Korzár logo Korzár

Potopenie trajektu Estonia

Podľa počtu obetí ide o jednu z najväčších námorných katastrof 20. storočia a najhoršiu lodnú katastrofu, aká sa kedy stala v mierovej dobe v Baltickom mori. Potopenie trajektu Estonia v roku 1994.

Trajekt Estonia. Loď postavili nemecké lodenice Meyer v roku 1980 a mala kapacitu 2 000 cestujúcich.Trajekt Estonia. Loď postavili nemecké lodenice Meyer v roku 1980 a mala kapacitu 2 000 cestujúcich. (Zdroj: archív)



Trajekt Estonia bol postavený v roku 1980 nemeckými lodenicami Meyer Werft v Papenburgu. Kýl lode bol položený 18. októbra 1979, na vodu bola loď spustená 26. apríla 1980. Pôvodne si loď objednala jedna nórska lodná spoločnosť, tá však nakoniec od kontraktu odstúpila a objednávka prešla na fínsku spoločnosť Rederi Ab Sally. Loď dostala meno Viking Sally a pre spomenutú spoločnosť slúžila desať rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Menila majiteľov i meno

Potom loď niekoľko ráz zmenila majiteľa a teda aj meno, a to najprv na Silja Star a potom na Wasa King. V januári 1993 bola loď predaná spoločnosti Nordström & Thulin, ktorá ju prenajala estónskej spoločnosti EstLine AB. Loď, najväčšia v estónskom lodnom registri, bola premenovaná na Estonia (Estónsko), čím mala symbolizovať opätovné získanie nezávislosti Estónska. Estonia bola dlhá 155,43 m, široká 24,21 m a jej ponor bol 5,55 m. Na pohon lode, ktorá mala deväť palúb, slúžili štyri vznetové motory firmy MAN s celkovým výkonom 17 652 kW.

Kapacita lode bola 2 000 cestujúcich, ktorí mali k dispozícii 1 190 lôžok. Loď bola schopná prepravovať 400 vozidiel. Bežná rýchlosť plavby bola 21 uzlov, čiže približne 39 km/h. Zaujímavým konštrukčným prvkom lode bolo nahor odklopné čelo lode, ktoré pripomínalo odklopný priezor motocyklovej prilby, a preto sa v angličtine nazývalo visor. Za čelom sa nachádzala rampa, ktorá sa v prístave po odklopení čela sklopila, aby po nej mohli na loď vchádzať resp. z nej vychádzať autá.

SkryťVypnúť reklamu

Linka Tallin - Štokholm

Spoločnosť EstLine používala loď Estonia na pravidelnej linke medzi estónskym hlavným mestom Tallin a švédskou metropolou Štokholm. Dňa 27. septembra 1994 opustila Estonia o 19.17 tallinský prístav a vydala sa na obvyklú plavbu do Štokholmu, kam mala priplávať budúce ráno okolo 9.30 hod. Na palube lode bolo 989 osôb, z toho 803 cestujúcich, zvyšok tvorili členovia posádky. V dôsledku nerovnomerného rozloženia nákladu bola loď veľmi mierne naklonená na ľavobok. Kvôli udalostiam, ktoré sa začali približne hodinu po polnoci, však loď už do Štokholmu nedoplávala.

V tom čase panovalo v oblasti, kde loď plávala, drsné počasie, vietor dosahoval rýchlosť 54 až 72 km/h a vlny dosahovali výšku tri až štyri metre. Prvý náznak problémov, ktoré viedli napokon k tragédii, sa vyskytol okolo 1.00 hod., keď sa ozval silný kovový zvuk v oblasti čela lode, spôsobený nárazom veľkej vlny. Následná kontrola, ktorá sa však obmedzila na indikačné svetlá rampy a zdvíhacieho čela, však neukázala žiadne problémy.

SkryťVypnúť reklamu

Z mostíka na provu nevideli

Tu možno treba podotknúť, že kapitánsky mostík na lodi bol umiestnený tak, že z neho nebolo vidno na provu (predok) lode. V nasledujúcich desiatich minútach počuli mnohí cestujúci i členovia posádky ďalšie podozrivé kovové zvuky. Približne o 1.15 sa sklopné čelo oddelilo od lode, do ktorej (na palubu s autami) začala intenzívne vnikať voda. Loď sa začala nakláňať na pravobok, pričom naklonenie bolo spočiatku 30 až 40 stupňov, neskôr dosiahlo až 90 stupňov.

Neštandardný signál Mayday

O 1.22 hod. vyslala loď núdzový signál Mayday, ale nie v zaužívanom medzinárodnom formáte, čo predĺžilo čas záchrany. O 1.50 Estonia zmizla z obrazoviek radarov okolitých lodí a potopila sa približne 41 km od fínskeho ostrova Utö a v miestach, kde je more hlboké 74 až 85 metrov. Na miesto nešťastia priplával ako prvý z piatich trajektov trajekt Mariella, a to o 2.12. Prvý záchranný vrtuľník bol na mieste katastrofy o 3.05. Napriek predpokladom, že v rušnom Baltickom mori zohrajú v prípade nešťastia najväčšiu úlohu pri záchranných prácach lode, v prípade Estonie to nebolo tak.

Zo 138 zachránených ľudí (jeden z nich neskôr zomrel) zachránili lode len 34, vrtuľníky 104 osôb. Pritom približne tretina z ľudí, ktorým sa loď podarilo opustiť, zomrela do príletu vrtuľníkov na podchladenie v mori, ktorého teplota bola len 10 - 11 stupňov. Čo bolo teda prvotnou príčinou tejto námornej katastrofy, pri ktorej zahynulo 852 ľudí?

SkryťVypnúť reklamu

Uvoľnili sa zámky čela

Po preskúmaní vraku diaľkovo ovládanými miniponorkami i potápačmi prišla vyšetrovacia komisia k záveru, že v dôsledku náporu morských vĺn došlo k uvoľneniu zámok sklopného čela, ktoré sa potom úplne odtrhlo. Následne došlo aj k odtrhnutiu nájazdovej rampy, takže voda mohla nerušene vnikať na palubu s autami a loď sa nezvratne začala nakláňať. Podľa záverov komisie bolo sklopné čelo nedostatočne dimenzované pre plavby na otvorenom mori. Komisia kritizovala aj postup posádky, a to najmä to, že nevyšetrila príčiny kovových zvukov a neznížila rýchlosť lode.

Došlo na lodi k výbuchu?

Existujú však aj konšpiračné teórie, podľa ktorých vraj došlo na Estonii, ktorá možno tajne prevážala aj vojenský materiál z Ruska, k výbuchu pod čiarou ponoru, čo viedlo k rýchlemu potopeniu lode. Pretože však kompetentné inštitúcie rozhodli, že vrak lode nebude vyzdvihnutý a dôkladne preskúmaný, pravdu o príčinách katastrofy sa možno nikdy nedozvieme.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 069
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 735
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 248
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 197
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 163
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 036
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 945
  1. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  2. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  3. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  7. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  8. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 879
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 785
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 830
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


15
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


7
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


  1. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  2. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  3. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  7. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  8. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 879
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 785
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 830
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu