Korzár logo Korzár
Utorok, 28. február, 2017 |Meniny má Zlatica

Potopenie trajektu Estonia

Podľa počtu obetí ide o jednu z najväčších námorných katastrof 20. storočia a najhoršiu lodnú katastrofu, aká sa kedy stala v mierovej dobe v Baltickom mori. Potopenie trajektu Estonia v roku 1994.

Trajekt Estonia. Loď postavili nemecké lodenice Meyer v roku 1980 a mala kapacitu 2 000 cestujúcich.(Zdroj: archív)



Trajekt Estonia bol postavený v roku 1980 nemeckými lodenicami Meyer Werft v Papenburgu. Kýl lode bol položený 18. októbra 1979, na vodu bola loď spustená 26. apríla 1980. Pôvodne si loď objednala jedna nórska lodná spoločnosť, tá však nakoniec od kontraktu odstúpila a objednávka prešla na fínsku spoločnosť Rederi Ab Sally. Loď dostala meno Viking Sally a pre spomenutú spoločnosť slúžila desať rokov.

Menila majiteľov i meno

Potom loď niekoľko ráz zmenila majiteľa a teda aj meno, a to najprv na Silja Star a potom na Wasa King. V januári 1993 bola loď predaná spoločnosti Nordström & Thulin, ktorá ju prenajala estónskej spoločnosti EstLine AB. Loď, najväčšia v estónskom lodnom registri, bola premenovaná na Estonia (Estónsko), čím mala symbolizovať opätovné získanie nezávislosti Estónska. Estonia bola dlhá 155,43 m, široká 24,21 m a jej ponor bol 5,55 m. Na pohon lode, ktorá mala deväť palúb, slúžili štyri vznetové motory firmy MAN s celkovým výkonom 17 652 kW.

Kapacita lode bola 2 000 cestujúcich, ktorí mali k dispozícii 1 190 lôžok. Loď bola schopná prepravovať 400 vozidiel. Bežná rýchlosť plavby bola 21 uzlov, čiže približne 39 km/h. Zaujímavým konštrukčným prvkom lode bolo nahor odklopné čelo lode, ktoré pripomínalo odklopný priezor motocyklovej prilby, a preto sa v angličtine nazývalo visor. Za čelom sa nachádzala rampa, ktorá sa v prístave po odklopení čela sklopila, aby po nej mohli na loď vchádzať resp. z nej vychádzať autá.

Linka Tallin - Štokholm

Spoločnosť EstLine používala loď Estonia na pravidelnej linke medzi estónskym hlavným mestom Tallin a švédskou metropolou Štokholm. Dňa 27. septembra 1994 opustila Estonia o 19.17 tallinský prístav a vydala sa na obvyklú plavbu do Štokholmu, kam mala priplávať budúce ráno okolo 9.30 hod. Na palube lode bolo 989 osôb, z toho 803 cestujúcich, zvyšok tvorili členovia posádky. V dôsledku nerovnomerného rozloženia nákladu bola loď veľmi mierne naklonená na ľavobok. Kvôli udalostiam, ktoré sa začali približne hodinu po polnoci, však loď už do Štokholmu nedoplávala.

V tom čase panovalo v oblasti, kde loď plávala, drsné počasie, vietor dosahoval rýchlosť 54 až 72 km/h a vlny dosahovali výšku tri až štyri metre. Prvý náznak problémov, ktoré viedli napokon k tragédii, sa vyskytol okolo 1.00 hod., keď sa ozval silný kovový zvuk v oblasti čela lode, spôsobený nárazom veľkej vlny. Následná kontrola, ktorá sa však obmedzila na indikačné svetlá rampy a zdvíhacieho čela, však neukázala žiadne problémy.

Z mostíka na provu nevideli

Tu možno treba podotknúť, že kapitánsky mostík na lodi bol umiestnený tak, že z neho nebolo vidno na provu (predok) lode. V nasledujúcich desiatich minútach počuli mnohí cestujúci i členovia posádky ďalšie podozrivé kovové zvuky. Približne o 1.15 sa sklopné čelo oddelilo od lode, do ktorej (na palubu s autami) začala intenzívne vnikať voda. Loď sa začala nakláňať na pravobok, pričom naklonenie bolo spočiatku 30 až 40 stupňov, neskôr dosiahlo až 90 stupňov.

Neštandardný signál Mayday

O 1.22 hod. vyslala loď núdzový signál Mayday, ale nie v zaužívanom medzinárodnom formáte, čo predĺžilo čas záchrany. O 1.50 Estonia zmizla z obrazoviek radarov okolitých lodí a potopila sa približne 41 km od fínskeho ostrova Utö a v miestach, kde je more hlboké 74 až 85 metrov. Na miesto nešťastia priplával ako prvý z piatich trajektov trajekt Mariella, a to o 2.12. Prvý záchranný vrtuľník bol na mieste katastrofy o 3.05. Napriek predpokladom, že v rušnom Baltickom mori zohrajú v prípade nešťastia najväčšiu úlohu pri záchranných prácach lode, v prípade Estonie to nebolo tak.

Zo 138 zachránených ľudí (jeden z nich neskôr zomrel) zachránili lode len 34, vrtuľníky 104 osôb. Pritom približne tretina z ľudí, ktorým sa loď podarilo opustiť, zomrela do príletu vrtuľníkov na podchladenie v mori, ktorého teplota bola len 10 - 11 stupňov. Čo bolo teda prvotnou príčinou tejto námornej katastrofy, pri ktorej zahynulo 852 ľudí?

Uvoľnili sa zámky čela

Po preskúmaní vraku diaľkovo ovládanými miniponorkami i potápačmi prišla vyšetrovacia komisia k záveru, že v dôsledku náporu morských vĺn došlo k uvoľneniu zámok sklopného čela, ktoré sa potom úplne odtrhlo. Následne došlo aj k odtrhnutiu nájazdovej rampy, takže voda mohla nerušene vnikať na palubu s autami a loď sa nezvratne začala nakláňať. Podľa záverov komisie bolo sklopné čelo nedostatočne dimenzované pre plavby na otvorenom mori. Komisia kritizovala aj postup posádky, a to najmä to, že nevyšetrila príčiny kovových zvukov a neznížila rýchlosť lode.

Došlo na lodi k výbuchu?

Existujú však aj konšpiračné teórie, podľa ktorých vraj došlo na Estonii, ktorá možno tajne prevážala aj vojenský materiál z Ruska, k výbuchu pod čiarou ponoru, čo viedlo k rýchlemu potopeniu lode. Pretože však kompetentné inštitúcie rozhodli, že vrak lode nebude vyzdvihnutý a dôkladne preskúmaný, pravdu o príčinách katastrofy sa možno nikdy nedozvieme.

Neprehliadnite tiež

Polovica zachraňovaných v našich horách sú Slováci. Úmrtí ubudlo

Záchranárom pribudlo zásahov o približne desať percent, najviac pri lyžiaroch.

Ceny mesta Košice dostanú aj starostovia. Navrhol ich starosta

O podpise za zvláštnu iniciatívu hovorí tak, akoby to bola nejaká úplne iná.

Križovatku VSS uzavrú v sobotu

Ministerstvo vydalo v pondelok povolenie. Od soboty rána popod most autá ani električky neprejdú.

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Bratislavskí poslanci mali brať úplatky. Za hazard aj proti nemu

Ak v marci prejde úplný zákaz hazardu v Bratislave, tri roky bude jediným otvoreným kasínom v meste Banco v hoteli Crowne Plaza. Licenciu má ako jediné do roku 2021.

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna poisťovňa

Pozrite si výber úsporných opatrení.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

KULTÚRA

V Prahe nedokážu pochopiť, čo za reláciu o folklóre máme

Šou Zem spieva hodnotí Marína Mrázková zo súboru Limbora.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 964
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 399
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 869
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 578
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 213
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 044
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 251
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 936
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 194
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 044

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop