Korzár logo Korzár
Utorok, 23. máj, 2017 |Meniny má Želmíra

Potopenie trajektu Estonia

Podľa počtu obetí ide o jednu z najväčších námorných katastrof 20. storočia a najhoršiu lodnú katastrofu, aká sa kedy stala v mierovej dobe v Baltickom mori. Potopenie trajektu Estonia v roku 1994.

Trajekt Estonia. Loď postavili nemecké lodenice Meyer v roku 1980 a mala kapacitu 2 000 cestujúcich.(Zdroj: archív)



Trajekt Estonia bol postavený v roku 1980 nemeckými lodenicami Meyer Werft v Papenburgu. Kýl lode bol položený 18. októbra 1979, na vodu bola loď spustená 26. apríla 1980. Pôvodne si loď objednala jedna nórska lodná spoločnosť, tá však nakoniec od kontraktu odstúpila a objednávka prešla na fínsku spoločnosť Rederi Ab Sally. Loď dostala meno Viking Sally a pre spomenutú spoločnosť slúžila desať rokov.

Menila majiteľov i meno

Potom loď niekoľko ráz zmenila majiteľa a teda aj meno, a to najprv na Silja Star a potom na Wasa King. V januári 1993 bola loď predaná spoločnosti Nordström & Thulin, ktorá ju prenajala estónskej spoločnosti EstLine AB. Loď, najväčšia v estónskom lodnom registri, bola premenovaná na Estonia (Estónsko), čím mala symbolizovať opätovné získanie nezávislosti Estónska. Estonia bola dlhá 155,43 m, široká 24,21 m a jej ponor bol 5,55 m. Na pohon lode, ktorá mala deväť palúb, slúžili štyri vznetové motory firmy MAN s celkovým výkonom 17 652 kW.

Kapacita lode bola 2 000 cestujúcich, ktorí mali k dispozícii 1 190 lôžok. Loď bola schopná prepravovať 400 vozidiel. Bežná rýchlosť plavby bola 21 uzlov, čiže približne 39 km/h. Zaujímavým konštrukčným prvkom lode bolo nahor odklopné čelo lode, ktoré pripomínalo odklopný priezor motocyklovej prilby, a preto sa v angličtine nazývalo visor. Za čelom sa nachádzala rampa, ktorá sa v prístave po odklopení čela sklopila, aby po nej mohli na loď vchádzať resp. z nej vychádzať autá.

Linka Tallin - Štokholm

Spoločnosť EstLine používala loď Estonia na pravidelnej linke medzi estónskym hlavným mestom Tallin a švédskou metropolou Štokholm. Dňa 27. septembra 1994 opustila Estonia o 19.17 tallinský prístav a vydala sa na obvyklú plavbu do Štokholmu, kam mala priplávať budúce ráno okolo 9.30 hod. Na palube lode bolo 989 osôb, z toho 803 cestujúcich, zvyšok tvorili členovia posádky. V dôsledku nerovnomerného rozloženia nákladu bola loď veľmi mierne naklonená na ľavobok. Kvôli udalostiam, ktoré sa začali približne hodinu po polnoci, však loď už do Štokholmu nedoplávala.

V tom čase panovalo v oblasti, kde loď plávala, drsné počasie, vietor dosahoval rýchlosť 54 až 72 km/h a vlny dosahovali výšku tri až štyri metre. Prvý náznak problémov, ktoré viedli napokon k tragédii, sa vyskytol okolo 1.00 hod., keď sa ozval silný kovový zvuk v oblasti čela lode, spôsobený nárazom veľkej vlny. Následná kontrola, ktorá sa však obmedzila na indikačné svetlá rampy a zdvíhacieho čela, však neukázala žiadne problémy.

Z mostíka na provu nevideli

Tu možno treba podotknúť, že kapitánsky mostík na lodi bol umiestnený tak, že z neho nebolo vidno na provu (predok) lode. V nasledujúcich desiatich minútach počuli mnohí cestujúci i členovia posádky ďalšie podozrivé kovové zvuky. Približne o 1.15 sa sklopné čelo oddelilo od lode, do ktorej (na palubu s autami) začala intenzívne vnikať voda. Loď sa začala nakláňať na pravobok, pričom naklonenie bolo spočiatku 30 až 40 stupňov, neskôr dosiahlo až 90 stupňov.

Neštandardný signál Mayday

O 1.22 hod. vyslala loď núdzový signál Mayday, ale nie v zaužívanom medzinárodnom formáte, čo predĺžilo čas záchrany. O 1.50 Estonia zmizla z obrazoviek radarov okolitých lodí a potopila sa približne 41 km od fínskeho ostrova Utö a v miestach, kde je more hlboké 74 až 85 metrov. Na miesto nešťastia priplával ako prvý z piatich trajektov trajekt Mariella, a to o 2.12. Prvý záchranný vrtuľník bol na mieste katastrofy o 3.05. Napriek predpokladom, že v rušnom Baltickom mori zohrajú v prípade nešťastia najväčšiu úlohu pri záchranných prácach lode, v prípade Estonie to nebolo tak.

Zo 138 zachránených ľudí (jeden z nich neskôr zomrel) zachránili lode len 34, vrtuľníky 104 osôb. Pritom približne tretina z ľudí, ktorým sa loď podarilo opustiť, zomrela do príletu vrtuľníkov na podchladenie v mori, ktorého teplota bola len 10 - 11 stupňov. Čo bolo teda prvotnou príčinou tejto námornej katastrofy, pri ktorej zahynulo 852 ľudí?

Uvoľnili sa zámky čela

Po preskúmaní vraku diaľkovo ovládanými miniponorkami i potápačmi prišla vyšetrovacia komisia k záveru, že v dôsledku náporu morských vĺn došlo k uvoľneniu zámok sklopného čela, ktoré sa potom úplne odtrhlo. Následne došlo aj k odtrhnutiu nájazdovej rampy, takže voda mohla nerušene vnikať na palubu s autami a loď sa nezvratne začala nakláňať. Podľa záverov komisie bolo sklopné čelo nedostatočne dimenzované pre plavby na otvorenom mori. Komisia kritizovala aj postup posádky, a to najmä to, že nevyšetrila príčiny kovových zvukov a neznížila rýchlosť lode.

Došlo na lodi k výbuchu?

Existujú však aj konšpiračné teórie, podľa ktorých vraj došlo na Estonii, ktorá možno tajne prevážala aj vojenský materiál z Ruska, k výbuchu pod čiarou ponoru, čo viedlo k rýchlemu potopeniu lode. Pretože však kompetentné inštitúcie rozhodli, že vrak lode nebude vyzdvihnutý a dôkladne preskúmaný, pravdu o príčinách katastrofy sa možno nikdy nedozvieme.

Neprehliadnite tiež

Problémy VSS Košice s Djokovičom trvajú. Peniaze išli na zlý účet

Disciplinárna komisia FIFA určila posledný termín na uhradenie dlhu.

Súd definitívne potvrdil reštrukturalizačný plán Nexis Fibers

Humenská spoločnosť rozhodnutie víta, Chemes chce podniknúť ďalšie kroky.

Milujem svoje mesto. Dobrovoľníci pomáhajú Prešovu

Na brigády počas týždňa sa prihlásilo zhruba 1 200 dobrovoľníkov.

AKTUALIZOVANÉ 15:45

Pri Steel Aréne vyrastie moderné biznis centrum, začalo sa búrať

Súbor objektov, kde sídlila aj stanica technickej kontroly, pôjde k zemi.

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Dominik Dán: Môj rukopis si do konca prečítalo len jedno vydavateľstvo

Najčítanejší spisovateľ má so slovenskými podnikateľmi zlú skúsenosť.

SVET

Kajínek opustil väzenie a ďakoval Zemanovi za milosť

Zeman podpísal milosť pre Jiřího Kajínka.

EKONOMIKA

Carrefour vrátil veriteľom smiešnu sumu. Podľa súdu to je v poriadku

Reťazec vrátil tri percentá z dlhov.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 400
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 401
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 046
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 736
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 522
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 858
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 615
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 050
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 184
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 772

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop