Korzár logo Korzár
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Potopenie trajektu Estonia

Podľa počtu obetí ide o jednu z najväčších námorných katastrof 20. storočia a najhoršiu lodnú katastrofu, aká sa kedy stala v mierovej dobe v Baltickom mori. Potopenie trajektu Estonia v roku 1994.

Trajekt Estonia. Loď postavili nemecké lodenice Meyer v roku 1980 a mala kapacitu 2 000 cestujúcich.Trajekt Estonia. Loď postavili nemecké lodenice Meyer v roku 1980 a mala kapacitu 2 000 cestujúcich. (Zdroj: archív)



Trajekt Estonia bol postavený v roku 1980 nemeckými lodenicami Meyer Werft v Papenburgu. Kýl lode bol položený 18. októbra 1979, na vodu bola loď spustená 26. apríla 1980. Pôvodne si loď objednala jedna nórska lodná spoločnosť, tá však nakoniec od kontraktu odstúpila a objednávka prešla na fínsku spoločnosť Rederi Ab Sally. Loď dostala meno Viking Sally a pre spomenutú spoločnosť slúžila desať rokov.

Menila majiteľov i meno

Potom loď niekoľko ráz zmenila majiteľa a teda aj meno, a to najprv na Silja Star a potom na Wasa King. V januári 1993 bola loď predaná spoločnosti Nordström & Thulin, ktorá ju prenajala estónskej spoločnosti EstLine AB. Loď, najväčšia v estónskom lodnom registri, bola premenovaná na Estonia (Estónsko), čím mala symbolizovať opätovné získanie nezávislosti Estónska. Estonia bola dlhá 155,43 m, široká 24,21 m a jej ponor bol 5,55 m. Na pohon lode, ktorá mala deväť palúb, slúžili štyri vznetové motory firmy MAN s celkovým výkonom 17 652 kW.

Kapacita lode bola 2 000 cestujúcich, ktorí mali k dispozícii 1 190 lôžok. Loď bola schopná prepravovať 400 vozidiel. Bežná rýchlosť plavby bola 21 uzlov, čiže približne 39 km/h. Zaujímavým konštrukčným prvkom lode bolo nahor odklopné čelo lode, ktoré pripomínalo odklopný priezor motocyklovej prilby, a preto sa v angličtine nazývalo visor. Za čelom sa nachádzala rampa, ktorá sa v prístave po odklopení čela sklopila, aby po nej mohli na loď vchádzať resp. z nej vychádzať autá.

Skryť Vypnúť reklamu

Linka Tallin - Štokholm

Spoločnosť EstLine používala loď Estonia na pravidelnej linke medzi estónskym hlavným mestom Tallin a švédskou metropolou Štokholm. Dňa 27. septembra 1994 opustila Estonia o 19.17 tallinský prístav a vydala sa na obvyklú plavbu do Štokholmu, kam mala priplávať budúce ráno okolo 9.30 hod. Na palube lode bolo 989 osôb, z toho 803 cestujúcich, zvyšok tvorili členovia posádky. V dôsledku nerovnomerného rozloženia nákladu bola loď veľmi mierne naklonená na ľavobok. Kvôli udalostiam, ktoré sa začali približne hodinu po polnoci, však loď už do Štokholmu nedoplávala.

V tom čase panovalo v oblasti, kde loď plávala, drsné počasie, vietor dosahoval rýchlosť 54 až 72 km/h a vlny dosahovali výšku tri až štyri metre. Prvý náznak problémov, ktoré viedli napokon k tragédii, sa vyskytol okolo 1.00 hod., keď sa ozval silný kovový zvuk v oblasti čela lode, spôsobený nárazom veľkej vlny. Následná kontrola, ktorá sa však obmedzila na indikačné svetlá rampy a zdvíhacieho čela, však neukázala žiadne problémy.

Skryť Vypnúť reklamu

Z mostíka na provu nevideli

Tu možno treba podotknúť, že kapitánsky mostík na lodi bol umiestnený tak, že z neho nebolo vidno na provu (predok) lode. V nasledujúcich desiatich minútach počuli mnohí cestujúci i členovia posádky ďalšie podozrivé kovové zvuky. Približne o 1.15 sa sklopné čelo oddelilo od lode, do ktorej (na palubu s autami) začala intenzívne vnikať voda. Loď sa začala nakláňať na pravobok, pričom naklonenie bolo spočiatku 30 až 40 stupňov, neskôr dosiahlo až 90 stupňov.

Neštandardný signál Mayday

O 1.22 hod. vyslala loď núdzový signál Mayday, ale nie v zaužívanom medzinárodnom formáte, čo predĺžilo čas záchrany. O 1.50 Estonia zmizla z obrazoviek radarov okolitých lodí a potopila sa približne 41 km od fínskeho ostrova Utö a v miestach, kde je more hlboké 74 až 85 metrov. Na miesto nešťastia priplával ako prvý z piatich trajektov trajekt Mariella, a to o 2.12. Prvý záchranný vrtuľník bol na mieste katastrofy o 3.05. Napriek predpokladom, že v rušnom Baltickom mori zohrajú v prípade nešťastia najväčšiu úlohu pri záchranných prácach lode, v prípade Estonie to nebolo tak.

Zo 138 zachránených ľudí (jeden z nich neskôr zomrel) zachránili lode len 34, vrtuľníky 104 osôb. Pritom približne tretina z ľudí, ktorým sa loď podarilo opustiť, zomrela do príletu vrtuľníkov na podchladenie v mori, ktorého teplota bola len 10 - 11 stupňov. Čo bolo teda prvotnou príčinou tejto námornej katastrofy, pri ktorej zahynulo 852 ľudí?

Skryť Vypnúť reklamu

Uvoľnili sa zámky čela

Po preskúmaní vraku diaľkovo ovládanými miniponorkami i potápačmi prišla vyšetrovacia komisia k záveru, že v dôsledku náporu morských vĺn došlo k uvoľneniu zámok sklopného čela, ktoré sa potom úplne odtrhlo. Následne došlo aj k odtrhnutiu nájazdovej rampy, takže voda mohla nerušene vnikať na palubu s autami a loď sa nezvratne začala nakláňať. Podľa záverov komisie bolo sklopné čelo nedostatočne dimenzované pre plavby na otvorenom mori. Komisia kritizovala aj postup posádky, a to najmä to, že nevyšetrila príčiny kovových zvukov a neznížila rýchlosť lode.

Došlo na lodi k výbuchu?

Existujú však aj konšpiračné teórie, podľa ktorých vraj došlo na Estonii, ktorá možno tajne prevážala aj vojenský materiál z Ruska, k výbuchu pod čiarou ponoru, čo viedlo k rýchlemu potopeniu lode. Pretože však kompetentné inštitúcie rozhodli, že vrak lode nebude vyzdvihnutý a dôkladne preskúmaný, pravdu o príčinách katastrofy sa možno nikdy nedozvieme.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 333
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 005
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 925
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 15 050
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 454
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 779
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 140
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 890
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 742
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 071
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
Boris Kollár.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Peter Tkačenko
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop