. Už za mlada sa vyznačoval technickou zručnosťou a čoskoro si získal reputáciu ako opravár hodín. Veľmi ťažko znášal smrť matky, ktorá zomrela v roku 1876. Jeho otec o ňom predpokladal, že postupne prevezme starostlivosť o rodinnú farmu, ale Henry prácou na farme pohŕdal a v roku 1879 odišiel do Detroitu, aby sa vyučil za strojníka.

Opravár parných strojov

Keď sa v roku 1882 vrátil na rodinnú farmu, veľmi zručne opravoval parný stroj firmy Westinghouse, ktorá ho potom angažovala ako opravára. V roku 1888 sa oženil a rodinu živil (ich jediným potomkom bol syn Edsel) farmárčením a prevádzkou pílou. V roku 1891 začal pracovať pre Edisonovu firmu a čoskoro sa tam stal hlavným inžinierom. Zarábal dosť na to, aby sa mohol venovať svojmu koníčku – experimentovaniu s benzínovými motormi.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý „samohyb"

Tieto experimenty vyvrcholili v roku 1896 zostrojením „samohybného" vozidla, ktoré nazval Ford Quadricycle. Povzbudzovaný Edisonom zhotovil Henry v roku 1898 druhé vozidlo. S pomocou kapitálu detroitského boháča W. H. Murphyho sa Ford osamostatnil a 5. augusta 1899 založil firmu Detroit Automobile Company.

Zánik prvej firmy

Vyrábané automobily však boli nižšej kvality a mali vyššiu cenu ako Ford predpokladal, takže firma nebola úspešná a Ford ju v januári 1901 rozpustil. Už 30. novembra 1901 však Murphy s ďalšími akcionármi založil firmu Henry Ford Company, v ktorej sa Henry stal hlavným inžinierom. Keď však Murphy povolal do firmy ako konzultanta H.Lelanda, Ford v roku 1902 opustil firmu, nesúcu jeho meno.

Z druhej firmy vznikol Cadillac

Murphy potom firmu premenoval na Cadillac Automobile Company. Ford však získal podporu od svojho starého priateľa A. Malcomsona a spolu založili firmu Ford & Malcomson na výrobu automobilov. Táto firma bola 16. júna 1903 premenovaná na Ford Motor Company – zrodilo sa budúce automobilové impérium. K svetovému úspechu firmy Ford prispel jeden z najznámejších automobilov vôbec, model T, uvedený na trh 1. októbra 1908. „Téčko" bolo veľmi spoľahlivým autom, ktorého cena sa vďaka neustálemu zefektívňovaniu výroby neustále znižovala.

SkryťVypnúť reklamu

Akú chcete, pokiaľ bude čierna

Jedným z najefektívnejších opatrení bolo zavedenie montážneho pásu (v roku 1913), ktorého pôvodcom však nebol H. Ford (ako sa to všeobecne uvádza), ale išlo o ideu niekoľkých jeho zamestnancov. Známe je Fordove vyhlásenie, že zákazníci môžu mať auto (teda model T) v akejkoľvek farbe, pokiaľ je to farba čierna. Model T sa vyrábal do roku 1927, pričom celkovo bolo vyrobených 15 007 034 kusov.

Firmu prevzal syn Edsel

V decembri 1918 odovzdal Henry funkciu prezidenta firmy svojmu synovi Edselovi (po ňom bol v 50. rokoch pomenovaný jeden z najväčších automobilových „prepadákov"). Treba spomenúť aj to, že v 30. rokoch minulého storočia sa Ford netajil sympatiami k nemeckému nacistickému režimu (sympatie boli obojstranné – Hitler považoval Forda za svoju inšpiráciu) a v roku 1938 dokonca dostal Rad nemeckého orla.

Nepriateľ odborov

Známe sú aj Fordove protižidovské názory a jeho odpor voči odborovému hnutiu. Po smrti syna Edsela v roku 1943 prevzal Henry opäť vedenie firmy, ale jeho mentálny stav sa postupne zhoršoval a dokonca hrozil krach firmy. V roku 1945 sa napokon novým prezidentom stal Henryho vnuk Henry Ford II. Zakladateľ Fordovho impéria, ktorý mal na svojom konte 161 patentov, zomrel 7. apríla 1947 v svojom sídle Fair Lane neďaleko Dearbornu.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  2. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  5. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  6. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  7. Nové Planeo v Košiciach
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 9 174
  2. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 951
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 599
  4. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 429
  5. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 624
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 3 528
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 056
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 883
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Taliansko.
  2. Ján Matis: Putovanie po slovenských futbalových štadiónoch (4. časť)
  3. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Suverenita!
  4. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 5, kapitola 6
  5. Filip Tikl: Nie som farár. Som chlap, čo platí za sex a spí pokojne.
  6. Julius Kravjar: Spýtal som sa Konfucia, ako hodnotí vládu R. Fica
  7. Matúš Grznár: Čo očakávate od ministra školstva? (I. časť)
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Winchesterská katedrála
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 37 745
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 12 378
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 7 661
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 7 304
  5. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 977
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 5 185
  7. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 477
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 4 280
  1. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  2. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  3. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  4. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  5. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  6. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  7. Tupou Ceruzou: Žiačik
  8. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Taliansko.
  2. Ján Matis: Putovanie po slovenských futbalových štadiónoch (4. časť)
  3. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Suverenita!
  4. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 5, kapitola 6
  5. Filip Tikl: Nie som farár. Som chlap, čo platí za sex a spí pokojne.
  6. Julius Kravjar: Spýtal som sa Konfucia, ako hodnotí vládu R. Fica
  7. Matúš Grznár: Čo očakávate od ministra školstva? (I. časť)
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Winchesterská katedrála
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 37 745
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 12 378
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 7 661
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 7 304
  5. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 977
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 5 185
  7. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 477
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 4 280
  1. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  2. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  3. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  4. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  5. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  6. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  7. Tupou Ceruzou: Žiačik
  8. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu