Korzár logo Korzár
Piatok, 24. február, 2017 |Meniny má Matej
ZASLÚIŽIL SA O MASOVÝ ROZVOJ AUTOMOBILIZMU

Henry Ford, zakladateľ automobilového impéria

Konštruktér, podnikateľvynálezca a inovátor, ktorý najpodstatnejšou mierou prispel k obrovskému rozmachu automobilizmu a ktorý v istej dobe vyrábal tretinu všetkých automobilov na svete. Henry Ford.

Henry Ford. Ford sa pričinil o to, že z pôvodne luxusného artiklu sa automobil stal všeobecne rozšíreným dopravným prostriedkom.(Zdroj: archív)

Rudolf Diesel, Ferdinand Porsche, André Citroën i Robert Bosch – všetkých týchto mužov, ktorí významnou mierou prispeli k tomu, že dnešné automobily sú tým čím sú, sme už v tomto seriáli predstavili. Až ma samého ale prekvapuje, že sme zatiaľ na tejto strane nepredstavili konštruktéra, podnikateľa, vynálezcu a inovátora, ktorý najpodstatnejšou mierou prispel k obrovskému rozmachu automobilizmu a ktorý v istej dobe vyrábal tretinu všetkých automobilov na svete. Tým mužom je Henry Ford, zakladateľ koncernu Ford Motor Company, ktorý vlani vyrobil temer päť miliónov automobilov.

Nechcel pracovať na farme

Narodil sa 30. júla 1863 na farme v Greenfield Township neďaleko Dearbornu. Už za mlada sa vyznačoval technickou zručnosťou a čoskoro si získal reputáciu ako opravár hodín. Veľmi ťažko znášal smrť matky, ktorá zomrela v roku 1876. Jeho otec o ňom predpokladal, že postupne prevezme starostlivosť o rodinnú farmu, ale Henry prácou na farme pohŕdal a v roku 1879 odišiel do Detroitu, aby sa vyučil za strojníka.

Opravár parných strojov

Keď sa v roku 1882 vrátil na rodinnú farmu, veľmi zručne opravoval parný stroj firmy Westinghouse, ktorá ho potom angažovala ako opravára. V roku 1888 sa oženil a rodinu živil (ich jediným potomkom bol syn Edsel) farmárčením a prevádzkou pílou. V roku 1891 začal pracovať pre Edisonovu firmu a čoskoro sa tam stal hlavným inžinierom. Zarábal dosť na to, aby sa mohol venovať svojmu koníčku – experimentovaniu s benzínovými motormi.

Prvý „samohyb"

Tieto experimenty vyvrcholili v roku 1896 zostrojením „samohybného" vozidla, ktoré nazval Ford Quadricycle. Povzbudzovaný Edisonom zhotovil Henry v roku 1898 druhé vozidlo. S pomocou kapitálu detroitského boháča W. H. Murphyho sa Ford osamostatnil a 5. augusta 1899 založil firmu Detroit Automobile Company.

Zánik prvej firmy

Vyrábané automobily však boli nižšej kvality a mali vyššiu cenu ako Ford predpokladal, takže firma nebola úspešná a Ford ju v januári 1901 rozpustil. Už 30. novembra 1901 však Murphy s ďalšími akcionármi založil firmu Henry Ford Company, v ktorej sa Henry stal hlavným inžinierom. Keď však Murphy povolal do firmy ako konzultanta H.Lelanda, Ford v roku 1902 opustil firmu, nesúcu jeho meno.

Z druhej firmy vznikol Cadillac

Murphy potom firmu premenoval na Cadillac Automobile Company. Ford však získal podporu od svojho starého priateľa A. Malcomsona a spolu založili firmu Ford & Malcomson na výrobu automobilov. Táto firma bola 16. júna 1903 premenovaná na Ford Motor Company – zrodilo sa budúce automobilové impérium. K svetovému úspechu firmy Ford prispel jeden z najznámejších automobilov vôbec, model T, uvedený na trh 1. októbra 1908. „Téčko" bolo veľmi spoľahlivým autom, ktorého cena sa vďaka neustálemu zefektívňovaniu výroby neustále znižovala.

Akú chcete, pokiaľ bude čierna

Jedným z najefektívnejších opatrení bolo zavedenie montážneho pásu (v roku 1913), ktorého pôvodcom však nebol H. Ford (ako sa to všeobecne uvádza), ale išlo o ideu niekoľkých jeho zamestnancov. Známe je Fordove vyhlásenie, že zákazníci môžu mať auto (teda model T) v akejkoľvek farbe, pokiaľ je to farba čierna. Model T sa vyrábal do roku 1927, pričom celkovo bolo vyrobených 15 007 034 kusov.

Firmu prevzal syn Edsel

V decembri 1918 odovzdal Henry funkciu prezidenta firmy svojmu synovi Edselovi (po ňom bol v 50. rokoch pomenovaný jeden z najväčších automobilových „prepadákov"). Treba spomenúť aj to, že v 30. rokoch minulého storočia sa Ford netajil sympatiami k nemeckému nacistickému režimu (sympatie boli obojstranné – Hitler považoval Forda za svoju inšpiráciu) a v roku 1938 dokonca dostal Rad nemeckého orla.

Nepriateľ odborov

Známe sú aj Fordove protižidovské názory a jeho odpor voči odborovému hnutiu. Po smrti syna Edsela v roku 1943 prevzal Henry opäť vedenie firmy, ale jeho mentálny stav sa postupne zhoršoval a dokonca hrozil krach firmy. V roku 1945 sa napokon novým prezidentom stal Henryho vnuk Henry Ford II. Zakladateľ Fordovho impéria, ktorý mal na svojom konte 161 patentov, zomrel 7. apríla 1947 v svojom sídle Fair Lane neďaleko Dearbornu.

Neprehliadnite tiež

Aktivisti: Spoločný podnik s mestom zabetónuje EEI v Košiciach

Mesto považuje nápad za racionálny. Odporcovia za najhorší.

Prešovský chrám a veriacich stráži esbéeska

Chrám čelí krádežiam milodarov, počas omše zaútočili aj na kaplána.

Za pokus o vraždu družky ide za mreže. Kričala, že mu už odpustila

Mužovi z Lunika IX hrozilo doživotie. Napokon pobudne za mrežami oveľa kratšie.

V centre Košíc bude ďalší výrub. Zotnú dva gaštany na Kisdyho

Podľa šéfa správy mestskej zelene ohrozujú ľudí, ochranári si to nemyslia.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 401
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 307
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 326
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 099
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 980
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 175
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 003
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 581
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 877
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 570

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop