Týmto titulom veľkého náboženského mysliteľa dekoroval muža menom Móhandása Karamčanda Gándhího ešte za jeho života svetoznámy indický básnik Rabindranáth Thákur. Gándhí označil nenásilie ako "zbraň udatného" a upozorňoval: "Ty a ja sme jedno. Nemôžem ti ublížiť, aby som neranil aj seba."
Veľký syn Indie sa narodil v kniežatstve Pórbander v rodine ministerského predsedu 2. októbra 1869. Dostalo sa mu kvalitného vzdelania - v Británii študoval právo, pôsobil v južnej Afrike a býva označovaný za daršana - svätca. Ale i za odvážneho filozofa, reformátora, lekára, straníckeho lídra a vodcu Indov v boji za svoju nezávislosť.
Ako spod nadvlády?
Za svojho života sa Gándhí statočne angažoval za ľudí, ktorým iní ubližovali - v južnej Afrike za práva robotníkov z Indie, ktorých tam nalákali na práce prísľubmi ďalších výhod. Ale aj za právo miliónov Indov na slobodu a nezávislosť, ktorú si spod britskej koloniálnej nadvlády museli roky vydobýjať. Gándhí aj v tomto vytrvalom a neľahkom zápase trpezlivo presadzoval nenásilie a odporúčal aplikovať metódy občianskej neposlušnosti, ktoré si ho získali v známej eseji Henryho Davida Thoreaua z roku 1849.
Aj z pohľadu súčasníka je pozoruhodná napríklad Gándhího nadčasová definícia 7 sociálnych hriechov: 1. Politika bez zásad, 2. Hospodárstvo bez morálky,3. Blahobyt bez práce, 4. Výchova bez charakteru, 5. Veda bez ľudskosti, 6. Pôžitok bez svedomia, 7. Kult bez obete. S ich nedodržiavaním sa však počas svojho života stretával takmer na každom kroku. V pestrom a komplikovanom demografickom zložení indického obyvateľstva dominovali hlavne problémy spolunažívania hinduistov a moslimov, ktoré viedli i k veľmi krvavým konfliktom. Vrátane opakovaných atentátov na samotného Gándhího, ktoré sprisahancom napokon priniesli i výsledok - smrť Veľkej duše v januári 1948.
Hinduisti Gándhího opakovane obviňovali, že priveľmi zohľadňuje moslimské stanoviská a vytrvalo sa pokúšali eliminovať svetoznámeho vodcu Indie za každú cenu.
Vrahom bol šéfredaktor
Už 14 rokov pred Gándhího násilnou smrťou uskutočnili jeho nepriatelia počas návštevy v meste Puna 25. júna 1934 prvý pokus o jeho zavraždenie prostredníctvom bombového atentátu na auto, ktorým cestoval i s manželkou. O 10 rokov, 9. septembra 1944, zaútočil na Gándhího muž s dýkou. Nasledoval 29. júna 1946 ďalší zákerný pokus o atentát. Nebyť pozorného železničiarskeho pochôdzkara, ktorý si všimol podozrivé predmety vo zvršku trate, vykoľajenie vlaku by si vyžiadalo okrem Gándhího zrejme aj veľa ďalších obetí z radov cestujúcich. Na tento pokus reagoval Gándhí prejavom, v ktorom vyhlásil, že z atentátnikov nemá strach a bude žiť 125 rokov...
O necelé dva roky sa ukázalo, že tentoraz sa Veľká duša Indie mýlila. Hinduistickí, na všetko odhodlaní radikáli zosnovali ďalší neúspešný bombový útok 14. januára. Muž menom Nathuran Gódse bol šéfredaktorom časopisu hinduistických radikálov. Vedno s bratom menom Apté podnikli v tom istom mesiaci ďalšiu vražednú misiu. Tentoraz sa Nathuran vyzbrojil revolverom - a bol úspešný. Gándhí sa po jeho výstreloch zrútil smrteľne zranený k zemi a zakrátko podľahol. Atentátnika iba s námahou vytrhli z obkľúčenia rozzúreného davu - aby si legendárny zločin 15. novembra 1949 odpykal smrťou na šibenici.
Za mŕtvym Gándhím - telesné pozostatky ťahalo k pohrebnej hranici dvesto pešiakov - kráčali vo vyše osemhodinovom sprievode tisícky trúchliacich. Popol vysypali do rieky. Gándhího pamiatku a idey nenásilia však neodplavil ani čas.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.