Korzár logo Korzár

Vláčik Magda potešil starých i mladých

Okružnú jazdu historickým vláčikom pod názvom Sečovská strela zorganizoval predminulú sobotu košický Klub historických koľajových vozidiel.

Motorový vozeň M 131.1125. Boli prvými motorovými vozňami, ktoré sa začali vyrábať po skončení vojny.Motorový vozeň M 131.1125. Boli prvými motorovými vozňami, ktoré sa začali vyrábať po skončení vojny. (Zdroj: archív)



62–ročný vláčik absolvoval cestu na trati z Košíc cez Trebišov, Sečovce, Vranov nad Topľou a Prešov späť do východzej stanice.

Tento vláčik bol zostavený z motorového vozňa M 131.1125 a prívesného osobného vagóna CLm 5-2145. Spomenutý motorový vozeň radu M 131 bol vyrobený v roku 1949 a v rokoch 1994-1996 bol zreštaurovaný nadšencami z Rušňového depa Haniska, ktorí mu dali prezývku Magda.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Priblížme stručne históriu radu M 131. Na povojnovú obnovu parku motorových vozňov si vtedajšie ČSD (Československé státní dráhy) objednali v roku 1946 vo vagónke Tatra Kopřivnice nový typ motorového vozňa s mechanickým prenosom hnacieho výkonu. Vznikol vozeň s oceľovou zváranou skriňou s dvomi stanovišťami strojvedúceho a jedným oddielom pre cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Konštrukciu pripravovali už počas 2. svetovej vojny

Možno spomenúť, že konštrukcia tohto vozňa sa tajne pripravovala už počas druhej svetovej vojny, a to v pražskej továrni Ringhoffer. Na pohon slúžil 12-valcový, vzduchom chladený naftový motor Tatra 301 odvodený od motora, poháňajúceho úspešný nákladný automobil Tatra 111. Motor mal maximálny výkon 114 kW pri 1 600 ot/min. Na prenos výkonu na poháňané kolesá slúžila štvorstupňová mechanická prevodovka Mylius.

Dodávky železniciam začali v roku 1948 a do roku 1951 vyrobil kopřivnický závod 340 týchto motorových vozňov. V rokoch 1954 až 1956 sa tento vozeň vyrábal v závode Tatra Studénka. Celkovo bolo vyrobených 549 vozňov radu M 131, ktoré boli pre svoju jednoduchosť a spoľahlivosť veľmi obľúbené a v pravidelnej prevádzke sa udržali až do roku 1984.

SkryťVypnúť reklamu

Celková dĺžka vozňa cez nárazníky je 12,1 m, hmotnosť prázdneho vozňa je 16,6 tony. Maximálna rýchlosť motorového vozňa M 131 je 60 km/h. Od železničiarov dostal tento typ prezývku Hurvínek. Riadenie tohto vozňa si vyžadovalo určitú zručnosť, pretože všetky prvky (spojka, radenie prevodov i „plyn“) sú ovládané ručne.

K „Magde“ pripojený spomenutý prívesný vozeň CLm 5-2145, familiárne nazývaný Prívešák, bol vyrobený v roku 1953. Kto sa nechal ponukou Magdy zviesť, ten sa mohol predminulú sobotu príjemne zviezť.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 069
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 735
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 248
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 197
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 163
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 036
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 945
  1. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  2. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  3. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  7. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  8. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 879
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 785
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 830
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


15
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


6
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


  1. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  2. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  3. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  7. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  8. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 781
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 879
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 614
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 172
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 785
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 633
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 156
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 830
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu